Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de
remorcare auto. Universitatea Transilvania
din Brașov |
Subcap.8.4 Proiectarea legăturilor, E (E), de la ieșire (asamblări cu șuruburi) |
A.
Schema de încărcare și
date de proiectare Schema de încărcare exterioară
Schema de încărcare
a legăturii E
Date de proiectare Forțele exterioare: FX, FY, FZ acționează la distanțele Lc (Ex.3.1), X1, X2, X3, Y1, Z1, Z2, YE (Ex.1.2.2); se calculează forțele și momentele în centrul asamblării E (E) (Calc.0): FXs = FX/2, FYs = FY/2, FZs = FZ/2; MXEs = FY/2 max(abs(Lc + Z1 - Z2), abs(Z1 + Z2 - Lc)) + FZ (Y1 + YE)/2, MYEs = FX/2 max(abs(Lc + Z1 - Z2), abs(Z1 + Z2 - Lc)) + FZ (X1 + X2 + X3)/2, MZEs = FX (Y1 + YE)/2 + FY (X1 + X2 + X3)/2. Obs. Având în vedere că forțele exterioare în exploatare pot avea ambele sensuri s-au determinat sarcinile maxime posibile; în relațiile de mai sus luând în considerare schemele forțelor pentru variantele DRAj și DRAs s-au luat în considerare distanțele în direcția Z in valoare absolută, funcția, abs (modul). Restricții dimensionale: lățimea elementului 2, b2,
g2 (Ex.8.1). Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: se vor folosi oțeluri pentru elemente
de asamblări filetate (șuruburi, piulițe). B. Alegerea materialelor Oțelurile elementelor de asamblare standardizate (șuruburi și piulițe)
pot fi adoptate din grupele 6.6, 6.8, 8.6, 8.8. Aceste oțeluri
nu se tratează termic de utilizator. Pentru grupa adoptată în vederea
calculelor se vor reține tensiunile limită de
curgere s02 și rezistența la rupere sr care se determină conform
simbolului asociat (de ex. pentru grupa 6.8, s02 ≈
6*8*10 = 480 MPa și
sr ≈
6*100 = 600 MPa). C. Proiectarea formei
constructive Model constructiv Caracteristici și restricții constructive -
pentru elementul 2 s-a folosit platbandă
standard cu lățimea
b2 și grosimea g2;
raza de îndoire, R (Ex.8.1);
- găurile de trecere a șuruburilor cu diametrul D2 se vor dispune în colțurile unui dreptunghi, poziționat la distanța a1 = (14 18) mm și cu laturile L1 = 2YE - R g2 2a1 și L2 = b2 2a1. D. Modelul
de calcul, dimensionare și verificare Model de calcul
Ipoteze de calcul și solicitări -
transmiterea
sarcinilor de la suportul 2 la
caroserie se face prin intermediul tijelor celor patru șuruburi
respectiv prin filetele acestora și prin frecarea pe
suprafețele în contact; pentru calculul de dimensionare se impune
identificarea asamblării cu șurub cea mai
solicitată bazat pe principiul superpoziției acțiunii forțelor; -
forța FZs solicită asamblarea axial centric; momentele MXEs
și MYEs solicită
asamblarea axial excentric; forțele FXs,, FYs și momentul MZEs solicită asamblarea transversal centric; -
șuruburile se
montează cu joc și solicitarea principală a
tijelor acestora este tracțiunea; -
după
identificarea șurubului cel mai solicitat se va
face dimensionarea acestuia din condiția de rezistență a tijei șurubului la
tracțiune.
Date de calcul -
despre
încărcare: FXs, FYs
, FZs; MXEs,
MYEs, MZEs;
-
despre dimensiuni: a1, L1, L2; r1
= r2 = r3 = r4 = r = -
despre
material: grupa
caracteristicilor materialului m.n (grupe
posibile: 6.6, 6.8, 8.6, 8.8), σ02 = m*n*10 MPa tensiunea limită de curgere; c = 2
3 - coieficientul
de siguranță; σat
= σ02/c tensiunea admisibilă la tracțiune; -
despre
parametri de frecare: ” = 0,15
0,25 - coeficientul de frecare de alunecare dintre spirele
filetului, ”1 = 0,15
0,25 -
coeficientul de frecare de alunecare dintre elementele 2 și lonjeron; ”2
= 0,15
0,25 - coeficientul de frecare de alunecare dintre piuliță
și șaibă. Relații de
calcul Determinarea șurubului
cel mai solicitat Calculul forțelor axiale din șuruburi
corespunzător fiecărei încărcări: - forțele din șuruburi generate de forța FZs care solicită asamblarea axial centric, - forțele din șuruburi generate de momentul MXEs care solicită asamblarea axial excentric,
- forțele din șuruburi generate de momentul MYEs care solicită asamblarea axial excentric,
- forțele din șuruburi generate de rezultanta forțelor FXs și FYs care solicită asamblarea transversal centric,
unde, βa = 1,1 1,3 factor de siguranță la alunecare, ”1 = 0,15 0,25, coeficientul de frecare de alunecare dintre elementul 2 și suportul din caroserie (lonjeron); - forțele din șuruburi generate de momentul MZEs care solicită asamblarea transversal centric, unde, r reprezintă
semidiagonala dreptunghiului de poziționare
a axelor șuruburilor (r1
= r2 = r3 = r4 = r).
