CUPRINS |
AEV-T.1.1 DEFINIRE AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE AEV-T.1.4 CLASIFICARE AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI |
AEV-T.1.1 DEFINIRE
Angrenajul este mecanismul compus din două
roţi dinţate care transmite mişcarea
de rotaţie şi momentul de
torsiune prin angrenare (contactul direct şi continuu al profilelor
conjugate ale dinţilor).
Roata
dinţată
este elementul de maşină care are la
periferie dinţi dispuşi echiunghiular cu pasul unghiular
τ
= 2π/z
(fig. AEV-T.1.1,b,c).
Pinion – roata dinţată a unui angrenaj
cu numărul minim de dinţi.
Dintele unei roţi este o
proeminenţă pe circumferinţa unei roţi cu structură
simetrică şi cu flancuri active adecvate angrenării.
Angrenarea este procesul continuu de contact
succesiv
şi continuu al dinţilor roţilor conjugate ale unui
angrenaj în vederea transmiterii mişcării neîntrerupt.
Flancul dintelui
(fig. AEV-T.1.1,a,b) este suprafaţa
activă a unui dinte care contribuie la procesul de angrenare.
Profilul dintelui (fig. AEV-T.1.1,b) este curba asociată flancului activ; uzual se foloseşte profilul evolventic (fer. AEV-T.1).
AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
Fig. AEV-T.1.2.1
Structura constructivă a unui
angrenaj cilindric cu dantură dreaptă:
a – roţi şi zone principale |
AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
Domenii
principale de utilizare:
cutii de viteze, reductoare de turaţie, multiplicatoare de turaţie,
transmisii diferenţiale, transportoare, ascensoare, utilaje tehnologice,
instalaţii petroliere etc.
Tab. AEV-T.1.3.1 Avantajele şi dezavantajele transmisiilor cu angrenaje [Jula, 1989; Chişiu, 1981]
Avantaje* |
Dezavantaje* |
-
capacitate
portantă mărită (gabarite reduse)
-
randament
ridicat
-
durabilitate
ridicată
-
posibilitatea
utilizării pentru domenii largi de puteri, viteze, rapoarte de
transmitere
-
siguranţă
în exploatare
-
raport
de transmitere constant |
-
precizii
de execuţie şi montaj ridicate
-
tehnologii
complexe (costuri ridicate)
-
zgomote
şi vibraţii în exploatare
-
rapoarte
de transmitere discrete (numerele de dinţi ale roţilor sunt numere
întregi)
|
* Raportate la alte tipuri de transmisii
(prin elemente flexibile, prin fricţiune etc.) |
AEV-T.1.4 CLASIFICARE
Tab. AEV-T.4.1
Clasificarea angrenajelor evolventice [Moldovean, 2001]
Criteriul |
Tipul |
Schema |
Poziţia relativă a axelor roţilor (v fig. AEV-T.1.7.1) |
Angrenaje cu axe
paralele (fixe sau mobile; d > 0, δ = 0, θ Є [0,
π/2])
|
Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d |
Angrenaje pinion
cremalieră (d
, δ = 0, θ Є [0, π/2]) |
Fig. AEV-T.1.4.1,e | |
Angrenaje cu axe
concurente (oarecare, ortogonale; d = 0, δ Є [0, π/2], θ
Є [0, π/2]) |
Fig. AEV-T.1.4.1,f, g, h, i | |
Angrenaje cu axe
încrucişate (oarecare, ortogonale; d > 0, δ Є [0,
π/2], θ Є [0, π/2])) |
Fig. AEV-T.1.4.1,i, j, k | |
Forma dinţilor |
Angrenaje cu dinţi drepţi (cu dantură dreaptă sau înclinată) |
Fig. AEV-T.1.4.1,a-i, k |
Angrenaje cu dinţi curbi |
Fig. AEV-T.1.4.1,i, j | |
Forma roţilor |
Angrenajee
cilindrice
|
Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d, e |
Angrenaje conice
|
Fig. AEV-T.1.4.1, g, h, i | |
Angrenaje
conico-cilindrice |
Fig. AEV-T.1.4.1,f | |
Angrenaje
hiperboloidale: elicoidale, melcate, hipoide |
Fig. AEV-T.1.4.1,j,k,l | |
Profilul
flancurilor dinţilor
|
Evolventice (fer. AEV-T.1) |
Fig. AEV-T.1.4.1,a-l |
Cicloidale,
epicloidale
|
- |
|
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
e |
f |
|
|
|
|
|
|
g |
h |
i |
j |
k |
l |
Fig. AEV-T.1.4.1
Tipurile angrenajelor:
a
– cilindric exterior cu dantură dreaptă; b
– cilindric exterior cu dantură înclinată;
c – cilindric exterior cu dantură în V;
d – cilindric interior; e
– pinion-cremalieră; f –
conico-cilindric; g – conic
ortogonal cu dantură dreaptă; h
– conic ortogonal cu dantură înclinată;
i – conic ortogonal cu dantură curbă; j
–elicoidal; k – melcat;
l – hipoid |
AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII
AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice
Tab.
