AEV. ANGRENAJE EVOLVENTICE

AEV-P. PROIECTAREA ANGRENAJELOR EVOLVENTICE

AEV-P.1 PROIECTAREA ANGRENAJELOR CILINDRICE

 

CUPRINS

AEV-P.1.1 DATE DE PROIECTARE

AEV-P.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI

AEV-P.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE

AEV-P.1.3.1  Predimensionare

AEV-P.1.3.2 Proiectarea formei constructive

AEV-P.1.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE

AEV-P.1.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE

AEV-P.1.6 VERIFICAREA MODELULUI CU MDESIGN 

 

 

Parcurgerea metodologiei de mai jos pentru cazuri concrete se va face cu memorarea temporară a valorilor principalilor parametri de proiectare în lista  AEV-L.1 (se activeză cu tasta Ctrl apăsată) 

 

AEV-P.1.1 DATE DE PROIECTRE

Tab. AEV-P.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui angrenaj cilindric 

 

 

 

Fig. AEV-P.1.1.1 Schemă  funcţională angrenaj cilindric

Date iniţiale

a.       Turaţia la intrare (pinion),  n1 [rot/min].

b.       Puterea la intrare, P1 [kW], şi din fer. AEV-C.1  rezultă valoarea momentului de torsiune,   [Nmm] sau momentul de torsiune la intrare (pinion), Mt (T1) [Nmm] şi din fer. AEV-C.2 rezultă puterea la intrare,

    [kW].

 

c.        Raportul de angrenare, u.

d.       Durata de funcţionare, Lh [ore].

e.        Numărul de angrenaje identice în paralel, χ.

f.         Tipul danturii danturii: dreaptă, înclinată sau în V.

g.       Parametrii geometrici impuşi (opţional): distanţa dintre axe aw; standardizarea distanţei dintre axe; unghiul de înclinare a danturii; diametrul pinionului,  sau modulul danturii.

h.       Condiţii de funcţionare: tipul transmisiei în care se integrează, tipul maşinii motoare, tipul instalaţiei antrenate, temperatura de lucru, caracteristicile mediului în care funcționează).

i.          Condiţii ecologice (utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii).

 

 

AEV-P.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI (subcap. AEV-T.1.5)

 

Tab. AEV-P.1.2.1 Recomandări generale de alegere a materialului şi tratamentelor termic [Rădulescu, 1985]

Condiţiile de funcţionare a angrenajului

Tipul  sarcinii externe

Oţelurile şi tratamentele termice/termochimice recomandate

Grele: viteze periferice mari (v = 8… 12 m/s) şi tensiuni de contact foarte mari

Sarcini foarte mari cu şocuri

Oţeluri de cementare aliate (13 CrNi30, 18 MoCrNi13, 20 MnNi35; 21MoMnCr12, 21 TiMnCr 12, 15 Cr. 08 etc.), cementate pe  adâncime mai mare de 1…1,5 mm sau carbonitrurate pe adâncime de 0,6…0,8 mm şi călite, stratul superficial cu duritatea 55…62 HRC, iar miezul cu 250…400 HB

Medii: viteze periferice medii (v = 4…10 m/s) şi tensiuni de contact mari sau medii

Sarcini mari cu şocuri

Oţeluri de îmbunătăţire aliate (50VCr11, 41MoC11, 38MoCrAl09 etc. ), îmbunătăţite la durităţi de 300…350 HB şi nitrurate pe adâncime de 0,2…0,3 mm, la 50…60 HRC

Sarcini mari cu şocuri

Oţeluri de îmbunătăţire aliate (40Cr10, 41MoC11, 41CrNi12 etc.), îmbunătăţite la durităţi de 30…35 HB şi călite superficial la 45…55 HRC

Sarcini medii cu şocuri

Oţeluri de cementare (C10, C15) cementate pe  adâncime mai mare de 0,8…1,2 mm sau carbonitrurate pe adâncime de 0,6…0,8 mm şi călite, stratul superficial cu duritatea 45…60 HRC 

Sarcini medii cu sau fără şocuri reduse

Oţeluri de îmbunătăţire aliate (40Cr10, 41MoC11, 41CrNi12,  etc.), îmbunătăţite la durităţi de 300…350 HB

