TRD-A. TRANSMISII CU ROŢI DINŢATE

TRD-A.1  REDUCTOARE DE TURAŢIE CU AXE FIXE

 

TRD-A.1.2  REDUCTOARE DE TURAŢIE CONICO-CILINDRICE - APLICAŢIE

 

 

            CUPRINS

TRD-A.1.2.1 DATE DE PROIECTARE

TRD-A.1.2.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIILOR

TRD-A.1.2.3 ALEGEREA PARAMETRILOR FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI

TRD-A.1.2.4 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJELOR ŞI ARBORILOR. SCHEMA CINEMATICĂ

                      TRD-A.1.2.4.1 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJULUI CONIC

                            TRD-A.1.2.4.2 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJULUI CILINDRIC

                            TRD-A.1.2.4.3 SCHEMA CINEMATICĂ

TRD-A.1.2.5 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ANGRENAJELOR

                            TRD-A.1.2.5.1 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ANGRENAJULUI CONIC

                            TRD-A.1.2.5.2 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ANGRENAJULUI CILINDRIC

TRD-A.1.2.6 PROIECTAREA DE ANSAMBLU. SECŢIUNEA PRINCIPALĂ

                            TRD-A.1.2.6.1 PROIECTAREA FORMELOR ROŢILOR

                            TRD-A.1.2.6.2 PRECONFIGURAREA ARBORILOR ŞI ALEGEREA RULMENŢILOR ŞI MONTAJELOR ACESTORA

                            TRD-A.1.2.6.3  ÎNTOCMIREA DESENULUI DE ANSAMBLU

TRD-A.1.2.7 CALCULUL ARBORILOR

                            TRD-A.1.2.7.1 SCHEMELE DE CALCUL ALE ARBORILOR

                            TRD-A.1.2.7.2 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ARBORILOR

TRD-A.1.2.8  CALCULUL RULMENŢILOR

TRD-A.1.2.9 CALCULUL ASAMBLĂRILOR ARBORE-BUTUC

TRD-A.1.2.10 PROIECTAREA SUBSISTEMELOR DE UNGERE ŞI ETANŞARE

TRD-A.1.2.11 PROIECTAREA CARCASELOR

 

TRD-A.1.2.1 DATE DE PROIECTARE

 

Tab. TRD-A.1.2.1.1 Definirea problemei de proiectare

a.       Turaţia la intrare,  ni = 1200 [rot/min]

b.       Puterea la intrare, Pi = 12 [kW] şi din fer. AEV-C.1 rezultă valoarea momentului de torsiune la intare,      = 95493 [Nmm]

c.        Raportul de transmitere total, iR = 17

d.       Tipurile şi numerele de angrenaje pe trepte: conic ortogonal cu dantură curbă; cilindric cu dantură înclinată

e.        Durata de funcţionare, Lh = 10000 ore

f.         Parametri geometrici de poziţionare a intrării şi ieşirii (raportaţi la sistemul de coordonate H1H2V cu centrul asociat intrării şi cu axele H1,2 în plan orizontal şi V direcţia verticală): poziţionare unghiulară: θ = 90 – unghiul direcţiei de intrare în raport cu axa V, φ – unghiul  proiecţiei direcţiei de intrare în raport axa H1; Σ = 90o – unghiul dintre direcţiile de intrare şi ieşire; poziţionare spaţială (opţional): dH1 > 0, dH2 > 0, dV > 0 – coordonatele ieşirii în raport cu intrarea (sistemul H1H2V)

g.       Condiţii de funcţionare: tipul maşinii (utilajului) în care se integrează: transportor industrial; tipul încărcării exterioare (constantă, alternativă, cu şocuri etc.): alternativă; tipul motorului de acţionare: motor electric asincron; caracteristicile mediului în care funcţioneză: domeniul temperturilor de lucru, - 20… + 80 oC; mediul de lucru cu praf.

h.       Condiţii ecologice (utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii); volum minim; greutate minimă

Fig. TRD-P.1.2.1.2  Schema reductorului conico-cilinrice ortogonal orizontal (Σ =90o, φ=0o, θ =90o, dV =0)

 

TRD-A.1.2.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIILOR

  

Materiale pentru execuţia roţilor dinţate: oţel de cementare 18CrNi20.

Materiale pentru execuţia arborilor:  oţel de îmbunătăţire 40Cr10 (pentru arborii care nu au pinionul corp comun).

Materiale pentru execuţia carcaselor:  oţel turnat OT45.

