AEV. ANGRENAJE EVOLVENTICE

AEV-T. STRUCTURA, CONSTRUCŢIA ŞI MODELAREA ANGRENAJELOR EVOLVENTICE

AEV-T.1 STRUCTURA ŞI CONSTRUCŢIA ANGRENAJELOR EVOLVENTICE

 

            CUPRINS

AEV-T.1.1 DEFINIRE

AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ

AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE

AEV-T.1.4 CLASIFICARE

AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII  

AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice  

AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare

AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE

AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI

 

 

 

AEV-T.1.1 DEFINIRE

 

Angrenajul este mecanismul compus din două roţi dinţate care transmite mişcarea de rotaţie şi momentul de torsiune prin angrenare (contactul direct şi continuu al profilelor conjugate ale dinţilor).

Roata dinţată este elementul de maşină care are la periferie dinţi dispuşi echiunghiular cu pasul unghiular τ = 2π/z (fig. AEV-T.1.1,b,c).

Pinion – roata dinţată a unui angrenaj cu numărul minim de dinţi.

Dintele unei roţi este o proeminenţă pe circumferinţa unei roţi cu structură simetrică şi cu flancuri active adecvate angrenării.

Angrenarea este procesul continuu de contact succesiv şi continuu al dinţilor roţilor conjugate ale unui angrenaj în vederea transmiterii mişcării neîntrerupt.

Flancul dintelui (fig. AEV-T.1.1,a,b) este suprafaţa activă a unui dinte care contribuie la procesul de angrenare.

Profilul dintelui (fig. AEV-T.1.1,b) este curba asociată flancului activ; uzual se foloseşte profilul evolventic (fer. AEV-T.1).

 

AEV-T.1.2 STRUCTURA CONSTRUCTIVĂ

 

 

 

 

 

 a 

 b

 c

 d

 Fig. AEV-T.1.2.1  Structura constructivă a unui angrenaj cilindric cu dantură dreaptă: a – roţi şi zone principale; b – părţile coroanei dinţate; c  – generarea profilului evolventic; d  parametri principali ai unei roţi în plan frontal

 

AEV-T.1.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE

 

Domenii principale de utilizare: cutii de viteze, reductoare de turaţie, multiplicatoare de turaţie, transmisii diferenţiale, transportoare, ascensoare, utilaje tehnologice, instalaţii petroliere etc.

 

Tab. AEV-T.1.3.1 Avantajele şi dezavantajele transmisiilor cu angrenaje [Jula, 1989; Chişiu, 1981]

Avantaje*

Dezavantaje*

-         capacitate portantă mărită (gabarite reduse)

-         randament ridicat

-         durabilitate ridicată

-         posibilitatea utilizării pentru domenii largi de puteri, viteze, rapoarte de transmitere

-         siguranţă în exploatare

-         raport de transmitere constant

-         precizii de execuţie şi montaj ridicate

-         tehnologii complexe (costuri ridicate)

-         zgomote şi vibraţii în exploatare

-         rapoarte de transmitere discrete (numerele de dinţi ale roţilor sunt numere întregi)

 

* Raportate la alte tipuri de transmisii (prin elemente flexibile, prin fricţiune etc.)

 

AEV-T.1.4 CLASIFICARE

Tab. AEV-T.4.1 Clasificarea angrenajelor evolventice [Moldovean, 2001]

Criteriul

Tipul

Schema

Poziţia relativă a axelor roţilor (v fig. AEV-T.1.7.1)

Angrenaje cu axe paralele (fixe sau mobile; d > 0, δ = 0, θ Є [0, π/2])

Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d

Angrenaje pinion cremalieră (d  , δ = 0, θ Є [0, π/2])

Fig. AEV-T.1.4.1,e

Angrenaje cu axe concurente (oarecare, ortogonale; d = 0, δ Є [0, π/2], θ Є [0, π/2])

Fig. AEV-T.1.4.1,f, g, h, i

Angrenaje cu axe încrucişate (oarecare, ortogonale; d > 0, δ Є [0, π/2], θ Є [0, π/2]))

Fig. AEV-T.1.4.1,i, j, k

Forma dinţilor

Angrenaje cu dinţi drepţi (cu dantură dreaptă sau înclinată)

