AEV-A. ANGRENAJE EVOLVENTICE - APLICAŢII
CUPRINS |
AEV-A.1.2.1 DATE DE PROIECTARE AEV-A.1.2.2 ALEGEREA MATERIALELOR, TRATAMENTELOR
TERMICE ŞI TEHNOLOGIEI AEV-A.2.1.3 PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA
FORMEI CONSTRUCTIVE AEV-P.1.2.3.1 Predimensionare AEV-P.1.2.3.2 Proiectarea formei
constructive AEV-A.1.2.4 DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE AEV-A.1.2.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE
DE EXECUŢIE AEV-A.1.2.6 VERIFICAREA
MODELULUI CU MDESIGN AEV-A.1.2.6.1 Calculul geometriei angrenajului
cu impunerea factorului deplasării pinionului/roţii AEV-A.1.2.6.2 Calculul geometriei angrenajului
cu optimizarea factorilor
deplasărilor AEV-A.1.2.6.3 Calculul geometric şi de rezistenţă al
angrenajului |
AEV-A.1.2.1 DATE DE PROIECTARE
Să se proiecteze angrenajul treptei I a unui reductor cilindric coaxial cunoscānd schema din fig. AEV-A.2.1.1 şi datele din tab. AEV-A.2.1.1.
Rezolvarea acestei probleme se face parcurgānd metodologia din cap. AEV-P.1 cu centralizarea rezultatelor
parţiale şi finale īn lista AEV-L.1
(se activează
cu tasta Ctrl apăsată)
Tab. AEV-A.1.2.1.1 Definirea problemei de proiectare a unui
angrenaj cilindric cu distanţa dintre axe impusă
Fig.
AEC-A.1.2.1.1 Schema
funcţională a reductorului cilindric coaxial |
Date iniţiale |
a.
Turaţia la intrare (pinion),
n = 2880 rot/min. b.
Puterea la intrare, P = 2,2 kW şi din fer.
AEV-C.1 rezultă
valoarea momentului de torsiune, = 7294,6 Nmm. c.
Raportul de angrenare,
u = 3. d.
Durata de funcţionare, Lh = 9000 ore. e.
Numărul de angrenaje identice īn paralel, χ =1. f.
Tipul danturii,
īnclinată. g.
Parametrii geometrici impuşi, distanţa dintre axe, aw =
112 mm (determinată preliminar prin calculul angrenajului treptei a II-a
cu distanţa dintre axe neimpusă
(v.
subcap. AEV-A.1.1). a.
Condiţii de funcţionare: subsistemul īn care se integrează reductor
de turaţie īn două treapte;
maşina motoare motor asincron;
instalaţia antrenată ascensor greu, temperatura de lucru (-
25
50) oC; caracteristicile mediului praf şi umezeală
ridicată. h.
Condiţii ecologice: utilizarea de materiale şi tehnologii
eco, reciclarea materialelor, protecţia vieţii. |
AEV-A.1.2.2 ALEGEREA MATERIALULUI, TRATAMENTELOR TERMICE
ŞI TEHNOLOGIEI
Deoarece se impune
distanţa dintre axe se alege, preliminar, grupa de materiale şi
tratamentele termice posibile şi domeniul caracteristicilor de
rezistenţă specifice solicitărilor angrenajelor (v. subcap.
AEV-T.1.5,
AEV-P.1.2;
fer.
AEV-M.1), urmānd ca īn urma calculului angrenajului
să se stabilească valorile tensiunilor şi
durităţilor necesare. Tab. AEV-A.1.2.2.1 Informaţii
sintetice despre material, tratament termic şi tehnologie |
||||||
Materialul |
Tratamentul
termic |
Fluxul
tehnologic |
Durităţile
flancurilor |
Duritatea
miezului |
Tensiunea
limită la contact, σHlim [MPa] |
Tensiunea
limită la īncovoiere, σFlim [MPa] |
De īmbunătăţire |
Īmbunătăţire (călire+revenire
īnaltă) |
Īmbunătăţire+prelucrare
dantură prin aşchiere: strunjire, frezare sau mortezare
dantură şi şeveruire (opţional) |
HB=200
320 |
HB=200
320 |
480
740 |
150
350 |
Alte
caracteristici: σr =800...1000 MPa, σ02 =
600...800 MPa, E = 210000 MPa, ν
= 0,3. |
AEV-A.1.2.3
PREDIMENSIONARE ŞI PROIECTAREA FORMEI CONSTRUCTIVE
AEV-A.1.2.3.1
Predimensionare (v.
subcap.
AEV-P.1.3)
Deoarece
distanţa dintre axe este impusă, se pot identifica toţi
parametrii din planul frontal ai angrenajului şi, deci, etapa de
predimensioare se poate omite.
