CUPRINS |
CUP-T.1DEFINIRE
CUP-T.2
STRUCTURI CONSTRUCTIVE CUP-T.3
DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
CUP-T.4 CLASIFICARE
CUP-T.5
MATERIALE ŞI TEHNOLOGII
CUP-T.6 FORME ŞI
CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE
CUP-T.7
PARMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI
CUP-T.8
MODELE FUNCŢIONALE ŞI DE CALCUL
CUP-T.8.1 CUPLAJE PERMANENTE
CUP-T.8.1.1.1
Cuplaje permanente fixe cu manşon
CUP-T.8.1.2 Cuplaje permanante mobile
rigide
CUP-T.8.1.2.3
Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor
unghiulare
CUP-T.8.1.2.4 Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor combinate
(axiale, radiale şi ungiulare)
CUP-T.8.1.3.2 Cuplaje permanente mobile elastice cu elemente deformabile nemetalice
CUP-T.8.2 CUPLAJE INTERMITENTE
CUP-T.8.2.1.3
Cuplaje intermitente automate |
CUP-T.1
DEFINIRE
Cuplajele mecanice sunt subansamble care realizează legătura permanentă
sau intermitentă între două elemente ale uneia sau a două
transmisii cu funcţia principală, transmiterea mişcării de
rotaţie şi a momentului de torsiune, şi cu una sau mai multe
funcţii secundare:
-
compensarea abaterilor de poziţie (axiale, radiale, unghiulare şi combinate) a elementelor legate
datorită erorilor de execuţie şi/sau montaj;
-
amortizarea şocurilor şi vibraţiilor, limitarea
sarcinii (momentului de torsiune) transmise;
-
limitarea turaţiei;
-
cuplarea/decuplarea
elementelor legate;
-
întreruperea transmiterii sarcinii la schimbarea sensului.
CUP-T.2 STRUCTURI CONSTRUCTIVE
Fig. CUP-T.1 Structura constructivă
a cuplajului intermitent comandat mecanic (ambreiajul) |
Funcţionare
şi construcţie. În starea normală,
cuplat (ambriat), momentul de torsiune
se transmite prin frecare de la
discul de reazem 3 (de obicei, volantul motorului) la discul condus 1 -
presat între discul (placa) de presiune 2 de acţiunea arcurilor
precomprimate 12 – apoi, prin amortizorul torsional, compus din arcurile
elicoidale tangenţiale 6 şi plăcuţele de fricţiune
5, la butucul 5 şi prin canelură la arborele de ieşire 11 (de
obicei, arborele primar al cutiei de viteze).
Decuplarea (debreierea) se realizează prin deplasarea
axială a mufei 10, care, prin intermediul rulmentului de presiune 7
acţionează capetele pârghiilor de debreiere 7 care, prin rotire în
jurul bolţurilor 8, povoacă
îndepărtarea discului (plăcii) de presiune 2 de volantul 3 şi, în final,
întreruperea transmiterii momentului de torsiune. Discul condus 1 este un
subansamblu compus, la exterior, dintr-un disc suport din oţel placat cu
discuri din materiale de fricţiune şi, la interior, din arcurile elicoidale
6, dispuse echiunghiular tangent la un cerc, şi plăcuţele de ficţiune 4 care
formează amortizorul torsional ce atenuează oscilaţiile momentului de torsiune care
apar datorită şocurilor şi neuniformităţilor induse
de sarcinile dinamice externe. Odată cu încetarea acţiunii mufei de
comandă 10 se eliberează pârghiile 7 şi arcurile 12 apasă
discul (placa) de presiune 2 realizându-se
cuplarea (ambreierea). |
CUP-T.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTJE ŞI
DEZAVANTAJE
Transmisiile
autovehiculelor, maşinilor agricole, tractoarelor, utilajelor tehnologice,
maşinilor unelte, etc. În general, se utilizează în mai toate
ramurile construcţiei de maşini într-o mare diversitate de forme
constructive.
Tab.
