| 
			 CUPRINS  | 
		
| 
			 AEV-T.1.1 DEFINIRE AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE AEV-T.1.4 CLASIFICARE AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI  | 
		
AEV-T.1.1 DEFINIRE
Angrenajul este mecanismul compus din două
roţi dinţate care transmite mişcarea
de rotaţie şi momentul de
torsiune prin angrenare (contactul direct şi continuu al profilelor
conjugate ale dinţilor). 
Roata
dinţată 
este elementul de maşină care are la 
periferie dinţi dispuşi echiunghiular cu pasul unghiular 
τ 
= 2π/z 
(fig. AEV-T.1.1,b,c). 
Pinion – roata dinţată a unui angrenaj
cu numărul minim de dinţi.
Dintele unei roţi este o
proeminenţă pe circumferinţa unei roţi cu structură
simetrică şi cu flancuri active adecvate angrenării.
Angrenarea este procesul continuu de contact 
succesiv
şi continuu al dinţilor roţilor conjugate ale unui
angrenaj în vederea transmiterii mişcării neîntrerupt.
Flancul dintelui 
(fig. AEV-T.1.1,a,b) este suprafaţa
activă a unui dinte care contribuie la procesul de angrenare.
Profilul dintelui (fig. AEV-T.1.1,b) este curba asociată flancului activ; uzual se foloseşte profilul evolventic (fer. AEV-T.1).
AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ
| 
		 
		
		   | 
		
		 
		
		   | 
		
		 
		
		   | 
		
		 
		
		   | 
	
| 
		 a  | 
		
		 
		
		 b  | 
		
		 
		
		 c  | 
		
		 d  | 
	
| 
		 
		
		 Fig. AEV-T.1.2.1
		
		 Structura constructivă a unui
  angrenaj cilindric cu dantură dreaptă: 
		a – roţi şi zone principale  | 
	|||
AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
Domenii
principale de utilizare:
cutii de viteze, reductoare de turaţie, multiplicatoare de turaţie,
transmisii diferenţiale, transportoare, ascensoare, utilaje tehnologice,
instalaţii petroliere etc. 
Tab. AEV-T.1.3.1 Avantajele şi dezavantajele transmisiilor cu angrenaje [Jula, 1989; Chişiu, 1981]
| 
		 
		
		Avantaje*  | 
		
		 
		
		Dezavantaje*  | 
	
| 
		 
		
		
		-        
  		
		capacitate
  portantă mărită (gabarite reduse) 
		
		
		-        
  		
		randament
  ridicat 
		
		
		-        
  		
		durabilitate
  ridicată 
		
		
		-        
  		
		posibilitatea
  utilizării pentru domenii largi de puteri, viteze, rapoarte de
  transmitere 
		
		
		-        
  		
		siguranţă
  în exploatare 
		
		
		-        
  		
		raport
  de transmitere constant  | 
		
		 
		
		
		-        
  		
		precizii
  de execuţie şi montaj ridicate 
		
		
		-        
  		
		tehnologii
  complexe (costuri ridicate) 
		
		
		-        
  		
		zgomote
  şi vibraţii în exploatare 
		
		
		-        
  		
		rapoarte
  de transmitere discrete (numerele de dinţi ale roţilor sunt numere
  întregi) 
		
		  | 
	
| 
		 
		* Raportate la alte tipuri de transmisii
  (prin elemente flexibile, prin fricţiune etc.)  | 
	|
AEV-T.1.4 CLASIFICARE
Tab. AEV-T.4.1
Clasificarea angrenajelor evolventice [Moldovean, 2001]
| 
		 
		
		Criteriul  | 
		
		 
		
		Tipul  | 
		
		 
		
		Schema  | 
	
| 
		 Poziţia relativă a axelor roţilor (v fig. AEV-T.1.7.1)  | 
		
		 
		Angrenaje cu axe
  paralele (fixe sau mobile; d > 0, δ = 0, θ Є [0,
  π/2]) 
		  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d | 
| 
		 
		Angrenaje pinion
  cremalieră (d  
		  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,e | |
| 
		 
