CUP-T.8.1.2.4 Cuplaje permanente mobile rigide pentru compensarea abaterilor
combinate (axiale, radiale şi ungiulare)
Din categoria acestor cuplaje reprezentative sunt cuplajele dinţate (tab. CUP-T.8.1.2.4.1) care pot compensa, concomitent, toate tipurile de abateri.
Tab. CUP-T.8.1.2.4.1 Cuplaj dinţat
|
|
Funcţionare şi construcţie Momentul de torsiune se transmite de la semicuplajul conducător 1 (cu dantură exterioară bombată) prin contacte multiple (formă) la manşonul conducător 3 (cu dantură interioară), prin asamblarea cu şuruburi montate cu joc 5 la manşonul condus 7 (cu dantură interioară) şi, de asemenea, prin contacte multiple (formă) la semicuplajul condus 2 (cu dantură exterioară bombată). Prin forma bombată (fig. CUP-T.8.1.2.4.1, b) a danturii semicuplajelor montate pe arbori se menţin contactele între dinţi permanent şi în cazul unor abateri unghiulare mari. Aceste cuplaje sunt capabile să transmită momente de torsiune mari la dimensiuni de gabarit reduse, datorită contactelor simultane dintre toţi dinţii conjugaţi ai pieselor de legătură. Momentul de torsiune transmis de cuplaj scade cu creşterea abaterii unghiulare, deoarece în acest caz creşte mult şi lucrul mecanic de frecare din contacte, cu consecinţe asupra uzării şi încălzirii cuplajului. Pentru reducerea frecărilor cuplajul se unge cu unsoare consistentă (sau pentru anumite situaţii funcţionale cu ulei) care se introduce în zona contactelor prin gaura filetată (astupată cu dopul 6) şi care este împiedicată să fie expulzată de capacele 8 şi etanşările mobile cu inel O. Buna funcţionare (fără zgomote), mai ales la viteze mărite, este asigurată de precizii mărite ale danturilor (cu profil evolventic) şi de montarea coaxială a danturilor interioare prin intermediul inelului de centrare 4. |
a |
b |
|
Fig. CUP-T.8.1.2.4.1 Soluţia constructivă a cuplajului dinţat |
CUP-T.8.1.3 Cuplaje permanante mobile
elastice
CUP-T.8.1.3.1 Cuplaje permanente mobile elastice cu elemente deformabile metalice
Cuplaje cu arcuri
bară (Forst) |
||
a
b |
Funcţionare
şi construcţie. Momentul de torsiune se transmite prin formă de la semicuplajul
conducător 1 la semicuplajul condus 2 prin intermediul arcurilor
bară montate în alezaje evazate cu profil liniar (alezaj conic cu
generatoare linie dreaptă) – caracteristica elastică compusă din
două segmente de dreaptă cu pante diferite determinate de
încovoierea barelor cu lungimile de încastrare l1 şi l2
– sau curbiliniu (alezaj conic cu generatoare curbilinie) –
caracteristica elastică compusă dintr-un segmentul neliniar,
determinat de încovoiarea cu lungimea de încastrare variabilă lx Є
[l1,
l2], şi un segment de dreaptă,
determinat de încovoierea barelor cu lungimea de încastrare l1. Aceste cuplaje pot compensa abateri axiale şi
unghiulare ale arborilor cuplaţi prin deplasări relative dintre
semicuplaje şi arcurile bară. Pentru reducerea uzurilor care apar
în timpul funcţionării zona arcurilor bară se unge cu unsoare
consistentă şi pentru evitarea expulzării acesteia se
prevăd carcasele de protecţie 4 şi 5 cu inelele de
etanşare 6. |
|
Fig. CUP-T.8.1.3.1.1 Soluţia constructivă a cuplajului elastic cu arcuri bară (Forst): a – semivedere şi semisecţiune axială; b – caracteristici elastice |
||
Cuplajul cu
arcuri elicoidale (Cardeflex) |
||
a b |
Funcţionare
şi construcţie. Momentul de torsiune se transmite prin formă de la semicuplajul
conducător 1 prin bolţurile 4 la segmenţii 5 şi apoi prin
arcurile elicoidale 3 la segmenţii 5 şi bolţurile 4 montate pe
semicuplajul condus la semicuplajul condus 2.