 

TRD-A.1.2.3 CALCULUL PARAMETRILOR FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI

 

 

 

 

Fig. TRD-A.1.2.1.2  Schema structurală a reductorului conico-cilindric

 

Elemente şi subansamble constructive

Angrenaje:

treapta I – angrenaj conic cu dantură curbă cu raportul de transmitere iI : 1I – pinion conic, 2I – roată conică;

treapta a-II a – angrenaj cilindic cu dantură înclinată cu raportul de transmitere iII :  1II – pinion cilindric, 2II – roată cilindrică;

Arbori: A1 – arborele de intrare, A2 – arborele intermediar, A3 – arborele de ieşire

Lagăre: ,  - lagărele A şi B ale arborelui A1; , - lagărele A şi B ale arborelui A2; , - lagărele A şi B ale arborelui A3

Subansamble: SCsubasamblul carcasă;  - subansamblul arborelui de intrare;  -  subansamblul arborelui intermediar; -  subansamblul arborelui de ieşire.  

Tipurile angrenajelor

Treapta I: angrenaj conic ortogonal cu dantură curbă

Treapta a II a: angrenaj cilindric ortogonal cu dantură înclinată

Raportele de transmitere pe trepte

Raportul de transmitere al treptei I (angrenajul conic)  iI = 0,25 iR = 4

Raportul de transmitere al treptei a II-a (angrenajul cilindric), iII = iR/ iI  = 4,25

Turaţiile, puterile şi momentele de torsiune ale arborilor

Arborele A1:  n1 = ni = 1200 rot/min; P1 = Pi = 12 kW,  Mt1 = Mti  [Nmm];

Arborele A2:  n2 = n1/iI = 266, 66 rot/min; P2 = P1 ηI = 11,52 kW  (ηI =0,96);  Mt2 = Mt1 iI ηI = 412529,8 Nmm.

Arborele A3:  n3 = n2/iII = n1/(iI iII) = n1/iR = 70,59 rot/min; P3 = P2 ηII = P1 ηI ηII = P1 ηR = 11,1744 [kW] (ηII =0,97);   Mt3 = Mt2 iII ηII = Mt1 iI  iII ηI ηII =  Mt1 iR ηR = 1511692,4Nmm

 

 

TRD-A.1.2.4 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJELOR ŞI ARBORILOR. SCHEMA CINEMATICĂ

 

TRD-A.1.2.4.1 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJULUI CONIC

 

Tab. AEV-P.2.1.1 Definirea problemei de proiectare angrenajului conic ortogonal ( I)

 

 

 image002

Fig. AEV-P.2.1 Schema  funcţională a angrenajului conic ortogonal 

Date iniţiale

a.       Turaţia la intrare (pinion),  n1 = 1200 rot/min.

b.       Momentul de torsiune la intrare (pinion), Mt1 (T1) = Mt1 = 95493 Nmm.

c.        Raportul de angrenare, u = iI = 4,5.

d.       Unghiul dintre axele roţilor, Σ = 90o şi se determină semiunghiurile,  = 12,5288o,  = 77,4712o  (fer. AEV-C.2.1)

e.        Numărul de angrenaje identice în paralel, χ =1.

f.         Durata de funcţionare, Lh 10000 ore.

g.       Tipul danturii: curbă în arc de cerc (Gleason)

i.         Condiţii de funcţionare: tipul maşinii (utilajului) în care se integrează: transportor industrial; tipul încărcării exterioare (constantă, alternativă, cu şocuri etc.): alternativă; tipul motorului de acţionare: motor electric asincron; caracteristicile mediului în care funcţioneză: domeniul temperturilor de lucru, - 20… + 80 oC; mediul de lucru cu praf.

h.    Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii.

 

        Predimensionarea angrenajului conic se va face prin parcurgerea algoritmului din cap. AEV-P.2 (subcap.: AEV-P.2.1, AEV-P.2.2 şi  AEV-P.2.3) şi prin urmărirea aplicaţiei practice din cap. AEV-A.2.2 (subcap.: AEV-P.2.2.1, AEV-P.2.2.2 şi  AEV-P.2.2.3) pentru un angrenaj conic cu dantură curbă.

Obs.  Roţile dinţate se vor executa din oţel de cementare 18CrNi20.

       

Tab. AEV-A.1.2.4.2 Rezultatele calculului de predimensionare a angrenajului conic (I)

 

 

 

 

a

 

b

Date despre materilal:

-       marca,  oţel de cementare 18CrNi20;

-       caracteristici mecanice, rezistenţele la rupere şi la curgere σr = 1175…1420 MPa, σ02 = 1780 MPa;

-       tratament termic,   cementare (carburare +călire+revenire joasă); durităţile flancurilor HRC1= HRC2= 58; durităţile miezului HB1= HB2 = 350;

Date despre angrenaj:

  -       tipul danturii, curbă în arc de cerc (Gleason)

  -       unghiul de înclinare al danturii  βm = 35 o

 

  -  numerele de dinţi z1 = 14,  z2 = 63

  -  factorii deplasărilor frontale xsm1 = - xsm2 = 0,182, şi            radiale xhm1 = - xhm2 = 0,38      

  -       modulul frontal exterior  me = 4,5 mm;

-       diametrele cercurilor de divizare exterioare de1 = 63 mm, de2 = 283,5 mm;

-       lungimea generatoarei conului  exterior  Re= 145,2 mm;

-       lăţimea danturii bI = 38 mm

Date despre formele roţilor:

-       pinionul, de obicei la reductoare conice, are gabaritul radial redus şi este corp comun cu arborele;

-       roata  are dimensiuni radiale mari şi, de obicei, are trei zone: coroană dinţată, disc (cu sau fără găuri de uşurare) şi butuc cu lungimea L2 = 54 mm (aproximativ).