AEV-T.1.5.1.1
Grupe de materiale şi fluxuri tehnologice pentru roţi
dinţate [Cheşa, 1984]
Grupa materialului |
Mărci uzuale |
Fluxuri tehnologice |
|||||||||
Oţeluri
carbon de îmbunătăţire, SR EN 10083 |
C45, C50, C55, C60 |
|
|||||||||
Oţeluri aliate de
îmbunătăţire, STAS 791 |
33MoCr11,
40 Cr 10,
41 CrNi 12, 42 MoCr 11 |
||||||||||
Oţeluri
carbon de calitate de cementare, STAS 880 |
C15,
C20 |
|
|||||||||
Oţeluri
aliate de cementare, STAS 791 |
15 Cr 9, 18 MnCr11,
20TiMnCr12, , 18CrNi20, 20MoNi35, 17MoCrNi14 |
||||||||||
Alte materiale |
Fontele maleabile (Fmp 700-02, STAS 569), cu grafit
nodular (Fgn 700-2, STAS 6071) sau antifricţiune (STAS 6707);
bronzurile (CuSn10; CuSn6Zn4Pb4 -STAS 197/2),
materialele plastic (bachelita,
textolit, poliamide) |
Tab.
AEV-T.1.5.1.2
Caracteristicile
de rezistenţă specifice materialelor pentru roţi dinţate.
Regimuri de funcţionare
Fig. AEV-T.1.5.1.1 Curba Wohler de oboseală generală (pentru contact şi încovoiere) şi regimurile de funcţionare |
Tensiunea
limită, σlim (σHlim pentru contact sau
σFlim pentru încovoiere ) este tensiunea
maximă (la contact sau la încovoiere) la care după un număr de
cicluri de funcţionare de bază
NB (NBH, pentru contact; NBF, pentru
încovoiere)
produce la limită scoaterea din uz/deteriorarea prin oboseală a
suprafeţelor active prin pitting sau ruperea dinţilor. Valorile
tensiunilor limită
(de contact şi de
încovoiere) determinate experimental în condiţii de laborator se
găsesc în literatura de specialitate sub formă tabelar sau grafice (fer.
AEV-M.1).
Funcţionarea
unei roţi dinţate în funcţie de numărul de cicluri de
solicitări (la contact sau la încovoiere) Nj se poate încadra
în una din următoarele regimuri (fig. AEV-T.1.5.1.1):
A
-
solicitări
statice (Nj ≤ Nst), nu apare fenomenul de
oboseală a materialului datorită numărul de cicluri de
solicitare redus (Nst
< 1000). B - durabilitate limitată (Nst < Nj ≤ NB), apar cedări prin oboseală a materialului după Nj cicluri de solicitare mai mic decât numărul de cicluri de solicitarea de bază NB (aprox 106…8) Din ecuaţia curbei de oboseală, , se determină valoarea tensiunii de calcul, , cu m exponentul durabilităţii (gradul ramurii înclinate a curbei de oboseală). C - durabilitate nelimitată (Nj > NB), nu apare fenomenul de oboseală pentru (teoretic) un număr de cicluri de solicitare mai mare decât cel de bază |
AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare
|
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
e |
f |
|
|
|
|
|
|
g |
h |
i |
j |
k |
l |
Fig. AEV-T.1.5.2.1 Procedee de prelucrare a danturii [Moldovean, 2001]: a – frezare prin copiere cu freza disc; b – frezare prin copiere cu freza deget; c – frezare prin rulare cu freza melc; d – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit pieptene; e – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit roată; f – mortezare dantură interioară prin rulare cu cuţit roată; g – frezare dantură conică prin copiere cu freza disc; h – frezare prin rulare dantură conică curbă; i – finisare dantură prin şeveruire; j – rectificare (finisare) dantură prin copiere; k – rectificare (finisare) dantură prin rulare; l – deformare plastică (extrudare) dantură |
AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE
Tab.