Caracteristica elastică este compusă din două segmente
de dreaptă, unul corespunzător perioadei de deformare a arcurilor
elicoidale cu sageata Δ > 0 (rigiditate constantă) şi
celălalt apare la momente de torsiune mai mari ca urmare a contactului
direct dintre cepurile de ghidare ale segmenţilor 5 (Δ = 0,
rigiditate infinită). |
|
Fig. CUP-T.8.1.3.1.2 Soluţia
constructivă a cuplajului elastic cu arcuri arcuri elicoidale
(Cardeflex): a – secţiune
axială şi vedere frontală; b – caracteristica elastică |
||
CUP-T.8.1.3.2 Cuplaje permanente mobile elastice cu elemente nemetalice
Cuplaje
elastice cu bolţuri |
|
Fig. CUP-T.8.1.3.2.1 Soluţia constructivă a cuplajului elastic cu bolţuri |
Funcţionare şi
construcţie. Momentul de
torsiune se transmite de la semicuplajul de intrare 1 prin formă la
bolţurile 3 şi prin manşoanele (inelele) din cauciuc 4 la
semicuplajul 2. Manşoanele din cauciuc sunt fixate axial prin
intermediul rondelelor 5 şi inelelor elastice 6. Utilizare Aceste cuplaje
permit compensarea abaterilor radiale, ΔR = 0,3…0,6 mm, unghiulare, Δα ≤ 1o şi a unor abateri axiale în limitele
menţinerii contactelor dintre manşoanele din cauciuc şi alezale semicuplajului 1. Relaţii de
calcul de bază Condiţia de rezistenţa la strivire a elementului elastic (manşonul
din cauciuc), în ipoteza repartizării uniforme a sarcinii pe cele
z bolţuri, este dată de relaţia,
în care: Mtc reprezintă momentul de torsiune de calcul; F1 – forţa care revine unui bolţ; db, lb - diametrul, respectiv, lungimea alezajului manşonului, D1 – diametrul de dispunere a bolţurilor; σs – tensiunea maximă de strivire; σas – tensiunea admisibilă la strivire a cauciucului (5…7 MPa). Condiţia de rezistenţa la încovoiere a bolţului, în condiţiile abaterilor unghiulare maxime (se
consideră lungimea de încastrare maximă,
lb) ,
|
Cuplaje
elastice cu bandaj din cauciuc (Periflex) |
|
Fig. CUP-T.8.1.3.2.2
Soluţia constructivă a
cuplajului elastic cu bandaj din cauciuc |
Funcţionare şi
construcţie. Momentul de
torsiune se transmite de la semicuplajul de intrare 1 prin frecare la
bandajul 3 şi de la acesta de asemenea prin frecare la semicuplajul 2.
Bandajul din cauciuc este fixat pe cele două semicuplaje prin intermediul
discurilor 4
strânse axial cu şuruburile 5. Utilizare Aceste cuplaje
permit compensarea abaterilor radiale, ΔR = 2…6 mm, unghiulare, Δα
≤ 2o…6o şi
axiale Δl = 3…6 mm. În
plus, asigură o bună amortizare a şocurilor şi
vibraţiilor având o mare capacitate de acumulare a energiei de şoc
datorită volumului mărit a elementului elastic. Relaţii de
calcul de bază Condiţia de transmitere a momentului de torsiune prin frecare,
Mtc
≤
Mf = µ i zş Fş
în care, μ este coeficientul de frecare dintre bandaj (din cauciuc) şi semicplaj sau disc (din oţel), D1 şi D2 diametrele minim şi maxim, ale suprafeţelor de frecare, i – numărul de suprafeţe de frecare (pentru cazul din fig. i = 2), zş - numărul de şuruburi, Fş – forţa de strângere a unui şurub. Condiţia de rezistenţă la strivire a bandajului,
σs =
unde, Fş forţa de strângere a unui
şurub, se determină din
relaţia (CUP-T.12);
σs – tensiunea
maximă de strivire, σas – tensiunea
admisibilă la strivire
a cauciucului (5…7 MPa). Condiţia de rezistenţă la forfecare a bandajului,
unde, τf – tensiunea maximă de forfecare, τaf – tensiunea admisibilă
la forfecare a cauciucului
(0,3…0,5 MPa). |
CUP-T.8.2 CUPLAJE INTERMITENTE
CUP-T.8.2.1 Cuplaje intermitente comandate
CUP-T.8.2.1.1 Cuplaje intermitente comandate cu transmiterea
sarcinii prin formă (contact direct)
Aceste cuplaje transmit momentul de torsiune prin contactul direct dintre proeminenţe existente pe cele două semicuplaje; reprezentative pentru această sunt cuplajele cu dantură radială (tab. CUP-T.8.2.1.1.1) şi cu dantură frontală.