Oţeluri de îmbunătăţire aliate (30MoCrNi20, 34MoCrNi15, 33MoCr11,  etc.), îmbunătăţite la durităţi de 250…350 HB

Uşoare: viteze periferice mici (v < 6 m/s) şi tensiuni de contact medii sau mici

Sarcini mici fără  şocuri

Oţeluri carbon de calitate (C45, C55, C60), îmbunătăţite la 200…250 HB

Foarte uşoare: viteze periferice  mici şi tensiuni de contact mici

Sarcini foarte mici fără şocuri

Oţeluri carbon obişnuite netratate (S235, S275, S355), oţeluri turnate, fontă turnată (Fgn600; Fgn700), textolit.

 

Semifabricatele pentru roţi dinţate pot fi: bare laminate, pentru diametre sub 200 mm; forjate şi turnate pentru diametre 300…900 mm, sudate pentru diametre peste 1000mm. În cazul roţilor dinţate cu dimensiuni mari (diametre peste 400 mm), din materiale scumpe, se recomandă execuţia coroanei din materialul impus danturii şi partea de butuc şi disc din oţel de construcţie obişnuit sau fontă (fer. AEV-M.1).

Tehnologiile (procedeele) de fabricaţie a roţilor dinţate constau în: prelucrarea prin aşchiere de degroşare prin  frezare sau mortezare, de finisare prin şeveruire  sau rectificare; prelucrarea prin deformare plastică (subcap. AEV-T.1.5).

 

Alegerea materialului, tratamentelor termice, fluxul tehnologic principal şi caracteristicile de rezistenţă specifice solicitărilor angrenajului şi roţiilor (v. subcap. AEV-T.1.5, fer. AEV-M.1) se sintetizează în următorul tabel

 

Tab. AEV-P.1.2.2 Informaţii sintetice despre material

Materialul

Tratamentul termic

Fluxul tehnologic global

Durităţile flancurilor

Duritatea miezului

Tensiunea limită la contact

Tensiunea limită la încovoiere

Marca

Denumire sau succesiune

Succesiune

HB1= HB2+30…50 (HB < 350); HRC1=HRC2

HB1,2

σHlim [MPa]

σFlim [MPa]

 

AEV-P.1.3  PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE

 

AEV-P.1.3.1  Predimensionare (cap. AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură dreaptă sau AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură înclinată)

Scop: determinarea preliminară a unei dimensiuni (distanţa dintre axe, modulul sau diametrul pinionului), necesară pentru proiectarea formei şi întocmirea schemei de calcul pentru dimensionare şi verificare (etape care nu se pot derula deoarece unii parametrii nu sunt evaluabili la început fiind dependenţi de parametri necunoscuţi).

 

Tab. AEV-P.1.3.1.1  Parametrii şi relaţii de predimensionare

Condiţia impusă

Relaţia de calcul de predimensionare

Parametrii din relaţiile de calcul

Cazuri de utilizare

Rezistenţă la solicitarea de contact

(fer. AEV-C.1.1)

 

β=6…200 sau 30…450 (fer. AEV-P.1.2);

z1 = 17…24, 

(fer. AEV-P.1.1);

z2 = u z1 (se rotunjeşte z2; se recalculează u (ur); se verifică, dacă este cazul, abaterea raportului de angrenare,

  ≤ Δu

 (fer. AEV-C.1.4);

KA=1…2,5

(fer. AEV-F.2);

Kv = 1…1,5

(fer. AEV-F.3);

ψa=0,1…0,6,

ψm=1535,   

ψd=0,61,4 

(fer. AEV-P.1.3);

NL1=60n1Lh  χ, NL2=60n1Lh χ/ur

(fer. AEV-C.1.5)

K =1,1…1,5 (fer. AEV-F.4);

K= 1,1…1,3 (fer. AEV-F.5);

Zε = 0,9…0,96 (v. fer. AEV-F.6);

ZH = 2,3…2,6 (pt. dantură nedeplasată, v. fer. AEV-F.7);

ZE = 190 MPa (pt. oţeluri laminate, fer. AEV-F.14);

 ;

SHmin= 1,2 (fer. AEV-F.1);

ZN = min(ZN1, ZN2) cu ZN1,2 din fer. AEV-F.13

σHP = σHlim ZN /SHmin;