Date despre arbori:

-       diametrul arborelui pinionului din predimensionare,

     = 27 mm;

 

-       diametrul arborelui roţii din predimensionare

  = 44 mm.

 

 

 

 

Fig.  AEV-A.1.2.4.1 Schema  cinematică a angrenajului  conic

 

Fig.  AEV-A.1.2.4.2 Formele roţilor dinţate conice: a –  pinion corp comun cu arborele;  b – roată

 

 TRD-A.1.2.4.2 PREDIMENSIONAREA ANGRENAJULUI CILINDRIC

 

Tab. AEV-P.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui angrenajului  cilindric (II) 

 

 

Fig. AEV-P.1.1 Schemă  funcţională a angrenajului cilindric

Date iniţiale

a.       Turaţia la intrare (pinion),  n1 = n2 = 266,66 rot/min.

b.         Momentul de torsiune la intrare (pinion), Mt1 (T1) = Mt2 = 412529,8 Nmm

c.        Raportul de angrenare, u = iII = 4,25.

d.       Durata de funcţionare, Lh = 10000 [ore].

e.        Numărul de angrenaje identice în paralel, χ = 1.

f.         Tipul danturii: înclinată.

g.       Parametrii geometrici impuşi (opţional): standardizarea distanţei dintre axe;

h.       Condiţii de funcţionare: tipul maşinii (utilajului) în care se integrează: transportor industrial; tipul încărcării exterioare (constantă, alternativă, cu şocuri etc.): alternativă; tipul motorului de acţionare: motor electric asincron; caracteristicile mediului în care funcţioneză: domeniul temperturilor de lucru, - 20… + 50 oC; mediul de lucru cu praf şi umezeală ridicată.

i.          Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii.

 

        Predimensionarea angrenajului cilindric se va face prin parcurgerea algoritmului din cap. AEV-P.1 (subcap.: AEV-P.1.1, AEV-P.1.2 şi  AEV-P.1.3) şi prin urmărirea aplicaţiei practice din cap. AEV-A.1.1 (subcap.: AEV-A.1.1.1, AEV-P.1.1.2 şi  AEV-P.1.1.3), pentru un angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe neimpusă) 

  

Tab. AEV-A.1.3.3  Schema cinematică. Formele pinionului şi roţii cilindrice

 

 

 

Date despre materilal:

-       marca,  oţel de cementare 18CrNi20;

-       caracteristici mecanice, rezistenţele la rupere şi la curgere σr = 1175…1420 MPa, σ02 = 1780 MPa;

-       tratament termic,   cementare (carburare +călire+revenire joasă); durităţile flancurilor HRC1= HRC2= 58; durităţile miezului HB1= HB2 = 350;

Date despre angrenaj:

  -      tipul danturii, înclinată

  -      unghiul de înclinare a danturii  β = 12o;

  -  numerele de dinţi z1 =  17, z2 = 71;

  -  factorii deplasărilor xn1 = 0,017, xn2 = 0;

  -       modulul normal mn = 4 mm;

-       diametrele cercurilor de rostogolire exterioare dw1 = 69,5455 mm, dw2 = 290,4545 mm (aw = 180 mm);

-       lăţimea danturii bII = 72 mm

Date despre formele roţilor:

-       pinionul, de obicei la reductoare conice, are gabaritulradial redus şi este corp comun cu arborele intermediar;

-       roata  are dimensiuni radiale mari şi, de obicei, are trei zone: coroană dinţată, disc (cu sau fără găuri de uşurare) şi butuc

    cu lungimea L2 = 82 mm (aproximativ)

Date despre arbori:

- diametrul arborelui pinionului din predimensionare,

     = 44 mm;

 

-       diametrul arborelui roţii din predimensionare

  = 70,5 mm

a

b

Fig.  AEV-A.1.3.1 Schemă  cinematică a angrenajului cilindric

 

Fig.  AEV-A.1.3.2 Formele roţilor dinţate cilindrice: a – pinionul, corp comun cu arborele intermediar;  b – roata  

 

TRD-A.1.2.4.3 SCHEMA CINEMATICĂ

 

Schema cinematică a reductorului la scara 1:1 (fig. TRD-A.1.2.4.3.1) nu conţine situaţii iraţionale şi imposibile tehnic şi are o configuraţie proporţională judicioasă care conduce la un volum minim al reductorului.