AEV-T.1.6.1
Forme şi cauze de scoatere din uz sau de
comportare necorespunzătoare a angrenajelor evolventice [Jula, 1989;
Moldovean, 2001; Danape, 2012]
Tipul
cedării |
Forme |
Apariţie |
Cauze |
Manifestare |
Evitare |
|||
Scoatere din uz |
Ruperea la suprasarcini |
La roţile din
oţeluri cu duritate mărită |
Suprasarcini şi şocuri care apar în
condiţii de funcţionare neobişnuite |
Ruperea la baza dintelui, la roţile cu
dantură dreaptă; ruperea colţului dintelui la roţile cu
dantură înclinată
(fig.
AEV-T.1.6.1,a) |
Limitarea momentului transmis
prin introducerea de cuplaje de siguranţă
Mărirea
preciziei de execuţie a roţilor dinţate şi/sau a
rigidităţilor arborilor |
|||
Ruperea la oboseală |
La roţile din oţeluri
cu duritatea mai mare de 45 HRC sau din fonte |
Depăşirea rezistenţei la
oboseală
a materialului la solicitarea
de încovoiere variabilă în timp |
Iniţial, microfisuri în zona de racordare
întinsă, care se dezvoltă provocând ruperea dinţilor
(fig.
AEV-T.1.6.1,b) |
Limitarea prin calcul a
tensiunilor maxime de încovoiere de la baza dintelui la valori admisibile de
oboseală
Realizarea unor raze mari de
racordare Mărirea secţiunii dintelui la bază prin creşterea
modulului şi/sau prin deplasări pozitive de profil |
||||
Deformarea
plastică
|
La roţile din oţeluri
cu duritate redusă |
Încărcări cu
suprasarcini şi şocuri |
Depăşirea rezistenţei la curgere a
materialului (fig.
AEV-T.1.6.1,c) |
Limitarea momentului transmis, de ex. prin introducerea
de cuplaje de siguranţă |
||||
Comportare necorespunzătoare (cu
neuniformităţi, vibraţii şi zgomote)
|
Deteriorarea flancurilor prin oboseala de contact
(piting, ciupire) |
Cu precădere, la roţile din oţeluri cu duritate superficială
redusă (sub 55 HRC) |
Oboseala materialului
straturilor superficiale ale flancurilor active determinate de tensiunile de
contact variabile în timp
|
Microfisuri iniţiale pe suprafaţa
flancurilor active care se măresc consecinţă a acţiunii
presiunii hidrostatice a uleiului generată în timpul contactelor
dinţilor urmate de desprinderea de mici particule de material rezultând
mici ciupituri (gropiţe), fenomenul de pitting (fig.
AEV-T.1.6.1,d; v.
fer.
AEV-T.2)
Dezvoltarea în timp a ciupiturilor şi în
consecinţă funcţionarea necorespunzătoare cu
vibraţii şi zgomote |
Limitarea prin calcul a
tensiunilor maxime de contact (la oboseală) ale flancurilor active la
tensiuni admisibile
Tratamente termice şi
termochimice care conduc la mărirea rezistenţei superficiale de
contact
Deplasări pozitive de
profil pentru mărirea razelor profilelor
Micşorarea
rugozităţilor flancurilor active Utilizarea de lubrifianţi
aditivaţi. |
|||
Deteriorarea flancurilor prin gripare |
La roţile angrenajelor puternic încărcate cu viteze mari
şi cu ungeri necorespunzătoare |
Alunecări mărite între flancuri;
rugozităţi mari ale flancurilor
|
Zgârieturi orientate de-a lungul flancului
(fig.
