Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
|||||
Subcap.3.4 Proiectarea elementului 5
(coloană superioară) |
|||||
A.
Schema de încărcare și date de proiectare
B. Alegerea
materialului și tratamentului termic
Deoarece
coloana superioară (elementul 5) este o piesă care se va suda se adoptă,
oțel sudabil (de ex. S185, S235, S275) (Anexa.M.01),
conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Aceste oțeluri nu se tratează termic
înainte de sudare; după sudare subansamblul se poate supune unei operației de
recoacere de detensionare. Pentru oțelul adoptat în vederea calculelor se vor
reține tensiunea limită de curgere s02 și rezistența la rupere sr. C. Proiectarea
formei constructive Model constructiv
Caracteristici și
restricții constructive -
se
adoptă, din considerente construtive și de greutate minimă, semifabricat
de tip țeavă pătrată; -
legătura elementului 4 cu elemental 5 se va
materializa printr-o îmbinare sudată de colț și se va urmări ca dimensiunea țevii pătrate să
permită aplicarea cordonului de sudură continuu (h5 < b4);
Obs. -
dimensiunea L5-6
rezultă în urma proiectării legăturii 5-6 (asamblare țeavă-țeavă; Subcap.4.1, Ex.4.1). - diametrul găurii de bolț Db se va determina în urma calcului asamblării cu bolț (Subcap.4.2, Ex.4.2). D. Model
de calcul, dimensionare și verificare
Ipoteze de
calcul și solicitări - transmiterea sarcinilor de la elementul 5 la elementul 6 se realizează prin contact direct și pentru calculul de dimensionare se consideră că acesta este încastrat în centrul corpului 6; - modelul de calcul asociat elementului 5 se consideră ca fiind o bară dreaptă , cu secțiune tubulară pătrată cu latura h5 și grosimea t5, încastrată, solicitată la compresiune de forța FZ , la încovoiere de sarcinile FX, FY, MX5 și MY5, la torsiune de momentul MZ5 și la forfecare de forțele FX și FY; - se neglijează efectele găurilor de bolț; - deoarece, modelul de dimensionare cu luarea în considerare a tuturor solicitărilor este de complexitate mărită, în continuare, se adoptă un model simplificat care ia în considerare solicitarea principală de încovoiere oblică dată de forțele FX, FY și momentele MX5, MY5; -
după determinarea dimensiunilor (dimensionare)
prin rezolvarea modelului simplificat și calculul legăturii de tip țeavă-țeavă
(Subcap.4.1,
Ex.4.1)
se va face verificarea cu pachetul MDESIGN (Ghid.4.5,
Ex.4.5) și cu FEA (ANSYS)
Date de
calcul -
despre
sarcini: forțele FX,
FY și momentele MX5, MY5; -
despre forme și dimensiuni: țeavă pătrată tubulară; se adoptă raportul
grosime/latură, k = t/h = 0,05
0,15;
-
despre
material: σ02 tensiunea limită de curgere; c = 2
3 - coeficientul de
siguranță; σat = σ02/c tensiunea admisibilă la tracțiune; σaî = (1,05
1,1)σat
- tensiunea admisibilă la încovoiere.
Relații de calcul -
efortul de încovoiere maxim în
secțiunea critică (model simplificat),
Mî max_Y = MY5 + FX
(Z1 h4);
Mî max_X = MX5 + FY (Z1
h4). (Calc.0) - condiția de rezistență la încovoiere în secțiunea critică (în colțul pătratului profilului),
- dimensionare, din ultima parte a relației de mai sus și ținând cont că uzual pentru țevile pătrate t = k h, (k = 0,05 0,15), se determină dimensiunea necesară a țevii,
și apoi, t5 ≥ E. Proiectarea
formei constructiv-tehnologică Desen constructiv-tehnologic
Recomandări
pentru adoptarea dimensiunilor și a parametrilor tehnologici
- dimensiuni: h5, t5; celelalte dimensiuni se vor obține ca urmare a proiectării legăturii 5-6 (Subcap.4.1, Ex.4.1) și asamblării cu bolț (Subcap.4.2, Ex.4.2); -
prelucrări
tehnologice: frezarea porțiunilor de cap și găurirea pentru obținerea
găurilor de bolț; celelalte suprafețe rămân neprelucrate conform
simbolului atașat; -
calitatea
(rugozitățile) suprafețelor prelucrate: Ra1 = 6,3 ”m
sau Ra1 = 12,5 ”m;
Ra2 = 3,2 ”m
sau Ra2 = 6,3
”m; -
poziția
găurii de bolț (eventual, a găurii pentru reglare) se va stabili la
reprezentarea în desenul de ansamblu
|