 

Fig. TRD-A.1.2.4.3.1 Schema  cinematică a reductorului conico-cilindric

 

TRD-A.1.2.5 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ANGRENAJELOR

 

TRD-A.1.2.5.1 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ANGRENAJULUI CONIC

 

Verificarea angrenajului conic predimensionat mai sus şi, eventual, dimensionarea acestuia (în cazul în care calculul de verificare nu este îndeplinit)  se va face prin continarea parcurgerii algoritmului din cap. AEV-P.2 cu etapele AEV-P.2.4 şi  AEV-P.2.6. Ca urmare a parcurgerii subcap. AEV-P.2.4 pentru proiectare se vor reţine:

-         elementele geometrice de proiectare constructivă şi tehnologică (fig. TRD-A.1.2.5.1.1); s-a modificat coeficientul deplasării danturii vhm1 = 0,28 pentru a se îndeplini gradul de acoperire al angrenajului echivalent εvα < 2.

-         viteza periferică în polul angrenării din secţiunea mediană, vm = 3,443 m/s;

-         treapta de precizie asociată procedeului de prelucrare: se adoptă treapta de precizie 9 asociată cu prelucrarea prin frezare îngrijită;

-         rugozităţile flancurilor active şi suprafeţelor de racordare: se adoptă rugozitatea floancurilor active Ra = 1,6 µm şi suprafeţelor de racordare Ra = 1,6 µm.

-         tipul lubrifiantului şi vâscozitatea : se adoptă ulei pentru transmisii industriale TIN 125 EP cu vâscozitatea la temperatura de 50o C 125 cSt;

-         durităţile flancurilor şi miezului dinţilor, factorii de siguranţă la cele două solicitări (contact şi încovoiere): durităţile flancurilor HRC1= HRC2= 58, durităţile miezului HB1= HB2 = 350 (aceleaşi ca la predimensionare); SF = 1,1 şi  SF = 1,3 (calculul de verificare a fost îndeplinit şi nu s-a făcut calculul de dimensionare);

-         forţele din angrenaj (fig. TRD-A.1.2.5.1.2).

 

wpmninei

a

b

Fig. TRD-A.1.2.5.1.1 Elemente geometrice ale angrenajului conic şi roţilor acestuia pentru proiectare: a – date de intrare; 

b – rezultate

 

 a

b

Fig. TRD-A.1.2.5.1.2  Date de intrare şi rezultatele calculului forţelor din angrenajul conic cu dantură curbă înclinată spre dreapta: a – pentru sensul de rotaţie spre dreapta;  b – pentru sensul de rotaţie spre stânga

 

În final se va face verificarea angrenajului conic cu pachetul MDESIGN (v. subcap. AEV-A.2.1.6, pentru un angrenaj conic cu dantură dreaptă).

 

TRD-A.1.2.5.2 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ŞI ANGRENAJULUI CILINDRIC

 

Verificarea angrenajului cilindric predimensionat mai sus şi, eventual, dimensionarea acestuia (în cazul în care calculul de verificare nu este îndeplinit)  se va face prin continarea parcurgerii algoritmului din cap. AEV-P.1, subcap. AEV-P.1.4 şi  AEV-P.1.6. Ca urmare a parcurgerii subcap. AEV-P.1.4 pentru proiectare se vor reţine:

-         elementele geometrice de proiectare constructivă şi tehnologică (fig. TRD-A.1.2.5.2.1);

-         viteza periferică în polul angrenării din secţiunea mediană, vm = 0,971 m/s;

-         treapta de precizie asociată procedeului de prelucrare: se adoptă treapta de precizie 9 asociată cu prelucrarea prin frezare şi rectificare după cementare;

-         rugozităţile flancurilor active şi suprafeţelor de racordare: se adoptă rugozitatea floancurilor active Ra = 1,6 µm şi suprafeţelor de racordare Ra = 1,6 µm.

-         tipul lubrifiantului şi vâscozitatea: ulei pentru transmisii industriale TIN 125 EP cu vâscozitatea la temperatura de 50o C 125 cSt, adoptat pentru angrenajul conic care are viteza mai mare;

-         durităţile flancurilor şi miezului dinţilor, factorii de siguranţă la cele două solicitări (contact şi încovoiere): durităţile flancurilor HRC1= HRC2= 58, durităţile miezului HB1= HB2 = 350 (aceleaşi ca la predimensionare); SF = 1,22 şi  SF = 1,42 (calculul de verificare a fost îndeplinit şi nu s-a făcut calculul de dimensionare);

-         forţele din angrenaj (fig. TRD-A.1.2.5.2.2).

a

 

b

Fig. TRD-A.1.2.5.2.1 Elemente geometrice ale angrenajului cilindric şi roţilor acestuia pentru proiectare: a – date de intrare;  b – rezultate

  

Fig. TRD-A.1.2.5.2.2  Date de intrare şi rezultate pentru calculul forţelor din angrenajul cilindric

 

În final, se va face verificarea angrenajului conic cu pachetul MDESIGN (v. subcap. AEV-A.1.1.6, pentru angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe neimpusă).