		Angrenaje cu axe
  concurente (oarecare, ortogonale; d = 0, δ Є [0, π/2], θ
  Є [0, π/2])  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,f, g, h, i | |
| 
		 
		Angrenaje cu axe
  încrucişate (oarecare, ortogonale; d > 0, δ Є [0,
  π/2], θ Є [0, π/2]))  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,i, j, k | |
| 
		 
		Forma dinţilor  | 
		
		 Angrenaje cu dinţi drepţi (cu dantură dreaptă sau înclinată)  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,a-i, k | 
| 
		 Angrenaje cu dinţi curbi  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,i, j | |
| 
		 
		Forma roţilor  | 
		
		 
		Angrenajee
  cilindrice 
		  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d, e | 
| 
		 
		Angrenaje conice 
		  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1, g, h, i | |
| 
		 
		Angrenaje
  conico-cilindrice  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,f | |
| 
		 
		Angrenaje
  hiperboloidale: elicoidale, melcate, hipoide  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,j,k,l | |
| 
		 
		Profilul
  flancurilor dinţilor 
		  | 
		
		 Evolventice (fer. AEV-T.1)  | 
		Fig. AEV-T.1.4.1,a-l | 
| 
		 
		Cicloidale,
  epicloidale 
		  | 
		
		 -  | 
	
| 
		 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		  | 
	
| 
		 
		
		a  | 
		
		 
		
		b  | 
		
		 
		
		c  | 
		
		 
		
		d  | 
		
		 
		
		e  | 
		
		 
		
		f  | 
	
| 
		 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
	
| 
		 
		
		g  | 
		
		 
		
		h  | 
		
		 
		
		i  | 
		
		 
		
		j  | 
		
		 
		
		k  | 
		
		 
		
		l  | 
	
| 
		 
		
		Fig. AEV-T.1.4.1
		
		 Tipurile angrenajelor: 
		a 
  		– cilindric exterior cu dantură dreaptă;  b
  – cilindric exterior cu dantură înclinată; 
		c – cilindric exterior cu dantură în V; 
		d – cilindric interior; e
  – pinion-cremalieră; f –
  conico-cilindric; g – conic
  ortogonal cu dantură dreaptă; h
  – conic ortogonal cu dantură înclinată; 
		i – conic ortogonal cu dantură curbă; j
  –elicoidal; k – melcat; 
		l  – hipoid  | 
	|||||
AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII
AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice
Tab. 
AEV-T.1.5.1.1
 Grupe de materiale şi fluxuri tehnologice pentru roţi
dinţate [Cheşa, 1984]
| 
		 
		Grupa materialului  | 
		
		 
		Mărci uzuale  | 
		
		 
		Fluxuri tehnologice  | 
	|||||||||
| 
		 
		Oţeluri
  carbon de îmbunătăţire, SR EN 10083  | 
		
		 
		C45, C50, C55, C60  | 
		
		
  | 
	|||||||||
| 
		 Oţeluri aliate de
  îmbunătăţire, STAS 791  | 
		
		 
		33MoCr11,
  40 Cr 10, 
		 41 CrNi 12, 42 MoCr 11  | 
	||||||||||
| 
		 
		Oţeluri
  carbon de calitate de cementare, STAS 880  | 
		
		 
		C15,
  C20  | 
		
		
  | 
	|||||||||
| 
		 
		Oţeluri
  aliate de cementare, STAS 791  | 
		
		 
		15 Cr 9, 18 MnCr11,
  20TiMnCr12, , 18CrNi20, 20MoNi35, 17MoCrNi14  | 
	||||||||||
| 
		 
		Alte materiale  | 
		
		 
		Fontele maleabile (Fmp 700-02, STAS 569), cu grafit
  nodular (Fgn 700-2, STAS 6071) sau antifricţiune (STAS 6707);
  
		
		 bronzurile (CuSn10; CuSn6Zn4Pb4  -STAS 197/2),
  materialele plastic (bachelita,
  textolit, poliamide)  | 
	||||||||||
Tab. 
AEV-T.1.5.1.2
  Caracteristicile
de rezistenţă specifice materialelor pentru roţi dinţate.
Regimuri de funcţionare
| 
		 