Tab. CUP-T.8.2.1.1.1 Cuplaj intermitent cu dantură radială comandat mecanic
|
a b
c d |
Funcţionare şi construcţie În starea cuplat momentul de torsiune se transmite de la arborele 1, prin canelură la semicuplajul danturat la exterior 7, prin dantură (fig. CUP-T.8.2.1.1.2,d) la mufa 6, prin dantură la roata dinţată 3. În starea decuplat roata dinţată 3 se roteşte liber pe arbore sprijinită radial de cuzinetul 6 şi axial de cuzineţii 2 sau 5. Pentru uşurarea cuplării/decuplării se practică rotunjirea frontală a dinţilor şi scurtarea lungimii a fiecărui al doilea dinte de la exterior, precum şi eliminarea fiecărui al doilea dinte de la interior (fig. CUP-T.8.2.1.1.2) În cazul în care cuplarea se realizează în condiţii de mişcare sincronă a elementelor cuplate, apar şocuri torsionale, care conduc la funcţionarea necorespunzătoare a transmisiel precum şi la solicitări suplimentare ale acesteia. Viteza relativă la care poate avea loc cuplarea este limitată de şocurile ce apar în transmisie; pentru mărirea vitezei relative de cuplare se pot adopta soluţii constructive combinate cu sincronizatoare cu fricţiune. |
Fig. CUP-T.8.2.1.1.1 Cuplaj intermitent cu dantură radială |
Fig. CUP-T.8.2.1.1.2 Procesul de cuplare: a – iniţial, necuplat; b – intermediar, deplasare axială fără rotire; c – intermediar, deplasare axială cu rotire; d - final, cuplat |
CUP-T.8.2.1.2 Cuplaje intermitente comandate cu transmiterea
sarcinii prin frecare
Cuplaje multidisc
(cu suprafeţe plane) prin frecare comandate |
|
a
b
c
|
Funcţionare şi
construcţie. Varianta din fig. CUP-T.8.2.1.2.1,a. Momentul de torsiune se
transmite de la semicuplajul conducător 1 prin canelură la
discurile conducătoare 3,
prin
fricţiune la discurile conduse 4 şi de la acestea prin canelură
la semicuplajul condus 2. Forţa de apăsare (fig. c) se realizează prin intermediul
plăcii de presiune 5 sub acţiunea pârghiilor 9 susţinute de
bolţurile 9 şi apăsate de mufa de comandă 8.
Cuplarea/decuplarea se face prin deplasarea axială a mufei de comandă
8 care acţionează/eliberează pârghiile 7. Reglarea forţei de apăsare
(presiunii de contact) precum şi compensarea uzurilor se face cu
ajutorul discului de reazem 6 care are forma unei piuliţe
secţionată şi
blocată cu şurubul 11 montat tangenţial. Desprinderea discurilor la decuplare este
realizată de arcurile profilate 10. Varianta din fig. CUP-T.8.2.1.2.1,b. Momentul de torsiune se
transmite de la semicuplajul conducător 1 prin canelură la
discurile conducătoare 3,
prin
fricţiune la discurile conduse 4 şi de la acestea prin
canelură la semicuplajul condus 2. Forţa de apăsare (fig. c) se realizează prin intermediul
câmpului electromagnetic generat de bobina 5 alimentată prin inelul colector
7. Cuplarea/decuplarea se face prin cuplarea/decuplarea (manual sau automat) a
circuitului de alimentare a bobinei.
