RUL-A. LAGĂRE CU ROSTOGOLIRE (RULMENŢI) - APLICAŢII
RUL-A.1 SISTEMUL DE LĂGĂRUIRE A ARBORELUI DE INTRARE AL UNUI REDUCTOR CILINDRIC DE
TURAŢIE
CUPRINS |
RUL-A.1.1 DATE DE PROIECTARE
RUL-A.1.2 ALEGEREA SCHEMEI DE MONTAJ ŞI A RULMENŢILOR
RUL-A.1.3 SCHEMA DE CALCUL
RUL-A.1.4 VERIFICARE/DIMENSIONARE
RUL-A.1.5 PROIECTAREA SCHEMELOR
DE MONTAJ, UNGERE ŞI ETANŞARE RUL-A.1.6 VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL
MDESIGN |
Să se proiecteze sistemul de lăgăruire al arborelui de intrare al reductorului cilindric într-o treaptă, cunoscând schema din fig. RUL-A.1.1 şi datele din tab. RUL-A.1.1.
Rezolvarea se face parcurgând metodologia din cap. RUL-P.1 cu centralizarea rezultatelor parţiale şi finale în lista RUL-L.1.
RUL-A.1.1 DATE
DE PROIECTARE
Tab. RUL.A.1.1 Definirea problemei de proiectare
Fig. RUL-A.1.1 Schemă funcţională a arborelui de
intrare (reductor
cilindric într-o treaptă) |
Date
iniţiale |
a.
Turaţia, n = 960 rot/min, constantă. b.
Forţele din lagăre: FA = 376,6 N, RA=
741,5 N; FB = 376,6 N,
RB= 669,16 N. c.
Valorile
diametrelor fusurilor de montaj, dA = 30 mm. d.
Durata de funcţionare, Lh =
9000 ore. e.
Condiţii
de funcţionare: se integrează într-un reductor de turaţie care
antrenează un ascensor greu,
temperatura, -25…50oC; caracteristicile mediului – praf
şi umezeală ridicată). f.
Condiţii
ecologice (utilizarea de materiale şi tehnologii eco, reciclarea
materialelor, protecţia vieţii). |
RUL-A.1.2 ALEGEREA SCHEMEI DE MONTAJ ŞI A
RULMENŢILOR
Alegerea
schemei de lăgăruire şi tipodimensiunilor
rulmenţilor (subcap. RUL-T.4) |
||||||||||
Din analiza datelor
de intrare precum şi a recomandărilor din literatura de
specialitate rezultă: -
forţele
de încărcare sunt reduse: forţa radială mică, forţa
axială mică; -
din considerente
de eficienţă tehnologică legate de prelucrarea alezajelor în
carcasă se adoptă rulmenți identici; -
se
adoptă sistemul de lăgăruire cu două lagăre care
preiau sarcinile axiale, fiecare pe câte un sens (interior-exterior). |
|
|||||||||
Se adoptă rulmenţi radiali cu bile seria mijlocie: |
||||||||||
Informaţii
despre rulmentul adoptat (fer. RUL-P.1.1) |
||||||||||
Tipul rulmentului |
Simbol |
Dimensiuni principale [mm] |
Capacitatea dinamică,C [N] |
Capacitatea statică, C0 [N] |
Factorii de calcul |
|||||
d [mm] |
D [mm] |
B [mm] |
e |
X |
Y |
|||||
Rulment radial cu bile |
6206 |
30 |
62 |
16 |
20300 |
11200 |
0,24 |
0,56 |
1,8 |
|
Obs. Clasa
de precizie, P0 (condiţii normale de ghidare); clasa jocului, CV
(condiţii normale de funcţionare) |
||||||||||
RUL-A.1.3 SCHEMA DE CALCUL
Forţele
de încărcare a lagărelor (subcap. RUL-P.1.3.1) |
|||
Încărcarea rulmenţilor: Lagărul A: FaA = 376,6 N, FrA=
741,5 N Lagărul B: FaB = 376,6 N, FrB=
669,16 N |
Rulmentul din lagărul
A este cel mai solicitat (forţa radială mai mare decât cea a
lagărului B şi pentru verificare: Fa = 376,6
N, Fr= 1093,12 N |
|
|
Sarcina
dinamică/statică echivalentă a rulmentului încărcat cu
sarcini constante (tab. RUL-T.8.1.2) |
|||
Parametrii
din relaţiile de calcul |
Relaţiile
de calcul |
||
e = 0,24; X=0,56;
Y=1,8 - factori de influenţă, constante de calcul asociate rulmenţilor radial cu bile pe un rând (subcap. RUL-A.1-2;
fer.
