| 
              
  CUPRINS  | 
 
| 
   AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE  AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR
  TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI AEV-A.1.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE AEV-A.1.1.3.1 Predimensionare AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei
  constructive AEV-A.1.1.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE AEV-A.1.1.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE
  DE EXECUŢIE AEV-A.1.1.6 VERIFICAREA
  MODELULUI CU MDESIGN    | 
 
AEV-A.1.1.1 DATE DE PROIECTARE
Să se proiecteze angrenajul unui reductor cilindric īntr-o treaptă, cunoscānd schema din fig. AEV-A.1.1 şi datele din tab. AEV-A.1.1.
Rezolvarea acestei probleme se face parcurgānd metodologia din cap. AEV-P.1 cu centralizarea rezultatelor
parţiale şi finale īn lista AEV-L.1 
(se activează 
cu tasta Ctrl apăsată)
Tab. AEV-A.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui
angrenaj cilindric cu distanţa dintre axe neimpusă
| 
   
 Fig. AEV-A.1.1
  Schemă  funcţională a
  angrenajului cilindric al unui reductor   | 
  
   Date iniţiale  | 
 
| 
   a.      
  Turaţia la intrare (pinion),  n1 = 960
  rot/min. b.      
  Puterea la intrare,
  P1 = 2,2 kW, şi din fer. 
	
	
	AEV-C.1 rezultă valoarea
  momentului de torsiune,    c.       
  Raportul de angrenare,
  u = 3,8. d.      
  Durata de funcţionare, Lh = 9000 ore. e.       
  Numărul de angrenaje identice īn paralel, χ = 1. f.        
  Tipul danturii,  īnclinată. g.      
  Parametrii geometrici impuşi, distanţa dintre axe standardizată. h.      
  Condiţii de funcţionare: subsistemul īn care se integrează  reductor
  de turaţie īn două trepte (v. fig. AEV-A.2.1);  maşina motoare  motor asincron;  instalaţia antrenată  ascensor
  greu,   temperatura de lucru  (-25
50o)
  C; caracteristicile mediului  praf şi umezeală
  ridicată. i.         
  Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea
  materialelor, protecţia vieţii.  | 
 
AEV-A.1.1.2 ALEGEREA MATERIALULUI, TRATAMENTELOR
TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI
Tab. AEV-A.1.1.2.1  
Materialul, tratamentul termic şi caracteristicile de rezistenţă specifice 
solicitărilor angrenajului şi roților (v. 
fer. 
	
	
AEV-M.1)
| 
   Materialul  | 
  
   Tratamentul
  termic  | 
  
   Fluxul
  tehnologic   | 
  
   Durităţile
  flancurilor  | 
  
   Duritatea
  miezului  | 
  
   Tensiunea
  limită la contact, σHlim [MPa]  | 
  
   Tensiunea
  limită la īncovoiere, σFlim [MPa]  | 
 
| 
   41MoCr11  | 
  
   Īmbunătăţire (călire+revenire
  īnaltă)  | 
  
   Īmbunătăţire+prelucrare
  dantură prin aşchiere: strunjire, frezare sau mortezare
  dantură şi şeveruire (opţional)  | 
  
   HB1= 300, 
	HB2= 260  | 
  
   HB1= 300,  HB2= 260  | 
  
   720
760  | 
  
   260
300  | 
 
| 
   Obs. Alte
  caracteristici: σr = 950 MPa, σc = 750 MPa, E
  = 210000 MPa,  ν = 0,3.  | 
 ||||||
AEV-A.1.1.3 
PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE
AEV-A.1.1.3.1 
Predimensionare  (v. 
subcap.
AEV-P.1.3) 
Scop: determinarea
preliminară distanţei dintre axe, necesară pentru proiectarea
formei şi īntocmirea schemei de calcul pentru dimensionare şi
verificare (etape care nu se pot derula deoarece unii parametri nu sunt
evaluabili la īnceput fiind dependenţi de parametri necunoscuţi). Ca
parametru de predimensionare s-a adoptat distanţa dintre axe, aw.
Tab. AEV-A.1.1.3.1 Parametrii şi relaţii de predimensionare
| 
   Condiţia
  impusă  | 
  
   Parametrii
  din relaţiile de calcul  | 
  
   Relaţiile
  de calcul   | 
  
   Concluzie  | 
 ||
| 
   Rezistenţă
  la solicitarea de contact  | 
  
   β=15 [ 
	o] (fer. AEV-P.1.2); z1 = 22
  (fer. 
	AEV-P.1.1); z2 =
  84,  ur = 3,818,  Δu= 0,48 [ % ] (fer. AEV-C.1.4); KA=1,25
  (fer. AEV-F.2);  Kv =
  1,15 (fer. AEV-F.3); ψa=0,3
  (fer. 
	AEV-P.1.3); NL1=60n1Lh  χ = 5,18 .108 cicluri
  (fer. AEV-C.1.5); NL2=60 n1 Lh χ /ur= 1,34.108 cicluri (fer. AEV-C.1.5)  | 
  
