CUPRINS |
RUL-T.1 DEFINŢII RUL-T.2 STRUCTURI CONSTRUCTIVE
RUL-T.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE RUL-T.4 CLASIFICARE ŞI
SIMBOLIZARE RUL-T.5 MATERIALE ŞI
TEHNOLOGII RUL-T.6 FORME ŞI CAUZE DE
SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE RUL-T.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI
ŞI CONSTRUCTIVI RUL-T.8 MODELE DE CALCUL
RUL-T.8.1
Modele de calcul a încărcărilor rulmenţilor
RUL-T.8.1.1 Modele de calcul a încărcărilor rulmenţilor
radial-axiali
RUL-T.8.1.2 Modele de calcul a sarcinilor dinamice/statice echivalente
ale rulmenţilor cu turaţii şi sarcini externe constante
RUL-T.8.1.3 Modele de calcul
a sarcinilor dinamice echivalente ale rulmenţilor cu turaţii
şi sarcini externe variabile (în trepte)
RUL-T.8.2
Modele de calcul dinamic şi static a rulmenţilor RUL-T.9 MONTAJUL ŞI
EXPLOATAREA |
RUL-T.1 DEFINIŢII
Lagărele de rotaţie sunt subansamble cu
funcţia principală de susţinere a (rezemarea) arborilor, osiilor sau a altor elemente şi
subansamble de maşini cu mişcare de rotaţie, fiind capabile
să preia sarcinile (forţe şi/sau momente) care acţionează asupra acestora.
Montajul lagărelor cu
rulmenţi este sistemul compus din două sau mai multe
lagăre cu rulmenţi care are ca scop fixarea radială şi axială
în ambele sensuri a elementului susţinut (de obicei, un arbore cu
roţi sau alte elemente fixate pe el) fără a se induce forţe
suplimentare în rulmenţi în cazul acţiunilor termice şi
a forţelor exterioare şi interioare (deformaţii elastice).
RUL-T.2
STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ
Fig. RUL-T.2.1 Structura constructivă a unui lagăr cu un rulment |
|
|
|
a |
b |
c |
|
Fig. RUL-T.2.2 Structura generală a rulmenţilor: a - rulment radial cu bile; b - rulment radial axial cu role conice, c – rulment axial cu bile cu simplu efect |
|||
Obs. a.
Semnificaţiile elementelor lagărului din fig. RUL-T.2.1: 1- arbore, 2 – capac, 3 – garnitură
manşetă de rotaţie, 4 – buşon de aerisire, 5 – rulment
radial cu bile, 6 – carcasă, 7 – piuliţă canelată cu
şaibă de asigurare, 8 – capac, 9 – indicator al nivelului de ulei. b. Semnificaţiile elementelor rulmenţilor din fig. RUL-T.2.2: 1- inel exterior sau frontal pentru rulmentul axial cu bile cu simplu efect, 2- inel interior, 3- corp de rostogolire; 4- colivie (element independent sau subansamblu) |
RUL-T.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI
DEZAVANTAJE
Transmisiile automobilelor, tractoarelor,
maşinilor agricole, utilajelor tehnologice, maşinilor unelte, toate
transmisiile cu angrenaje, reductoarele de turaţii etc.
