CUPRINS |
AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR
TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI AEV-A.1.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE AEV-A.1.1.3.1 Predimensionare AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei
constructive AEV-A.1.1.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE AEV-A.1.1.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE
DE EXECUŢIE AEV-A.1.1.6 VERIFICAREA
MODELULUI CU MDESIGN |
AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE
Să se proiecteze angrenajul unui reductor cilindric īntr-o treaptă, cunoscānd schema din fig. AEV-A.1.1 şi datele din tab. AEV-A.1.1.
Rezolvarea acestei probleme se face parcurgānd metodologia din cap. AEV-P.1 cu centralizarea rezultatelor
parţiale şi finale īn lista AEV-L.1
(se activează
cu tasta Ctrl apăsată)
Tab. AEV-A.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui
angrenaj cilindric cu distanţa dintre axe neimpusă
Fig. AEV-A.1.1
Schemă funcţională a
angrenajului cilindric al unui reductor |
Date iniţiale |
a.
Turaţia la intrare (pinion), n1 = 960
rot/min. b.
Puterea la intrare,
P1 = 2,2 kW, şi din fer.
AEV-C.1 rezultă valoarea
momentului de torsiune, = 21883,8 Nmm. c.
Raportul de angrenare,
u = 3,8. d.
Durata de funcţionare, Lh = 9000 ore. e.
Numărul de angrenaje identice īn paralel, χ = 1. f.
Tipul danturii, īnclinată. g.
Parametrii geometrici impuşi, distanţa dintre axe standardizată. h.
Condiţii de funcţionare: subsistemul īn care se integrează reductor
de turaţie īn două trepte (v. fig. AEV-A.2.1); maşina motoare motor asincron; instalaţia antrenată ascensor
greu, temperatura de lucru (-25
50o)
C; caracteristicile mediului praf şi umezeală
ridicată. i.
Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea
materialelor, protecţia vieţii. |
AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALULUI, TRATAMENTELOR
TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI
Tab. AEV-A.1.1.2.1
Materialul, tratamentul termic şi caracteristicile de rezistenţă specifice
solicitărilor angrenajului şi roților (v.
fer.
AEV-M.1)
Materialul |
Tratamentul
termic |
Fluxul
tehnologic |
Durităţile
flancurilor |
Duritatea
miezului |
Tensiunea
limită la contact, σHlim [MPa] |
Tensiunea
limită la īncovoiere, σFlim [MPa] |
41MoCr11 |
Īmbunătăţire (călire+revenire
īnaltă) |
Īmbunătăţire+prelucrare
dantură prin aşchiere: strunjire, frezare sau mortezare
dantură şi şeveruire (opţional) |
HB1= 300,
HB2= 260 |
HB1= 300, HB2= 260 |
720
760 |
260
300 |
Obs. Alte
caracteristici: σr = 950 MPa, σc = 750 MPa, E
= 210000 MPa, ν = 0,3. |
AEV-A.1.1.3
PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE
AEV-A.1.1.3.1
Predimensionare (v.
subcap.
AEV-P.1.3)
Scop: determinarea
preliminară distanţei dintre axe, necesară pentru proiectarea
formei şi īntocmirea schemei de calcul pentru dimensionare şi
verificare (etape care nu se pot derula deoarece unii parametri nu sunt
evaluabili la īnceput fiind dependenţi de parametri necunoscuţi). Ca
parametru de predimensionare s-a adoptat distanţa dintre axe, aw.
Tab. AEV-A.1.1.3.1 Parametrii şi relaţii de predimensionare
Condiţia
impusă |
Parametrii
din relaţiile de calcul |
Relaţiile
de calcul |
Concluzie |
||
Rezistenţă
la solicitarea de contact |
β=15 [
o] (fer. AEV-P.1.2); z1 = 22
(fer.
AEV-P.1.1); z2 =
84, ur = 3,818, Δu= 0,48 [ % ] (fer. AEV-C.1.4); KA=1,25
(fer. AEV-F.2); Kv =
1,15 (fer. AEV-F.3); ψa=0,3
(fer.