Fig. AEV-T.1.4.1,a-i, k

Angrenaje cu dinţi curbi

Fig. AEV-T.1.4.1,i, j

Forma roţilor

Angrenajee cilindrice

Fig. AEV-T.1.4.1,a, b, c, d, e

Angrenaje conice

Fig. AEV-T.1.4.1, g, h, i

Angrenaje conico-cilindrice

Fig. AEV-T.1.4.1,f

Angrenaje hiperboloidale: elicoidale, melcate, hipoide

Fig. AEV-T.1.4.1,j,k,l

Profilul flancurilor dinţilor

Evolventice (fer.  AEV-T.1)

Fig. AEV-T.1.4.1,a-l

Cicloidale, epicloidale

-

 

 

fig4.JPG

fig3.JPG

fig2.JPG

fig5.JPG

fig6.JPG

a

b

c

d

e

f

 

fig8.JPG

fig9.JPG

g

h

i

j

k

l

Fig. AEV-T.1.4.1  Tipurile angrenajelor: a  – cilindric exterior cu dantură dreaptă;  b – cilindric exterior cu dantură înclinată; c – cilindric exterior cu dantură în V; d – cilindric interior; e – pinion-cremalieră; f – conico-cilindric; g – conic ortogonal cu dantură dreaptă; h – conic ortogonal cu dantură înclinată; i – conic ortogonal cu dantură curbă; j –elicoidal; k – melcat; l  – hipoid

 

AEV-T.1.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII

 

AEV-T.1.5.1 Materiale şi tratamente termice

 

Tab. AEV-T.1.5.1.1  Grupe de materiale şi fluxuri tehnologice pentru roţi dinţate [Cheşa, 1984]

Grupa materialului

Mărci uzuale

Fluxuri tehnologice

Oţeluri carbon de îmbunătăţire, SR EN 10083

C45, C50, C55, C60

Tratament termic de îmbunătăţire: călire + revenire înaltă,

150-350 HB

Prelucrare dantură prin frezare sau mortezare

Prelucrare de finisare dantură (de ex. şeveruire,  pentru roţi cilindrice)

sau

Tratament termic de călire superficială,

350-500 HB, la suprafaţă (3…8 mm)

sau

Tratament termochimic de nitrurare, 40-55 HRC, la suprafaţă (0,2…0.8 mm)

Oţeluri aliate de îmbunătăţire, STAS 791

33MoCr11, 40 Cr 10,

41 CrNi 12, 42 MoCr 11

Oţeluri carbon de calitate de cementare, STAS 880

C15, C20

Prelucrare dantură prin frezare sau mortezare

Tratament termic de cementare: carburare +călire+revenire joasă, 45-65 HRC (la suprafaţă, 0,8…1,2 mm)

Prelucrare de finisare dantură prin rectificare (obligatoriu)

Oţeluri aliate de cementare, STAS 791

15 Cr 9, 18 MnCr11, 20TiMnCr12, , 18CrNi20, 20MoNi35, 17MoCrNi14

Alte materiale

Fontele maleabile (Fmp 700-02, STAS 569), cu grafit nodular (Fgn 700-2, STAS 6071) sau antifricţiune (STAS 6707);  bronzurile (CuSn10; CuSn6Zn4Pb4  -STAS 197/2), materialele plastic (bachelita, textolit, poliamide)

 

Tab. AEV-T.1.5.1.2  Caracteristicile de rezistenţă specifice materialelor pentru roţi dinţate. Regimuri de funcţionare

 

 

Fig. AEV-T.1.5.1.1  Curba Wohler de oboseală generală (pentru contact şi încovoiere) şi regimurile de funcţionare 

Tensiunea limită, σlim  Hlim pentru contact sau σFlim pentru încovoiere ) este tensiunea maximă (la contact sau la încovoiere) la care după un număr de cicluri de funcţionare de bază NB (NBH, pentru contact; NBF, pentru încovoiere) produce la limită scoaterea din uz/deteriorarea prin oboseală a suprafeţelor active prin pitting sau ruperea dinţilor. Valorile tensiunilor limită (de contact şi de încovoiere) determinate experimental în condiţii de laborator se găsesc în literatura de specialitate sub formă tabelar sau grafice (fer. AEV-M.1).

Funcţionarea unei roţi dinţate în funcţie de numărul de cicluri de solicitări (la contact sau la încovoiere) Nj se poate încadra în una din următoarele regimuri (fig. AEV-T.1.5.1.1):

A - solicitări statice (Nj ≤ Nst), nu apare fenomenul de oboseală a materialului datorită numărul de cicluri de solicitare redus (Nst  <  1000).