 

TRD-A.1.2.6 PROIECTAREA DE ANSAMBLU

 

TRD-A.1.2.6.1 PROIECTAREA FORMELOR ROŢILOR.

 

Aspecte generale privind proiectarea formelor roţilor dinţate cilindrice şi conice sunt prezentate în cap. AEV-P.1 (sucap. AEV-P.1.3.2, tab. AEV-P.1.3.2.2) şi sucap. AEV-P.1.5) şi, respectiv, AEV-P.2  (sucap. AEV-P.2.3.2 tab. AEV-P.2.3.2.2 şi sucap. AEV-P.2.5).       

 

 

TRD-A.1.2.6.2 PRECONFIGURAREA ARBORILOR ŞI ALEGEREA RULMENŢILOR ŞI MONTAJELOR ACESTORA

          

        Deoarece reductorul este de uz general dimensiunile capetelor arborilor de intrare şi de ieşire trebuie să asigure interschimbabilitatea elementelor (roţi de curea, roţi dinţate etc.) şi subansamblelor (cuplaje) care se montează pe acestea se impune considerarea paramatrilor acestora (diametrul şi lungimea) conform STAS8724/2 (v. fer. AED-P.5) se adoptă capete de arbore serie scurtă cu dimensiunile din fig. TRD-P.1.2.6.2.1,a,c.

        Arborii reductoarelor de turaţie  au diametre mari şi lungimi între reazeme mici (raportul l/d < 10) şi deci, deoarece au rigiditate flexională (la încovoiere) mărită au şi deformaţii elastice (rotiri) în reazeme (lagăre) reduse se adoptă, rulmenţi cu bile.

Deşi încărcările (forţele radiale şi axiale) sunt diferite din considerente de tehnologicitate se adoptă pentru lagărele arborilor rulmenţi identici care conduc la alezaje identice în carcasă mai uşor de executat decât dacă s-ar fi considert cu diametre diferite. 

 

a

b

c

Fig.  TRD-A.1.2.6.2.1 Preconfigurarea arborilor: a – de intrare;  b – intermediar; c – de ieşire

 

          Pentru lagărele arborelui de ieşire pe care este montată o roată cu dantură cilindrică înclinată cu unghiul  β = 12o având în vedere că forţele axiale sunt reduse  se adoptă rulmenţi radiali cu bile (fig. TRD-P.1.2.6.2.1,c; fer. RUL-P.1.1).     

         În cazul lagărelor arborilor de intrare/ieşire pe care se montează roţi dinţate conice se adoptă, ţinând cont de încărcarea axială mărită, rumenţi radial-axiali cu bile (fer. RUL-P.1.2).  Aceşti rulmenţi preiau forţele axiale mari în ambele sensuri fiind montaţi câte unul în fiecare lagăr (fig. TRD-A.1.2.6.3.1),  formând  montaje în X (v. cap. RUL-T, tab. RUL-T.4.10)

care realizează fixarea radială şi axială în ambele sensuri fără a induce forţe suplimentare în rulmenţi, permit dilataţiile termice în cazul variaţiilor mari de temperatură şi permit reglarea cu uşurinţă a jocurilor din rulmenţi şi a angrenajului conic.

        Ţinând cont de diametrele standard ale capetelor arborilor de intrare şi de ieşire (28 mm şi respectiv 75 mm) şi de recomandarea,  dR1,3 > dA1,3 + (8...12) mm, se adoptă rulmenţi cu diametrele alezajelor 40 mm şi respectiv 90 mm (tab. TRD-A.1.2.6.3.1); pentru arborele intermediar cu diametrul din predimensionare 44 mm, ţinând cont de recomandarea dR2  dA2, se adoptă rulment cu diametrul alezajului 40 mm.

        Din considerente de optimizare constructivă se adoptă rulmenţi din seria mijlocie de dimensiuni: 6218 şi 7208 (fer. RUL-P.1.1fer. RUL-P.1.2)

     

Tab. TRD-A.1.2.6.2.1 Tipurile, dimensiunile şi caracteristicile rulmenţilor

Tipurile şi dimensiunile  rulmenţilor

Arborele

De ieşire (3)

Intermediar (2)

De intrare (1)

Simbolul

6218

(fig.TRD A.1.2.6.2.2,a)

7208

(fig.TRD A.1.2.6.2.2,b)

7208

(fig.TRD A.1.2.6.2.2,b

d [mm]

90

40

40

D [mm]

160

80

80

B [mm]

30

18

18

a [mm]

-

34

34

Capacitatea dinamică de bază

Cr [N]

32000

96500

96500

Obs.