CUP-T.1
Avantajele şi dezavantajele cuplajelor mecanice
Avantaje* |
Dezavantaje* |
-
simplitatae
constructivă;
-
protecţia
asupra suprasarcinilor;
-
necesită
precizie de execuţie scăzută şi montaj relativ ieftin;
-
gabarite mai
reduse |
-
capacitate de
transmitere limitată;
-
alunecări (în
cazul transmisiterii forţelor prin frecare);
|
* raportate la alte tipuri de cuplaje
(hidraulice şi electromagnetice) |
CUP-T.4
CLASIFICARE
Tab. CUP-T.2
Clasificarea cuplajelor mecanice |
|||||
Tipurile cuplajelor mecanice
|
Descriere |
||||
Cuplaje mecanice |
Permanente |
Fixe
|
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; nu compensează abaterile; nu amortizeză
şocurile şi vibraţiile |
||
Mobile |
Rigide |
Cu compensare axială |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile axiale prin mişcări
relative între elemente rigide; nu amortizeză şocurile şi
vibraţiile |
||
Cu compensare radială |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile radiale prin mişcări
relative între elemente rigide; nu amortizeză şocurile şi
vibraţiile |
||||
Cu compensare unghiulară |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile unghiulare prin
mişcări relative între elemente rigide; nu amortizeză şocurile
şi vibraţiile |
||||
Cu compensare combinată |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile combinate (radiale, axaiale
şi unghiulare) prin mişcări relative între elemente rigide; nu
amortizeză şocurile şi vibraţiile |
||||
Elastice |
Cu element elastic metalic |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile combinate (radiale, axaiale
şi unghiulare) prin deformarea unor elemente elastice metalice;
amortizeză şocurile şi vibraţiile |
|||
Cu element elastic nemetalic |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune permanent; compensează abaterile combinate (radiale, axaiale
şi unghiulare) deformarea unor elemente elastice nemetalice;
amortizeză şocurile şi vibraţiile |
||||
Intermitente |
Comandate
(ambreiaje) |
Comandă mecanică |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; comandă mecanică |
||
Comandă hidrostatică |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; comandă hidrostatică |
||||
Comandată pneumatică |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; comandă pneumatică |
||||
Comandă electromagnetică |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; comandă electromagnetică |
||||
Automate |
Limitatoare de sarcină |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; întreruperea transmiterii mişcării la
depăşirea unei sarcini fixate |
|||
Limitatoare de turaţie |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; întreruperea transmiterii mişcării la
depăşirea unei turaţii fixate |
||||
Limitatoare de sens |
Transmit mişcarea şi momentul de
torsiune intermitent; întreruperea transmiterii mişcării la
schimbarea sensului de rotaţie |
a b c d e |
Fig. CUP-T.4.1 Abateri de la coaxialitatea arborilor legaţi de cuplaje: a - poziţie de referinţă; b - axială; c - radială; d - unghiulară; e - combinată |
CUP-T.5 MATERIALE ŞI TEHNOLOGII
CUP-T.6
FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTOARE
Tab.
CUP-T.3
Forme şi cauze de comportare necorespunzătoare sau de
scoatere din uz
Forme |
Consecinţe |
Apariţie |
Cauze |
Manifestare |
Evitare |
Deteriorarea
suprafeţelor active de contact |
Comportare
necorespunzătoare (cu neuniformităţi, vibraţii şi
zgomote) |
Cu
precădere, la cuplajele care transmit sarcina prin frecare
|
Uzarea sprafeţelor active |
Mişcări
neuniforme cu vibraţii; alunecări
(patinări) mărite |
Limitarea tensiunilor de
contact admisibile prin calcul; montarea corespunzătoare. |
Ruperea celementelor active |
Scoaterea din uz |
Cu
precădere, la cuplajele care transmit sarcina prin formă |
Depăşirea
rezistenţei statice sau de oboseală a materialului
|
Întreruperea transmiterii
mişcării |
Limitarea tensiunilor maxime
statice sau de oboseală la valori admisibile prin calcul; evitarea
suprasarcinilor de funcţionare
|
CUP-T.7 PARMETRII FUNCŢIONALI
ŞI CONSTRUCTIVI
Fig. CUP-T.7.1 Variaţia
momentului de torsiune
a
b
Fig. CUP-T.7.2 Caracteristicile
cuplajelor elastice: a
- fără amortizare;
b
- cu amortizare |
Parametrii
funcţionali, constructivi şi de calcul principali |
Momentul de torsiune transmis
de un cuplaj are la bază o funcţie variabilă în timp (fig. CUP. T.7.1)
determinată de condiţiile reale de funcţionare care, în
general, se pot identifica prin următoarele perioade: a – şocul la
pornire determinat de sarcinile inerţiale de demarare (accelerare); b - trecerea prin zona de
rezonanţă; c – funcţionare continuă în regim
staţionar; d – şocul la oprire determinat de sarcinile
inerţiale de decelerare.
