AEV-A.1 ANGRENAJE CILINDRICE – APLICAŢII

AEV-A.1.1 ANGRENAJE CILINDRICE CU DISTANŢA DINTRE AXE NEIMPUSĂ - APLICAŢIE

 

            CUPRINS

AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE

AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI

AEV-A.1.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE

AEV-A.1.1.3.1  Predimensionare

AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei constructive

AEV-A.1.1.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE

AEV-A.1.1.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE

AEV-A.1.1.6 VERIFICAREA MODELULUI CU MDESIGN 

 

 

AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE

 

Să se proiecteze angrenajul unui reductor cilindric īntr-o treaptă, cunoscānd schema din fig. AEV-A.1.1 şi datele din tab. AEV-A.1.1.

Rezolvarea acestei probleme se face parcurgānd metodologia din cap. AEV-P.1 cu centralizarea rezultatelor parţiale şi finale īn lista AEV-L.1 (se activează cu tasta Ctrl apăsată).

 

Tab. AEV-A.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui angrenaj cilindric cu distanţa dintre axe neimpusă

 

 

Fig. AEV-A.1.1 Schemă  funcţională a angrenajului cilindric al unui reductor

Date iniţiale

a.       Turaţia la intrare (pinion),  n1 = 960 rot/min.

b.       Puterea la intrare, P1 = 2,2 kW, şi din fer. AEV-C.1 rezultă valoarea momentului de torsiune,    = 21883,8 Nmm.

c.        Raportul de angrenare, u = 3,8.

d.       Durata de funcţionare, Lh = 9000 ore.

e.        Numărul de angrenaje identice īn paralel, χ = 1.

f.         Tipul danturii,  īnclinată.

g.       Parametrii geometrici impuşi, distanţa dintre axe standardizată.

h.       Condiţii de funcţionare: subsistemul īn care se integreaz㠖 reductor de turaţie īn două trepte (v. fig. AEV-A.2.1);  maşina motoare – motor asincron;  instalaţia antrenat㠖 ascensor greu,   temperatura de lucru – (-25…50o) C; caracteristicile mediului – praf şi umezeală ridicată.

i.          Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii.

 

AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALULUI, TRATAMENTELOR TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI

 

Tab. AEV-A.1.1.2.1  Materialul, tratamentul termic şi caracteristicile de rezistenţă specifice solicitărilor angrenajului şi roților (v.  fer. AEV-M.1)

Materialul

Tratamentul termic

Fluxul tehnologic

Durităţile flancurilor

Duritatea miezului

Tensiunea limită la contact, σHlim [MPa]

Tensiunea limită la īncovoiere, σFlim [MPa]

41MoCr11

Īmbunătăţire (călire+revenire īnaltă)

Īmbunătăţire+prelucrare dantură prin aşchiere: strunjire, frezare sau mortezare dantură şi şeveruire (opţional)

HB1= 300,

HB2= 260

HB1= 300,

HB2= 260

720…760

260…300

Obs. Alte caracteristici: σr = 950 MPa, σc = 750 MPa, E = 210000 MPa,  ν = 0,3.

 

AEV-A.1.1.3  PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE

 

AEV-A.1.1.3.1  Predimensionare (v. subcap. AEV-P.1.3)

Scop: determinarea preliminară distanţei dintre axe, necesară pentru proiectarea formei şi īntocmirea schemei de calcul pentru dimensionare şi verificare (etape care nu se pot derula deoarece unii parametri nu sunt evaluabili la īnceput fiind dependenţi de parametri necunoscuţi). Ca parametru de predimensionare s-a adoptat distanţa dintre axe, aw.