Cutii de viteze

Cutii de viteze

Reductoare de turaţie

Rezistenţă la solicitarea de încovoiere

 

(fer. AEV-C.1.2)

K =1,1…1,5  (fer. AEV-F.4);

K = 1,2…1,3 (fer. AEV-F.5);

Yε = 0,85…0,9 (fer. AEV-F.6);

Yβ = 0,9…0,95 (fer. AEV-F.9);

Ysa1,2 = 1,5...1.97 (fer. AEV-F.15, dantură nedeplasată, în funcţie de  z1,2);

YFa1,2 = 2...3.5 (fer. AEV-F.7, dantură nedeplasată în funcţie de  z1,2);

SFmin= 1,5 (fer. AEV-F.1); YN1,2 (fer. AEV-F.13);

YST = 2;

σFP1,2 = σFlimYN1,2YST/ SFmin;

 

 

Cutii de viteze

Cutii de viteze

Reductoare de turaţie

Obs. 

a.    În cazul în care se impune un parametru de dimensionare în plan frontal (aw, d1 sau m), se va determina doar factorul de lăţime ψa, ψd sau ψm.  

b.   Valoarea maximă obţinută pentru parametrul de dimensionare rezultată din cele două condiţii de rezistență (contact şi încovoiere) şi indică solicitarea preponderentă şi va fi  luată în considerare, în continuare, pentru stabilirea dimensiunilor angrenajului.

 

AEV-P.1.3.2 Proiectarea formei constructive

Scop:  Concepţia din considerente funcţionale,  constructive şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate.

 

Tab. AEV-P.1.3.2.1 Parametrii şi relaţii de calcul a parametrilor principali ai angrenajului [Moldovean, 2002; Rădulescu, 1985]

Parametrul din predi-

mensionare

Calculul modulului normal

Standardiz.  modulului normal

Calculul distanţei dintre axe şi a unghiului de angrenare în plan frontal 

Adoptarea (opţional) distanţei dintre axe aw standard (fer. AEV-P.1.4)  

 

Determinarea coeficienţilor deplasărilor danturilor

Calculul parametrilor geometrici principali ai angrenajului

 

d1

 

(fer. AEV-C.1.6)

mn { 1; 1,25; 1,5; 2; 2,5; 3; 4; 5; 6; 8; 10; 12}

(fer. AEV-P.1.4)

 

 

(fer. AEV-C.1.9)  

,

 

(fer. AEV-C.1.10)  

Deoarece compensarea distanţei se face prin deplasări ale danturilor, se recomandă:

aw - a  ≤  (2…2,2) mn, dacă aw > a (deplasări plus) şi  

│ aw - a │  ≤  0,4 mn, dacă aw  < a (deplasări minus).

Dacă nu se îndeplinesc aceste restricţii se recomandă recalcularea valorii distanţei dintre axe, a, prin modificarea parametrilor z1 şi/sau β (fer. AEV-C.1.9).

Se calculează unghiul real angrenare:

 

(fer. AEV-C.1.11),

,

 

(fer. AEV-C.1.12),

 

 (fer. AEV-C.1.13),   .                                

a.  Distanţa dintre axe nestandard: se adoptă coeficienţilor deplasărilor xn1 şi xn2 din considerente de eficienţă funcţională (fer. AEV-P.1.5);

b.  Distanţa dintre axe standard: cunoscând xsn = xn1+xn2,  se calculează/aleg coeficienţii deplasărilor xn1 şi xn2 din considerente de eficienţă funcţională şi constructivă  (fer. AEV-P.1.5).

Pentru cazul b

 

 

(fer. AEV-C.1.14),

αwt se va determină din tab. AEV-T.1-1 din fer. AEV-T.1),

 

 

(fer. AEV-C.1.15).

Pentru cazurile a, b

  

 

(fer. AEV-C.1.16).

Verificare (dw1+ dw2)/2 = aw;

, , sau

 

(fer. AEV-C.1.17)

 

m

 

 

(fer. AEV-C.1.7)

 

 

a

 

(fer. AEV-C.1.8)

Obs. Pentru dantură dreaptă se consideră: β = 0, mn = m, xn1,2 = x1,2; αn = α; αwt = αw.

