| 
   CUPRINS  | 
 
| 
   AEV-P.1.1 DATE DE PROIECTARE  AEV-P.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR
  TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI AEV-P.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI
  CONSTRUCTIVE AEV-P.1.3.1  Predimensionare AEV-P.1.3.2 Proiectarea formei
  constructive AEV-P.1.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE AEV-P.1.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE
  EXECUŢIE AEV-P.1.6 VERIFICAREA
  MODELULUI CU MDESIGN    | 
 
Parcurgerea
metodologiei de mai jos pentru cazuri concrete se va face
cu memorarea temporară a valorilor principalilor parametri de proiectare
în lista   AEV-L.1
(se activeză cu tasta Ctrl apăsată)
AEV-P.1.1 DATE DE PROIECTRE
Tab. AEV-P.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui
angrenaj cilindric  
| 
   
 Fig. AEV-P.1.1.1 Schemă  funcţională angrenaj cilindric  | 
  
   Date iniţiale  | 
 
| 
   a.       
	Turaţia la intrare (pinion), 
  n1 [rot/min]. b.      
  Puterea la intrare,
  P1 [kW], şi din fer. 
	
	
	AEV-C.1  rezultă valoarea
  momentului de torsiune,     c.       
  Raportul de angrenare,
  u. d.      
  Durata de funcţionare, Lh [ore]. e.       
  Numărul de angrenaje identice în paralel, χ. f.        
  Tipul danturii danturii: dreaptă, înclinată sau în V. g.      
  Parametrii geometrici impuşi (opţional): distanţa dintre axe aw;
  standardizarea distanţei dintre axe; unghiul de înclinare a danturii;
  diametrul pinionului,  sau
  modulul danturii.  h.      
  Condiţii de funcţionare: tipul transmisiei în care se integrează,
  tipul maşinii motoare, tipul instalaţiei antrenate, temperatura de
  lucru, caracteristicile mediului în care funcționează). i.         
  Condiţii ecologice (utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea
  materialelor, protecţia vieţii).  | 
 
AEV-P.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR
TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI (subcap. AEV-T.1.5)
Tab. AEV-P.1.2.1 Recomandări generale de alegere a
materialului şi tratamentelor termic [Rădulescu, 1985]
| 
   Condiţiile
  de funcţionare a angrenajului  | 
  
   Tipul  sarcinii externe  | 
  
   Oţelurile
  şi tratamentele termice/termochimice recomandate  | 
 
| 
   Grele: viteze periferice mari (v = 8… 12 m/s) şi
  tensiuni de contact foarte mari  | 
  
   Sarcini foarte mari
  cu şocuri  | 
  
   Oţeluri de
  cementare aliate (13 CrNi30, 18 MoCrNi13, 20 MnNi35; 21MoMnCr12, 21 TiMnCr
  12, 15 Cr. 08 etc.), cementate pe 
  adâncime mai mare de 1…1,5 mm sau carbonitrurate pe adâncime de
  0,6…0,8 mm şi călite, stratul superficial cu duritatea 55…62 HRC,
  iar miezul cu 250…400 HB   | 
 
| 
   Medii: viteze periferice medii (v = 4…10 m/s) şi
  tensiuni de contact mari sau medii  | 
  
   Sarcini mari cu
  şocuri  | 
  
   Oţeluri de
  îmbunătăţire aliate (50VCr11, 41MoC11, 38MoCrAl09 etc. ),
  îmbunătăţite la durităţi de 300…350 HB şi
  nitrurate pe adâncime de 0,2…0,3 mm, la 50…60 HRC  | 
 
| 
   Sarcini mari cu
  şocuri  | 
  
   Oţeluri de
  îmbunătăţire aliate (40Cr10, 41MoC11, 41CrNi12 etc.),
  îmbunătăţite la durităţi de 30…35 HB şi
  călite superficial la 45…55 HRC  | 
 |
| 
   Sarcini medii cu
  şocuri  | 
  