Reglarea forţei de apăsare (presiunii de contact) precum
şi compensarea uzurilor se face cu discului de reazem 8 care are forma
unei piuliţe secţionată
şi blocată cu şurubul montat tangenţial, 9. Desprinderea discurilor la decuplare
este realizată de ştifturile 10 acţionate de arcurile 11. Relaţii de
calcul de bază Parametrii geometrici
funcţionali caracteristici sunt asociaţi suprafeţelor de
frecare inelare cu diametrul interior, Di, diametrul exterior, De,
diametrul mediu, De = (Di
+ De)/4, şi lăţimea, b. Ipoteze simplificatoare: sarcina se repartizează egal pe suprafeţele de frecare; forţa de apăsare a discurilor se repartizează egal pe perechile de discuri; formele de variaţie a presiunii şi/sau uzării pe suprafeţele de active se pot sintetiza în două variante: a. distribuţia uniformă a presiunii, (v. Obs.) b. distribuţia uniformă a uzurii (presiunea este distribuită neuniform, v. Obs.). Condiţia de
rezistenţă la strivire a suprafeţelor active ale discurilor,
pentru cazul a. (distribuţia uniformă a presiunii pe suprafeţele active),
pentru cazul b. (distribuţia uniformă a uzurii pe suprafeţele active), în care, pmax reprezintă presiunea maximă pe suprafeţele active; Fc – forţa normală de apăsare (cuplare), b – lăţimea suprafeţelor de frecare, Di – diametrul interior, De – diametrul exterior; σas – tensiunea admisibilă de contact (strivire) a cuplului de materiale ale discurilor (de ex. oţel - oţel, materiale sinterizate - oţel călit, fontă - oţel călit; σas = 1...3 MPa, fără ungere (frecare uscată); pa = 0,2...0,5 MPa - presiunea admisibilă a lubrifiantului, pentru cazul cu ungere. Condiţia de transmitere a momentului de torsiune prin frecare, se poate verifica cu una dintre relaţiile:
pentru cazul a. (distribuţia uniformă a presiunii pe suprafaţele active) fără ungere,
pentru cazul a. (distribuţia uniformă a presiunii pe suprafaţele active) cu ungere,
pentru cazul b. (distribuţia uniformă a uzurii pe suprafaţele active) fără ungere,
pentru cazul b. (distribuţia uniformă a uzurii pe suprafaţele active) cu ungere, în care: Mt reprezintă momentul de torsiune transmis prin frecare, Mtc – momentul de torsiune de calcul; Ff – forţa de frecare corespunzătoare unei suprafeţe active; i – numărul suprafeţelor de frecare; Dm = (De+Di)/2 – diametrul mediu, ψ =b/Dm – factorul de lăţime al suprafeţelor de frecare (De= (1+ψ) Dm, Di = (1-ψ) Dm); μ – coeficientul de frecare al cuplului de materiale în contact (de ex. pentru cazul oţel-oţel, μ = 0,1-0,15 cu ungere sau μ = 0,15-0,4 fără ungere; μ = 0,2-0,5 pentru cazul disc din oţel şi garnitură din răşini sintetice cu fibră de carbon fără ungere (ambreiaje) ) |
Obs.
1. Valoarea uzurii este direct proporţională cu presiunea şi este dependentă de viteză; uzarea uniformă conduce la distribuţia neuniformă a presiunii cu valoarea maximă la diametrul minim (Di ). 2. Distribuţia uniformă a presiunii se apropie de realitate doar în cazul suprafeţelor de frecare în stare nouă sau în cazul în cazul soluţiilor constructive cu element elastic ce menţie presiunea uniform distribuită (de ex. discul de fricţiune al ambreiajului principal al automobilului). 3. Ipoteza uzurii uniforme, în geneal, este mai apropiată de procesele reale, în eventualitatea că totuşi cuplajul ar avea distribuţie uniformă a presiunii , abaterea care rezultă constă într-o supradimensionare în ce priveşte presiunea efectivă - deci o uzare mai redusă - şi o subdimensionare, de valoare mică - în ce priveşte momentul capabil, acoperită de coeficientul de siguranţă folosit uzual [Achiriloaie, 1985]. 4. Coeficientul de lăţime, Ψ, are valoarea optimă Ψopt = 0,27 [Achiriloaie, 1985]. 5. Având în vedere că forţele de frecare care apar în canelurile sepicuplajelor şi cele ale discurilor determină forţa de apăsare între discuri, astfel că în cazul numărului mare de discuri, ultimele sunt prea puţin apăsate reciproc, şi aportul lor la transmiterea momentului de torsiune este mai mic decât influenţa lor asupra creşterii greutăţii cuplajului, momentului său de inerţie etc. 6. Recomandări constructive: numărul de suprafeţe de frecare, i < 6, pentru funcţionare uscată şi i ≤ 16, pentru funcţionarea cu ungere; în cazul i > 1 se adoptă pentru i valori pare şi numerele discurilor conduse, z2 = i/2, respectiv, conducătoare z1 = z2+1.