Tab. RUL-T.3.1 Avantaje şi dezavantaje, în special,
comparativ cu lagărele cu alunecare [Pop, 2006]
Avantaje |
Dezavantaje |
-
randament ridicat (η = 0,95…0,98); pierderi prin frecare mult
reduse, coeficienţi de frecare mici (0,0015...0,005, valorile mici corespund rulmenţilor
cu bile); -
gabarit axial redus (capacitate de încărcare mare pe unitatea de
lungime); -
costuri reduse (execuţie în întreprinderi specializate în serii
de masă, întreţinere uşoară, consum redus de lubrifiant); -
utilizarea într-un câmp larg
de temperaturi (-273
oC….600 oC); - interschimbabilitate şi standardizare scară internaţională |
-
dimensiuni de gabarit radiale mari; -
durată de
funcţionare redusă la viteze mari; -
necesitatea unor precizii de execuţie ridicate şi a unor
condiţii severe de montaj; -
comportare necorespunzătoare în cazul şocurilor şi
vibraţiilor; - funcţionare necorespunzătoare în medii cu impurităţi |
RUL-T.4 CLASIFICARE ŞI SIMBOLIZARE
RUL-T.4.1 Clasificarea rulmenţilor
Tab. RUL-T.4.1.1
Clasificarea rulmenţilor [Jula, 1978] |
||
Criteriul |
Tipul rulmentului |
Fig. RUL-T.4.1.1 Corpurile de rostogolire ale rulmenţilor: a - bilă; b -
rolă cilindrică; c-
ac; d - rolă conică; e
- rolă butoi simetric; f -
rolă butoi asimetric |
Forma
corpurilor de rostogolire |
Cu bile Cu role
(cilindrice, ace, conice, butoi) |
|
Numărul de
rânduri ale corpurilor de rostogolire |
Cu un rând Cu doua rânduri Cu mai multe
rânduri |
|
Valoarea
jocului (v. fig. RUL-T.7.3) |
Cu joc normal Cu joc
micşorat Cu joc
mărit |
|
Precizia de
execuţie |
Cu precizie
normală Cu precizie
ridicată |
|
Direcţia
sarcinii preluate |
Radiali Radial-axiali Axial-radiali Axiali |
Tab. RUL-T.4.1.2 Grupe reprezentative de rulmenţi
Rulmenţi RADIALI |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rulmenţi RADIAL-AXIALI |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rulmenţi AXIAL-RADIALI |
Rulmenţi AXIALI |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RUL-T.4.2 Simbolizarea rulmenţilor
Tab. RUL-T.4.2.1 Simbolizarea rulmenţilor
Generarea
codului dimensional (seria de dimensiuni) |
Structura
generală a simbolului |
|||||||||||||||||||||
|
Prefixe: coduri alfabetice care indică informaţii
despre materiale (altele decât cele uzuale). Sufixe: coduri alfabetice care indică informaţii despre modificări
faţă de construcţia normală. Simbol de bază: simbol tip (cod alfanumeric al tipului de rulment: ex. 6 – rulment radial cu bile, NU – rulment radial cu role cilindrice cu inel interior detaşabil); simbol serie dimensiuni (cod numeric din 1 sau 2 cifre conform fig. alăturate); simbol alezaj (o cifră de la 1 la 9 – rulment cu alezajul 1,2,3…9 mm; 01, 02, 03 – rulment cu alezajul de 12, 15, respectiv, 17 mm; 04, 05…99 rulment cu dimetrul 04x5, 05x6…99x5 |
|||||||||||||||||||||
Obs.
Exemple de simboluri de
bază: 6206 – rulment radial cu bile pe un rând (6), seria de dimensiuni
(2), diametrul alezajului (30 mm); 32309 – rument radial axial cu role conice
pe un rând (3), seria de dimensiuni (23), diametrul alezajului (45 mm). |
RUL-T.4.3 Tipurile montajelor lagărlor cu rulmenţi
Montajele lagărelor cu rulmenţi ale lagărelor arborilor au următoarele funcţii:
Funcţia principală: poziţionarea radială (centrarea) şi axială şi susţinerea (rezemarea) cu preluarea forţelor radiale şi axiale.
Funcţii secundare: să permită dilatarea liberă a arborelui cu variaţia temperaturii de lucru; să asigure ungerea, etanşarea şi, eventual, răcirea rulmentului.