   Oţeluri de cementare
  (C10, C15) cementate pe  adâncime mai
  mare de 0,8…1,2 mm sau carbonitrurate pe adâncime de 0,6…0,8 mm şi
  călite, stratul superficial cu duritatea 45…60 HRC    | 
 |
| 
   Sarcini medii cu
  sau fără şocuri reduse  | 
  
   Oţeluri de
  îmbunătăţire aliate (40Cr10, 41MoC11, 41CrNi12,  etc.), îmbunătăţite la
  durităţi de 300…350 HB Oţeluri de
  îmbunătăţire aliate (30MoCrNi20, 34MoCrNi15, 33MoCr11,  etc.), îmbunătăţite la
  durităţi de 250…350 HB  | 
 |
| 
   Uşoare: viteze periferice mici (v < 6 m/s) şi tensiuni
  de contact medii sau mici  | 
  
   Sarcini mici
  fără  şocuri  | 
  
   Oţeluri carbon
  de calitate (C45, C55, C60), îmbunătăţite la 200…250 HB  | 
 
| 
   Foarte uşoare: viteze periferice 
  mici şi tensiuni de contact mici  | 
  
   Sarcini foarte mici
  fără şocuri  | 
  
   Oţeluri carbon obişnuite netratate
  (S235, S275, S355), oţeluri turnate, fontă turnată (Fgn600;
  Fgn700), textolit.  | 
 
Semifabricatele pentru roţi dinţate pot fi: bare laminate, pentru diametre sub 200 mm; forjate şi turnate pentru diametre 300…900 mm, sudate pentru diametre peste 1000mm. În cazul roţilor dinţate cu dimensiuni mari (diametre peste 400 mm), din materiale scumpe, se recomandă execuţia coroanei din materialul impus danturii şi partea de butuc şi disc din oţel de construcţie obişnuit sau fontă (fer. AEV-M.1).
Tehnologiile (procedeele) de fabricaţie a roţilor
dinţate constau în: prelucrarea prin aşchiere de degroşare
prin  frezare sau mortezare, de finisare
prin şeveruire  sau rectificare;
prelucrarea prin deformare plastică (subcap. 
AEV-T.1.5).
| 
   Alegerea materialului,
  tratamentelor termice, fluxul tehnologic principal şi caracteristicile
  de rezistenţă specifice solicitărilor angrenajului şi
  roţiilor (v. subcap. 
	AEV-T.1.5,
  fer. 
	
	
	AEV-M.1) se sintetizează în următorul tabel Tab. AEV-P.1.2.2
  Informaţii sintetice despre material   | 
 ||||||
| 
   Materialul  | 
  
   Tratamentul
  termic  | 
  
   Fluxul
  tehnologic global  | 
  
   Durităţile
  flancurilor  | 
  
   Duritatea
  miezului  | 
  
   Tensiunea
  limită la contact  | 
  
   Tensiunea
  limită la încovoiere  | 
 
| 
   Marca  | 
  
   Denumire sau succesiune  | 
  
   Succesiune  | 
  
   HB1= HB2+30…50 (HB < 350);
  HRC1=HRC2  | 
  
   HB1,2  | 
  
   σHlim [MPa]  | 
  
   σFlim [MPa]  | 
 
AEV-P.1.3 
PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE
AEV-P.1.3.1 
Predimensionare (cap. 
AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
dreaptă sau 
AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
înclinată)
Scop: determinarea
preliminară a unei dimensiuni (distanţa dintre axe, modulul sau
diametrul pinionului), necesară pentru proiectarea formei şi
întocmirea schemei de calcul pentru dimensionare şi verificare (etape care
nu se pot derula deoarece unii parametrii nu sunt evaluabili la început fiind
dependenţi de parametri necunoscuţi).
Tab. AEV-P.1.3.1.1 Parametrii şi relaţii de predimensionare
| 
   Condiţia
  impusă  | 
  