 

Tab. AEV-A.1.1.3.1  Parametrii şi relaţii de predimensionare

Condiţia impusă

Parametrii din relaţiile de calcul

Relaţiile de calcul

Concluzie

Rezistenţă la solicitarea de contact

β=15 [ o] (fer. AEV-P.1.2);

z1 = 22 (fer. AEV-P.1.1);

z2 = 84,  ur = 3,818,

Δu= 0,48 [ % ] (fer. AEV-C.1.4);

KA=1,25 (fer. AEV-F.2);

Kv = 1,15 (fer. AEV-F.3);

ψa=0,3 (fer. AEV-P.1.3);

NL1=60n1Lh  χ = 5,18 .108 cicluri (fer. AEV-C.1.5);

NL2=60 n1 Lh  χ /ur= 1,34.108 cicluri (fer. AEV-C.1.5)

K=1,25 (fer. AEV-F.4);

K= 1,25 (fer. AEV-F.5);

Zε = 0,95 (fer. AEV-F.6);

ZH = 2,5 (fer. AEV-F.7);

ZE = 190 [MPa] (fer. AEV-F.14);

SHmin= 1,15 (fer. AEV-F.1);

ZN1,2 = max(ZN1, ZN2) =1, ZN1,2  din fer. AEV-F.13 dependenţi de NL1,2

 = 104,23 mm

(fer. AEV-C.1.1)

aw = max(104,23; 88,44) = 104,23 mm

Rezistenţă la solicitarea de īncovoiere

K= 1,15 (fer. AEV-F.4);

K= 1,15 (fer. AEV-F.5);

Yε = 0,9 (fer. AEV-F.6);

Yβ = 0,95 (fer. AEV-F.9);

YSa1=1,57  (fer. AEV-F.15);

YSa2=1,76 (fer. AEV-F.15);

YFa1 = 2,55 (fer. AEV-F.7);

YFa2 = 2,2 (fer. AEV-F.7);

SFmin = 1,5 (fer. AEV-F.1);

YN1,2 = 1  (fer. AEV-F.13);

YST = 2

= 88,44 mm

 

 

(fer. AEV-C.1.2)

Obs.   Solicitarea de contact este preponderentă

 

AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei constructive

Scop:  Concepţia din considerente funcţionale,  constructive şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate.

          

Tab. AEV-A.1.3.2. Relaţii de calcul a parametrilor principali ai angrenajului

Parametrul din predimensionare

Calculul modulului normal

Calculul parametrilor geometrici principali ai angrenajului cu distanţa dintre axe neimpusă standard

aw = 104,23  mm

  = 1,88 mm

 

(fer. AEV-C.1.8); standardizarea modulului normal, mn =  2 mm (fer. AEV-P.1.4)

 

a.       Recalcularea distanţei dintre axe,  = 109,729 mm    (fer. AEV-C.1.9).

 

b.       Standardizarea distanţei dintre axe, aw = 112 mm  (fer. AEV-P.1.4).

c.        Verificarea condiţiei de realizare a distanţei dintre axe standard prin deplasarea danturii, ,  |112-109,727| = 2,27 > mn=2 mm;  se modifică īn fer. AEV-C.1.9,  z2 = 85 şi |112-110,774551| = 1,2254 < mn = 2 mm; se recalculează raportul de transmitere, ur = 3,863, Δu= 1,6746  %  (fer. AEV-C.1.4).

d.        Calculul unghiurilor de angrenare īn plan frontal şi normal,

  = 20,647o,  αn=20o, (fer. AEV-C.1.10);

 

 = 22,251212o (fer. AEV-C.1.11);

 

 = 21,549082o (fer. AEV-C.1.12).

 

e.         Calculul sumei factorilor deplasărilor danturilor,

 = 0,63576 (fer. AEV-C.1.13).

 

f.         Stabilirea factorilor deplasărilor danturilor:  xn1 = 0,5, xn2 = 0,13576 (fer. AEV-P.1.5).

g.       Calculul diametrelor cercurilor de rostogolire,

 = 46,056 mm (fer. AEV-C.1.16);

 

 = 177,9439 mm (fer. AEV-C.1.16);

 

verificare (dw1+ dw2)/2=aw.

h.     Calculul lăţimii danturii,  = 33,6 mm (fer. AEV-C.1.17).

Obs. Stabilirea factorilor (coeficienţilor) deplasărilor danturilor se poate face şi cu pachetul performant MDESIGN, conform DIN3982/3983, prin optimizare cu funcţii scop diverse (de ex. high contact ratio, v. subcap. AEV-A.1.2.6.2)

 

Tab. AEV-A.1.1.3.3  Schema cinematică. Formele pinionului şi roţii

 

 

Schema cinematică  din fig. AEC-A.1.3.1, reprezentată la scara 1:1, evidenţiază structura raţională din punct de vedere constructiv a angrenajului.