1.     Sistemul de ungere şi/sau de protecţie se va adopta în corelaţie cu ungerea angrenajelor

a

                         b             

Fig.  TRD-A.1.2.6.2.2 Tipurile rulmenţilor folosiţi pentru lagărele reductorului conico-cilindric: a – radial cu bile;  b – radial-axial cu cu bile

 

TRD-A.1.2.6.3 ÎNTOCMIREA DESENULUI DE ANSAMBLU

 

        În fig. TRD-A.1.2.6.3.1  se prezintă o variantă constructivă a reductorului conico-cilindrice (secţiunea principală) în care se evidenţiază componentele principale: arborele de intrare (A1) solidar cu pinionul conic (1I), arborele de intermediar (A2) solidar cu pinionul cilindric (1II), arborele de ieşire (A3), roata conică (2I),  roata cilindrică (2II), rulmenţii lagărelor arborelui de intrare (R1), rulmenţii lagărelor arborelui intermediar (R2), rulmenţii lagărelor arborelui de ieşire  (R3). Valorile cotelor marcate cu roşu se adopta conform recomandărilor din tab. TRD-A.1.2.6.3.1.  În fer. TRD-S.2.2 se prezintă două  soluţii constructive posibile.

 

Fig. TRD-P.1.2.6.3.1 Desen de ansamblu – secţunea principală, varianta cu montaje cu rulmenţi radial-axiali cu bile şi cu rulmenţi radiali cu bile

 

Tab. TRD-P.1.2.6.3.1 Recomandări privind valorile parametrilor constructivi din desenul de ansamblu - secţiunea principală

Parametrul

Denumire

Valoarea/

Recomandare

Observaţii

g1, g3

Grosimea peretelui flanşei paharului/capacului

6 mm

Se adoptă din considerente tehnologice

g2

Lăţimea flanşei capacului

16 mm

Se adoptă în funcţie de dimensiunea filetului şurubului de fixare, M8

g4

Grosimea peretelui carcasei

8 mm

Carcasă din oţel turnată

g5

Grosimea ramelor de rigidizare din zona lagărelor

25 mm

Adoptând şuruburi de fixare cu dimensiunea M10 se determină din considerente al gabaritului impus de dimensiunile piuliţei sau capului şurubului precum şi de acces a cheii de strângere a acestora

g6

Înălţimea proeminenţei de aşezare a capacului

2…4 mm

Se adoptă din considerente tehnologice privind prelucararea prin aşchiere a suprafeţelor de aşezare a flanşelor capacelor

x1, y1

Distanţa umărului arborelui de intrare faţă de capac

8 mm

Se adoptă din considerente de asigurare a montajului elementelor (roţi de curea, semicuplaje) pe arbore fără ca acestea să intre în coliziune cu capetele şuruburilor de fixare a capacelor  

x2

Distanţa dintre rulmenţii lagărelor arborelui de intrare

2dR1= 80 mm

Se adoptă din considerente de optimizare constructivă şi de solicitare

x3

Distanţa de poziţionare a paharului

3 mm

Se adoptă din considerente împiedicare a uleiului de pătrundere la rulmentul lagărului adiacent

x4

Distanţa pinionulu conic faţă de lagăr

5 mm

Se adoptă din considerente de ungere corespunzătoare a angrenajului conic

x5

Distanţa de la coroana roţii cilindice la carcasă

1 mm

Se adoptă din considerente gabaritului redus dar şi de ungere corespunzătoare a angrenajului cilindric

y2, y4

Distanţa de la roţi la carcasă

10 mm

Se adoptă din considerente gabaritului redus dar şi de ungere corespunzătoare a angrenajelor

y3

Distanţa dintre roţi

10 mm

y5

Distanţa de aliniere a rulmenţilor faţă de interiorul carcasei

4 mm

Se adoptă din considerente de ungere corespunzătoare a rumenţilor

 

TRD-A.1.2.7 CALCULUL ARBORILOR

 

TRD-A.1.2.7.1 SCHEMELE DE CALCUL ALE ARBORILOR

 

        Schemele de calcul ale aborilor reductorului conico-cilindric sunt prezentate în tab. TRD-A.1.2.7.1.1, TRD-A.1.2.7.1.2 şi TRD-A.1.2.7.1.3.