RUL-P.1.1). |
(fer. CEL-C.1) |
||
RUL-A.1.4 VERIFICARE/DIMENSIONARE
Calculul de verificare după capacitatea de încărcare dinamică |
|||
Parametrii
de calcul |
Relaţii
de calcul |
Verificare |
|
C =
20300 N –
capacitatea dinamică din catalog; P=741,5 N – sarcina
dinamică; p = 3, pentru
rulmenţii cu bile; n = 960 rot/min –
turaţia; Lh = 9000 ore – durata de funcţionare impusă |
= 6404 milioane de rotaţii (fer. RUL-C.2) =111189 ore (fer. RUL-C.2) |
Lhef >>> Lh, verificare
îndeplinită îndepărtat; se poate face un calcul de dimensionare pentru
alegere după capacitatea dinamică. |
|
Calculul
de alegere după capacitatea de încărcare dinamică
(durabilitate) |
|||
Parametrii
de calcul |
Relaţii
de calcul |
Alegerea rulmentului după capacitatea dinamică |
|
P=741,5 N – sarcina
dinamică echivalentă; p = 3, pentru
rulmenţii cu bile; n = 960 rot/min –
turaţia; Lh
= 9000 ore – durata de
funcţionare impusă |
= 518,4 milioane de rotaţii (fer. RUL-C.3) = 8781,2 N (fer. RUL-C.3) |
Se alege (fer. RUL-P.1.1), respectând condiţia, Cnec ≤ Ccatalog
= 13800 N, rulment 6006
(acelaşi tip de rulment cu acelaşi alezaj, dar cu o serie de
dimensiuni inferioară şi acelaşi alezaj) cu parametrii
(modificare în lista RUL-L.1): D = 55 mm, B = 13 mm, C=13800 N. |
|
RUL-A.1.5 PROIECTAREA SCHEMELOR DE MONTAJ, UNGERE
ŞI ETANŞARE
Alegerea
lubrifiantului şi sistemului de ungere (subcap.
RUL-T.9,
RUL-P .1.5) |
Alegerea
lubrifiantului: Dm
= (D+d)/2) = 42,5 mm; Dmn =
40800 mm.rot/min; din
fer.
RUL-P.5 se alege ulei mineral de
vîscozitate medie, marca TIN 125EP (acelaşi ca pentru angrenaj). Alegerea
sistemului de ungere (fer.
RUL-P.4): ungerea rulmenţilor se face prin stropire (barbotare) din
baia de ulei a reductorului, carcasa inferioară |
Alegerea
ajustajelor, toleranţelor de execuţie şi
rugozităţilor pentru fusul arborelui şi pentru alezajul din
carcasă (subcap.
RUL-T.9,
RUL-P.1.5) |
Alegerea
ajustajelor: pentru cazul
construcţii de maşini în general (inclusiv, reductoare de
turaţie) arbore-inel interior (alezaj unitar) rulment radial cu bile cu
d=30 mm din
fer. RUL-P.3, rezultă:
câmpurile de toleranţă:
, pentru
arbore, , pentru
alezajul carcasei. Abaterile de
formă şi poziţie se adoptă(v. fer. RUL-P.4): t = t1 = 0,0035 mm, t2
= t3 = 0,011 mm, pentru arbore; t = t1 = 0,0055
mm, t2 = t3 = 0,013 mm, pentru şi alezajul din
carcasă. Rugozitatea se
adoptă (fer.
RUL-P.4): Ra=0,8 μm pentru arbore
şi alezajul din carcasă. |
Alegerea
soluţiei constructive de fixare axială, montare şi demontare
(subcap.
RUL-T.9,
RUL-P,1.5) |
Alegerea
soluţiei de fixare axială: inelului interior al
rulmentului se fixează axial pe arbore prin umăr; inelul exterior
se fixează axial prin capac (fer. RUL-S.3). Montarea/demontarea: prin presare la temperatura
obişnuită cu scule şi dispozitive adecvate uzuale (fer. RUL-S.4); ordinea de montare; mai întâi se montează rulmentul pe arbore. |
Alegerea
soluţiilor constructive de reglare a jocurilor şi pretensionare (v. subcap.
RUL-T.9,
RUL-P,1.5) |
Scheme de
reglare a jocului axial:
prin deplasarea inelului exterior ca urmare a folosirii de distanţiere
calibrate dimensional montate între capac şi carcasă (fer. RUL-S.1). |
Alegerea
schemei de etanşare a lagărelor (subcap.
RUL-T.9,
RUL-P,1.5) |
Scheme de
etanşare:
etanşare mobilă împotriva intrării impurităţilor din
exterior şi uleiului din interior cu inel din pâslă sau
garnitură manşetă montată în capac la partea de cap a
arborelui; etanşare fixă cu garnituri din carton presat împotriva
curgerii uleiului din interior în zonele capacelor oarbe (fer. RUL-S.5). |
RUL-A.1.6
VERIFICAREA MODELULUI CU PACHETUL MDESIGN
Preprocesarea modelului de
calcul |
||||||||||||
® ® ® |
||||||||||||
Introducerea datelor şi selectarea
opţiunilor de calcul |
||||||||||||
Date şi opţiuni directe |
Date şi opţiuni auxiliare |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Rezolvarea modelului |
||||||||||||
Se activează butonul, |
|
® |
Corectare neconcordanţe sau erori în
datele de intrare (numai dacă apar ferestre de avertizare) |
® |
|
® |
|
® |
|
Se salvează modelul în fişierul
RUL-MD.1 |
||
Postprocesarea rezultatelor |
||||||||||||
|
||||||||||||
Obs.
Din analiza datelor de mai
sus precum şi a celor din fişierul RUL-MD.1 se validează datele
parţiale obţinute prin calculul clasic. |
||||||||||||