Momentul de torsiune
(sarcina) nominal, Mtn,
reprezintă cel mai mare moment mediu care apare în regim staţionar de
funcţionare continuă sau intermitentă.
Momentul de torsiune de calcul (alegere), Mtc, reprezintă momentul de torsiune
teoretic pentru calcule de proiectare care ia în considerare şi sarcinile
suplimentare celei nominale: inerţiale, şocurile, forţele
elastice datorate deformării forţate a elementelor componente ale
cuplajului, forţele de frecare interne dintre elementele mobile
componente ale cuplajului; aceste sarcini, dificil de evaluat cantitativ, se
iau în considere în calcul prin intermediul unui coeficient de siguranţă,
Ks, care se determină pe baza datelor experimentale ţinând cont de tipul maşinii motoare, a
cuplajului, de tipul şi regimul de funcţionare al maşinii antrenate. Relaţia
de calcul a momentului de torsiune de calcul,
conţine coeficientul, Ks > 1, dependent de cazurile concrete de funcţionare (v. fer. CUP.P.1). Momentul de torsiune limită (numai pentru cuplajele de siguranţă), ca valoare maximă de protejare a sistemului, în general, se poate determina cu relaţia,
Mtlim=
Ksî
Mtn ,
(CUP-T.2)
în care, Ksî =
1,05…1,25,
reprezintă factorul
de siguranţă
la întrerupere ce se determină în funcţie de cazuri concrete de
funcţionare. Caracteristica elastică (numai pentru cuplajele elastice), dată de variaţia de momentului de torsiune în funcţie de unghiul de rotire, poate fi liniară, cu rigiditate constantă, sau nelinaiară(progresiv sau regresiv, fig. CUP-T.7.2), cu rigiditate variabile.
Rigiditatea torsională (numai pentru cuplajele elastice), ca variaţie
a momentului de torsiune în raport cu variaţia unghiului de rotire
relativă a semicuplajelor (fig. CUP-T.3), Capacitatea (gradul de amortizare) se determină cu relaţia, d = La/Le , în care: La reprezintă lucrul mecanic de amortizare (aria dintre cele două curbe din fig. CUP-T.7.2,b) şi Le - lucrul mecanic de deformare elastică |
CUP-T.8 MODELE FUNCŢIONALE ŞI DE CALCUL
CUP-T.8.1 Cuplaje permanente
CUP-T.8.1.1 Cuplaje permanente fixe
CUP-T.8.1.1.1 Cuplaje permanente fixe cu manşon
Aceste cuplaje realizează o legătură permanentă între elementele cuplate (arbori) şi transmit momentul de torsiune prin intermediul unui manşon monobloc, prin formă - prin asamblări cu ştifturi transversale (fig. CUP-T.8.1.1.1.1,a), prin pene paralele (fig. CUP-T.8.1.1.1.1,b), prin caneluri (fig. CUP-T.8.1.1.1.1,c) etc. - sau prin frecare (fig. CUP-T.8.1.1.1.2).