 

Tab. TRD-A.1.2.7.1.1 Schema de calcul a arborelui de intrare

 

 

 

 

Fig. TRD-A.1.2.7.1.1 Schema de încărcare a arborelui de intrare

Formele şi dimensiunile tronsoanelor

Tronsoanele cilindrice cu secţiune plină (diametru/lungime): 1 (28/60 - cap de arbore STAS); 2  (36/40 - suprafaţa de etanşare pentru Manşeta B 36x62 STAS 7950/2-72, fer. ETN-P.1), 3 (37,835/15) - suprafaţă filetată pentru piuliţa canelată pentru rulmenţi, M40x2, fer. AFS-P.7 şi şaibă de siguranţă fer. AFS-P.8, 4 (30/20) -  tronson de montare rulment 7208, 5 (38/70) - tronson intermediar, 6 (30/20) -  tronson de montare rulment 7208, 7 (42/6) - tronson de fixare axială, 8 (54,8/32) tronson cilindric cu diametrul egal cu diametrul mediu al pinionului conic; dimensiunile tronsoanelor (diametrul şi lungimea) au fost preluate din desenul de ansamblu

Formele şi dimensiunile concentratorilor de racordare

Racordare simplă (fer. ARD-P.7.1): 1-2 (r=1,6 mm), 2-3 (r=1 mm), 4-5 (r=1,6 mm), 5-6 (r=1,6 mm), 7-8 (r =5 mm)

Racordare de rectificare (fer. ARD-P.7.3, fer. ARD-P.7.2): 6-7 (forma A:  r=1 mm, t=0,2 mm, b=2,5 mm, b1= 1,7 mm, t1= 0,1 mm)

Racordare pentru prelucrare filet  şi canal pentru şaiba de siguranţă  (fer. ARD-P.7.5): 3-4 (r=0,75 mm, f1=3,2 mm, d0=37,7 mm)

Formele şi dimensiunile concentratorilor de suprafaţă

Canal de pană (fer. APP-P.1.1) pe tronsonul 1  (forma A: b = 8 mm, h = 7 mm, t1= 4 mm, t2= 3,3 mm, l = 50 mm)

Filet metric  (fer. AFS-P.1) pe tronsonul 3

Tipurile şi poziţiile reazemelor

Reazemul A: articulaţie spaţială (deplasările radiale în direcţiile Y şi Z şi axială X nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor la căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota a corespunde rulmentului ales (fig.  TRD-P.1.2.6.2.2).

Reazemul B: reazem simplu (deplasările radiale în direcţiile Y şi Z nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor la căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota a corespunde rulmentului ales (fig.  TRD-P.1.2.6.2.2).

Valorile şi poziţiile forţelor şi momentelor la nivelul axei arborelui

Forţe transversale în direcţiile Z şi Y: = 982,3 N,   = 3485 N,   (fig. TRD-P.1.2.5.1.2); se poziţionează axial la mijlocul danturii (fer. ARD-P.1);  Fre = 0 (nu se ia în considere încărcarea exterioară)

Forţa axială în direcţia X: = 2718,14 N,    (fig. TRD-P.1.2.5.1.2); se poziţionează axial la mijlocul danturii (fer. ARD-P.1)

Momentul de torsiune,   =  95489 Nmm (valoarea obţinută este egală cu valoarea momentului de torsiune la nivelul arborelui de intrare determinat în subcap. TRD-P.1.2.3)

Momentul de încovoiere,   = 74477 Nmm

  

Tab. TRD-A.1.2.7.1.2 Schema de calcul a arborelui de intermediar

 

 

Fig. TRD-P.1.2.7.2 Schema de încărcare a arborelui de intermediar

Formele şi dimensiunile tronsoanelor

Tronsoanele cilindrice cu secţiune plină (diametru/lungime): 1 (40/20) -  tronson de montare rulment 7208, 2 (48/12) - tronson cu umăr de fixare axială, 3 (59,655/76) - tronson cilindric cu diametrul egal cu diametrul de picior al pinionului conic,  4 (54/8) - tronson cu umăr de fixare axială,  5 (44/54) - tronson de montare roată dinţată conică, 6 (40/36) - tronson de montare rulment 7208 şi distanţier; dimensiunile tronsoanelor (diametrul şi lungimea) se vor prelua din desenul de ansamblu

Formele şi dimensiunile concentratorilor de racordare

Racordare simplă (fer. ARD-P.7.1): 2-3 (r = 4 mm), 3-4 (r=2mm), 5-6 (r=1,6 mm)

Racordare de rectificare (fer. ARD-P.7.3, fer. ARD-P.7.2): 1-2 şi 4-5 (forma A:  r=1 mm, t=0,2 mm, b=2,5 mm, b1= 1,7 mm, t1= 0,1 mm)

Formele şi dimensiunile concentratorilor de suprafaţă

Canal de pană (fer. APP-P.1.1) pe tronsonul 5 (forma A: b = 12 mm, h = 8 mm, t1= 5,5 mm, t2= 3,3 mm, l = 45 mm)

Tipurile şi poziţiile reazemelor

Reazemul A: articulaţie spaţială (deplasările radiale în direcţiile Y şi Z şi axială X nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor la căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota a corespunde rulmentului ales (fig. TRD-P.1.2.6.2.2)

Reazemul B: articulaţie spaţială (deplasările radiale în direcţiile Y şi Z şi axială X nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor pe căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota a corespunde rulmentului ales (fig. TRD-P.1.2.6.2.2)

