| 
   Buzdugan I.D., Mogan
  Gh.L. Proiectarea roboților ficși. Universitatea Transilvania din Brașov   | 
 
| 
   Anexa.R.7.1 Aspecte generale despre
  rulmenții cuplelor de rotație  
    | 
 
| 
   Optimizarea constructivă a structurilor mecanice se realizează și prin utilizarea policuplelor de rotație care asigură legătura dintre cele două elemente cinematice prin intermediul unor corpuri de rostogolire. Utilizarea rulmenților, în special, comparativ cu lagărele de alunecare, sau impus datorită următoarelor avantaje: - asigură o centrare mai bună a pieselor care formează cupla; - asigură coeficienții de frecare mai mici și, în general, independenți de condițiile de funcționare; - induc momente de frecare reduse și condiții de funcționare superioare în perioadele de pornire-oprire; - dimensiuni axiale reduse; - execuția se realizează în întreprinderi specializate; Aceste avantaje uneori pot fi diminuate datorită dezavantajelor legate de: - gabaritul radial relativ mare; - sensibilitatea mărită la funcționarea în medii cu impurități; - funcționarea necorespunzătoare în cazul unor sarcini dinamice sau cu șoc; Caracteristicile de performanță de precizie și de funcționare la viteze mari ale sistemelor mecanice ale produselor mecatronice, în special ale roboților industriali, se impun și asupra lagărelor de rotație. Rulmenții standard corespund din punct de vedere al cerințelor de precizie și de rigiditate ale cuplelor roboților industriali, însă folosirea acestora, chiar aparținând seriilor ușoare, este diminuată din cauza dimensiunilor de gabarit și maselor mărite, mai ales că multe cuple de roboți industriali din considerente constructive necesită spații interioare mari. Pentru evitarea acestor dezavantaje s-au proiectat și realizat rulmenți speciali cu dimensiuni ale inelelor (grosimea și lățimea), mult micșorate. Semnificativi în această grupă sunt rulmenții cu contacte în patru puncte (fig. 1,a) care au inele extrasubțiri (chiar și în cazul dimensinilor radiale mari), căi de rulare cu profile cu portanță mărită și capacitate de a prelua forțe axiale în ambele sensuri. Astfel, dimensiunile secțiunii și masele acestor rulmenți sunt mult micșorate (fig. 1,b); de exemplu un rulment cu contacte în patru puncte cu diametrul interior de 75 mm este de aprox. 20 de ori mai ușor decât un rulment similar standard. 
                                                
  a                                                                   
  b Fig.1 Rulmenți cu contact în patru puncte: a  forma; b-dimensiuni și mase Pe de altă parte, realizarea de lăgăruiri cu rulmenți standard presupune considerarea de sisteme de lagăre care presupun susținerea elementelor în mișcare de rotație relativă, cu mai mulți (cel pușin doi) rulmenți dispuși la distanțe relativ mari. Pentru cuplele roboților industriali, gabaritul axial mărit al sistemelor de lagăre cu rulmenți standard, este un dezavantaj care limitează folosirea acestor rulmenți. Pentru evitarea acestui dezavantaj se pot folosi lagăre, de obicei, cu un singur rulment radial-axial de mare portanță, cu gabarite axiale mult micșorate. În Anexa.PR.2 se prezintă câteva variante constructive de rulmenți din această grupă  |