AEV-A.1.2.3.2 Proiectarea formei constructive
Scop:
Concepţia din considerente
funcţionale, constructive
şi/sau tehnologice a configuraţiilor roţilor dinţate.
Tab. AEV-A.1.2.3.1 Parametrii şi relaţii de calcul a parametrilor principali ai angrenajului
Adoptarea parametrilor primari ai angrenajului |
Calculul modulului normal |
Calculul parametrilor geometrici ai
angrenajului |
a = aw = 112mm (valoare
impusă); β = 18 0
(v.
fer. AEV-P.1.2); z1 = 21
(v.
fer.
AEV-P.1.1); z2 = u z1
= 63; ψa=0,3
(v.
fer.
AEV-P.1.3); NL1=60n1Lh χ = 15,55 .108
cicluri
(fer. AEV-C.1.5); NL2=60 n1
Lh χ /u =
5,18.108 cicluri
(fer. AEV-C.1.5); |
=2,536 mm
(fer.
AEV-C.1.8); Valoarea modulului standard, mn = 2,5 mm
(fer.
AEV-P.1.4); |
a.
Recalcularea
distanţei dintre axe de referinţă, = 110,40332 mm
(fer.
AEV-C.1.9). b.
Verificarea
condiţiei de realizare a distanţei dintre axe standard impusă
prin deplasarea danturii, , |112-110,40332|= 1,597 mn =
2,5 mm. c.
Calculul
unghiurilor de angrenare īn plan frontal şi normal, =20,94213o, α0n = 20o
(fer. AEV-C.1.10); = 22,98216o
(fer. AEV-C.1.11); = 21,93425o
(fer. AEV-C.1.12). d.
Calculul
sumei factorilor deplasărilor danturilor, =
0,669
(fer. AEV-C.1.13). e.
Stabilirea
factorilor deplasărilor danturilor:
xn1 = 0,4; xn2 = 0,269
(fer.
AEV-P.1.5). f.
Calculul
diametrelor cercurilor de rostogolire, == 56 mm
(fer. AEV-C.1.16); = 168 mm
(fer. AEV-C.1.16); verificare
(dw1+ dw2)/2=aw. g.
Calculul
lăţimii danturii, = 33,6 mm
(fer. AEV-C.1.17). |
Obs. Stabilirea
coeficienţilor deplasărilor danturilor se poate face şi cu pachetul
performant MDESIGN, conform DIN3982/3983: a.
impunerea coeficienţilor
deplasării pinionului/roţii (v. subcap. AEV-A.1.2.6.1). b.
optimizarea
coeficienţilor deplasărilor cu funcţii scop diverse (de ex. high contact
ratio, v. subcap.
AEV-A.1.2.6.2). |
Tab.
AEV-A.1.2.3.2 Schema
cinematică. Formele pinionului şi roţii
|
|
|
Schema cinematică din fig. AEC-A.2.3.1,
reprezentată la scara 1:1, evidenţiază structura
raţională din punct de vedere
tehnic a angrenajului. Calculul aproximativ al
diametrelor arborilor care susţin roţilor: = 15 mm= 21,63
mm
(fer. AEV-CX.1). Calculul aproximativ al
lungimilor butucilor = 19,8 mm; = 48,9
mm
(fer. AEV-CX.2). Configurarea roţilor: Pinionul este roata
dinţată cu dimensiune radială mică care are numai
partea de coroană (discul şi butucul sunt inexistente, fig.
AEV-A.1.3.2,a) cvasiegală cu dimensiunile arborelui (dA1 = 30
mm < dw1) şi se execută corp comun cu arborele
(v.
fer. AEV-S.1.1). Roata
(fig. AEC-A.3,b) are dimensiune radială medie şi se poate configura cu trei
părţi: coroană dinţată, disc (fără
găuri de uşurare) şi butuc
(v.
fer. AEV-S.1.1). |
a |
b |
||
Fig. AEV-A.1.2.3.1
Schema cinematică |
Fig. AEV-A.1.2.3.2
Formele roţilor angrenajului: a
- pinion; b roată |
AEV-A.1.2.4
DIMENSIONARE ŞI VERIFICARE
Tab.
AEV-A.1.2.4.1 Calculul
parametrilor geometrici şi a factorilor de corecţie
Fig. AEV-A.2.4.1 Parametrii
geometrici principali ai roţilor |
Succesiunea etapelor |
|||||||
a.
Stabilirea şi calculul principalelor elemente geometrice,
conform relaţiilor din
fer.
AEV-C.1.3 (v.
fer.
AEV-T.1.2, pentru
dantură īnclinată sau
fer.
AEV-T.1.1, pentru dantură
dreaptă). b.
Determinarea vitezei periferice a angrenajului (īn polul angrenării),
= 8,444 m/s
(fer. AEV-C.1.18). c.