Tab. RUL-T.4.3.1 Posibilităţi de combinare (aranjare) a
rulmenţilor în lagăre [xxxx, 2010]
Tip |
În cadrul aceluiaşi lagăr |
În cadrul a două lagăre |
||||
În
tandem |
În
X |
În
O |
Combinat
(ex. în tandem şi X) |
În
X |
În
O |
|
Schema |
|
|
|
|
|
|
Tab. RUL-T.4.3.2 Tipurile montajelor cu rulmenţi
Tipul |
Schema |
Caracteristici
principale |
||
Cu două lagăre
|
Cu fixarea axială în ambele sensuri într-un singur lagăr conducător (celălat lagăr este liber axial, v. fer. RUL-S.1) |
|
Permit dilataţii termice ale arborelui în lagărul liber (deplasarea axială se pote face chiar în rulmentul din acest lagăr dacă este separabil). Se recomandă
pentru arbori lungi şi/sau arbori care funcţionează la
variaţii de temperatură mărite (deformaţii termice însemnate). În cazul folosirii rulmenţilor radial-axiali cu un rând de corpuri de rostogolire se pot obţine lagăre coducătoare cu montaje în X sau în O. |
|
Cu fixarea axială în cele două lagăre cu conducere reciprocă (fiecare pentru câte un sens, v. fer. RUL-S.1) |
sensul interior-exterior |
|
Dilataţiile termice ale arborelui micşorează/măreşte jocurile din rulmenţi odată cu creşterea/descreşterea temperaturii de lucru. Se recomandă pentru arbori lungi cu deformaţii termice neînsemnate. În cazul folosirii rulmenţilor radial-axiali cu un
rând de corpuri de rostogolire se obţine montaj în X (distanţa dintre reazemele teoretice
este mai mică decât distanța dintre rulmenţi, H
< L (Tab. RUL-T.4.3.1); schema conduce la mărirea rigidităţii flexionale). |
|
sensul exterior-interior |
|
Dilataţiile termice ale arborelui generate de creşterea/descreşterea temperaturii de lucru influenţază jocurile din rulmenţi în funcţie de distanţa dintre conurile exterioare: le micşorează/măreşte pentru cazul din fig. RUL-T.4.3.1,a; nu le influenţează pentru cazul din fig. RUL-T.4.3.1,a; le măreşte/micşorează pentru cazul din fig. RUL-T.4.3.1,c.
Se recomandă pentru arbori scurţi şi rigizi
(deformaţii de încovoiere
neînsemnate). În cazul folosirii rulmenţilor radial-axiali cu un rând de corpuri de rostogolire (fig. RUL-T.4.6,a; RUL-T.4.7,a) se obţine montaj în O (distanţa dintre reazemele teoretice este mai mare decât distanța dintre rulmenţi H > L (Tab. RUL-T.4.3.1); schema conduce la micşorarea rigidităţii flexionale) |
|
|
|
a |
b |
c |
Fig. RUL-T.4.3.1: Soluţii constructive ale montajelor cu rulmenţi: a - cu lagăr conducător cu rulment radial cu bile şi lagăr liber axial cu rulment radial cu role cilindrice; b - cu lagăre cu conducere reciprocă interior-exterior cu rulmenţi radial-axiali cu role conice montaţi în X; c - cu lagăre cu conducere reciprocă exterior-interior cu rulmenţi radial-axiali cu bile montaţi în O |
|
|
|
a |
b |
c |
Fig. RUL-T.4.3.2: Variantele montajelor cu conducere reciprocă exterior-interior cu rulmenţi radial-axiali montaţi în O: a - vârfurile conurilor exterioare se interpătrund; b - vârfurile conurilor exterioare coincid; c - vârfurile conurilor exterioare nu se interpătrund (variantele b şi c sunt utilizate, cu precădere, în cazul rulmenţilor montaţi în lagăre diferite) |
RUL-T.5 MATERIALE ŞI
TEHNOLOGII
Elementele principale (inelele şi corpurile de rostogolire)
se execută, cu precădere, din oţeluri carbon (1%) aliate cu crom
(1,3…1,65%), mangan şi siliciu, întâlnite sub denumirea RUL1 sau RUL2. În
urma tratamentului de călire la durităţi de 62…65HRC se obţin:
tenacităţi ridicate şi rezistenţe mărite la
solicitarea de contact şi la uzură. Pentru rulmenţii care funcționează
la temperaturi înalte şi în medii cu umezeală mare se folosesc
oţeluri speciale, înalt aliate, respectiv, anticorosive, de obicei, aliate
cu crom.
Coliviile rulmenţilor se execută din materiale
antifricţiune şi capacitate ridicată de amortizare a
vibraţiilor; oţeluri carbon moi, pentru coliviile executate din
tablă prin ştanţare; alame, bronzuri, textolit, materiale
plastice – pentru coliviile masive ale rulmenţilor pentru turaţii
mari.
Rulmenții se produc în întreprinderi specializate bazat pe
tehnologiile de fabricaţie complexe asociate diverselor grupe de
rulmenţi.