   KHβ =1,25
  (fer. AEV-F.4); KHα =
  1,25 (fer. AEV-F.5); Zε
  = 0,95 (fer. AEV-F.6); ZH = 2,5
  
	(fer. AEV-F.7); ZE = 190
  [MPa] (fer. AEV-F.14); SHmin=
  1,15 (fer. AEV-F.1);  ZN1,2 =
  max(ZN1, ZN2) =1, ZN1,2  din fer. AEV-F.13 dependenţi de NL1,2  | 
  
   
  | 
  
   (fer. AEV-C.1.1)  | 
  
   aw =
  max(104,23; 88,44) = 104,23 mm  | 
 
| 
   Rezistenţă
  la solicitarea de īncovoiere  | 
  
   KFβ =
  1,15 (fer. AEV-F.4);  KFα =
  1,15 (fer. AEV-F.5); Yε
  = 0,9 (fer. AEV-F.6); Yβ
  = 0,95 (fer. AEV-F.9); YSa1=1,57  (fer. AEV-F.15); YSa2=1,76
  (fer. AEV-F.15); YFa1 =
  2,55 (fer. 
	 
	
	AEV-F.7); YFa2 =
  2,2 (fer. 
	 
	
	AEV-F.7); SFmin =
  1,5 (fer. AEV-F.1); YN1,2 =
  1  (fer. AEV-F.13); YST = 2  | 
  
   
 
  | 
  
   (fer. AEV-C.1.2)  | 
 ||
| 
   Obs.   Solicitarea de contact este
  preponderentă   | 
 |||||
AEV-A.1.1.3.2 Proiectarea formei constructive
Scop:
 Concepţia din considerente
funcţionale,  constructive
şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate. 
           
Tab. AEV-A.1.3.2. Relaţii de calcul a parametrilor principali ai angrenajului
| 
   Parametrul din predimensionare  | 
  
   Calculul modulului normal  | 
  
   Calculul parametrilor geometrici principali
  ai angrenajului cu distanţa dintre axe neimpusă standard  | 
 
| 
   aw = 104,23  mm   | 
  
   
   (fer. AEV-C.1.8); standardizarea modulului normal, mn = 2 mm (fer. AEV-P.1.4)  | 
  
   a.       
	Recalcularea distanţei dintre axe,  b.       
	Standardizarea distanţei dintre axe, aw
  = 112 mm  
	
	(fer. 
	AEV-P.1.4). c.       
  Verificarea
  condiţiei de realizare a distanţei dintre axe standard prin
  deplasarea danturii,  d.       
  Calculul
  unghiurilor de angrenare īn plan frontal şi normal, 
 
 
 e.        
  Calculul
  sumei factorilor deplasărilor danturilor, 
 f.        
  Stabilirea
  factorilor deplasărilor danturilor: 
  xn1 = 0,5, xn2 = 0,13576 
	(fer. 
	AEV-P.1.5). g. Calculul diametrelor cercurilor de rostogolire, 
 
 
	 
 verificare (dw1+ dw2)/2=aw. h.    
  
	Calculul lăţimii danturii,   | 
 
| 
   Obs. Stabilirea
  factorilor (coeficienţilor) deplasărilor danturilor se poate face
  şi cu pachetul performant MDESIGN, conform DIN3982/3983, prin optimizare
  cu funcţii scop diverse (de ex. high
  contact ratio, v. 
	 subcap. 
	AEV-A.1.2.6.2)  | 
 ||
Tab. AEV-A.1.1.3.3   Schema
cinematică. Formele pinionului şi roţii
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   Schema cinematică  din fig. AEC-A.1.3.1,
  reprezentată la scara 1:1, evidenţiază structura
  raţională din punct de vedere constructiv a angrenajului. Calculul aproximativ al
  diametrelor arborilor care susţin roţile  (τat=15 MPa), 
 Calculul aproximativ al
  lungimilor butucilor (σas=50
  MPa) ,  
 Configurarea roţilor: Pinionul este roata
  dinţată cu dimensiunea radială mică care are numai
  partea de coroană (discul şi butucul sunt inexistente, fig.
  AEV-A.1.3.2,a) cvasiegală cu dimensiunile arborelui (dA1=30
  mm < dw1) şi se execută corp comun cu arborele 
	(v. 
	fer. AEV-S.1.1).  Roata
  are dimensiune radială medie (fig. AEC-A.3,b)  şi se configurează cu trei
  părţi: coroană dinţată, disc (fără
  găuri de uşurare) şi butuc 
	(v. 
	fer. AEV-S.1.1).   | 
 
| 
   a  | 
  
   b  | 
 ||
| 
   Fig.  AEV-A.1.1.3.1 Schemă  cinematică  | 
  
   Fig.  AEV-A.1.1.3.2
  Formele roţilor angrenajului: a
  - pinion;  b  roată  | 
 ||
AEV-A.1.1.4 
DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE
Tab. AEV-A.1.1.4.1 Calculul parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie
| 
   
