Mogan Gh.L, Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Subcap.14.2  Verificarea rulmenților radial-axiali cu bile sau cu role conice montați pe arborele de intrare

 

1.     SCHEMA DE ÎNCĂRCARE

Schema de încărcare a rulmenților radial-axiali cu bile

 

 

2.     DATE DE INTRARE

Forțele exterioare

-        radiale: FrA,  FrB  (se obțin în urma calculului arborelui de intrare, v. Ex.13.1 sau Ex.13.2)     

-        axiale: Fa1  (v. Ex.7); această forță în funcție de sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau - (de la dreapta la stânga) și deci, în funcție de acestea, se impune calculul pentru două cazuri (forța axială încarcă pe rând arborele în ambele sensuri).

Tipul rulmentului și sarcina (capacitatea) dinamică de bază

Rulment radial-axial cu bile  sau cu role conice cu sarcina dinamică de bază C, din catalogul pentru rulmenți (v. Anexa.4.3.1.2 sau Anexa.4.3.1.3.

Factorii de influență

Valorile factorilor de influență e, X și Y sunt specifice rulmentului radial-axial cu bile sau cu role (Anexa.4.3.1.2 sau Anexa.4.3.1.3); se vor considera două perechi ale valorilor factorilor X și Y.

Turația arborelui

Rulmenții se rotesc cu turația arborelui de intrare, n = n1 (v. Ex.2.2).

Durata de funcționare, 

Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RCil, Lh imp  = 8000 ore (v. Ex.1.2.2)                    

3.     SARCINA DINAMICĂ ECHIVALENTĂ ȘI RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT (Calc.0)

Forțele axiale interioare

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5  ;

-        din rulmentul lagărului ,  = 0,5 .

 

Determinarea încărcărilor axiale ale rulmenților

Forța axială totală de încărcare a arborelui,

Fat = ± Fa1 +   -  (cazul 1: Fa1 cu semnul + de la stânga la dreapta; cazul 2: Fa1 cu semnul - Fa1 de la dreapta la stânga.

Forțele axiale exterioare de încărcare a rulmenților

În funcție de valoarea forței axiale totale Fat sunt posibile 3 situații:

a.     Fat > 0, indică că această forță are același sens cu  și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța, FaB = + Fa1 + ; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaA = 0.

b.     Fat < 0, indică că această forță are sens opus cu  și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța FaA = - Fa1 + ; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaB = 0.

c.      Fat = 0,  indică că rulmenții din lagărele  și   nu sunt încărcați axial (caz foarte rar) și FaA = FaB = 0.

Pentru fiecare rulment se va determina sarcina dinamică echivalentă,

 

P = X Fr + Y Fa,

 

unde, valorile factorilor de influență e, X și Y sunt specifice rulmentului radial-axial cu bile (role conice) pentru cele două posibilități :  ≤ e și  > e (v. subcap. 2).

 

Obs. Valoarea maximă a sarcinii dinamice echivalente indică rulmentul cel mai încărcat.

4.     VERIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT  (Calc.0)

Determinara durabilității

L =  [milioane de rotații],

 

unde, exponentul durabilității p = 3 (pentru rulmenți cu bile) sau 10/3 (pentru rulmenți cu role).

Determinara duratei de funcționare

Lh =    [ore].

 

Verificarea duratei de funcționare

Situații posibile:

a.   Lh <  Lh imp,  rulmentul nu rezistă fără să se deterioreze în numărul de ore impus și se impune realegerea altui rulment de același tip (radial-axial cu bile sau cu role conice, Anexa.4.3.1.2 sau Anexa.4.3.1.3), de preferat cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mare care are sarcina dinamică de bază mai mare.

b.   Lh imp <  Lh < ≈1,5Lh imp,  rulmentul este corespunzător.

c.   Lh > ≈1,5 Lh imp, rulmentul este supradimensionat (componentele active ale RCil se deteriorează cu mult înaintea rulmentului) și se poate realege un alt rulment de același tip (radial-axial cu bile sau cu role conice, Anexa.4.3.1.2 sau Anexa.4.3.1.3), de preferat cu același diametru interior (d), dar cu seria de dimensiuni mai mică care are sarcina dinamică de bază mai mică.

Obs. În cazul realegerii rulmentului se impune:

-    reverificarea acestuia pornind cu calculul sarcinii dinamice echivalente urmat de determinarea durabilității și verificarea duratei de funcționare.

-     modificarea modelelor 3D (CATIA) ale rulmentului, arborelui și carcaselor ținând cont de noile dimensiuni ale acestuia