   Relaţia
  de calcul de predimensionare  | 
  
   Parametrii
  din relaţiile de calcul  | 
  
   Cazuri
  de utilizare  | 
 |||
| 
   Rezistenţă la solicitarea de contact  | 
  
   
  | 
  
   
	(fer. AEV-C.1.1) 
  | 
  
   β=6…200 sau 30…450 (fer. AEV-P.1.2); z1 =
  17…24,   (fer. 
	AEV-P.1.1); z2 = u z1
  (se rotunjeşte z2; se recalculează u (ur); se
  verifică, dacă este cazul, abaterea raportului de angrenare,  
  (fer. AEV-C.1.4); KA=1…2,5 (fer. AEV-F.2);  Kv =
  1…1,5  (fer. AEV-F.3); ψa=0,1…0,6, ψm=15…35,    ψd=0,6…1,4   (fer. AEV-P.1.3); NL1=60n1Lh  χ, NL2=60n1Lh
  χ/ur (fer. AEV-C.1.5)  | 
  
   KHβ 
	=1,1…1,5
  (fer. AEV-F.4);  KHα =
  1,1…1,3 (fer. AEV-F.5); Zε
  = 0,9…0,96 (v. 
	fer. AEV-F.6); ZH =
  2,3…2,6 (pt. dantură nedeplasată, v. 
	fer. AEV-F.7); ZE = 190
  MPa (pt. oţeluri laminate, fer. AEV-F.14); 
 SHmin=
  1,2 (fer. AEV-F.1);  ZN = min(ZN1, ZN2) cu ZN1,2 din fer. AEV-F.13 σHP =
  σHlim ZN /SHmin;  | 
  
   Cutii de viteze  | 
 |
| 
   
  | 
  
   Cutii de viteze  | 
 |||||
| 
   
  | 
  
   Reductoare de
  turaţie  | 
 |||||
| 
   Rezistenţă
  la solicitarea de încovoiere 
  | 
  
   
  | 
  
   (fer. AEV-C.1.2)  | 
  
   KFβ 
	=1,1…1,5  (fer. AEV-F.4);  KFα 
	= 1,2…1,3 (fer. AEV-F.5); Yε
  = 0,85…0,9 (fer. AEV-F.6); Yβ
  = 0,9…0,95 (fer. AEV-F.9); Ysa1,2
  = 1,5...1.97 (fer. AEV-F.15, dantură nedeplasată, în funcţie de  z1,2); YFa1,2
  = 2...3.5 
	(fer. 
	 
	
	AEV-F.7, dantură nedeplasată în funcţie de  z1,2);  SFmin=
  1,5 (fer. AEV-F.1); YN1,2 (fer. AEV-F.13) YST = 2; σFP1,2 =
  σFlimYN1,2YST/ SFmin; 
  | 
  
   Cutii de viteze  | 
 ||
| 
   
  | 
  
   Cutii de viteze  | 
 |||||
| 
   
  | 
  
   Reductoare de
  turaţie  | 
 |||||
| 
   Obs.    | 
  
   a.  
   În cazul în care se impune un parametru de
  dimensionare în plan frontal (aw, d1 sau m), se va
  determina doar factorul de lăţime ψa, ψd
  sau ψm.    b.  
  Valoarea maximă obţinută pentru parametrul de dimensionare rezultată
  din cele două condiţii de rezistență (contact şi
  încovoiere) şi indică solicitarea preponderentă şi
  va fi  luată în considerare, în
  continuare, pentru stabilirea dimensiunilor angrenajului.  | 
 |||||
AEV-P.1.3.2 Proiectarea formei constructive
Scop:
 Concepţia din considerente
funcţionale,  constructive
şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate. 
Tab. AEV-P.1.3.2.1 Parametrii şi relaţii de calcul a
parametrilor principali ai angrenajului [Moldovean, 2002; Rădulescu, 1985]
| 
   Parametrul din predi- mensionare  | 
  
   Calculul modulului normal  | 
  
   Standardiz. 
  modulului normal  | 
  
   Calculul distanţei dintre axe şi a unghiului de angrenare în plan frontal  | 
  
   Adoptarea (opţional) distanţei
  dintre axe 
	
	aw standard 
	(fer. 
	AEV-P.1.4) 
	
	   | 
  
   Determinarea coeficienţilor deplasărilor danturilor  | 
  
   Calculul parametrilor geometrici principali
  ai angrenajului  | 
 
| 
   d1  | 
  
   
 (fer. AEV-C.1.6)  | 
  
   mn  (fer. AEV-P.1.4)  | 
  
   
 
