Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Subcap.3.2 Proiectarea  elementului 4 (tirant superior) 

 

A.    Schema de încărcare și date de proiectare

Schema de încărcare exterioară

Schema de încărcare a elementului 4 (tirant superior)

Date de proiectare

Forțele exterioare: FX, FY , FZ  acționează la distanța Lc (Subcap.3.1, Ex.3.1);  se calculează momentele în centrul găurii de trecere (Calc.0):

MX4 = FY Lc,

MY4 = FX Lc .  

Restricții dimensionale: dimensiunea X1 impusă (Ex.1.2.2). 

Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30…40) oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată.

Restricții constructive: material sudabil

 

B.    Alegerea materialului și tratamentelor termice

Deoarece tirantul este o piesă care se va suda se adoptă, oțel sudabil (de ex. S185, S235, S275) (Anexa.M.01), conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Aceste oțeluri nu se tratează termic înainte de sudare; după sudare subansamblul se poate supune unei operații de recoacere de detensionare. Pentru oțelul adoptat în vederea calculelor se vor reține tensiunea limită de curgere s02 și rezistența la rupere sr.

 

C.    Proiectarea formei constructive

Model constructiv

  

Caracteristici și restricții constructive

-        se adopta semifabricat de tip oțel lat (platbandă) cu dimensiunile secțiunii (b4 și h4) standard;

-        legătura elementului 4 cu elementul 5 se va materializa printr-o îmbinare sudată de colt.

 

  D.    Model de calcul, dimensionare și verificare

Model de calcul 

 

 Solicitări și ipoteze de calcul

-  modelul de calcul consideră elementul 4 o bară dreaptă încastrată, cu secțiune dreptunghiulară - cu dimensiunile b și h - solicitată la tracțiune de forța FX, la încovoiere de sarcinile FZ, FY și MY4, la torsiune de momentul MX4 și la forfecare de forțele FZ și FY;

-     elementele 4 și 5 sunt îmbinate prin sudare și pentru calculul de dimensionare a tirantului 4 se consideră că acesta este încastrat în secțiunea (marcată cu galben) din centrul cordonului de sudură;

-     deoarece, modelul de dimensionare cu luarea în considerare a tuturor solicitărilor este de complexitate mărită, în continuare, se adoptă un model simplificat care ia în considerare solicitarea principală de încovoiere dată de forța FZ și momentul MY4; după determinarea dimensiunilor prin rezolvarea modelului simplificat se va face verificarea cu pachetul MDESIGN (Ghid.3.6 ).

Date  de calcul

-    despre încărcare: FZ  – forța verticală, și MY4 momentul după axa Y;

-     despre formă și dimensiuni: bară dreptunghiulară cu b/h = k (se poate adopta k = 3, 4 sau 5);

-     despre material: σ02 – tensiunea limită de curgere; σat = σ02/c – tensiunea admisibilă la tracțiune; σ = (1,05…1,1)σat –tensiunea admisibilă la încovoiere; c = 2…3 – coieficientul de siguranță

Relații de calcul

-     efortul de încovoiere în secțiunea critică (pentru modelul simplificat):  Mî max = MY4 + FZ X1;

-     condiția de rezistență la încovoiere în secțiunea critică,

               σîmax =  =  σ.

            

-      dimensionare, din relația de mai sus, ținând cont că b = k h, (k = 3, 4 sau 5) se determină grosimea tirantului  

   hnec =    (Calc.3.2.1)

 

și rezultă, lățimea acestuia, bnec = k hnec  (Calc.0); din Anexa.ST.01 se adoptă semifabricat de tip platbandă (oțel lat) cu dimensiunile b4 = b ≥ bnec  și h4 = h ≥ hnec

 

E.    Proiectarea formei constructiv-tehnologice

Desen constructiv-tehnologic

 

Recomandări pentru adoptarea dimensiunilor și a parametrilor tehnologici

-    dimensiuni: b4, h4, R = b4/2, L4 = X1 + R; diametrul găurii, D1, se va determina la proiectarea legăturii 1-4 (Subcap.3.3, Ex.3.3);

-      se adoptă pentru muchiile ascuțite teșituri de protecție, 0,5x45o (Anexa.T.02);

-    prelucrarea presupune: frezarea porțiunilor de cap și găurirea; celelalte suprafețe rămân neprelucrate conform simbolului atașat;

-    calitatea (rogozitățile) suprafețelor prelucrate, Ra1 = 6,3 ”m sau Ra1 = 12,5 ”m; Ra2 = 6,3 ”m sau Ra2 = 12,5 ”m (Anexa.T.03)