Adoptarea treptei de precizie, procedeului
de prelucrare şi rugozităţilor: treapta de precizie 8, frezare
īngrijită, rugozitate flancuri
active Ra = 1,6 μm, rugozitate zone de racordare Ra
= 3,2 μm (fer.
AEV-P.1.6; fer. AEV-F.11). d.
Adoptarea vāscozităţii şi
tipului lubrifiantului TIN
100EP (fer. AEV-F.12). e.
Readoptarea factorului de lăţime Ψa = 0,3 (fer.
AEV-P.1.3). f.
Stabilirea lăţimilor roţilor: b2= b = Ψa aw
=34 mm, b1= b + (1
5) = 38
mm (fer.
CEL-C.1). g.
Determinarea factorilor de corecţie dependenţi de dimensiunile
angrenajelor real şi virtual: |
||||||||
Kv =1,1 |
(fer. AEV-F.3) |
KHβ =1,6 |
(fer.
AEV-F.4); |
KFβ =1,5 |
(fer.
AEV-F.4); |
KHα =
1,3 |
(fer. AEV-F.5) |
|
KFα =
1,2 |
(fer. AEV-F.5) |
Zε = 0,9 |
(fer. AEV-F.6) |
Yε = 0,9 |
(fer.
AEV-F.6); |
Yβ = 0,9 |
(fer. AEV-F.9) |
|
ZL = 1 |
(fer. AEV-F.12) |
ZR = 1 |
(fer. AEV-F.11); |
Zv = 0,95 |
(fer.
AEV-F.10); |
Zw = 1 |
(fer. AEV-F.9) |
|
Zx = 1 |
(fer. AEV-F.8) |
ZH = 2,4 |
(fer. AEV-F.7) |
YFa1 =
2,3 |
(fer.
AEV-F.7); |
YFa2 =
2,2 |
(fer. AEV-F.7) |
|
YR1 = 1 |
(fer. AEV-F.11) |
YR2 = 1 |
(fer. AEV-F.11) |
YSa1 =
1,9 |
(fer.
AEV-F.15); |
YSa2 =
1,9 |
(fer. AEV-F.15) |
|
Yδ1 =1 |
(fer. AEV-F.15) |
Yδ2 = 1 |
(fer. AEV-F.15) |
Yx1,2 = 1 |
(fer. AEV-F.8) |
|
|
|
Obs. Pentru determinarea factorilor de
corecţie dependenţi de duritate s-a adoptat duritatea medie HB=250
(v. tab. AEV-A.1.2.2.1) |
Tab. AEV-A.1.2.4.2 Calcule de verificare şi/sau dimensionare
(v. tab. AEV-P.1.4.2)
Tensiunea
efectivă maximă de contact |
Tensiunile
efective maxime de īncovoiere |
= 298 MPa
(fer. AEV-C.1.19) |
= 18
MPa (fer. AEV-C.1.19) = 21 MPa
(fer. AEV-C.1.19) |
Dimensionare |
|
Determinarea caracteristicilor necesare ale materialului |
|
=
342,7 MPa (fer. AEV-C.1.21) |
= 12 MPa (fer. AEV-C.1.21) |
Adoptarea materialului, tratamentului termic |
|
Se
observă că valoarea tensiunii limită necesare de contact este
mult mai mică decāt cea corespunzătoare oţelului de
īmbunătăţire 41MoCr11 (tab. AEV-2.2.1) se adoptă ca
material pentru pinion şi roată, oţelul 41MoCr11,
īmbunătăţit la HB = 200. Īn plus, faptul că
valoarea tensiunii limită necesare de īncovoiere este mult mai mică
decāt valoarea tensiunii limită de īncovoiere a oţelului
41MoCr11, indică că solicitarea de īncovoiere este
nesemnificativă. Consecinţă acestor situaţii angrenajul
este supradimensionat şi implică modificarea dimensională prin
reducerea lăţimii danturii (factorul de lăţime axial, v.
tab.
AEV-P.1.4.1). |
|
Modificarea dimensională a angrenajului |
|
Se
consideră Ψa =0,2; b2= b = Ψa aw 24 mm; b1 = 28 mm; verificarea
angrenajului obţinut cu factorii deplasărilor danturii optimi se
face cu pachetul MDESIGN (v. subcap. AEV-A.2.6.3) |
|
Obs. Deoarece durităţile
adoptate sunt cvasiaceleaşi cu cea considerată pentru determinarea factorilor
de corecţie se consideră ca aceşti factori sunt
cvasiacieaşi şi deci factorii de siguranţă nu se
schimbă. |
Tab. AEV-A.1.2.4.3
Calculul
forţelor din angrenaj
(v.
tab.