 
		 
 Fig. AEV-T.1.5.1.1 Curba Wohler de oboseală generală (pentru contact şi încovoiere) şi regimurile de funcţionare  | 
		
		 
		Tensiunea
  limită, σlim  (σHlim pentru contact sau
  σFlim pentru încovoiere ) este tensiunea
  maximă (la contact sau la încovoiere) la care după un număr de
  cicluri de funcţionare de bază 
		NB (NBH, pentru contact; NBF, pentru
  încovoiere)
  produce la limită scoaterea din uz/deteriorarea prin oboseală a
  suprafeţelor active prin pitting sau ruperea dinţilor. Valorile 
	tensiunilor limită 
		(de contact şi de
		încovoiere) determinate experimental în condiţii de laborator se 
	găsesc în literatura de specialitate sub formă tabelar sau grafice (fer. 
		
		AEV-M.1). 
		
		Funcţionarea
  unei roţi dinţate în funcţie de numărul de cicluri de
  solicitări (la contact sau la încovoiere) Nj se poate încadra
  în una din următoarele regimuri (fig. AEV-T.1.5.1.1): 
		
		A 
	-
		solicitări
  statice (Nj ≤ Nst), nu apare fenomenul de
  oboseală a materialului datorită numărul de cicluri de
  solicitare redus (Nst 
  <  1000). 
		
		B 
	- durabilitate
  limitată (Nst < Nj ≤ NB),
  apar cedări prin oboseală a materialului după Nj
  cicluri de solicitare mai mic decât numărul de cicluri de solicitarea de
  bază NB (aprox 106…8) Din ecuaţia curbei de
  oboseală, 
		 C - durabilitate nelimitată (Nj > NB), nu apare fenomenul de oboseală pentru (teoretic) un număr de cicluri de solicitare mai mare decât cel de bază  | 
	
AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare
| 
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
	
| 
		 a  | 
		
		 b  | 
		
		 c  | 
		
		 d  | 
		
		 e  | 
		
		 f  | 
	
| 
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
	
| 
		 g  | 
		
		 h  | 
		
		 i  | 
		
		 j  | 
		
		 k  | 
		
		 l  | 
	
| 
		 Fig. AEV-T.1.5.2.1 Procedee de prelucrare a danturii [Moldovean, 2001]: a – frezare prin copiere cu freza disc; b – frezare prin copiere cu freza deget; c – frezare prin rulare cu freza melc; d – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit pieptene; e – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit roată; f – mortezare dantură interioară prin rulare cu cuţit roată; g – frezare dantură conică prin copiere cu freza disc; h – frezare prin rulare dantură conică curbă; i – finisare dantură prin şeveruire; j – rectificare (finisare) dantură prin copiere; k – rectificare (finisare) dantură prin rulare; l – deformare plastică (extrudare) dantură  | 
	|||||
AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE
Tab. 
AEV-T.1.6.1
 Forme şi cauze de scoatere din uz sau de
comportare necorespunzătoare a angrenajelor evolventice [Jula, 1989;
Moldovean, 2001; Danape, 2012]
| 
		 
		
		Tipul
  cedării  | 
		
		 
		
		Forme  | 
		
		 
		
		Apariţie  | 
		
		 
		
		Cauze  | 
		
		 
		
		Manifestare  | 
		
		 
		
		Evitare  | 
	|||
| 
		 
		Scoatere din uz  | 
		
		 
		Ruperea la suprasarcini  | 
		
		 
		La roţile din
  oţeluri cu duritate mărită  | 
		
		 
		
		Suprasarcini şi şocuri care apar în
  condiţii  de  funcţionare neobişnuite  | 
		
		 
		
		Ruperea la baza dintelui, la roţile cu
  dantură dreaptă; ruperea colţului dintelui la roţile cu
  dantură înclinată 
		(fig.
  