|
|
|
|
a |
b |
d |
Fig. CUP-T.8.1.1.1.2 Cuplaj permanent fix cu manşon asamblat |
Fig. CUP-T.8.1.1.1.1 Cuplaje permanente fixe cu manşon monobloc: a - cu ştifturi cilindrice transversale; b - cu pene paralele; c - cu caneluri; |
CUP-T.8.1.1.2
Cuplaje permanente fixe cu flanşe
Cuplaje
permanenete fixe cu fnaşe cu şuruburi montate
cu joc |
Cuplaje
permanenete fixe cu fnaşe cu şuruburi montate fără joc |
Fig. CUP-T.1.1.2.1 Cuplaj cu
flanşe cu şuruburi montate cu joc
Funcţionare şi construcţie: momentul de torsiune se transmite de la elementul conducător prin asamblare cu pană paralelă la semicuplajul conducător, 1, şi prin frecare la semicuplajul condus, 2, şi, la fel, prin asamblarea prin pană paralelă la elementul condus; asamblările filetate dispuse echiunghiular sunt compuse din şurubul 3, montat cu joc, şi piuliţa, 5, care asigură forţa normală de apăsare, Fs, necesară transmiterii sarcinii prin frecare; şaiba Grower 4 cu rolul asigurării asamblării împotriva deşurubării.
Condiţia transmiterii momentului de torsiune
prin frecare :
în care Mtc reprezintă momentul de torsiune de calcul (v. rel CUP-T.1), Mf – momentul de frecare, μ – coeficientul de frecare dintre cele două semicuplaje, Fs – forţa de strângere a unei asamblărilor filetate, zs – numărul de şuruburi, D0 – diametrul cercului de dispunere a asamblărilor filetate. Din relaţia (AEC-C.1) se poate
determina forţa care solicită şurubul necesară
pentru calculul asamblării,
|
Fig. CUP-T.1.1.2.2 Cuplaj cu flanşe
cu şuruburi montate fără joc
Funcţionare şi construcţie: momentul de torsiune se transmite de la elementul
conducător prin asamblare cu pană paralelă la semicuplajul
conducător, 1, şi prin
formă la tijele şuruburilor 3 de la care, la fel,
prin formă la semicuplajul condus
2, şi, în continuare, prin
asamblarea prin pană paralelă la elementul condus; asamblările
filetate dispuse echiunghiular sunt compuse din şurubul 3,
montat fără joc (păsuit),
şi piuliţa, 5, care asigură forţa minimă de nedemontare a
asamblăriilor în timpul funcţionării; şaiba Grower 4 cu
rolul asigurării asamblării împotriva deşurubării.
Condiţia transmiterii momentului de torsiune
prin formă (rezistenţa la strivire):
în care, Mtc este
momentul de torsiune de calcul (v. rel CUP-T.1), Condiţia de verificare la forfecare a tijei şurubului:
τf =
unde τaf reprezintă tensiunea admisibilă la forfecare a materialului şurubului |
Obs. Cuplajele cu flanşe cu şuruburi montate fără joc, la aceeaşi sarcină, au gabarite mai reduse decât cele cu şuruburi montate cu joc; pe de altă parte, cuplajele cu flanşe cu şuruburi montate cu joc sunt mai ieftine, avantaj ce conduce la utilizarea acestora frecvent în practică |
CUP-T.8.1.2 Cuplaje permanante mobile
rigide
CUP-T.8.1.2.1
Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor axiale
CUP-T.8.1.2.2
Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor radiale
(transversale)
|
|
Funcţionare şi construcţie: momentul de torsiune se transmite
prin formă de la arborele de
intrare prin asamblare cu pană paralelă la semicuplajul
conducător, 1, prin feţele laterale ale cuplei de translaţie,1-3,
la discul intermediar 3, apoi prin feţele cuplei de translaţie 3 la
semicuplajul 2 şi de la acesta prin asamblare cu pană paralelă
la arborele de ieşire; în timpul funcţionării discul
intermediar descrie o mişcare planetară, centrul său descriind
un cerc cu diametrul egal cu excentricitatea arborilor, e; ştiftul filetat
4 are rolul fixării axiale a semicuplajului.
Condiţia transmiterii momentului de torsiune
prin formă (rezistenţa la strivire):
σs max = 2
(CUP-T.6)
în care, Mtc este
momentul de torsiune de calcul (v. rel CUP-T.1),
|
|
a |
b |
||
Fig. CUP-T.1.2.2.1 Cuplaj transversal
(Oldham) cu element intermediar metalic
|
|||
|
|||
|
|
Funcţionare şi construcţie: momentul de torsiune se transmite
prin formă de la arborele de
intrare prin asamblare cu pană paralelă la semicuplajul
conducător, 1, prin feţele laterale ale cuplei de
translaţie,1-3, la blocul prismatic intermediar 3, apoi prin feţele
cuplei de translaţie 3 la semicuplajul 2 şi de la acesta prin
asamblare cu pană paralelă la arborele de ieşire; în timpul
funcţionării discul intermediar descrie o mişcare
planetară, centrul său descriind un cerc cu diametrul egal cu
excentritatea arborilor, e; şurubul 4 are rolul de dop împotrivea
pierderii lubrifiantului introdus în zona de contact.