 Fig. AEV-A.1.1.4.1 Parametrii
  geometrici principali ai roţilor [Moldovean, 20002]  | 
  
   a.       
	Stabilirea şi calculul principalelor
  elemente geometrice cu 
  fer. 
	AEV-C.1.3 (v. 
	fer. 
	AEV-T.1.2, pentru dantură īnclinată sau fer. 
	
	
	AEV-T.1.1, pentru dantură dreaptă) sau cu pachetul performant MDESIGN. b.      
	Determinarea vitezei periferice a
  angrenajului (īn polul
  angrenării),     
   c.       
	Adoptarea treptei de precizie, a procedeului
  de prelucrare şi a rugozităţilor: treapta de precizie 8, frezare
  īngrijită,  rugozitatea
  flancurilor active Ra = 1,6 μm, rugozitatea zonelor de
  racordare Ra = 3,2 μm (fer. 
	 
	
	AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11). d.      
	Adoptarea vāscozităţii şi
  tipului lubrifiantului, TIN
  125EP  (fer. AEV-F.12). e.       
	Readoptarea factorului de lăţime Ψa = 0,3  (fer. 
	 
	
	AEV-P.1.3). f. Stabilirea lăţimilor roţilor: b2= b =Ψa aw =36 mm, b1= b + (1 5) = 40 mm (fer. CEL-C.1). g.     
  Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile angrenajelor real
  şi virtual:  | 
 |||||||
| 
   Kv     =1,05  | 
  
   (fer. AEV-F.3)  | 
  
   KHβ   =1,38  | 
  
   (fer. AEV-F.4)  | 
  
   KFβ   =1,25  | 
  
   (fer. AEV-F.4)  | 
  
   KHα =
  1,15  | 
  
   (fer. AEV-F.5)  | 
 |
| 
   KFα =
  1,15  | 
  
   (fer. AEV-F.5)  | 
  
   Zε      = 0,9  | 
  
   (fer. AEV-F.6)  | 
  
   Yε    = 0,83  | 
  
   (fer. AEV-F.6)  | 
  
   Yβ     = 0,95  | 
  
   (fer. AEV-F.9)  | 
 |
| 
   ZL     = 1  | 
  
   (fer. AEV-F.12)  | 
  
   ZR     = 1  | 
  
   (fer. AEV-F.11)  | 
  
   Zv    = 0,95  | 
  
   (fer. AEV-F.10)  | 
  
   Zw     = 1  | 
  
   (fer. AEV-F.9)  | 
 |
| 
   Zx     = 1  | 
  
   (fer. AEV-F.8)  | 
  
   ZH     = 2,46  | 
  
   (fer. 
	 
	
	AEV-F.7);  | 
  
   YFa1 =
  2,2  | 
  
   (fer. AEV-F.7)  | 
  
   YFa2 =
  2,1  | 
  
   (fer. AEV-F.7)  | 
 |
| 
   YR1 = 1,05  | 
  
   (fer. AEV-F.11)  | 
  
   YR2 =
  1,05  | 
  
   (fer. AEV-F.11)  | 
  
   YSa1 =
  1,9  | 
  
   (fer. AEV-F.15)  | 
  
   YSa2 =
  1,9  | 
  
   (fer. AEV-F.15)  | 
 |
| 
   Yδ1  =1  | 
  
   (fer. AEV-F.15)  | 
  
   Yδ2  = 1,05  | 
  
   (fer. AEV-F.15)  | 
  
   Yx   = 1  | 
  
   (fer. AEV-F.8)  | 
  
   | 
  
   | 
 |
Tab. AEV-A.1.1.4.2  Calcule de verificare şi/sau dimensionare
(v. 
tab.
AEV-P.1.4.2) 
| 
   
	Tensiunea
  efectivă maximă de contact  | 
  
   Tensiunile
  efective maxime de īncovoiere  | 
 
| 
   
  | 
  
   
 
    | 
 
| 
   Factorul de siguranţă la solicitarea de contact  | 
  
   Factorii de siguranţă la solicitarea de contact  | 
 
| 
         | 
  
     
        | 
 
| 
   Verificare  | 
 |
| 
   SH
  ≥ SHmin (1,4>1,15); SF
  =  min(SF1, SF2)
  ≥ SFmin  (7,8 >
  1,5); pentru SHmin şi SFmin (fer. AEV-F.1)  | 
  
