Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Subcap.4.3 Proiectarea  elementelor 7, 8 (tirant inferior, corp)

 

A.    Schema de încărcare și date de proiectare        

Schema de încărcare exterioară

Schema de încărcare a elementelor 7, 8

Date de proiectare

Forțele exterioare: FX, FY, FZ  acționează la distanțele Lc (Ex.3.1) ) X1, X2, Z1 (Ex.1.2.2) și h6 (Ex.4.1);  se calculează momentele în centrul profilului pătrat (Calc.0):

MX7 = FY (Lc+Z1),

MY7 = FX(Lc+Z1) + FZ (X1+h6/2),

MZ7 = FY (X1+h6/2).

Restricții dimensionale: se vor utiliza semifabricate de tip țeavă pătrată, care se îmbină prin sudare cu elementul 6, cu profil pătrat cu latura h6 și grosimea t6 (Ex.4.1), și cu elementul 9; din considerente ce implică posibilitatea aplicării cordonului de sudură continuu, se impune ca latura profilului țevii pătrate 7, h7  h6; țeava 7 intră în țeava 8 și deci, h7 = h8 – 2t8.

Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30…40) oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată.

Restricții constructive: material sudabil

 

B. Alegerea materialelor și tratamentelor termice  

Deoarece elementele 7 și 8 (tirant inferior, corp)  sunt piese care se vor suda se adoptă, se adoptă oțel sudabil (de ex. S185, S235, S275) (Anexa.M.01), conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Aceste oțeluri nu se tratează termic înainte de sudare; după sudare subansamblul se poate supune unei operației de recoacere de detensionare. Pentru oțelul adoptat în vederea calculelor se va reține tensiunea limită de curgere s02 și rezistența la rupere sr.

 

C. Proiectarea formei constructive  

Model constructiv

 

 

Caracteristici și restricții constructive  

-        se adoptă, din considerente de greutate minimă și de montaj, semifabricate din țeavă pătrată standard;

-        țeava pătrată 7 se va suda în T pe corpul 6 și se impune ca latura pătratului, h7 ≤ h6;

-     se adoptă dimensiunea, h11, încă necunoscută, h11  h6;

-        grosimile elementelor 9 și 10 se adoptă din considerente constructive cu rigiditate mărită și din considerente economice din platbandă standard, g = {8, 10, 12} mm (Anexa.ST.01).

-        lungimile, a = X2 – h6/2 – h11/2 –  2g și b  = (0,35…0,45)a;

-        diametrul găurilor asamblării cu bolț se determină după definitivarea proiectării subansamblului S2, în urma calculului asamblării cu bolț (Subcap.5.2, Ex.5.2)

  

D.    Model de calcul, dimensionare și verificare

Model de calcul

Ipoteze de calcul și solicitări

 

-        modelul de calcul este o bară dreaptă încastrată, compusă din 2 tronsoane solicitate la tracțiune de forța FX; bara este solicitată: la încovoiere oblică de sarcinile FZ, FY și MZ7, MY7; la torsiune de momentul MX7; la forfecare de forțele FY și FZ;

-        elementele 7 și 8 în zona mediană sunt legate prin asamblarea țevă-țevă și printr-o asamblare cu bolț;

-        pentru calculul de rezistență se consideră că anasamblul celor două bare este încastrat în centrul flanșei 9;

-        deoarece, modelul de dimensionare cu luarea în considerare a tuturor solicitărilor este de complexitate mărită, în continuare, se adoptă un model simplificat care neglijează solicitările de forfecare și de torsiune, considerând doar solicitările cu tensiuni normale de tracțiune și de încovoiere;

-        după finalizarea formelor și dimensiunilor elementelor 7 și 8 se vor face verificări a celor două structuri asamblate cu pachetul MDESIGN (Ghid.5.4, Ex.5.4 ) și prin FEA (ANSYS) (Ghid.5.5, Ex.5.5).

 

Date  de calcul (pentru rezolvarea modelul simplificat)

 

-        despre sarcini: FX , FY , FZ , MY7, MZ7;  

-        despre dimensiuni: lungimile, a, b; se adoptă pentru cazul țevilor pătrate raportul, grosime/latură, k = t/h  = 0,05…0,15;

-        despre material: σ02 – tensiunea limită de curgere; c = 2…3 - coieficientul de siguranță;  σat = σ02/c – tensiunea admisibilă la tracțiune; σ = (1,05…1,15) σat - tensiunea admisibilă la încovoiere

 

 

 Relații de calcul (pentru modelul simplificat)

Eforturi secționale

-        eforturile de încovoiere maxime în secțiunile critice  

MY_S1 = MY7 + FZ b,  MZ_S1 = MZ7 + FY b, în secțiunea S1,

MY_S2 = MY7 + FZ a,  MZ_S2 = MZ7 + FY a, în secțiunea S2;

 -        efortul axial, N = FX, în secțiunile S1 și S2;  

Dimensionarea țevii 7

-        tensiunea  de tracțiune, în secțiunea S1,  considerând t7/h7 =   k,    

σt =  =  =   ,

 

-        tensiunea de încovoiere maximă în secțiunea S1 (la nivelul unei muchii a țevii 7), considerând t7/h7 = k,  

σî_S1 =  +   =  +  =  +  =   ,

 

 

-        tensiunea rezultantă maximă, în secțiunea S1,  

σmax =  σt + σî_S1.  

-        condiția de rezistență la tracțiune și încovoiere a țevii 7 în secțiunea S1,  

σmax  ≤ σat,  

devine,  

 +  ≤ σat;

 

-        pentru dimensionarea țevii 7 din această relație se obține ecuația de gradul 3,   

σat   –    h7 – 6  = 0  (Calc.4.3.1),                                          

  din care rezultă , egal cu valoarea maximă a soluțiilor reale; din Anexa.ST.02 se adoptă țeavă pătrată cu dimensiunile standard, h7 și t7 ≥ k.

Dimensionarea țevii 8

-        în urma testelor de calcul a țevii 7, considerând valori diferite ale forței FX, s-a constatat efectul nesemnificativ al solicitării de tracțiune și, în continuare, pentru calculul țevii 8 această solicitare se neglijează, astfel condiția de rezistență la încovoiere oblică în secțiunea S2 rezultă,  

 ≤ σat;

 

ținând cont că, h8 = t8/k, se obține relația de dimensionare,  

 = k     (Calc.4.3.2).       

  

-        adoptarea din Anexa.ST.02,  țeavă pătrată cu dimensiunile standard ale  profilului, ținând cont de restricțiile:  t8    și h8  =  h7 + 2t8.

                     

E.    Proiectarea formei constructiv-tehnologică

Desene constructiv-tehnologice

 

 

Recomandări pentru adoptarea dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici

-        dimensiuni: h7, t7, h8, t8, L7, L8 = a – b; celelalte dimensiuni se vor determina ca urmare a calculului lungimii asamblării țeavă-țeavă, L7-8 (Subcap.5.1, Ex.5.1) și a diametrului bolțului, Db, ca urmare a calculului asamblării cu bolț (Subcap.5.2, Ex.5.2);

-        operații tehnologice: frezare capete țevi, găurire/alezare găuri pentru bolț;

-        calitatea (rugozitățile) suprafețelor prelucrate: Ra1 = 6,3 ”m sau Ra1 = 12,5 ”m; Ra2 = 6,3 ”m sau Ra2 = 3,2 ”m;

-        muchiile ascuțite se vor teși, 1x45o;

-        poziția găurii de bolț (eventual, a găurilor pentru reglare) se va stabili la reprezentarea în desenul de ansamblu