Condiţia transmiterii momentului de torsiune
prin formă (rezistenţa la strivire):
σs max = 2
(CUP-T.7)
în
care, Mtc este momentul de torsiune de calcul (v. rel CUP-T.1),
|
|
a |
b |
||
Fig. CUP-T.1.2.2.1 Cuplaj transversal
(Oldham) cu element intermediar nemetalic
|
|||
Obs. Datorită frecărilor mari din cuplele de translaţie se impune folosirea de materiale antifricţiune (de ex. blocul prismatic 3 din fig. CUP-T.7 este din textolit) şi ungerea cu unsori consistenete; din aceste considerente în unele cataloage se indică ca parametru caracteristic este şi randamentul |
|||
CUP-T.8.1.2.3 Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor unghiulare sau unghiular-axiale
Mecanisme unghiulare şi unghiular-axiale folosite pentru cuplaje |
|||
|
|
Funcţionare. Mecanismele cardanice (fig. CUP-T.8.1.2.3.1,a) care transmit şi
transformă mişcarea de rotaţie de la un element
conducător la unul condus cu axele concurente, conform relaţiei,
în care, ω2
este viteza unghiulară a elementului de ieşire, ω1
– viteza unghiulară a elementului de intrare, α – unghiul
direcţiei elementului de ieşire, φ1 – unghiul de
rotire a elementului de intrare.
Din diagramele din
fig. CUP-T.8.1.2.3.1,b se
observă că în cazul mişcării de intrare (ω1)
constantă rezultă mişcarea elementului condus (ω2)
variabilă periodic cu altitudinea crescătoare cu unghiul dintre axe
α.
Astfel, mecanismul
cardanic poate fi cuplaj numai la unghiuri dintre direcţiile de
mişcare reduse (de ex., α <
5) pentru care heterocinetismul este accesibil (adică,
conform definiţiei din subcap. CUP-T.1,
transmite mişcarea de rotaţie, fără a se realiza
transformări ale acesteia) Variante constructive: Soluţia
din fig.
CUP-T.8.1.2.3.2. Momentul de torsiune se transmite de la elementul conducător,
flanşa 1, prin intermediul asamblării cu şuruburi 6, monatae
cu joc, la furca conducătoare 2, apoi la braţele opuse ale crucii
cardanice 4 prin rulmenţi cu ace
3, şi de la celelalte barţe, de asemenea, prin rulmenţi cu ace
la furca condusă 5; ungerea rulmenţilor cu ace se face cu unsoare
consistentă introdusă prin intermediul ugătorului 8 în
canalele din corpul crucii cardanice; pierderea unsorii consistente în timpul
funcţionării este împiedicată de inelul de etanşare 7;
rezemarea axială a rulmenţilor cu ace se prin intermediul
rondelelor 10 şi inelelor elastice 9.
Soluţia
din fig.
CUP-T.1.2.3.3. Momentul de torsiune se
transmite de la arborele conducător 1, prin contactul dintre profilele
practicate în acesta şi elementele (bilele) intermediare 3, de la
acestea la inelul inetrior 5, de asemenea, prin contacte directe, şi în
continuare prin asamblarea prin caneluri la arborele cundus 2; bilele
intermediare 3 sunt ţinute într-un plan de colivia 4; inelul interior 5 este fixat axial prin
intermediul rondelei 7 şi a ineluui elastic 6; pentru împiedicarea
expulzării unsorii consistente din zona activă s-a folosit burduful
de protecţie 8.
Soluţia din fig.