AEV-T.1.6.1,e) generate de formarea şi ruperea unor
microsuduri datorate sarcinilor locale mari şi a temperaturilor ridicate |
Îmbunătăţirea
condiţiilor de ungere (lubrifianţi aditivaţi); mărirea
preciziei de execuţie şi montaj; micşorarea
rugozităţilor flancurilor
|
||||
Deteriorarea flancurilor prin uzare abrazivă |
La roţile angrenajelor deschise (neprotejate) şi cu ungeri
necorespunzătoare |
Alunecări mărite între flancuri;
rugozităţi mari ale flancurilor |
Îndepărtarea unor
particule fine de material de pe flancul dintelui ca urmare a unor particule
abrazive existente în zona de contact
(fig.
AEV-T.1.6.1,f) |
Ungere adecvată,
etanşări şi protejări
adecvate |
||||
Deteriorarea flancurilor prin exfoliere |
La roţile din oţeluri
tratate termic sau termochimic superficial (călire, cementare,
nitrurare) |
Oboseala materialului straturilor superficiale
ale flancurilor active |
Apariţia de microfisuri
la graniţa dintre stratul durificat şi cel de bază
(fig.
AEV-T.1.6.1,g) |
Tehnologii de tratament termic
sau termochimic adecvate |
||||
Deteriorarea flancurilor prin curgere plastică |
La roţile din oţeluri
cu duritate redusă |
Încărcări
cu
suprasarcini, alunecări mari şi ungere
redusă |
Apariţia de
adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conducătoare şi
adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conduse ca urmare a
tensiunilor tangenţiale mari cauzate de forţele de frecare care
îşi schimbă sensul în polul angrenării (fig.
AEV-T.1.6.1, h) |
Reducerea
sarcinilor de încărcare şi/sau mărirea durităţii flancurilor |
||||
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
|
|
|
|
e |
f |
g |
h |
Fig. AEV-T.1.6.1 Forme de cedare şi scoatere din uz [Jula, 1989; Moldovean, 2001]: a – rupere la suprasarcini; b- rupere la oboseală; c - deformarea plastică a dintelui; d – ciupirea flancurilor; e – griparea; f – uzarea abrazivă; g – exfolierea flancurilor; h – curgerea plastică |
AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI
Tab.
AEV-T.1.7.1
Parametri de intrare-ieşire şi constructivi
principali
Fig. AAEV-T.1.7.1 Schema
generală a geometriei de intrare-ieşire |
Parametri
de intrare-ieşire |
H1H2V – sistem de coordonate
spaţial ortogonal cu axele H1 şi H2 în plan
orizontal şi V în plan vertical
a – distanţa dintre axele roţilor
θ – unghiul liniei centrelor roţilor cu
verticala
Σ – unghiul dintre axele roţilor
ω1,2
(n1,2) – viteza unghiulară
(turaţia) roţii conducătoare, respectiv condusă
Mt1,2 (T1,2) – momentul de
torsiune al roţii conducătoare, respectiv, condusă
P1,2 – puterea la axa roţii
conducătoare, respectiv condusă (P1,2 = Mt1,2
ω1,2)
η = P2/ P1 – randamentul angrenajului
i =
± ω1/ω2 =
±
n1/n2
– raportul de transmitere ( (-)
– angrenaj exterior, (+)
– angrenaj interior) |
|
Parametri
constructivi principali ai danturii |
|
z1,2
–
numerele de
dinţi ale roţilor (i =
±
z2/z1)
u = max(z2, z1)/min(z2,
z1)
– raportul
de angrenare
(u = | i |, pentru angrenaje reductoare (n1 ≥ n2);
u =1/| i |, pentru angrenaje multiplicatoare (n1 < n2);
pinion – roata cu numărul minim de dinţi)
b1,2 – lăţimile roţilor |