	(fer. 
	AEV-C.1.9)    
 
	(fer. 
	AEV-C.1.10)     | 
  
   Deoarece compensarea distanţei se face prin deplasări ale danturilor, se recomandă: aw - a ≤ (2…2,2) mn, dacă aw > a (deplasări plus) şi │ aw - a │ ≤ 0,4 mn, dacă aw < a (deplasări minus). Dacă nu se 
	îndeplinesc aceste restricţii se recomandă recalcularea
  valorii distanţei dintre axe, a, prin modificarea parametrilor z1
  şi/sau β 
	(fer. 
	AEV-C.1.9). Se calculează unghiul real angrenare:  
	(fer. AEV-C.1.11), 
 
	(fer. AEV-C.1.12), 
 
	 
  | 
  
   a.  Distanţa dintre axe nestandard: se adoptă coeficienţilor deplasărilor
  xn1 şi xn2 din considerente de eficienţă
  funcţională 
	(fer. 
	AEV-P.1.5); b. Distanţa dintre axe standard: cunoscând xsn = xn1+xn2, se calculează/aleg coeficienţii deplasărilor xn1 şi xn2 din considerente de eficienţă funcţională şi constructivă (fer. AEV-P.1.5).  | 
  
   Pentru cazul b 
 αwt se va determină din
  tab. AEV-T.1-1 din fer. AEV-T.1), 
 
	(fer. AEV-C.1.15). Pentru cazurile a, b 
 
	(fer. AEV-C.1.16). Verificare (dw1+ dw2)/2 = aw;
   
 (fer. AEV-C.1.17)  | 
 
| 
   m  | 
  
   
 (fer. AEV-C.1.7)  | 
 |||||
| 
   a  | 
  
   
 (fer. AEV-C.1.8)  | 
 |||||
| 
   Obs.
  Pentru dantură dreaptă se consideră: β = 0, mn =
  m, xn1,2 = x1,2; αn = α; αwt
  = αw.  | 
 ||||||
                                                                                                      
Tab.
AEV-P.1.3.2.2 
 Schema
cinematică. Formele pinionului şi roţii [Rădulescu, 1986]
| 
   
  | 
  
   
   
   a    | 
  
   
 c  | 
  
   Schema cinematică se realizează la scara 1:1 şi
  oferă o imagine grafică de ansamblu a viitorului angrenaj.  Calculul
  aproximativ al diametrelor arborilor care susţin roţile, 
 Calculul
  aproximativ al lungimilor butucilor
  din condiţia de rezistenţă a penelor paralele, 
 Recomandări
  de configurare a formelor roţilor dinţate cilindrice: Roţile dinţate cu dimensiune
  radială mică au numai partea de coroana dinţată (discul
  şi butucul  inexistente, fig.
  AEV.P.1.3.2.2,a; v. 
	fer. AEV-S.1.1) cvasiegală cu dimensiunile arborelui, dA< (0,8…1) dw1
  şi se execută corp comun cu arborele.  Roţile cu dimensiune radială medie au coroană dinţată şi butuc (discul inexistent; fig. AEV.P.1.3.2.2,b; v. fer. AEV-S.1.1). Roţile cu dimensiune radială mare au coroană dinţată, disc şi butuc (fig. AEV-P.1.3.2.2,c; v. fer. AEV-S.1.1)  | 
 
| 
          b  | 
 |||
| 
   Fig.  AEV-P.1.3.2.1
  Schemă  cinematică    | 
  
   Fig.  AEV-P.1.3.2.2 Formele
  roţilor dinţate cilindrice: a
  – roţi de dimensiuni mici;  b - roţi de dimensiuni
  medii;  c - roţi de dimensiuni mari  | 
 ||
AEV-P.1.4 
DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE
Tab.
AEV-P.1.4.1  Calculul
parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie [Moldovean, 2002;
Rădulescu, 1986; Filipoiu, 2006]
| 
   
 Fig. AEV-P.1.4.1 Parametri
  geometrici principali ai roţilor  | 
  
   Succesiunea etapelor  | 
 |||||||
| 
   a.   
	Stabilirea şi calculul elementelor
  geometrice  cu 
	fer. 
	AEV-C.1.3 (v. 
	fer. 
	AEV-T.1.2,
  pentru dantură înclinată sau fer. 
	 AEV-T.1.1, pentru dantură
  dreaptă) sau cu pachetul MDESIGN (v. subcap. 
	