		
		AEV-T.1.6.1,a)  | 
		
		 
		Limitarea momentului transmis
  prin introducerea de cuplaje de siguranţă 
		
		Mărirea
  preciziei de execuţie a roţilor dinţate şi/sau a
  rigidităţilor arborilor  | 
	|||
| 
		 
		Ruperea la oboseală  | 
		
		 
		La roţile din oţeluri
  cu duritatea mai mare de 45 HRC sau din fonte  | 
		
		 
		Depăşirea rezistenţei la
  oboseală 
		a materialului la solicitarea
  de încovoiere variabilă în timp  | 
		
		 
		
		Iniţial, microfisuri în zona de racordare
  întinsă, care se dezvoltă provocând ruperea dinţilor 
  		(fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,b)  | 
		
		 
		Limitarea prin calcul a
  tensiunilor maxime de încovoiere de la baza dintelui la valori admisibile de
  oboseală 
		Realizarea unor raze mari de
  racordare Mărirea secţiunii dintelui la bază prin creşterea
  modulului şi/sau prin deplasări pozitive de profil  | 
	||||
| 
		 
		
		Deformarea
  plastică 
		  | 
		
		 
		La roţile din oţeluri
  cu duritate redusă  | 
		
		 
		Încărcări cu 
		suprasarcini şi şocuri  | 
		
		 
		Depăşirea rezistenţei la curgere a
  materialului (fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,c)  | 
		
		 
		
		Limitarea momentului transmis, de ex. prin introducerea
  de cuplaje de siguranţă  | 
	||||
| 
		 
		Comportare necorespunzătoare (cu
  neuniformităţi, vibraţii şi zgomote) 
		  | 
		
		 
		Deteriorarea flancurilor prin oboseala de contact
  (piting, ciupire)  | 
		
		 
		Cu precădere, la roţile din oţeluri cu duritate superficială
  redusă (sub 55 HRC)  | 
		
		 
		Oboseala materialului
  straturilor superficiale ale flancurilor active determinate de tensiunile de
  contact variabile în timp 
		  | 
		
		 
		
		Microfisuri iniţiale pe suprafaţa
  flancurilor active care se măresc consecinţă a acţiunii
  presiunii hidrostatice a uleiului generată în timpul contactelor
  dinţilor urmate de desprinderea de mici particule de material rezultând
  mici ciupituri (gropiţe),  fenomenul de pitting (fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,d; v. 
		
		fer. 
		
		AEV-T.2)
		
		 
		
		Dezvoltarea în timp a ciupiturilor şi în
  consecinţă funcţionarea necorespunzătoare cu
  vibraţii şi zgomote  | 
		
		 
		Limitarea prin calcul a
  tensiunilor maxime de contact (la oboseală) ale flancurilor active la
  tensiuni admisibile 
		Tratamente termice şi
  termochimice care conduc la mărirea rezistenţei superficiale de
  contact 
		Deplasări pozitive de
  profil pentru mărirea razelor profilelor 
		 
		Micşorarea
  rugozităţilor flancurilor active Utilizarea de lubrifianţi
  aditivaţi.  | 
	|||
| 
		 
		Deteriorarea flancurilor prin gripare  | 
		
		 
		La roţile angrenajelor puternic încărcate cu viteze mari
  şi cu ungeri necorespunzătoare  | 
		
		 
		
		Alunecări mărite între flancuri;
  rugozităţi mari ale flancurilor 
		
		  | 
		
		 
		
		Zgârieturi orientate de-a lungul flancului 
		(fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,e) generate de formarea şi ruperea unor
  microsuduri datorate sarcinilor locale mari şi a temperaturilor ridicate  | 
		
		 
		Îmbunătăţirea
  condiţiilor de ungere (lubrifianţi aditivaţi); mărirea
  preciziei de execuţie şi montaj; micşorarea
  rugozităţilor flancurilor 
		
		  | 
	||||
| 
		 
		Deteriorarea flancurilor prin uzare abrazivă  | 
		
		 
		La roţile angrenajelor deschise (neprotejate) şi cu ungeri
  necorespunzătoare  | 
		
		 
		
		Alunecări mărite între flancuri;
  rugozităţi mari ale flancurilor  | 
		
		 
		Îndepărtarea unor
  particule fine de material de pe flancul dintelui ca urmare a unor particule
  abrazive existente în zona de contact 
		(fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,f)  | 
		
		 
		Ungere adecvată,
  etanşări şi protejări 
		adecvate   | 
	||||
| 
		 
		Deteriorarea flancurilor prin exfoliere  | 
		
		 
		La roţile din oţeluri
  tratate termic sau termochimic superficial (călire, cementare,
  nitrurare)  | 
		
		 
		Oboseala materialului straturilor superficiale
  ale flancurilor active  | 
		
		 
		Apariţia de microfisuri
  la graniţa dintre stratul durificat şi cel de bază 
		(fig. 
		
