Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||
Ex.4.1 Proiectarea legăturii 5-6 (asamblare țeavă-țeavă) |
||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300, FZ = 700 N acționează
la distanțele Lc = 70 mm; X1 = 80 mm; Z1 = 180 mm; se calculează momentele în centrul asamblării: MX6 = FY
(Lc + Z1) = 75000 Nmm, MY6 = FX
(Lc + Z1) + FZ X1
= 431000 Nmm, MZ6 = FY
X1 = 24000 Nmm. Restricții
dimensionale: se
asamblează țeava pătrată 5 cu dimensiunea h5 =
50 mm și grosimea peretelui t5 = 5 mm și țeava pătrată 6
cu dimensiunea h6 și
grosimea peretelui t6.
Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: țeava 5
se va introduce în țeava 6 și se vor forma ajustaje cu joc mare pe
laturile pătratelor exterior și interior.
Materiale și caracteristici Pentru
elementele 5 și 6 s-a adoptat oțel sudabil, S235, conform SR
EN 10025-2 (STAS 500/2). Caracteristicile materialelor
Având
în vedere că toate materialele elementelor în contact sunt oțeluri se adoptă tensiunea
admisibilă la strivire, sas = 70
MPa. Dimensionare Din
relațiile de dimensionare obținute din condițiile de rezistența la strivire a
asamblării țeavă-țeavă, considerând FX = 1500 N,
FY = 300 N, MX =
75000 Nmm, MY = 431000
Nmm, MZ = 24000 Nmm, H = h5 = 40 mm;
σas = 70 MPa rezultă soluțiile
următoare: Respectând restricțiile: t6 ≥ t5, h6 = h5 + 2 t6, se adoptă, t6 = 5 mm și h6 = 60 mm. Forma constructiv-tehnologic Desene
constructiv-tehnologice
Adoptarea dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici:
- dimensiuni: h5 = 50 mm, t5 = 5 mm, h6 = 60 mm, t6 = 5 mm, L6 = 70 mm; dimensiunile L5, l1, l2 se vor determina ca urmare a calculului asamblării cu bolț, cu diametrul, Db; - operații tehnologice: frezare capete țevi, găurire/alezare găuri pentru bolț; -
calitatea
(rugozitățile) suprafețelor prelucrate: Ra1 = 12,5 ”m,
Ra2 = 6,3 ”m; -
muchiile ascuțite se vor teși, 1x45o; -
poziția găurii de bolț (eventual, a găurii de bolț pentru
reglare) se va stabili la
reprezentarea în desenul de ansamblu
|