AEV-P.1.3); NL1=60n1Lh χ = 5,18 .108 cicluri
(fer. AEV-C.1.5); NL2=60 n1 Lh χ /ur= 1,34.108 cicluri (fer. AEV-C.1.5) |
KHβ =1,25
(fer. AEV-F.4); KHα =
1,25 (fer. AEV-F.5); Zε
= 0,95 (fer. AEV-F.6); ZH = 2,5
(fer. AEV-F.7); ZE = 190
[MPa] (fer. AEV-F.14); SHmin=
1,15 (fer. AEV-F.1); ZN1,2 =
max(ZN1, ZN2) =1, ZN1,2 din fer. AEV-F.13 dependenţi de NL1,2 |
= 104,23 mm |
(fer. AEV-C.1.1) |
aw =
max(104,23; 88,44) = 104,23 mm |
Rezistenţă
la solicitarea de īncovoiere |
KFβ =
1,15 (fer. AEV-F.4); KFα =
1,15 (fer. AEV-F.5); Yε
= 0,9 (fer. AEV-F.6); Yβ
= 0,95 (fer. AEV-F.9); YSa1=1,57 (fer. AEV-F.15); YSa2=1,76
(fer. AEV-F.15); YFa1 =
2,55 (fer.
AEV-F.7); YFa2 =
2,2 (fer.
AEV-F.7); SFmin =
1,5 (fer. AEV-F.1); YN1,2 =
1 (fer. AEV-F.13); YST = 2 |
= 88,44 mm |
(fer. AEV-C.1.2) |
||
Obs. Solicitarea de contact este
preponderentă |
AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei constructive
Scop:
Concepţia din considerente
funcţionale, constructive
şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate.
Tab. AEV-A.1.3.2. Relaţii de calcul a parametrilor principali ai angrenajului
Parametrul din predimensionare |
Calculul modulului normal |
Calculul parametrilor geometrici principali
ai angrenajului cu distanţa dintre axe neimpusă standard |
aw = 104,23 mm |
= 1,88 mm (fer. AEV-C.1.8); standardizarea modulului normal, mn = 2 mm (fer. AEV-P.1.4) |
a.
Recalcularea distanţei dintre axe, = 109,729 mm
(fer.
AEV-C.1.9). b.
Standardizarea distanţei dintre axe, aw
= 112 mm
(fer.
AEV-P.1.4). c.
Verificarea
condiţiei de realizare a distanţei dintre axe standard prin
deplasarea danturii, , |112-109,727| = 2,27 > mn=2
mm; se modifică īn
fer.
AEV-C.1.9, z2 = 85 şi
|112-110,774551| = 1,2254 < mn = 2 mm; se recalculează
raportul de transmitere, ur = 3,863, Δu= 1,6746 %
(fer. AEV-C.1.4). d.
Calculul
unghiurilor de angrenare īn plan frontal şi normal, = 20,647o, αn=20o,
(fer.
AEV-C.1.10); = 22,251212o
(fer.
AEV-C.1.11); = 21,549082o
(fer.
AEV-C.1.12). e.
Calculul
sumei factorilor deplasărilor danturilor, = 0,63576
(fer. AEV-C.1.13). f.
Stabilirea
factorilor deplasărilor danturilor:
xn1 = 0,5, xn2 = 0,13576
(fer.
AEV-P.1.5). g. Calculul diametrelor cercurilor de rostogolire, =
46,056 mm (fer.
AEV-C.1.16);
= 177,9439 mm (fer. AEV-C.1.16);
verificare (dw1+ dw2)/2=aw. h. Calculul lăţimii danturii, = 33,6 mm (fer. AEV-C.1.17). |
Obs. Stabilirea
factorilor (coeficienţilor) deplasărilor danturilor se poate face
şi cu pachetul performant MDESIGN, conform DIN3982/3983, prin optimizare
cu funcţii scop diverse (de ex. high
contact ratio, v.
subcap.
AEV-A.1.2.6.2) |
Tab. AEV-A.1.1.3.3 Schema
cinematică. Formele pinionului şi roţii
|
|
|
Schema cinematică din fig. AEC-A.1.3.1,
reprezentată la scara 1:1, evidenţiază structura
raţională din punct de vedere constructiv a angrenajului. Calculul aproximativ al
diametrelor arborilor care susţin roţile (τat=15 MPa), = 19,5 mm= 30,5
mm
(fer. AEV-CX.1). Calculul aproximativ al
lungimilor butucilor (σas=50
MPa) , = 14,58 mm, = 31,68 mm
(fer. AEV-CX.2). Configurarea roţilor: Pinionul este roata
dinţată cu dimensiunea radială mică care are numai
partea de coroană (discul şi butucul sunt inexistente, fig.