   Obs.  Cele
  două inegalităţi sunt respectate, abaterea cea mai
  redusă  fiind pentru solicitarea
  de contact, angrenajul nu este supradimensionat major şi nu se impune
  dimensionare  | 
 
Tab. AEV-A.1.1.4.3 Calculul forţelor din angrenaj 
(v. 
tab.
AEV-P.1.4.3) 
| 
   Calculul forţelor din angrenaj (fer. AEV-C.1.24)  | 
  
   Obs.  | 
 |||
| 
   Ft 
    | 
  
   Fr 
    | 
  
   Fa 
    | 
  
   Fn 
    | 
 |
| 
   
  | 
  
   
 
  | 
  
   
  | 
  
   
  | 
  
   Mt2= Mt2
  u=83552,35 Nmm  | 
 
 
AEV-A.1.1.5 
PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE
Tab. AEV.A.1.5.1 Configurarea formei 
roţilor, toleranţe, ajustaje şi abateri
tehnologice
| 
   
  | 
  
   
  | 
  
   Configurarea formei
  tehnologice a  roţilor: Pinionul se execută din semifabricat laminat
  prin strunjirea corpului urmată de frezarea danturii. Īn acest caz se
  adoptă raza de racordare, R = 3,5 mm, la saltul dintre arbore şi
  coroana dinţată (fig AEC-A.1.5.1,a). Roata se execută din semifabricat forjat
  prelucrat prin strunjire urmată de frezare dantură (fig
  AEV-A.1.5.1,b). Lungimea butucului
  se determină īn funcţie de lungimea asamblării arbore-butuc
  (pentru asamblarea cu pană paralelă, v. fer.  
	fer. AEV-CX.2). După finalizarea configurării detaliate a roţilor, acestea se reprezentă īn desenul de ansamblu şi apoi īn cele de execuţie (v. fer. AEV-P.1.8). Toleranţe ajustaje
  şi abateri tehnologice (v.  tab.
  AEV.P.1.5.1, fer. AEV-P.1.7): a.  joculul minim necesar,   b.  ajustajul roţilor īn angrenare,  pentru
  aw= 112 mm şi  c.   
	tipul toleranţei jocului dintre
  flancuri (v.  fer. AEV-P.1.7), b; treapta de precizie
  pentru abaterea distanţei dintre axe, V  (v. fer. AEV-P.1.7); d.  alegerea criteriilor şi indicilor de
  precizie precum şi a abaterilor, conform criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste
  dinţi, Ews =120
  μm; toleranţa cotei peste dinţi, Tw=70 μm (toleranţa bătăii radiale, Fr1,2= 60
80 μm);
  abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs=120 μm;
  toleranţa grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc = 140 μm  pentru roţi  şi abaterile limită
  ale distanţei dintre axe fa
  = ±70 μm pentru angrenaj  (v.
  fer. AEV-P.1.7)  | 
 
| 
   a  | 
  
   b  | 
 |
| 
   Fig.
  AEV-A.1.5.1 Configurarea formelor tehnologice: a
   pinion; b - roată  | 
 ||
AEV-A.1.1.6
VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL MDESIGN 
 
| 
   Preprocesarea modelului de
  calcul  | 
 |||||||||||
| 
   
  | 
 |||||||||||
| 
   Introducerea datelor şi selectarea opţiunilor
  de calcul  | 
 |||||||||||
| 
   
 
  | 
  
   
 
 
 
 
 
  | 
 ||||||||||
| 
   
 
 
 
  | 
  
   
 
    
 
 
 
 
  | 
 ||||||||||
| 
   Rezolvarea modelului  | 
 |||||||||||
| 
   Activează butonul,  | 
  
   
  | 
  
   ®  | 
  
   Corectare neconcordanţe sau erori īn
  datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare)  | 
  
   ®  | 
  
   
  | 
  
   ®  | 
  
   
  | 
  
   ®  | 
  
   
  | 
  
   
	Se salvează modelul īn fișierul
  AEV-MD.1.  | 
 |
| 
   Postprocesarea rezultatelor  | 
 |||||||||||
| 
   
 
  | 
  
   
  | 
 ||||||||||
| 
   
  | 
  
   
  | 
 ||||||||||
| 
   Obs. Diferenţele minore dintre unele valori ale calculelor efectuate cu MDESIGN şi clasic sunt consecinţa folosirii de standarde şi norme diferite. Se evidenţiază faptul că prin utilizarea pachetului MDESIGN se obţin informaţii multiple privind funcţionarea şi construcţia angrenajului.  | 
 |||||||||||