RUL-T.6
FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTOARE
Tab. RUL-T.6.1 Forme şi cauze de comportare necorespunzătoare sau de
scoatere din uz [Danape, 2012]
Consecinţe |
Forme |
Apariţie |
Cauze |
Manifestare |
Evitare |
|
Comportare necorespunzătoare (cu
neuniformităţi, vibraţii şi zgomote) |
Deteriorarea suprafeţelor căilor de rulare
şi/sau ale corpurilor de rostogolire prin oboseala de contact (piting,
ciupire) |
Cu precădere, la rulmenţii rotitori cu
turaţia n > 10 rot/min bine lubrifiaţi şi
etanşaţi |
Oboseala materialelor
straturilor superficiale ale căilor
de rulare şi/sau corpurilor de rostogolire determinate de tensiunile de contact variabile în
timp |
Microfisuri iniţiale pe suprafețele
flancurilor active care se măresc consecinţă a acţiunii
presiunii hidrostatice a uleiului generată în timpul contactelor
dintre corpurile de rostogolitre şi căile de rulare, proces urmat de desprinderea de mici particule de material rezultând
mici ciupituri (fenomenul de pitting,
fig. RUL-T.6.1);
dezvoltarea în timp a ciupiturilor conduce, în consecinţă, la
mărirea jocului şi funcţionarea necorespunzătoare cu
vibraţii şi zgomote |
Limitarea timpului de
funcţionare prin calcul de durabilitate bazat pe capacitatea de încărcare dinamică |
|
Deformarea plastică locală a
suprafeţelor căilor de rulare |
Rulmenţii puternic încărcaţi cu
turaţii foarte reduse (n < 10 rot/min), nerotitori sau cu
mişcări pendulare lente unşi cu lubrifianţi
necorespunzători |
Depăşirea limitei de curgere
a materialului |
Adâncituri remanente pe căile de rulare;
neuniformitatea mişcării |
Limitarea sarcinilor
de încărcare prin calcul static bazat pe capacitatea de încărcare
statică |
||
Uzarea abrazivă a căilor de rulare
şi/sau a corpurilor de rostogolire |
Rulmenţii care lucrează în medii cu praf
şi impurităţi abrazive şi etanşaţi
necorespunzător |
Depăşirea limitei de uzare a materialului |
Zgârieturi pe suprafeţele active; mărirea
jocului din rulment şi, deci, funcţionarea necorespunzătoare
cu vibraţii şi zgomote |
Creşterea
eficacităţii sistemelor de etanşare şi ungere |
||
Scoaterea din uz |
Griparea |
Rulmenţii puternic încărcaţi care
funcţionează la temperaturi ridicate şi/sau cu ungere
insuficientă |
Scăderea locală a rezistenţei la
contact a materialului |
Microsuduri locale între căile de rulare
şi corpurile de rostogolire şi/sau colivie şi corpurile de
rostogolire; pierderea preciziei de rotire, zgomot mare, creşterea
rezistenţei la rotire până la blocare |
Creşterea
eficacităţii sistemului de ungere |
|
Distrugerea coliviei |
Rulmenţii care funcţionează la
turaţii ridicate încărcaţi cu sarcini combinate şi/sau
montaţi necorespunzător |
Forţe centrifuge mărite, autovibraţii |
Uzarea coliviilor în zonele de contact cu corpurile
de rostogolire; scăderea ariilor secţiunilor, fisurarea şi ruperea
coliviei |
Montare şi
exploatare corespunzătoare |
||
|
||||||
Fig. RUL-T.6.1 Deteriorarea prin ciupire (surse: Collins,
J.A, Mechanical Design of Machine
Elements and Machines; Cornet, 1998) |
||||||
RUL-T.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI
Parametrii funcţionali principali:
Durabilitatea unui rulment reprezintă numărul de rotaţii efectuate de inelul rotitor până la
apariţia primelor semne de oboseală a materialului (la turaţie constantă se
poate exprima în