                                                                                                      

Tab. AEV-P.1.3.2.2  Schema cinematică. Formele pinionului şi roţii [Rădulescu, 1986]

     

  

a 

 

c

Schema cinematică se realizează la scara 1:1 şi oferă o imagine grafică de ansamblu a viitorului angrenaj.

Calculul aproximativ al diametrelor arborilor care susţin roţile,

    (fer. AEV-CX.1).

 

Calculul aproximativ al lungimilor butucilor din condiţia de rezistenţă a penelor paralele,

 .    (fer. AEV-CX.2).

 

Recomandări de configurare a formelor roţilor dinţate cilindrice:

Roţile dinţate cu dimensiune radială mică au numai partea de coroana dinţată (discul şi butucul  inexistente, fig. AEV.P.1.3.2.2,a; v. fer. AEV-S.1.1) cvasiegală cu dimensiunile arborelui, dA< (0,8…1) dw1 şi se execută corp comun cu arborele.

Roţile cu dimensiune radială medie au coroană dinţată şi butuc (discul inexistent; fig. AEV.P.1.3.2.2,b; v. fer. AEV-S.1.1).

Roţile cu dimensiune radială mare au coroană dinţată, disc şi butuc (fig. AEV-P.1.3.2.2,c; v. fer. AEV-S.1.1)

     

b

Fig.  AEV-P.1.3.2.1 Schemă  cinematică

 

Fig.  AEV-P.1.3.2.2 Formele roţilor dinţate cilindrice: a – roţi de dimensiuni mici;  b - roţi de dimensiuni medii;  c - roţi de dimensiuni mari

 

AEV-P.1.4  DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE

 

Tab. AEV-P.1.4.1  Calculul parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie [Moldovean, 2002; Rădulescu, 1986; Filipoiu, 2006]

 

Fig. AEV-P.1.4.1 Parametri geometrici principali ai roţilor

Succesiunea etapelor

a.   Stabilirea şi calculul elementelor geometrice  cu fer. AEV-C.1.3 (v. fer. AEV-T.1.2, pentru dantură înclinată sau fer.  AEV-T.1.1, pentru dantură dreaptă) sau cu pachetul MDESIGN (v. subcap. AEV-A1.6; AEV-A.2.6).

b.   Determinarea vitezei periferice a angrenajului (în polul angrenării),

        [m/s]  (fer. AEV-C.1.18).

 

c.    Adoptarea treptei de precizie, procedeului de prelucrare şi rugozităţilor  (fer. AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11).

d.   Adoptarea vâscozităţii şi tipului lubrifiantului (fer. AEV-F.12).

e.    Readoptarea factorilor de lăţime Ψa, Ψm, Ψd (fer. AEV-P.1.3).

f.     Stabilirea lăţimilor danturilor roţilor: b2d d1; b2m m sau b2a aw; b1 = b2 + (1…5) mm (fer. CEL-C.1).

g.   Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile angrenajului real şi virtual:

 

Kv

(fer. AEV-F.3)

K

(fer. AEV-F.4)

K

(fer. AEV-F.4)

KHα

(fer. AEV-F.5)

Zε

(fer. AEV-F.6)

Yε

(fer. AEV-F.6)

Yβ

(fer. AEV-F.9)

ZL

(fer. AEV-F.12)

ZR, YR1,2

(fer. AEV-F.11)

Zv

(fer.AEV-F.10)

Zw

(fer. AEV-F.9)

Zx

(fer. AEV-F.8)

ZH, YFa1,2

(fer. AEV-F.7)

YSa1,2

(fer.AEV-F.15)

Yδ1,2

(fer. AEV-F.15)

Yx

(fer. AEV-F.8)

 

Tab. AEV-P.1.4.2 Calcule de verificare şi/sau dimensionare (v. cap. AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură dreaptă sau AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură înclinată) [Moldovean, 2002]

Calculul parametrilor de verificare/redimensionare

Tensiunea efectivă maximă de contact

Tensiunile efective maxime de încovoiere

      

                  

(fer. AEV-C.1.19)

                                       

(fer. AEV-C.1.19)

Factorul de siguranţă la solicitarea de contact

Factorii de siguranţă la solicitarea de încovoiere

                        

                          

(fer. AEV-C.1.20)

