Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||
Ex.3.1 Proiectarea elementului 1 (cârlig de remorcare) |
||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: Pentru FX = 1500 N, FY = 300 N rezultă forța transversală, Ft
= 1530 N. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30oC
40)
oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții constructive: interschimbabilitate cu sistemele
de cuplare existente în UE. Materialul și tratamentul termic Caracteristici
ale materialului
Dimensionare și verificare Din condiția de rezistență la încovoiere a barei cilindrice, considerând l = 60 mm, Ft = 1530 N; σaî =
(1,05
1,1)σ02/c = (105
165) MPa - tensiunea admisibilă la încoviere (se adoptă σaî = 120 MPa), rezultă lungimea, D = 20 mm. Din
condiția de verificare a cursei de rotire a cuplei de remorcare,
considerând D = 20 mm, Ds = 50 mm și αa
= 30o rezultă, D ≤ Ds
sin αa,
20 < 25 mm (se verifică).
Forma constructiv-tehnologică Desen constructiv-tehnologic Recomandări pentru adoptarea dimensiunilor
- dimensiuni: Ds = 25 mm, D = 20 mm, l = 60 mm, Lc = 70 mm; l3 = 10 mm; celelalte dimensiuni se vor determina după proiectarea tirantului superior 4 și a legăturii 1-4; - zonele de trecere se vor realiza cu racordări: R1 = 2 mm, R2 = 2 mm, R3 = 0,5 mm; -
se adoptă
teșituri de protecție, Teșitura2: 0,5x45o, și tehnologică, Teșitura1,
1,5x45o;
- găuri de centrare, A2,5/5,3; - prelucrarea presupune operațiile: strunjire, găurire, filetare, rectificare a suprafeței sferice; -
calitatea
(rugozitatea) suprafeței sferice, prelucrată prin rectificare: Ra1
= 3,2 ”m; calitatea
(rugozitatea) generală a suprafețelor: Ra0 = 6,3”m; - deoarece, elementul funcționează în mediu corosiv, pentru a se menține calitatea suprafeței sferice pe toată perioada de funcționare se va realiza protecție prin cromare |