Valorile şi poziţiile forţelor şi momentelor la nivelul axei arborelui

Forţele transversale în direcţia Z:   =2718,14 N şi  =4429,8 N   (fig. TRD-P.1.2.5.1.2); se poziţionează axial la mijlocul danturilor (fer. ARD-P.1)

Forţele transversale în direcţia Y:   =3845 N şi  =11863,6 N  (fig. TRD-P.1.2.5.1.2); se poziţionează axial la mijlocul danturilor (fer. ARD-P.1)

Forţa axială:  =982,3 N şi =2521,7 N  (fig. TRD-P.1.2.5.1.2 )

Momentul de torsiune = 412529,8 Nmm (valorile obţinute sunt egale cu valoarea momentului de torsiune la nivelul arborelui de intermediar determinat în subcap. TRD-P.1.2.3)

Momentele de încovoiere,   = 121117,59 Nmm  şi    = 87742,55 Nmm

 

Tab. TRD-A.1.2.7.1.3 Schema de calcul a arborelui de ieşire

 

Fig. TRD-P.1.2.7.3 Schema de încărcare a arborelui de ieşire

Formele şi dimensiunile tronsoanelor

Tronsoanele cilindrice cu secţiune plină (diametru/lungime): 1 (75/130 - cap de arbore STAS); 2  (88/22 - suprafaţa de etanşare cu inel din pâslă, fer. ETN-P.2); 3 (90/34) -  tronson de montare rulment 6218, 4 (92/8) - tronson intermediar; 5 (94/74) - tronson de montare roată dinţată cilindrică; 6 (104/15) - tronson cu umăr de fixare axială; 7 (98/63) - tronson intermediar; 8 (90/32) -  tronson de montare rulment 6218

Formele şi dimensiunile concentratorilor de racordare

Racordare simplă (fer. ARD-P.7.1): 1-2 (r=1,6 mm) , 2-3 (r=1 mm), 3-4 (r=1 mm), 4-5 (r=1 mm), 6-7 (r=2 mm)

Racordare de rectificare (fer. ARD-P.7.3, fer. ARD-P.7.2): 5-6 şi 7-8   (forma A:  r=2,5 mm, t=0,4 mm, b=5 mm, b1= 4,6 mm, t1= 0,3 mm)

Formele şi dimensiunile concentratorilor de suprafaţă

Canal de pană (fer. APP-P.1.1), pe tronsoanele 1 (forma A: b = 20 mm, h = 12 mm,  t1= 7,5 mm, t2= 4,9 mm, l = 100 mm) şi 5 (forma A: b = 25 mm, h = 14 mm,  t1= 9 mm, t2= 5,4 mm, l = 70 mm)

Tipurile şi poziţiile reazemelor

Reazemul A: reazem simplu (deplasările radiale în direcţiile Y şi Z nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor la căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota B corespunde rulmentului ales (fig. TRD-P.1.2.6.2.2)

Reazemul B: articulaţie spaţială (deplasările radiale în direcţiile Y, Z şi axială X, nule); poziţionare în punctul determinat de intersecţia normalelor la căile de rulare cu axa arborelui (fer. ARD-P.3), cota B corespunde rulmentului ales (fig. TRD-P.1.2.6.2.2)

Valorile şi poziţiile forţelor şi momentelor la nivelul axei arborelui

Forţa transversală în direcţie Z, =4429,8 N (fig. TRD-P.1.2.5.1.2 ); se poziţionează axial la mijlocul danturii (fer. ARD-P.1)

Forţa transversală în direcţie Y, =11863,6 N (fig. TRD-P.1.2.5.1.2 ); se poziţionează axial la mijlocul danturii (fer. ARD-P.1)

Forţa axială în direcţia X: =2521,7 N (fig. TRD-P.1.2.5.1.2 ); se poziţionează axial la mijlocul danturii (fer. ARD-P.1)

Momentul de torsiune,  = 1722918 Nmm; se va verifica dacă valoarea obţinută este egală cu valoarea momentului de torsiune de la nivelul arborelui de ieşire (A3) determinat în subcap. TRD-P.1.2.3

Momentul de încovoiere = 366219,56 Nmm 

 

 

TRD-A.1.2.7.2 VERIFICAREA (DIMENSIONAREA) ARBORILOR

 

Verificarea modelelor de mai sus se va  face cu pachetul MDESIGN conform exemplelor:  subcap. ARD-A.1.6, pentru arborele de intrare al unui reductor cilindric într-o treaptă; subcap. ARD-A.2.6, pentru arborele intermediar al unui reductor cilindric în două trepte.

 

TRD-A.1.2.8  CALCULUL RULMENŢILOR

 

TRD-A.1.2.9 CALCULUL ASAMBLĂRILOR ARBORE-BUTUC

 

TRD-A.1.2.10 PROIECTAREA SUBSISTEMELOR DE UNGERE ŞI ETANŞARE

 

TRD-A.1.2.11 PROIECTAREA CARCASELOR

xxxx