ore şi întâlni sub denumirea durata de funcţionare). Fiabilitatea (durabilitatea) unui lot de
rulmenţi, L, reprezintă numărul de rotaţii efectuate sau
depăşite de un procent din rulmenţii unui lot
de încercare supus
încercărilor fără să apară semne de oboseală a
materialului (pitting); prin convenţie se defineşte, durabilitatea de bază Lb
cu valoarea de
un milion de rotaţii
atinsă de 90% din rulmenţii unui lot, nedeterioraţi prin pitting (fig. RUL-T.7.1) Capacitatea de încărcare dinamică, C, este sarcina radială pentru rulmenţii radiali şi radial-axiali, respectiv, axială pentru rulmenţii axiali şi axial-radiali, cu valori şi direcţii constante care acţionând asupra unui lot de rulmenţi aparent identici asigură acestuia durabilitatea de bază, Lb (un milion de rotaţii). Sarcina dinamică echivalentă, P, este sarcina pur radială, pentru rulmenţii
radiali sau radial-axiali (sau pur axială, pentru rulmenţii
axiali sau axial-radiali) de valoare şi direcţie constante sub acţiunea
căreia un rulment atinge aceeaşi durabilitate ca şi în
condiţiile reale de încărcare cu forţe combinate, radiale
şi axiale (fig. RUL-T.7.2). Capacitatea de încărcare statică, C0, este sarcina pur radială, pentru rulmenţii
radiali sau radial-axiali (sau pur axială, pentru rulmenţii axiali şi
axial-radiali), care
provoacă în zona de contact o deformare plastică (remanentă) cu
adâncimea de 0,0001din
diametrul corpului de rostogolire. Sarcina statică echivalentă, P0,
sarcina radială, pentru
rulmenţii radiali şi radial-axiali ( sau axială, pentru rulmenţii axiali, care produce aceeaşi deformare
plastică (remanentă) ca cea din cazul încărcării cu sarcini combinate (radiale
şi axiale). |
|
|
|
Fig. RUL-T.7.1 Curba
durabilităţii (de oboseală) |
Fig. RUL-T.7.2 Echivalare
încărcare |
||
Alţi parametri
funcţionali: Jocul (fig. RUL-T.7.3) se evidenţiază
prin deplasarea radială (jocul radial), axială (jocul axial) sau
unghiulară (rotirea); fără să apară deformarea
pieselor rulmentului; execuţia rulmenţilor privitor la jocul radial
se face conform claselor: C1 şi C2 (jocuri mici); C0 (sau CN, jocuri
normale); C3, C4, C5 (jocuri mari). Turaţia
limită
evidenţiază turaţia pe care o poate atinge un rulment în
condiţii constructive şi de exploatare riguros definite în
cataloagele producătorilor. Precizia de
execuţie se
evidenţiază prin clase de toleranţă: P0 clasa de
toleranţă normală; P6, P5, P4 şi P2 clase de
toleranţe mărite pentru rulmenţi cu destinaţii foarte
precise precum şi utilizarea la turaţii mari. Momentul de
frecare este un parametru
funcţional care cuantifică energia necesară rotirii sub
sarcină şi la pornire (momentul de pornire. Producătorii
indică relaţii şi parametrii pentru calculul acestor momente. Temperatura de
funcţionare se
indică de producător dependent de tipul rulmentului şi lubrifiantului. Rigiditatea este un parametru global care se
evidenţiază mai puţin în cataloagele rulmenţilor
uzuali. |
Fig. RUL-T.7.3 Jocurile din rulment |
||
Parametrii constructivi principali (fig. RUL-T.7.4): d - diametrul alezajului; D - diametrul exterior; B, T - lăţimea; α - unghiul de contact (α = 0o, pentru rulmenţii radiali; 0o < α < 45o, pentru rulmenţii radial-axiali; 45o < α < 90o, pentru rulmenţii axiali-radiali; α = 90o, pentru rulmenţii axiali); a - cota vârfului conului de contact; C - lăţimea inelului.
