Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
|||
Subcap.8.1 Proiectarea elementelor 2, 2 (suport stânga/dreapta) |
|||
A.
Schema de încărcare și date de proiectare
Forțele exterioare: FX, FY, FZ acționează la distanțele Lc (Ex.3.1), X1, X2, X3, Y1, Z1, Z2 (Ex.1.2.2); se calculează forțele și momentele în centrul asamblării 13-2 (Calc.0): FXs = FX/2, FYs = FY/2,
FZs = FZ/2; MX2s = FY (Lc+Z1)/2+ FZ Y1/2, MY2s = FX (Lc +Z1)/2 + FZ (X1 + X2 + X3)/2, MZ2s = FX Y1/2 + FY (X1 + X2 + X3)/2. Obs. Având în vedere că forțele exterioare în exploatare pot avea ambele sensuri s-au determinat sarcinile maxime posibile (în relații, momentele s-au însumat). Restricții dimensionale: dimensiuni ale elementului 2, b2 =
b13 , L, a (Ex.7.1).
Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: oțel
pentru construcții mecanice. B. Alegerea materialului și
tratamentelor termice Se
poate adopta, oțel pentru construcții metalice (de ex. E295, E335, E360;
Anexa.M.01), conform
SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Aceste oțeluri nu se tratează termic. Pentru
oțelul adoptat în vederea calculelor se va reține tensiunea limită de curgere
s02 și rezistența la rupere sr.
C. Proiectarea formei
constructive Model constructiv
Caracteristici și restricții
constructive -
pentru suportul 2 se poate adopta semifabricat de tip platbandă cu lățimea
b2 = b13 (Ex.7.1) și grosimea g2;
-
se adoptă aceleași poziții ale găurilor, L și a (Ex.7.1).
D. Model
de calcul, dimensionare și verificare Model de calcul Ipoteze de
calcul și solicitări - se consideră modelul de calcul o bară dreaptă încastrată, solicitată la tracțiune de forța FZs ; la încovoiere oblică de sarcinile FXs, FYs și MX2s, MY2s; la torsiune de momentul MZ2s; la forfecare de forțele FYs și FZs; - elementele 2/2 sunt legate prin asamblări cu șuruburi montate cu joc, pe de-o parte, cu elementele 13/13 și, pe de altă parte, cu lonjeroanele șasiului vehiculului; - deoarece, modelul de dimensionare cu luarea în considerare a tuturor solicitărilor este de complexitate mărită, în continuare, se adoptă un model simplificat care ia în considerare solicitarea principală de încovoiere dată de forța FYs și momentul MX2. - despre încărcare: FYs, MX2s; - despre formă și dimensiuni: platbandă cu lățimea, b2 = b13 și grosimea g2 necunoscută; -
despre material: σ02 tensiunea limită de curgere; c = 2
3 - coeficientul de
siguranță; σat = σ02/c
tensiunea admisibilă la tracțiune, σaî =
(1,05
1,1) - σat
tensiunea admisibilă la încovoiere. - efortul de încovoiere în secțiunea critică (pentru modelul simplificat): Mî max = MX2s + FYs Z2. Obs. Având în vedere că forțele exterioare în exploatare pot avea ambele sensuri s-a determinat efortul maxim posibil (în relație momentele s-au însumat). Condiția
de rezistență la încovoiere în secțiunea critică,
σîmax = Dimensionare Din
relația de mai sus, se determină grosimea necesară,
și din Anexa.ST.01 se adoptă semifabricat de tip platbandă (oțel lat)
cu grosimea standard, g2 ≥ E. Proiectarea formei
constructiv-tehnologică
Desen constructiv-tehnologic Recomandări pentru
adoptarea dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici
- dimensiuni: Z2, YE, b2, g2, a, L; R = (1,5 3)g; LZ = Z2 + L/2 + a, LY = 2YE; a1 = (12 18) mm, L1 = LY - 2a1 R; L2 = b2 2a1; celelalte dimensiuni (D1, D2) se determină ca urmare a calculelor asamblărilor șurub-piuliță (Subcap.8.2, Ex.8.2; Subcap.8.4, Ex.8.4); - numărul seturilor găurilor de reglare se va determina la reprezentarea în desenul de ansamblu; - operații tehnologice: frezare, îndoire, găurire; raza de racordare în zona de îndoire, R = (1,5 3)g2; - muchiile ascuțite se vor teși 1x45o; - calitatea (rugozitățile) suprafețelor prelucrate prin frezare sau găurire: Ra1 = 6,3 ”m sau Ra1 = 12,5 ”m; Ra2 = 6,3 ”m sau Ra2 = 12,5 ”m |