  

                                                                  

(fer. AEV-C.1.20)

Verificare

,

SF =  min(SF1, SF2) ≥ SFmin,

pentru SHmin şi SFmin adoptat (fer. AEV-F.1)

 

Cazuri posibile:

a.  cele două inegalităţi sunt respectate cu abateri reduse sau cel puţin una cu abatere redusă, solicitările sunt verificate apropiat sau, respectiv, cel puţin una este cu verificare apropiată, şi angrenajul nu este supradimensionat major şi se poate trece la următorul pas (tab. AEV-P.1.4.3)

b.  cele două inegalităţi sunt respectate cu abateri majore, solicitările sunt verificate,  angrenajul este supradimensionat major şi este posibil, în cazuri bine definite, să rămână nemodificat sau să se modifice angrenajul făcând o dimenionare (v. mai jos)

c.   una din inecuaţii nu este respectată, una din solicitări nu este verificată şi se va face o dimensionare ca mai jos

Dimensionare (opţional)

Modificarea materialului sau a duratei de funcţionare

Condiţia de redimensionare (una din condiţiile de verificare neîndeplinită sau cu abatere majoră tranformată în egalitate): SH =SHmin  sau S1,2 =SFmin   conduce la următoarele cazuri:

a.  modificarea tratamentului termic şi/sau a materialului pornind de la una din relaţiile:

 (fer. AEV-C.1.21) şi ;  (fer. AEV-C.1.21)

 

readoptarea durităţii, a tratamentului termic sau a materialului şi tratamentului termic şi reluarea calculului de verificare de la punctul  f  din tab. AEP-P.1.4.1.

b.  modificarea duratei de funcţionare pornind de la una din relaţiile (se aplică numai în cazul duratei de funcţionare limitată, ZN >1 şi YN1,2 >1):

 (fer. AEV-C.1.22) şi  ,    (fer. AEV-C.1.22)

 

determinarea numărului de cicluri de solicitare  NL= min (NLH, NLF), unde NLH şi NLF se determină din fer. (fer. AEV-F.13), dependent de ; calculul duratei de funcţionare capabile,

 (fer. AEV-C.1.23).

 

 

Modificarea dimensională a angrenajului

a.  modificarea lăţimii danturii, b în domeniul ± 20…25% (respectarea restricţiilor impuse factorilor de lăţime); reluarea calculului de verificare de la punctul e din tab. AEP-P.1.4.1

b.  modificarea dimensiunilor angrenajului în plan frontal: distanţa dintre axe, diametrul pinionului sau modulul (se aplică numai în cazul când acesta nu se impune); reluarea calculului de la subcap. AEV-P.1.4

 

Tab. AEV-P.1.4.3 Calculul forţelor din angrenaj (v. cap. AEV-T.2.1 pentru angrenajele cilindrice cu dantură dreaptă sau AEV-T.2.2 pentru angrenajele cilindrice cu dantură înclinată)

Relaţiile de calcul a forţelor (fer.  AEV-C.1.24)

Obs.

Ft  [N]

Fr  [N]

Fa  [N]

Fn  [N]

Pentru angrenaje cu dantură dreaptă: β=0, dw1= d1, αwt= αw

 

AEV-P.1.5  PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE

 

Configurarea roţilor dinţate se face având la bază principiile proiectării elementelor mecanice, precum şi recomandările din fer. AEV-P.1.3.2. Lungimea butucului se determină în funcţie de lungimea asamblării arbore-butuc (v. fer. AEV-CX.2 pentru asamblarea cu pană paralelă).

 

Tab. AEV-P.1.5.1 Toleranţe, ajustaje şi abateri tehnologice

Succesiunea etapelor de determinare şi alegere a ajustajelor, toleranţelor şi abaterilor

a.  Determinarea jocului minim necesar (fig. AEV-P.1.5.1,a,b),

 =0,05+(0,025…0,1)mn [mm]  [Rolof/Matek, 2008] sau  =(0,01…0,03) mn [mm]  (valorile minime ale intervalelor se folosesc pentru transmisii lente, iar cele maxime pentru transmisii rapide). Valori reduse ale jocului în condiţii de execuţie şi montaj cu erori, precum şi la variaţii de temperatură mari în funcţionare conduce la blocarea angrenajului. Pe de altă parte, un joc de flanc mare, în special, în condiţii de încărcare cu sarcini alternative conduce la solicitări suplimentare, vibraţii şi zgomote.