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
Fig. RUL-T.7.4
Parametrii constructivi principali (exemple):
a –
rulment radial cu bile; |
RUL-T.8
MODELE DE CALCUL
RUL-T.8.1
Modele de calcul a forţelor de încărcare a rulmenţilor
RUL-T.8.1.1 Modele de calcul a sarcinilor
dinamice/satatice echivalente ale rulmenţilor cu turaţii şi
sarcini externe constante
|
|
|
Sarcina dinamică
echivalentă P, prin aproximarea curbei
experimentale din fig. ARD-T.8.3 cu două drepte (în zonele I şi II), se determină
cu relaţiile: |
|||||
Zona I, β ≤ β’ (forţele
axiale mici, neglijabile) |
= e |
→ |
P = Fr |
(RUL-T.8.1) |
||||
Zona
II, β > β’ (forţele axiale semnificative, se
cuantifică în relaţia de calcul ) |
= e |
→ |
P= X Fr+Y
Fa |
(RUL-T.8.2) |
||||
unde: e, X, Y sunt factori de influenţă, constante ale tipodimensiunii rulmentului menţionate în cataloagele producătorilor. Sarcina statică echivalentă, P0 , se determină cu relaţia, P0 = X0 Fr+Y0 Fa, (RUL-T.8.3) în care X0, Y0 sunt constante ale
tipodimensiunii rulmentului menţionate în cataloagele
producătorilor. |
||||||||
a |
b |
c |
||||||
Fig. RUL-T.8.1.1 Modelarea
sarcinii dinamice echivalente: a –
încărcare reală; b – schema de echivalare; c – încărcare echivalentă
(virtuală) |
RUL-T.8.1.2 Modele de calcul a încărcărilor rulmenţilor radial-axiali montaţi în X sau în O
În cazul rulmenţilor radial-axiali (cu bile sau cu role) la care forţa se transmite oblic cu unghiul de contact β (fig. RUL-T.8.1.1,a), consecinţă a acţiunii forţei radiale apare o forţă axială internă (suplimentară), , care se evaluează pentru fiecare lagăr (A şi B) şi influenţează încărcarea axială a lagărelor. În fig. RUL-T.8.1.2.1,a,b şi tab. RUL-T.8.1.2.1 se prezintă schemele şi respectiv relaţiile forţelor de încărcare a arborilor şi rulmenţilor radial-axiali montaţi în X, respectiv, în O.
Obs. În cazul în care în rulmentul radial-axial apare numai forţa internă (suplimentară), deoarece raportul Fa’/Fr este totdeauna mai mic decât factorul e, sarcina dinamică echivalentă, P = Fr.
|
|
a |
b |
Fig. RUL-T.8.1.2.1 Schemele de calcul a forţelor axiale din rulmenţii radial-axiali montaţi pereche: a – în X; b – în O |
Tab. RUL-T.8.1.2.1 Relaţiile de calcul a forţelor de încărcare a rulmenţilor radial-axiali
Sensul forţei axiale Fa |
Montaj
în X |
Montaj
în O |
||||
Condiţia de încărcare a arborelui |
Forţa axială care încarcă rulmentul |
Condiţia de încărcare a arborelui |
Forţa axială care încarcă rulmentul |
|||
A |
B |
A |
B |
|||
B → A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A → B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RUL-T.8.1.3 Modele de calcul a sarcinilor
dinamice echivalente ale rulmenţilor cu turaţii şi sarcini
externe variabile (în trepte)
Fig. ARD-T.8.3 Schema de echivalare a sarcinilor dinamice şi turaţiilor |
Sarcina dinamică echivalentă medie la turaţie constantă Considerând că un rulment care funcţionează Ni rotaţii încărcat cu forţa sarcina Pi atinge durabilitatea Li şi că Ni/Li reprezintă cota parte din durabilitatea consumată sub acţiunea sarcinii Pi, rezultă că şi (L reprezintă durabilitatea - numărul total de rotaţii - rulmentului încărcat cu sarcina variabilă) şi notând cu qi = Ni/L = ti/T raportul dintre ti durata de acţiune a sarcinii Pi şi durata totală de funcţionare T (), rezultă, , (RUL-T.8.4) Ţinând cont de ecuaţia durabilităţii, (fig. RUL-T.7.1) şi relaţia (RUL-T.8.4) se obţine relaţia sarcinii dinamice echivalentă medie la turaţie constantă, , (RUL-T.8.5) care, considerând qi în procente devine,
.