AEV-A.1.3.2,a) cvasiegală cu dimensiunile arborelui (dA1=30
mm < dw1) şi se execută corp comun cu arborele
(v.
fer. AEV-S.1.1). Roata
are dimensiune radială medie (fig. AEC-A.3,b) şi se configurează cu trei
părţi: coroană dinţată, disc (fără
găuri de uşurare) şi butuc
(v.
fer. AEV-S.1.1). |
a |
b |
||
Fig. AEV-A.1.1.3.1 Schemă cinematică |
Fig. AEV-A.1.1.3.2
Formele roţilor angrenajului: a
- pinion; b roată |
AEV-A.1.1.4
DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE
Tab. AEV-A.1.1.4.1 Calculul parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie
Fig. AEV-A.1.1.4.1 Parametrii
geometrici principali ai roţilor [Moldovean, 20002] |
a.
Stabilirea şi calculul principalelor
elemente geometrice cu
fer.
AEV-C.1.3 (v.
fer.
AEV-T.1.2, pentru dantură īnclinată sau fer.
AEV-T.1.1, pentru dantură dreaptă) sau cu pachetul performant MDESIGN. b.
Determinarea vitezei periferice a
angrenajului (īn polul
angrenării),
= 2,315 m/s (fer.
AEV-C.1.18). c.
Adoptarea treptei de precizie, a procedeului
de prelucrare şi a rugozităţilor: treapta de precizie 8, frezare
īngrijită, rugozitatea
flancurilor active Ra = 1,6 μm, rugozitatea zonelor de
racordare Ra = 3,2 μm (fer.
AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11). d.
Adoptarea vāscozităţii şi
tipului lubrifiantului, TIN
125EP (fer. AEV-F.12). e.
Readoptarea factorului de lăţime Ψa = 0,3 (fer.
AEV-P.1.3). f. Stabilirea lăţimilor roţilor: b2= b =Ψa aw =36 mm, b1= b + (1 5) = 40 mm (fer. CEL-C.1). g.
Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile angrenajelor real
şi virtual: |
|||||||
Kv =1,05 |
(fer. AEV-F.3) |
KHβ =1,38 |
(fer. AEV-F.4) |
KFβ =1,25 |
(fer. AEV-F.4) |
KHα =
1,15 |
(fer. AEV-F.5) |
|
KFα =
1,15 |
(fer. AEV-F.5) |
Zε = 0,9 |
(fer. AEV-F.6) |
Yε = 0,83 |
(fer. AEV-F.6) |
Yβ = 0,95 |
(fer. AEV-F.9) |
|
ZL = 1 |
(fer. AEV-F.12) |
ZR = 1 |
(fer. AEV-F.11) |
Zv = 0,95 |
(fer. AEV-F.10) |
Zw = 1 |
(fer. AEV-F.9) |
|
Zx = 1 |
(fer. AEV-F.8) |
ZH = 2,46 |
(fer.
AEV-F.7); |
YFa1 =
2,2 |
(fer. AEV-F.7) |
YFa2 =
2,1 |
(fer. AEV-F.7) |
|
YR1 = 1,05 |
(fer. AEV-F.11) |
YR2 =
1,05 |
(fer. AEV-F.11) |
YSa1 =
1,9 |
(fer. AEV-F.15) |
YSa2 =
1,9 |
(fer. AEV-F.15) |
|
Yδ1 =1 |
(fer. AEV-F.15) |
Yδ2 = 1,05 |
(fer. AEV-F.15) |
Yx = 1 |
(fer. AEV-F.8) |
|
|
Tab. AEV-A.1.1.4.2 Calcule de verificare şi/sau dimensionare
(v.
tab.