	AEV-A1.6;
	AEV-A.2.6). b.   
	Determinarea vitezei periferice a
  angrenajului (în polul
  angrenării),        c.    
	Adoptarea treptei de precizie, procedeului
  de prelucrare şi rugozităţilor  (fer. 
	 
	
	AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11).  d.   
	Adoptarea vâscozităţii şi
  tipului lubrifiantului (fer. AEV-F.12). e.    
	Readoptarea factorilor de lăţime Ψa, Ψm,
  Ψd (fer. 
	 
	
	AEV-P.1.3).  f. Stabilirea lăţimilor danturilor roţilor: b2=Ψd d1; b2=Ψm m sau b2=Ψa aw; b1 = b2 + (1…5) mm (fer. CEL-C.1). g.   
	Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile
  angrenajului real şi virtual:   | 
 ||||||||
| 
   Kv  | 
  
   (fer. AEV-F.3)  | 
  
   KHβ  | 
  
   (fer. AEV-F.4)  | 
  
   KFβ  | 
  
   (fer. AEV-F.4)  | 
  
   KHα  | 
  
   (fer. AEV-F.5)  | 
 |
| 
   Zε  | 
  
   (fer. AEV-F.6)  | 
  
   Yε  | 
  
   (fer. AEV-F.6)  | 
  
   Yβ  | 
  
   (fer. AEV-F.9)  | 
  
   ZL  | 
  
   (fer. AEV-F.12)  | 
 |
| 
   ZR, YR1,2  | 
  
   (fer. AEV-F.11)  | 
  
   Zv  | 
  
   (fer.AEV-F.10)  | 
  
   Zw  | 
  
   (fer. AEV-F.9)  | 
  
   Zx  | 
  
   (fer. AEV-F.8)  | 
 |
| 
   ZH, YFa1,2  | 
  
   (fer. AEV-F.7)  | 
  
   YSa1,2  | 
  
   (fer.AEV-F.15)  | 
  
   Yδ1,2  | 
  
   (fer. AEV-F.15)  | 
  
   Yx  | 
  
   (fer. AEV-F.8)  | 
 |
Tab. AEV-P.1.4.2 Calcule de verificare şi/sau dimensionare (v. cap. 
AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
dreaptă sau 
AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
înclinată)
| 
   Calculul
  parametrilor de verificare/redimensionare  | 
 |||
| 
   Tensiunea
  efectivă maximă de contact  | 
  
