Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor
de remorcare auto. Universitatea Transilvania
din Brașov |
|||||||||||||||
Ex.5.2 Proiectarea legăturii 7-8 (asamblare cu bolț) |
|||||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N. Restricții dimensionale: se asamblează țeava pătrată 7 cu
latura h7 = 50 mm și grosimea t7 = 5 mm și
țeava pătrată 8 cu latura h8 = 60
mm și grosimea t8 = 5 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: asigurarea interschimbabilității
dimensionale. Materiale și tratamente termice Pentru
elementele 7 și 8 s-a ales material sudabil, oțel S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Bolțul se va
executa din oțel pentru construcții mecanice de ex. E295 (SR EN 10025/2005). Caracteristici ale materialelor
Tensiunea admisibilă la forfecare τaf
= 60 MPa. Tensiunea admisibilă de strivire
oțel-oțel, σas = 70 MPa. Dimensionare și verificare Dimensionare Din
relația de dimensionare obținută din condițiile de rezistența la strivire a
asamblării cu bolț, considerând F = FX = 1500 N, ti = t7
= 5 mm, te = t8 = 5 mm, σas = 70 MPa, rezultă diametrul bolțului
necesar,
Se
adoptă, Db = 10 mm. Verificare Tensiunea de forfecare din bolț,
considerând F = 1500 N și Db = 10 mm, rezultă, și condiția de
verificare τf ≤ τaf, devine 9,55 ≤ 60
MPa (se verifică).
Desen constructiv-tehnologic Adoptarea
parametrilor constructiv-tehnologici - dimensiuni: h7 = 50 mm, t7 = 5 mm, h8= 60 mm, t8 = 5 mm, L7 = 105 mm , L8 = 95 mm, l = 30 mm; Db = 10 mm; - operații tehnologice: frezare capete țevi, găurire/alezare găuri pentru bolț; -
calitatea
(rugozitățile) suprafețelor prelucrate: Ra1 = 12,5 ”m,
Ra2 = 6,3 ”m; -
muchiile ascuțite se vor teși, 1x45o; - poziția găurii de bolț (eventual, a găurii de bolț pentru reglare) se va stabili la reprezentarea în desenul de ansamblu. Adoptarea parametrilor elementelor
asamblării
- șplint de tip arc (de asigurare), d = 2,5 mm; - șaibă pentru bolț: d1 = 10 mm, D = 20 mm, h = 2,5 mm |