Calculul aproximativ al diametrelor arborilor care susţin roţile  at=15 MPa),

= 19,5 mm= 30,5 mm  (fer. AEV-CX.1).

 

Calculul aproximativ al lungimilor butucilor as=50 MPa) ,

 = 14,58 mm, = 31,68 mm (fer. AEV-CX.2).

 

Configurarea roţilor:

Pinionul este roata dinţată cu dimensiunea radială mică care are numai partea de coroană (discul şi butucul sunt inexistente, fig. AEV-A.1.3.2,a) cvasiegală cu dimensiunile arborelui (dA1=30 mm < dw1) şi se execută corp comun cu arborele (v. fer. AEV-S.1.1).

Roata are dimensiune radială medie (fig. AEC-A.3,b)  şi se configurează cu trei părţi: coroană dinţată, disc (fără găuri de uşurare) şi butuc (v. fer. AEV-S.1.1).

a

b

Fig.  AEV-A.1.1.3.1 Schemă  cinematică

Fig.  AEV-A.1.1.3.2 Formele roţilor angrenajului: a - pinion;  b – roată

 

AEV-A.1.1.4  DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE

 

Tab. AEV-A.1.1.4.1  Calculul parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie

 

 

 

Fig. AEV-A.1.1.4.1 Parametrii geometrici principali ai roţilor [Moldovean, 20002]

a.       Stabilirea şi calculul principalelor elemente geometrice cu fer. AEV-C.1.3 (v. fer. AEV-T.1.2, pentru dantură īnclinată sau fer. AEV-T.1.1, pentru dantură dreaptă) sau cu pachetul performant MDESIGN.

b.      Determinarea vitezei periferice a angrenajului (īn polul angrenării),

     = 2,315 m/s (fer. AEV-C.1.18).

 

c.       Adoptarea treptei de precizie, a procedeului de prelucrare şi a rugozităţilor: treapta de precizie 8, frezare īngrijită,  rugozitatea flancurilor active Ra = 1,6 μm, rugozitatea zonelor de racordare Ra = 3,2 μm (fer. AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11).

d.      Adoptarea vāscozităţii şi tipului lubrifiantului, TIN 125EP (fer. AEV-F.12).

e.       Readoptarea factorului de lăţime Ψa = 0,3  (fer. AEV-P.1.3).

f.        Stabilirea lăţimilor roţilor: b2= b =Ψa aw =36 mm,  b1= b + (1…5) = 40 mm  (fer. CEL-C.1).

g.      Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile angrenajelor real şi virtual:

Kv     =1,05

(fer. AEV-F.3)

K   =1,38

(fer. AEV-F.4)

K   =1,25

(fer. AEV-F.4)

K= 1,15

(fer. AEV-F.5)

K= 1,15

(fer. AEV-F.5)

Zε      = 0,9

(fer. AEV-F.6)

Yε    = 0,83

(fer. AEV-F.6)

Yβ     = 0,95

(fer. AEV-F.9)

ZL     = 1

(fer. AEV-F.12)

ZR     = 1

(fer. AEV-F.11)

Zv    = 0,95

(fer. AEV-F.10)

Zw     = 1

(fer. AEV-F.9)

Zx     = 1

(fer. AEV-F.8)

ZH     = 2,46

(fer. AEV-F.7);

YFa1 = 2,2

(fer. AEV-F.7)

YFa2 = 2,1

(fer. AEV-F.7)

YR1 = 1,05

(fer. AEV-F.11)

YR2 = 1,05

(fer. AEV-F.11)

YSa1 = 1,9

(fer. AEV-F.15)

YSa2 = 1,9

(fer. AEV-F.15)

Yδ1  =1

(fer. AEV-F.15)

Yδ2  = 1,05

(fer. AEV-F.15)

Yx   = 1

(fer. AEV-F.8)

 

 

 

Tab. AEV-A.1.1.4.2 Calcule de verificare şi/sau dimensionare (v. tab. AEV-P.1.4.2)

Tensiunea efectivă maximă de contact

Tensiunile efective maxime de īncovoiere

    = 502,69 MPa (fer. AEV-C.1.19) 

 =  71,69 MPa=  71,69 MPa  (fer. AEV-C.1.19)

 

 =  76,09 MPa  (fer. AEV-C.1.19) 

 

Factorul de siguranţă la solicitarea de contact

Factorii de siguranţă la solicitarea de contact

     =  1,4 (fer. AEV-C.1.20)

  = 7,9 (fer. AEV-C.1.20);

 = 7,8 (fer. AEV-C.1.20)

    

Verificare

SH ≥ SHmin (1,4>1,15);

SF =  min(SF1, SF2) ≥ SFmin  (7,8 > 1,5);

 pentru SHmin şi SFmin (fer. AEV-F.1)

Obs.