B - durabilitate limitată (Nst < Nj ≤ NB), apar cedări prin oboseală a materialului după Nj cicluri de solicitare mai mic decât numărul de cicluri de solicitarea de bază NB (aprox 106…8) Din ecuaţia curbei de oboseală, , se determină valoarea tensiunii de calcul, , cu m exponentul durabilităţii (gradul ramurii înclinate a curbei de oboseală).

 C - durabilitate nelimitată (Nj > NB), nu apare fenomenul de oboseală pentru (teoretic) un număr de cicluri de solicitare mai mare decât cel de bază

 

AEV-T.1.5.2 Tehnologii de prelucrare

 

a

b

c

d

e

f

  

g

h

i

j

k

l

Fig. AEV-T.1.5.2.1  Procedee de prelucrare a danturii [Moldovean, 2001]: a  – frezare prin copiere cu freza disc;  b – frezare prin copiere cu freza deget; c – frezare prin rulare cu freza melc; d – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit pieptene; e – mortezare dantură exterioară prin rulare cu cuţit roată; f – mortezare dantură interioară prin rulare cu cuţit roată;  g – frezare dantură conică prin copiere cu freza disc; h – frezare prin rulare dantură conică curbă; i – finisare dantură prin şeveruire; j – rectificare (finisare) dantură prin copiere; k – rectificare (finisare) dantură prin rulare; l  – deformare plastică (extrudare) dantură

 

 AEV-T.1.6 FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE

 

Tab. AEV-T.1.6.1 Forme şi cauze de scoatere din uz sau de comportare necorespunzătoare a angrenajelor evolventice [Jula, 1989; Moldovean, 2001; Danape, 2012]

Tipul cedării

Forme

Apariţie

Cauze

Manifestare

Evitare

Scoatere din uz

Ruperea la suprasarcini

La roţile din oţeluri cu duritate mărită

Suprasarcini şi şocuri care apar în condiţii  de  funcţionare neobişnuite

Ruperea la baza dintelui, la roţile cu dantură dreaptă; ruperea colţului dintelui la roţile cu dantură înclinată (fig. AEV-T.1.6.1,a)

Limitarea momentului transmis prin introducerea de cuplaje de siguranţă

Mărirea preciziei de execuţie a roţilor dinţate şi/sau a rigidităţilor arborilor

Ruperea la oboseală

La roţile din oţeluri cu duritatea mai mare de 45 HRC sau din fonte

Depăşirea rezistenţei la oboseală a materialului la solicitarea de încovoiere variabilă în timp

Iniţial, microfisuri în zona de racordare întinsă, care se dezvoltă provocând ruperea dinţilor  (fig. AEV-T.1.6.1,b)

Limitarea prin calcul a tensiunilor maxime de încovoiere de la baza dintelui la valori admisibile de oboseală

Realizarea unor raze mari de racordare Mărirea secţiunii dintelui la bază prin creşterea modulului şi/sau prin deplasări pozitive de profil

Deformarea plastică

La roţile din oţeluri cu duritate redusă

Încărcări cu suprasarcini şi şocuri

Depăşirea rezistenţei la curgere a materialului (fig. AEV-T.1.6.1,c)

Limitarea momentului transmis, de ex. prin introducerea de cuplaje de siguranţă

Comportare necorespunzătoare (cu neuniformităţi, vibraţii şi zgomote)

Deteriorarea flancurilor prin oboseala de contact (piting, ciupire)

Cu precădere, la roţile din oţeluri cu duritate superficială redusă (sub 55 HRC)

Oboseala materialului straturilor superficiale ale flancurilor active determinate de tensiunile de contact variabile în timp

Microfisuri iniţiale pe suprafaţa flancurilor active care se măresc consecinţă a acţiunii presiunii hidrostatice a uleiului generată în timpul contactelor dinţilor urmate de desprinderea de mici particule de material rezultând mici ciupituri (gropiţe),  fenomenul de pitting (fig. AEV-T.1.6.1,d; v. fer. AEV-T.2)

Dezvoltarea în timp a ciupiturilor şi în consecinţă funcţionarea necorespunzătoare cu vibraţii şi zgomote

Limitarea prin calcul a tensiunilor maxime de contact (la oboseală) ale flancurilor active la tensiuni admisibile

Tratamente termice şi termochimice care conduc la mărirea rezistenţei superficiale de contact

Deplasări pozitive de profil pentru mărirea razelor profilelor

Micşorarea rugozităţilor flancurilor active Utilizarea de lubrifianţi aditivaţi.