AEV-P.1.4.2)
Tensiunea
efectivă maximă de contact |
Tensiunile
efective maxime de īncovoiere |
= 502,69 MPa
(fer. AEV-C.1.19) |
=
71,69 MPa=
71,69 MPa
(fer. AEV-C.1.19) =
76,09 MPa
(fer. AEV-C.1.19) |
Factorul de siguranţă la solicitarea de contact |
Factorii de siguranţă la solicitarea de contact |
= 1,4 (fer. AEV-C.1.20) |
= 7,9 (fer. AEV-C.1.20); = 7,8 (fer. AEV-C.1.20) |
Verificare |
|
SH
≥ SHmin (1,4>1,15); SF
= min(SF1, SF2)
≥ SFmin (7,8 >
1,5); pentru SHmin şi SFmin (fer. AEV-F.1) |
Obs. Cele
două inegalităţi sunt respectate, abaterea cea mai
redusă fiind pentru solicitarea
de contact, angrenajul nu este supradimensionat major şi nu se impune
dimensionare |
Tab. AEV-A.1.1.4.3 Calculul forţelor din angrenaj
(v.
tab.
AEV-P.1.4.3)
Calculul forţelor din angrenaj (fer. AEV-C.1.24) |
Obs. |
|||
Ft
|
Fr
|
Fa
|
Fn
|
|
= 950,3 N |
=388,8 N
|
=254,63 N |
=1057,87 N |
Mt2= Mt2
u=83552,35 Nmm |
AEV-A.1.1.5
PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE
Tab. AEV.A.1.5.1 Configurarea formei
roţilor, toleranţe, ajustaje şi abateri
tehnologice
|
|
Configurarea formei
tehnologice a roţilor: Pinionul se execută din semifabricat laminat
prin strunjirea corpului urmată de frezarea danturii. Īn acest caz se
adoptă raza de racordare, R = 3,5 mm, la saltul dintre arbore şi
coroana dinţată (fig AEC-A.1.5.1,a). Roata se execută din semifabricat forjat
prelucrat prin strunjire urmată de frezare dantură (fig
AEV-A.1.5.1,b). Lungimea butucului
se determină īn funcţie de lungimea asamblării arbore-butuc
(pentru asamblarea cu pană paralelă, v. fer.
fer. AEV-CX.2). După finalizarea configurării detaliate a roţilor, acestea se reprezentă īn desenul de ansamblu şi apoi īn cele de execuţie (v. fer. AEV-P.1.8). Toleranţe ajustaje
şi abateri tehnologice (v. tab.
AEV.P.1.5.1, fer. AEV-P.1.7): a. joculul minim necesar, = 0,1 mm; b. ajustajul roţilor īn angrenare, pentru
aw= 112 mm şi este B
( = 140 μm (v. fer. AEV-P.1.7); c.
tipul toleranţei jocului dintre
flancuri (v. fer. AEV-P.1.7), b; treapta de precizie
pentru abaterea distanţei dintre axe, V (v. fer. AEV-P.1.7); d. alegerea criteriilor şi indicilor de
precizie precum şi a abaterilor, conform criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste
dinţi, Ews =120
μm; toleranţa cotei peste dinţi, Tw=70 μm (toleranţa bătăii radiale, Fr1,2= 60
80 μm);
abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs=120 μm;
toleranţa grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc = 140 μm pentru roţi şi abaterile limită
ale distanţei dintre axe fa
= ±70 μm pentru angrenaj (v.
fer. AEV-P.1.7) |
a |
b |
|
Fig.
AEV-A.1.5.1 Configurarea formelor tehnologice: a
pinion; b - roată |
AEV-A.1.1.6
VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL MDESIGN
Preprocesarea modelului de
calcul |
|||||||||||
® ® . ® |
|||||||||||
Introducerea datelor şi selectarea opţiunilor
de calcul |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Rezolvarea modelului |
|||||||||||
Activează butonul, |
|
® |
Corectare neconcordanţe sau erori īn
datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare) |
® |
|
® |
|
® |
|
Se salvează modelul īn fișierul
AEV-MD.1. |
|
Postprocesarea rezultatelor |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Obs. Diferenţele minore dintre unele valori ale calculelor efectuate cu MDESIGN şi clasic sunt consecinţa folosirii de standarde şi norme diferite. Se evidenţiază faptul că prin utilizarea pachetului MDESIGN se obţin informaţii multiple privind funcţionarea şi construcţia angrenajului. |
|||||||||||