Cele două inegalităţi sunt respectate, abaterea cea mai redusă  fiind pentru solicitarea de contact, angrenajul nu este supradimensionat major şi nu se impune dimensionare

 

Tab. AEV-A.1.1.4.3 Calculul forţelor din angrenaj (v. tab. AEV-P.1.4.3)

Calculul forţelor din angrenaj (fer.  AEV-C.1.24)

Obs.

Ft 

Fr 

Fa 

Fn 

= 950,3 N

=388,8 N

 

=254,63 N

=1057,87 N

Mt2= Mt2 u=83552,35 Nmm

 

AEV-A.1.1.5  PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE

 

Tab. AEV.A.1.5.1 Configurarea formei  roţilor, toleranţe, ajustaje şi abateri tehnologice

 

 

 

 

 

Configurarea formei tehnologice a  roţilor:

Pinionul se execută din semifabricat laminat prin strunjirea corpului urmată de frezarea danturii. Īn acest caz se adoptă raza de racordare, R = 3,5 mm, la saltul dintre arbore şi coroana dinţată (fig AEC-A.1.5.1,a).

Roata se execută din semifabricat forjat prelucrat prin strunjire urmată de frezare dantură (fig AEV-A.1.5.1,b).

Lungimea butucului se determină īn funcţie de lungimea asamblării arbore-butuc (pentru asamblarea cu pană paralelă, v. fer.  fer. AEV-CX.2).

După finalizarea configurării detaliate a roţilor, acestea se reprezentă īn desenul de ansamblu şi apoi īn cele de execuţie (v. fer. AEV-P.1.8).

Toleranţe ajustaje şi abateri tehnologice (v.  tab. AEV.P.1.5.1, fer. AEV-P.1.7):

a.  joculul minim necesar,   = 0,1 mm;

b.  ajustajul roţilor īn angrenare,  pentru aw= 112 mm şi  este B ( = 140 μm (v. fer. AEV-P.1.7);

c.   tipul toleranţei jocului dintre flancuri (v.  fer. AEV-P.1.7), b; treapta de precizie pentru abaterea distanţei dintre axe, V  (v. fer. AEV-P.1.7);

d.  alegerea criteriilor şi indicilor de precizie precum şi a abaterilor, conform criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste dinţi, Ews =120 μm; toleranţa cotei peste dinţi, Tw=70 μm (toleranţa bătăii radiale, Fr1,2= 60…80 μm); abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs=120 μm; toleranţa grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc = 140 μm – pentru roţi – şi abaterile limită ale distanţei dintre axe fa = ±70 μm– pentru angrenaj  (v. fer. AEV-P.1.7)

a

b

Fig. AEV-A.1.5.1 Configurarea formelor tehnologice: a – pinion; b - roată

 

AEV-A.1.1.6 VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL MDESIGN   

 

Preprocesarea modelului de calcul

  ®  ® . ®

Introducerea datelor şi selectarea opţiunilor de calcul

 

 

 

        

 

 

           

      

 

 

 

   

 

         

 

        

 

        

 

          

   

 

 

Rezolvarea modelului

Activează butonul,

®

Corectare neconcordanţe sau erori īn datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare)

®

®

®

Se salvează modelul īn fișierul AEV-MD.1.1 (format htm, rtf  sau pdf)

Postprocesarea rezultatelor

 

Obs. Diferenţele minore dintre unele valori ale calculelor efectuate cu MDESIGN şi clasic sunt consecinţa folosirii de standarde şi norme diferite. Se evidenţiază faptul că prin utilizarea pachetului MDESIGN se obţin informaţii multiple privind funcţionarea şi construcţia angrenajului.