b.  Alegerea tipului ajustajului roţilor în angrenare se face din condiţia de realizare a jocului (fer. AEV-P.1.7) prin adoptarea unui ajustaj din cele şase (A, B, C, D, E, H) în corespondenţă şi cu distanţa dintre axe a angrenajului.

c.   Alegerea tipurilor toleranţei jocului dintre flancuri şi a treptei de precizie pentru abaterea distanţei dintre axe se face în corelaţie cu tipul ajustajului (fer. AEV-P.1.7). Pentru jocul dintre flancuri se poate alege toleranţa a, b, c, d sau h iar treapta de precizie pentru abaterea distanţei dintre axe poate fi VI, V, IV, III, II.

d.  Alegerea criteriilor şi indicilor de precizie precum şi a abaterilor

Indicii de precizie pentru roţile unui angrenaj se aleg raportându-se la următoarele criterii: preciziei cinematice, de funcţionare lină, contactului dintre dinţi şi jocului dintre flancuri iar indicii de precizie pentru angrenaj la criteriile: contactului dintre dinţi şi jocului dintre flancuri.

În tabelele  din fer. (fer. AEV-P.1.7) se  prezintă indicii de precizie principali corespunzători criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste dinţi, Ews; toleranţa cotei peste dinţi, Tw; abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs; toleranţa grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc – pentru roţi – şi abaterile limită ale distanţei dintre axe fa – pentru angrenaj (fig. AEV-P.1.5.1).

Obs. Marcarea abaterilor pe desenele de execuţie:  ; ; a±fa.

 

 

a

b

   

c 

Fig. AEV-P.1.5.1 Jocuri şi abateri tehnologice [Roloff/Matek, 2008/:

a – jocul dintre flancuri în plan frontal şi normal; b - jocul radial; c – abaterile şi toleranţele  (grosimii dintelui şi distanţei dintre axe)

a

b

Fig. AEV-P.1.5.2 Parametri  principali de  conformitate ai danturii [Filipoiu, 2006]:

a – cota peste dinţi; b – coarda constantă

 

Tab. AEV-P.1.5.2 Elaborarea desenelor de execuţie

Specificaţii de execuţie înscrise pe desen ( fig. AEV-P.1.5.1)

a.  Cote dimensionale: diametrul cercului de cap, da; diametrul cercului de picior,  df (opţional);  lăţimea danturii, b.

b.  Simboluri de evidenţiere a abaterilor de formă: cilindricitate a suprafeţei de divizare

c.   Simboluri de abateri de poziţie: bătaie radială (concentricitate) a danturii (suprafaţa cilindrului de divizare) în raport cu suprafaţa (suprafeţele) de rezemare de rotaţie, simbolizate şi marcate cu A sau cu A şi B; bătaie frontală a suprafeţelor de rezemare în raport cu suprafaţa (suprafeţele) de rezemare de rotaţie simbolizate şi marcate cu A sau A şi B.

d.  Simboluri de calitatea suprafeţei: danturii şi suprafeţelor de rezemare cilindrice şi frontale.

Specificaţii înscrise tabelar pe desenul de execuţie sau ataşat  (fer. AEV-P.1.8):

modulul normal, mn; modulul frontal, mt; numărul de dinţi, z; unghiul de înclinare, β; direcţia înclinării dinţilor (dreapta sau stânga); profilul de referinţă; coeficientul deplasării profilului, x; treapta de precizie şi jocul, conform STAS 6273; lungimea peste N dinţi, WNn ; diametrul de divizare, d; înălţimea dintelui, h; toleranţe şi abateri.

a

b

 

Fig. AEV-P.1.5.1 Principalele specificaţii de execuţie a  roţilor:  a -  pentru pinion corp comun cu arborele; b – pentru  roată

 

AEV-P.1.6 VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL PERFORMANT MDESIGN   

 

Verificarea modelelor se face pe cazuri concrete: subcap. AEV-A.1.6, pentru angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe neimpusă; subcap. AEV-A.2.6 - angrenaje cilindrice cu distanţa dintre axe impusă.