(RUL-T.8.6) (RUL-T.8.7). Sarcina dinamică
echivalentă medie în
cazul în care rulmentul este încărcat cu sarcinile dinamice P1, P2, P3 …Pi ... Pn
la, respectiv, turaţiile n1, n2, n3 … ni …
nn, se determină cu relaţia, . (RUL-T.8.8) |
RUL-T.8.2
Modele de calcul de durabilitate şi static a rulmenţilor
Calculul de durabilitate |
|
Ecuaţia de bază a
durabilităţii unui rulment asociată curbei experimentale din
fig. ARD-T.7.1 (v subcap. RUL-T.6) este
(RUL-T.8.7) unde p reprezintă gradul (exponentul) curbei de oboseală (p = 3, pentru rulmenţii cu bile; p = 10/3, pentru rulmenţii cu role), L - durabilitatea în milioane de rotaţii, P - sarcina dinamică echivalentă (v subcap. RUL-T.7.1), C – capacitatea dinamică şi Lb = 1 milion de rotaţii - durabilitatea de bază |
Calcul de dimensionare, .
(RUL-T.8.8)
(RUL-T.8.9)
(RUL-T.8.10) |
Calculul
static |
|
De obicei, se face calcul de verificare cu
relaţia, C0
> P0 (RUL-T.8.11) |
RUL-T.9
MONTAJUL ŞI EXPLOATAREA [Jula, 1978; xxxx, 2010]
Ungerea
lagărelor cu rulmenţi |
Scop: micşorarea frecărilor;
protecţia anticorosivă; degajează căldura;
micşorarea zgomotului. Lubrifianţii
folosiţi: uleiuri
minerale sau unsori consistente (fer. RUL-P.5). Sisteme de
ungere cu ulei (fer. RUL-S.2): baie de ulei proprie, cu circulaţie
de ulei, prin injecţie, prin stropire,
prin picurare, cu ceaţa de ulei ungerea cu unsoare
consistentă. |
Ajustajele,
toleranţele de execuţie şi rugozităţilor pentru
fusul arborelui şi pentru alezajul din carcasă |
Scop: fixarea sigură a inelelor, montarea şi demontarea
uşoară. Tipurile
ajustajelor: arbore-inel
interior - alezaj unitar şi inel exterior-carcasă - arbore unitar;
câmpurile de toleranţă sunt determinate, în principal, de sarcini
şi instalaţiile care integrează lagărul (fer. RUL-P.3). Abateri de
formă şi poziţie se adoptă pentru arbore şi alezaj (fer. RUL-P.4). Rugozitatea se
adoptă pentru arbore şi alezaj (fer. RUL-P.4). |
Fixarea
axială, montarea şi demontarea rulmenţilor |
Fixarea axială a inelului interior pe arbore
şi a inelului exterior în carcasă are ca scop transmiterea
forţelor axiale şi/sau împiedicarea deplasării axiale (fer. RUL-S.3). Montarea se face prin presarea la temperatura
obişnuită cu scule şi dispozitive adecvate sau prin presarea
încălzit la rulmenţii cu d > 50 mm (fer. RUL-S.4); Ordinea de
montaj: mai întâi inelele cu strângerea mai mare şi apoi cel cu
strângere mai mică sau cu joc. Demontarea se face cu scule şi dispozitive
adecvate în ordine inversă (întâi inelele cu strângere mică şi
apoi cele cu strângere mare) ca în cazul montării (fer. RUL-S.4). |
Reglarea
jocurilor şi pretensionarea rulmenţilor |
Scop: asigurarea unui joc optim în stare
montată care asigură funcţionarea corespunzătoare (cu
frecări reduse, fără vibraţii, precizie de ghidare
mărită). Scheme de
reglare a jocului (fer. RUL-S.1): prin deplasarea inelului interior; prin deplasarea inelului
exterior. |
Etanşarea
lagărelor cu rulmenţi |
Scop protejarea rulmentului în vederea opririi pătrunderii din
exterior a unor impurităţi (praf, particule metalice, apă
etc.) şi, pe de altă parte, să împiedice scurgerea
lubrifiantului din corpul lagărului. Sisteme de
etanşare (fer. RUL-S.5):
etanşare proprie rulmentului, fără contat sau cu contact;
etanşare la nivelul lagărului, cu contact sau fără
contact. |
În fer. RUL-S.0 se prezintă soluţii constructive de montaje cu rulmenţi specifice transmisiilor autovehiculelor