   Tensiunile
  efective maxime de încovoiere  | 
 ||
| 
   
                     | 
  
   
	(fer. AEV-C.1.19)  | 
  
   
  | 
  
   
	(fer. AEV-C.1.19)  | 
 
| 
   Factorul de siguranţă la solicitarea de contact  | 
  
   Factorii de siguranţă la solicitarea de
  încovoiere  | 
 ||
| 
   
                              | 
  
   
	(fer. AEV-C.1.20)  | 
  
                                                                       
    | 
  
   
	(fer. AEV-C.1.20)  | 
 
| 
   Verificare  | 
 |||
| 
   
 SF = min(SF1, SF2) ≥ SFmin, pentru SHmin şi SFmin adoptat (fer. AEV-F.1) | 
  
   Cazuri posibile: a.  
	cele două
  inegalităţi sunt respectate cu abateri reduse sau cel puţin
  una cu abatere redusă, solicitările sunt verificate apropiat sau,
  respectiv, cel puţin una este cu verificare apropiată, şi angrenajul
  nu este supradimensionat major şi se poate trece la următorul pas
  (tab. AEV-P.1.4.3) b.  
	cele două
  inegalităţi sunt respectate cu abateri majore, solicitările
  sunt verificate,  angrenajul este
  supradimensionat major şi este posibil, în cazuri bine definite, să
  rămână nemodificat sau să se modifice angrenajul făcând o
  dimenionare (v. mai jos) c.   
	una din inecuaţii nu este
  respectată, una din solicitări nu este verificată şi se
  va face o dimensionare ca mai jos   | 
 ||
| 
   Dimensionare (opţional)  | 
 |||
| 
   Modificarea materialului sau a duratei de funcţionare  | 
 |||
| 
   Condiţia de redimensionare (una din condiţiile de
  verificare neîndeplinită sau cu abatere majoră tranformată în
  egalitate): SH =SHmin 
  sau S1,2 =SFmin 
   conduce la
  următoarele cazuri:   | 
 |||
| 
   a.  
	modificarea tratamentului
  termic şi/sau a materialului pornind de la una din relaţiile:  
 readoptarea durităţii, a tratamentului termic
  sau a materialului şi tratamentului termic şi reluarea calculului
  de verificare de la punctul  f  din tab. AEP-P.1.4.1.  b.  
	modificarea duratei de
  funcţionare pornind de la una din relaţiile (se aplică numai în cazul
  duratei de funcţionare limitată, ZN >1 şi YN1,2
  >1): 
 determinarea numărului de
  cicluri de solicitare  NL= min (NLH,
  NLF), unde NLH şi NLF se determină
  din fer. (fer. 
	 
	
	AEV-F.13), dependent de  
    | 
 |||
| 
   Modificarea dimensională a angrenajului  | 
 |||
| 
   a.  
	modificarea
  lăţimii danturii, b în domeniul ± 20…25% (respectarea restricţiilor
  impuse factorilor de lăţime); reluarea calculului de verificare de
  la punctul e din tab.
  AEP-P.1.4.1 b.  
	modificarea dimensiunilor
  angrenajului în plan frontal: distanţa dintre axe, diametrul pinionului sau
  modulul (se aplică numai în cazul când acesta nu se impune); reluarea
  calculului de la subcap. AEV-P.1.4  | 
 |||
Tab. AEV-P.1.4.3 Calculul
forţelor din angrenaj (v. 
cap. 
AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
dreaptă sau 
AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură 
înclinată)
| 
   Relaţiile de calcul a forţelor (fer. AEV-C.1.24)  | 
  
   Obs.  | 
 |||
| 
   Ft 
  [N]  | 
  
   Fr 
  [N]  | 
  
   Fa 
  [N]  | 
  
   Fn 
  [N]  | 
 |
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   Pentru angrenaje cu
  dantură dreaptă: β=0, dw1= d1, αwt=
  αw  | 
 
AEV-P.1.5  PROIECTAREA
FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE
Configurarea
roţilor dinţate se face având la bază principiile
proiectării elementelor mecanice, precum şi recomandările din
fer. 
AEV-P.1.3.2. Lungimea butucului se determină în funcţie de lungimea
asamblării arbore-butuc (v. fer. AEV-CX.2 
pentru asamblarea cu 
pană paralelă).
Tab. AEV-P.1.5.1 Toleranţe, ajustaje şi
abateri tehnologice
| 
   Succesiunea
  etapelor de determinare şi alegere a ajustajelor, toleranţelor
  şi abaterilor  | 
 |||
| 
   