Determinarea forțelor axiale totale din șuruburi Faș1 = Faș2 = Faș3 = Faș4 = Încărcarea maximă Faș = max(Faș1, Faș2, Faș3, Faș4) indică șurubul cel mai solicitat și va fi dimensionat conform calculului de rezistență. Determinarea forței axiale de strângere Fst = max(
Dimensionare - dimensionarea șurubului cel mai solicitat; din condiția de rezistență la tracțiune se determină diametrul interior al filetului necesar,
unde, β = 1,1 1,3, factor de corecție care ține cont de existența solicitării de torsiune care apare la strângerea asamblării; σat = 160 240 MPa, tensiunea admisibilă la tracțiune. -
adoptarea dimensiunior
standard: din Anexa.ST.03,
parametrii filetului d1
(d1 ≥
Momentele de strângere a asamblării - momentul de înșurubare (frecare din filet), Mî = Fst unde, ” = 0,15
0,25 coeficientul
de frecare dintre piuliță și șaibă, α = 60o unghiul
profilului filetului
metric, p pasul filetului; -
momentul de pivotare dintre piuliță și
șaibă, Mp = Fst
unde, ”2 = 0,15
0,25 coeficientul de frecare dintre piuliță și șaibă, α = 60o
unghiul profilului filetului metric, p pasul filetului; D1 diametrul
găurii de trecere; - momentul de strângere a șuruburilor (acțiune la cheie), Mc = Mî + Mp. (Calc.0) Verificări - verificarea tijei filetate a șurubului la solicitări compuse (tracțiune și torsiune) în momentul strângerii cu relația, σe ≤ σat,
în care, tensiunea echivalentă, σe
= -
verificarea condiției
de autofixare, β2 ≤
φ, în care, β2 = arctg unde, φ reprezintă unghiul de frecare redus. Obs. - pentru calculul de rezistență s-a considerat cazul cel mai defavorabil care presupune acțiunea tuturor forțelor exterioare pentru a se evita descărcarea asamblării și, deci, neasigurarea condiției de transmitere a forțelor FXs, FYs și momentului MZ2s prin frecare; - deoarece, s-a adoptat piuliță cu filet standardizat nu a mai fost necesar calculul de rezistență a filetului acesteia, construcția piuliției s-a făcut cu luarea în considerare a calculului de rezistență a filetului; - de obicei, în cazul filetelor metrice nu se impune verificarea condiției de autofixare, aceasta fiind asigurată prin construcție. E. Proiectarea formei
constructiv-tehnologică Desen constructiv-tehnologic Recomandări pentru adoptarea
dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici:
- dimensiuni: Z2, YE, b2, g2, R, a, L, LZ, LY, D1, a1, L1, L2, D2; - numărul seturilor găurilor de reglare se va determina la reprezentarea în desenul de ansamblu; - operații tehnologice: frezare, îndoire, găurire; raza de racordare în zona de îndoire, R = (1,5…3)g2; - muchiile ascuțite se vor teși 1x45o;
-
calitatea (rugozitățile) suprafețelor
prelucrate prin frezare sau găurire: Ra1 = 6,3 µm sau Ra1 =
12,5 µm; Ra2 = 6,3 µm sau Ra = 12,5 µm.
- șurub cu cap hexagonal (Anexa.ST.12): Md, d, S, D, k, l, lf, lș; - piuliță hexagonală (Anexa.ST.04): Md, S, m; - șaibă plată (Anexa.ST.06): d, d1, d2, h; - șaibă Grower (Anexa.ST.07): MN, d, d1, d2, g |