CUP-T.1.2.3.4. Momentul de
torsiune se transmite prin formă de la semicuplajul conducător, furca 1, la
bolţul 5, în continuare, la blocul intermediar 3, de la acesta la
bolţul 4 şi, apoi la semicuplajul condus, furca 2; fixarea
axială a bolţului 5 se face prin inelele elastice 6. Soluţia din fig. CUP-T.1.2.3.5. Momentul de torsiune se transmite prin formă de la semicuplajul conducător 1 cu trei canale de ghidare axiale, la galeţii 2, în continuare, elementul tripod (cu trei braţe) 3, de la acesta prin canelură la arborele condu 5; fixarea axială a elementului tripod 5 se face prin inelele elastice 5; pentru împiedicarea expulzării unsorii consistente din zona activă s-a folosit burduful de protecţie 5. |
|
a |
b |
||
Fig. CUP-T.8.1.2.3.1 Mecanismul unghiular
cardanic: a –
schema funcţională; b – diagramele
de heterocinetism |
|||
|
|
||
a |
b |
||
Fig. CUP-T.1.2.3.2 Soluţia
constructivă a mecanismului cardanic:
a – vedere laterală;
b – structura explodată |
|||
|
|||
Fig. CUP-T.1.2.3.3 Soluţia
constructivă a mecanismului unghiular cu elemente de rulare (Rzeppa) |
|||
|
|
||
a |
b |
||
Fig. CUP-T.T.1.2.3.4 Soluţia constructivă a mecanismului unghiular cardanic cu bloc central şi bolţuri (Curtis): a – secţiune axială; b – structura explodată |
|||
![]() ![]()
a b
Fig. CUP-T.1.2.3.5 Soluţia constructivă
a mecanismului unghiular-axial tripod:
a
– secţiunea axială;
b – structura explodată |
|||
Cuplaje unghiulare |
||
|
|
|
Fig. CUP-T.1.2.3.6 Soluţia constructivă a cuplajului unghiular cardanic cu două mecanisme cardanice legate rigid |
Fig. CUP-T.1.2.3.7 Soluţia constructivă a cuplajului unghiular cardanic cu două mecanisme cardanice legate cu articulaţie sferică |
Fig. CUP-T.1.2.3.8 Soluţia constructivă a cuplajului unghiular (Tracta) cu un mecanism spaţial compus din trei cuple de rotaţie înseriate: 1-3, 3-4, 4-2 |
Cuplaje unghiular-axiale (transmisii universale) |
|||
|
|
Scheme structurale şi de montare Cuplajele unghiular-axiale
(transmisii universale) se
obţin prin înserierea a două mecanisme cardanice/unghiulare care au
axele furcilor de intrare/ieşire paralele/antiparalele iar unghiurile celor două mecanisme
egale (fig. CUP-T.1.2.3.9,a,b).
Astfel, heterocinetismul primului mecanism este anulat de heterocinetismul
celui de-al doilea şi se obţine sincronismul mişcărilor de intrare şi de
ieşire dacă se asigură deplasarea relativă dintre mecanisme prin caneluri (fig. CUP-T.1.2.3.10,a) sau în cadrul unui mecanism (fig.
CUP-T.1.2.3.10,b,c,d) Varaiante constructive Soluţiile din fig. CUP-T.1.2.3.10 reprezintă patru cuplaje unghiular-axiale (transmisii universale) obţinute prin înserierea: a două mecanisme monocardanice cu cruce (fig. CUP-T.1.2.3.10,a) prin intermediul unei asamblări prin canelură; a două mecanisme Rzeppa (unghiular şi unghiular-axial, fig. CUP-T.1.2.3.10,b); un mecanism unghiular Rzeppa cu un mecanism tripod unghiular-axial (fig. CUP-T.1.2.3.10,c); un cuplaj cardanic dublu cu articulaţie sferică cu un mecanism tripod axial-unghiular (fig. CUP-T.1.2.3.10,c) |
|
a |
b |
||
Fig. CUP-T.1.2.3.9 Schemele funcţionale
ale cuplajelor unghiular-axiale cu mecanisme cardanice şi canelură:
a – în Z; b – în W |
|||
|
|
||
a |
b |
||
c
Fig. CUP-TT.1.2.3.10 Soluţii
constructive de cuplaje
unghiular-axiale (transmisii
universale):
a – cardanice
cu posibilitate de deplasare axială prin canelură; |
|||