	
	a.  
	Determinarea jocului minim necesar (fig.
  AEV-P.1.5.1,a,b), 
 b.  Alegerea tipului ajustajului roţilor în
  angrenare se face din
  condiţia de realizare a jocului (fer. AEV-P.1.7) prin adoptarea unui
  ajustaj din cele şase (A, B, C, D, E, H) în corespondenţă
  şi cu distanţa dintre axe a angrenajului.  c.   
	Alegerea tipurilor toleranţei jocului
  dintre flancuri şi a treptei de precizie pentru abaterea distanţei
  dintre axe se face în
  corelaţie cu tipul ajustajului (fer. AEV-P.1.7). Pentru jocul dintre
  flancuri se poate alege toleranţa a, b, c, d sau h iar treapta de
  precizie pentru abaterea distanţei dintre axe poate fi VI, V, IV, III,
  II. d.  Alegerea criteriilor şi indicilor de
  precizie precum şi a abaterilor Indicii de precizie pentru roţile unui angrenaj
  se aleg raportându-se la următoarele criterii: preciziei cinematice, de
  funcţionare lină, contactului
  dintre dinţi şi jocului
  dintre flancuri iar indicii de precizie pentru angrenaj la criteriile: contactului dintre dinţi şi jocului dintre flancuri.  În tabelele  din fer. (fer. AEV-P.1.7) se  prezintă indicii de precizie
  principali corespunzători criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste
  dinţi, Ews;
  toleranţa cotei peste dinţi, Tw;
  abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs; toleranţa
  grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc – pentru roţi – şi abaterile limită
  ale distanţei dintre axe fa
  – pentru angrenaj (fig. AEV-P.1.5.1). Obs.
  Marcarea abaterilor pe desenele de execuţie:   
  | 
 |||
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   
 
  | 
  
   
  | 
 
| 
   a  | 
  
   b  | 
 ||
| 
        c    | 
 |||
| 
   Fig. AEV-P.1.5.1
  Jocuri şi abateri tehnologice [Roloff/Matek, 2008/:  a – jocul dintre flancuri în
  plan frontal şi normal; b -
  jocul radial; c – abaterile
  şi toleranţele  (grosimii
  dintelui şi distanţei dintre axe)  | 
  
   a  | 
  
   b  | 
 |
| 
   Fig.
  AEV-P.1.5.2 Parametri 
  principali de  conformitate ai
  danturii [Filipoiu, 2006]:  a – cota
  peste dinţi; b – coarda constantă  | 
 |||
Tab. AEV-P.1.5.2 Elaborarea desenelor de
execuţie
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   Specificaţii de execuţie înscrise pe desen ( fig. AEV-P.1.5.1)  | 
  
  |
| 
   a. 
  Cote dimensionale:
  diametrul cercului de cap, da;
  diametrul cercului de picior,  df
  (opţional);  lăţimea danturii, b. b.  Simboluri de evidenţiere a abaterilor
  de formă:
  cilindricitate a suprafeţei de divizare c.  
  Simboluri de abateri de poziţie: bătaie radială (concentricitate) a danturii
  (suprafaţa cilindrului de divizare) în raport cu suprafaţa
  (suprafeţele) de rezemare de rotaţie, simbolizate şi marcate
  cu A sau cu A şi B; bătaie frontală a suprafeţelor de
  rezemare în raport cu suprafaţa (suprafeţele) de rezemare de
  rotaţie simbolizate şi marcate cu A sau A şi B. d.  Simboluri de calitatea suprafeţei: danturii şi suprafeţelor de
  rezemare cilindrice şi frontale. Specificaţii înscrise tabelar pe desenul de
  execuţie sau ataşat  
	(fer. AEV-P.1.8): modulul normal, mn;
  modulul frontal, mt; numărul de dinţi, z; unghiul de
  înclinare, β; direcţia înclinării dinţilor (dreapta sau
  stânga); profilul de referinţă; coeficientul deplasării
  profilului, x; treapta de precizie şi jocul, conform STAS 6273; lungimea
  peste N dinţi, WNn ; diametrul de divizare, d;
  înălţimea dintelui, h; toleranţe şi abateri.  | 
  
  |||
| 
   a  | 
  
   b  | 
  
  
  | 
  
 |
| 
   Fig. AEV-P.1.5.1
  Principalele specificaţii de execuţie a  roţilor:  a
  -  pentru pinion corp comun cu
  arborele; b – pentru  roată  | 
  
  |||
AEV-P.1.6 VERIFICAREA
MODELULUI CU PACHETUL PERFORMANT MDESIGN 
 
Verificarea modelelor
se face pe cazuri concrete: subcap. 
AEV-A.1.6, pentru angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe
neimpusă; subcap. AEV-A.2.6 - angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe impusă.