AEV-P.1.4.3)
Calculul forţelor din angrenaj |
Obs. |
|||
Ft
|
Fr
|
Fa
|
Fn
|
|
= 260,52 N |
= 110,488 N
|
=84,65 N |
=295,37 N |
Mt2= Mt2
u=21883,8 Nmm |
AEV-A.1.2.5 PROIECTAREA FORMEI TEHNOLOGICE. DESENE DE EXECUŢIE
Tab. AEP.A.2.5.1 Configurarea
formei roţilor, toleranţe,
ajustaje şi abateri tehnologice
|
|
Configurarea formei
tehnologice a roţilor: Pinionul se execută din semifabricat laminat
prin strunjirea corpului urmată de frezarea danturii. Īn acest caz se
adoptă raza de racordare, R = 3,5 mm, la saltul dintre arbore şi
coroana dinţată (fig AEC-A.1.5.1,a). Roata se poate executa din semifabricat forjat
prelucrat prin strunjire urmată frezare dantură. Astfel, se
adoptă forma şi dimensiunile degajărilor de uşurare (fig
AEC-A.1.5.1,b). Lungimea butucului
se determină īn funcţie de lungimea asamblării arbore-butuc
(pentru asamblarea cu pene paralele, v.
fer. AEV-CX.2). După finalizarea configurării detaliate a roţilor, acestea se pot reprezenta īn desenul de ansamblu şi apoi īn cele de execuţie (fer. AEV-P.1.8). Toleranţe, ajustaje
şi abateri tehnologice (v. tab.
AEV.P.1.5.1, (fer. AEV-P.1.7): a.
jocul minim necesar, = 0,1 mm; b. ajustajul roţilor īn angrenare,
pentru aw= 112 mm şi este B
( = 140 μm (fer. AEV-P.1.7); c.
tipul toleranţei jocului dintre
flancuri (fer. AEV-P.1.7), b; treapta de precizie pentru abaterea distanţei dintre
axe, V (fer. AEV-P.1.7); d. alegerea criteriilor şi indicilor de precizie precum şi a abaterilor, conform criteriului jocului dintre flancuri: abaterea minimă a cotei peste dinţi, Ews =120 μm; toleranţa cotei peste dinţi, Tw=70 μm (toleranţa bătăii radiale, Fr1,2= 60 80 μm); abaterea minimă a grosimii dintelui pe coarda constantă, - Ecs=120 μm; toleranţa grosimii dintelui pe coarda constantă, Tc = 140 μm pentru roţi şi abaterile limită ale distanţei dintre axe fa = ±70 μm pentru angrenaj (fer. AEV-P.1.7) |
a |
b |
|
Fig.
AEV-A.1.5.1 Configurarea formelor tehnologice: a
pinion; b - roată |
AEV-A.1.2.6
VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL PERFORMANT MDESIGN
AEV-A.1.2.6.1 Calculul
geometriei angrenajului
cu impunerea factorului deplasării pinionului/roţii
Preprocesarea modelului de
calcul (cazul 1) |
|||||||||
® ® . ® |
|||||||||
Introducerea datelor şi selectarea
opţiunilor de calcul |
|||||||||
|
|
||||||||
Rezolvarea modelului |
|||||||||
Activează butonul, |
|
® |
Corectare neconcordanţe sau erori īn
datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare) |
® |
|
® |
|
||
Postprocesarea
rezultatelor |
|||||||||
|
|
||||||||
AEV-A.1.2.6.2 Calculul geometriei angrenajului cu optimizarea
factorilor deplasărilor
Preprocesarea modelului de
calcul |
|||||||||
® ® ® |
|||||||||
Introducerea datelor şi selectarea
opţiunilor de calcul |
|||||||||
|
|
||||||||
Rezolvarea modelului |
|||||||||
Activeză butonul, |
|
® |
Corectare neconcordanţe sau erori īn
datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare) |
® |
|
® |
|
||
Postprocesarea
rezultatelor |
|||||||||
|
|
||||||||
AEV-A.2.6.3 Calculul geometric şi de rezistenţă al
angrenajului
Preprocesarea modelului de
calcul |
|||||||||||
® ® . ® |
|||||||||||
Introducerea datelor şi selectarea opţiunilor
de calcul |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Rezolvarea modelului |
|||||||||||
Se activează butonul, |
|
® |
Corectare neconcordanţe sau erori īn
datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare) |
® |
|
® |
|
® |
|
Se salvează modelul īn fișierul
AEV-MD.1.2 |
|
Postprocesarea rezultatelor
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
Obs. Diferenţele minore dintre unele valori ale calculelor efectuate cu MDESIGN şi clasic sunt consecinţa folosirii de standarde şi norme diferite. Se evidenţiază faptul că prin utilizarea pachetului MDESIGN se obţin informaţii multiple privind funcţionarea şi construcţia angrenajului. |
|||||||||||