7. Valoarea
forţei de apăsare (cuplare)
Fc,
determinată
din condiţia de transmitere a momentului de torsiune prin frecare
(v. relaţiile CUP-T.18...CUP-T.21) |
CUP-T.8.2.1.3 Cuplaje intermitente automate
Cuplaje de
siguranţă |
|
a
b Fig. CUP-T.8.2.1.3.1 Cuplaje automate de
siguranţă: a – cu
ştifturi de forfecare; b – multidisc |
Varianta din fig. CUP-T.8.2.1.3.1,a Funcţionare şi construcţie. Momentul de
torsiune se transmite prin formă de la semicuplajul conducător 1 prin pastilele
3, la
ştifturile de forfecare 3 şi de la acestea prin pastilele 5 la
semicuplajul condus 2. Dopurile 6 au rolul să împidice deplasarea
axială a subansamblului a pastilelor 4
şi a ştiftului de forfecare 3. Relaţii de
calcul de bază Condiţia limitării momentului de torsiune transmis,
Mtlim = z Ffor
în care, Mtlim=
Ksî Mt este momentul de torsiune
limită (Ksî =
1,05…1,25 - factor
de siguranţă
la întrerupere); Ffor – forţa de rupere prin forfecare a unui
ştift, Afor – aria secţiunii de rupere prin forfecare a
unui ştiftului, D0 – diametrul de dispunere a stifturilor de
forfecare, d1 – diametrul ştifturilor de forfecare, z –
numărul ştifturilor de forfecare, τr – tensiunea de
rupere prin forfecare a materialului ştiftului. Varianta din fig. CUP-T.8.2.1.3.1,b Funcţionare
şi construcţie. Momentul de torsiune se transmite de la
semicuplajul conducător 1 prin canelură la discurile
conducătoare 3, apoi,
prin frecare
la discurile conduse 4 şi de la acestea prin canelură la semicuplajul condus 2. Forţa de
apăsare, necesară generării forţelor de frecare, este
realizată de arcul elicoidal 5 precomprimat de piuliţa
secţionată 6, asigurată de şurubul montat tangenţial
7. Relaţii de
calcul de bază Condiţia limitării momentului de torsiune transmis (v. rel CUP-T.18, CUP-T.19), se poate verifica cu relaţiile:
pentru cazul distribuţiei uniforme a presiunii fără ungere,
pentru cazul distribuţiei uniforme a presiunii cu ungere,
pentru cazul distribuţiei uniforme a uzurii fără ungere,
pentru cazul distribuţiei uniforme a uzurii cu ungere, în care, Mtlim= Ksî Mt reprezintă momentul de torsiune limită (Ksî = 1,05…1,25 - factor de siguranţă la întrerupere); i – numărul de suprafeţe de frecare; μ – coeficientul de frecare al cuplului de materiale în contact (de ex. pentru oţel-oţel, μ = 0,1-0,15 pentru cazul cu ungere sau μ = 0,15-0,3 pentru cazul fără ungere); Di – diametrul interior; De – diametrul exterior; Dm = (De+Di)/2 – diametrul mediu; ψ = b/Dm – factorul de lăţime a suprafeţelor de frecare, σas – tensiunea admisibilă de contact (strivire) a cuplului de materiale ale discurilor (de ex. oţel - oţel, materiale sinterizate - oţel călit, fontă - oţel călit; σas = 1...3 MPa, fără ungere (frecare uscată); pa = 0,2...0,5 MPa - presiunea admisibilă a lubrifiantului, pentru cazul cu ungere. Forţa de precomprimare a arcului
se determină cu relaţia,
|
Cuplaje
limitatoare de turaţie şi de sens |
||
Fig. CUP-T.8.2.1.3.2 Cuplaj automat
limitator de turaţie |
Fig. CUP-T.8.2.1.3.3 Cuplaj automat
limitator de sens |
Varianta din fig.
CUP-T.8.2.1.3.2 La
pornire odată cu creşterea turaţiei semicuplajului
conducător 2, forţa centrifugă acţionează asupra
saboţilor 3 şi astfel se generează o forţă de
apăsare pe suprafaţa cilindrică interioară a
semicuplajului 1 şi, deci, începerea transmiterii momentului de torsiune
(cuplarea acestuia). La scăderea
turaţiei forţa centrifugă care acţionează asupra
saboţilor scade şi se întrerupe transmiterea momentului de
torsiune. Arcurile 5 asigură decuplarea fermă în cazul lipirii
adezive a bandajului 4 pe suprafaţa de
contact. Varianta din fig. CUP-T.8.2.1.3.3. Pentru sensul de rotaţie indicat în figură, momentul de torsiune se transmite de la semicuplajul conducător 1 prin rolele cilindrice 3 la semicuplajul 2, apoi prin asamblarea cu şuruburile 5, montate cu joc, la flanşa 4. La schimbarea sensului de rotaţie rolele 2 se eliberează (deîmpăneză) şi se întrerupe transmiterea momentului de torsiune apărând mişcare de rotaţie relativă dintre cele două semicuplaje (1 şi 2) poziţionate radial de rulmenţii 6 fixaţi axial de asamblarea cu şuruburi 5 între flanşa 4 şi capacul 9. Pentru realizarea unei cuplări (împănări) rapide rolele 3 sunt apăsate de ştifturile 8 împinse de arcurile 7 |