		AEV-T.1.6.1,g)  | 
		
		 
		Tehnologii de tratament termic
  sau termochimic adecvate  | 
	||||
| 
		 
		Deteriorarea flancurilor prin curgere plastică  | 
		
		 
		La roţile din oţeluri
  cu duritate redusă  | 
		
		 
		Încărcări
  cu 
		suprasarcini, alunecări mari şi ungere
  redusă  | 
		
		 
		Apariţia de
  adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conducătoare şi
  adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conduse ca urmare a
  tensiunilor tangenţiale mari cauzate de forţele de frecare care
  îşi schimbă sensul în polul angrenării (fig. 
		
		AEV-T.1.6.1, h)  | 
		
		 
		Reducerea
  sarcinilor de încărcare şi/sau mărirea durităţii flancurilor  | 
	||||
| 
		 
 
 
		  | 
		
		 
 
		  | 
		
		 
 
		  | 
		
		 
 
 
		  | 
	
| 
		 a  | 
		
		 b  | 
		
		 c  | 
		
		 d  | 
	
| 
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
		
		 
		  | 
	
| 
		 e  | 
		
		 f  | 
		
		 g  | 
		
		 h  | 
	
| 
		 Fig. AEV-T.1.6.1 Forme de cedare şi scoatere din uz [Jula, 1989; Moldovean, 2001]: a – rupere la suprasarcini; b- rupere la oboseală; c - deformarea plastică a dintelui; d – ciupirea flancurilor; e – griparea; f – uzarea abrazivă; g – exfolierea flancurilor; h – curgerea plastică  | 
	|||
AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI
Tab. 
AEV-T.1.7.1
 Parametri de intrare-ieşire şi constructivi
principali
| 
		 
		 
 
		
		Fig. AAEV-T.1.7.1 Schema 
		generală a geometriei de intrare-ieşire  | 
		
		 
		
		Parametri
  de intrare-ieşire  | 
	
| 
		 
		H1H2V – sistem de coordonate
  spaţial ortogonal cu axele H1 şi H2 în plan
  orizontal şi V în plan vertical 
		 
		a – distanţa dintre axele roţilor 
		θ – unghiul liniei centrelor roţilor cu
  verticala
		 
		Σ – unghiul dintre axele roţilor 
		
		 
		
		ω1,2 
		(n1,2) – viteza unghiulară
  (turaţia) roţii conducătoare, respectiv condusă 
		Mt1,2 (T1,2) – momentul de
  torsiune al roţii conducătoare, respectiv, condusă 
		P1,2 – puterea la axa roţii
  conducătoare, respectiv condusă (P1,2 = Mt1,2
		
		ω1,2) 
		
		η = P2/ P1 – randamentul angrenajului 
		i = 
		
		± ω1/ω2 = 
		
		± 
		n1/n2 
		
		  –  raportul de transmitere ( (-) 
		– angrenaj exterior, (+) 
		– angrenaj interior)  | 
	|
| 
		 
		Parametri
  constructivi principali ai danturii  | 
	|
| 
		 
		z1,2 
		– 
		numerele de
  dinţi ale roţilor (i = 
		
		± 
		z2/z1) 
		u = max(z2, z1)/min(z2,
  z1) 
		– raportul
  de angrenare 
		
		 (u = | i |, pentru angrenaje reductoare (n1 ≥ n2);
  u =1/| i |, pentru angrenaje multiplicatoare (n1 < n2);
  		pinion – roata cu numărul minim de dinţi) 
		b1,2 – lăţimile roţilor  |