Deteriorarea flancurilor prin gripare

La roţile angrenajelor puternic încărcate cu viteze mari şi cu ungeri necorespunzătoare

Alunecări mărite între flancuri; rugozităţi mari ale flancurilor

Zgârieturi orientate de-a lungul flancului (fig. AEV-T.1.6.1,e) generate de formarea şi ruperea unor microsuduri datorate sarcinilor locale mari şi a temperaturilor ridicate

Îmbunătăţirea condiţiilor de ungere (lubrifianţi aditivaţi); mărirea preciziei de execuţie şi montaj; micşorarea rugozităţilor flancurilor active

Deteriorarea flancurilor prin uzare abrazivă

La roţile angrenajelor deschise (neprotejate) şi cu ungeri necorespunzătoare

Alunecări mărite între flancuri; rugozităţi mari ale flancurilor

Îndepărtarea unor particule fine de material de pe flancul dintelui ca urmare a unor particule abrazive existente în zona de contact (fig. AEV-T.1.6.1,f)

Ungere adecvată, etanşări şi protejări adecvate la acţiunea particulelor abrazive din mediului exterior

Deteriorarea flancurilor prin exfoliere

La roţile din oţeluri tratate termic sau termochimic superficial (călire, cementare, nitrurare)

Oboseala materialului straturilor superficiale ale flancurilor active

Apariţia de microfisuri la graniţa dintre stratul durificat şi cel de bază (fig. AEV-T.1.6.1,g)

Tehnologii de tratament termic sau termochimic adecvate

Deteriorarea flancurilor prin curgere plastică

La roţile din oţeluri cu duritate redusă

Încărcări cu suprasarcini, alunecări mari şi ungere redusă

Apariţia de adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conducătoare şi adâncituri pe flancurile dinţilor roţii conduse ca urmare a tensiunilor tangenţiale mari cauzate de forţele de frecare care îşi schimbă sensul în polul angrenării (fig. AEV-T.1.6.1, h)

Reducerea sarcinilor de încărcare şi/sau mărirea durităţii flancurilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

b

c

d

e

f

g

h

Fig. AEV-T.1.6.1 Forme de cedare şi scoatere din uz [Jula, 1989; Moldovean, 2001]: a – rupere la suprasarcini; b- rupere la oboseală; c - deformarea plastică a dintelui; d – ciupirea flancurilor; e – griparea;  f – uzarea abrazivă; g – exfolierea flancurilor; h – curgerea plastică

 

AEV-T.1.7 PARAMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI

 

Tab. AEV-T.1.7.1 Parametri de intrare-ieşire şi constructivi principali

 

Fig. AAEV-T.1.7.1 Schema generală a geometriei de intrare-ieşire

Parametri de intrare-ieşire

H1H2V – sistem de coordonate spaţial ortogonal cu axele H1 şi H2 în plan orizontal şi V în plan vertical

a – distanţa dintre axele roţilor

θ – unghiul liniei centrelor roţilor cu verticala

Σ – unghiul dintre axele roţilor

ω1,2 (n1,2) – viteza unghiulară (turaţia) roţii conducătoare, respectiv condusă

Mt1,2 (T1,2) – momentul de torsiune al roţii conducătoare, respectiv, condusă

P1,2 – puterea la axa roţii conducătoare, respectiv condusă (P1,2 = Mt1,2 ω1,2)

η = P2/ P1 – randamentul angrenajului

i = ± ω1/ω2 = ± n1/n2     raportul de transmitere ( (-) angrenaj exterior, (+) angrenaj interior)

Parametri constructivi principali ai danturii

z1,2 numerele de dinţi ale roţilor (i = ± z2/z1)

u = max(z2, z1)/min(z2, z1) raportul de angrenare  (u = | i |, pentru angrenaje reductoare (n1 ≥ n2); u =1/| i |, pentru angrenaje multiplicatoare (n1 < n2); pinion – roata cu numărul minim de dinţi)

b1,2 – lăţimile roţilor