autori
Organe de Mașini. Lucrări de laborator. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lucrarea LD.OM I.01 DESCRIEREA ȘI CARATERISTICILE ELASTICE
ALE ARCURILOR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CUPRINS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.
DESCRIEREA
TEMATICII B.
ASPECTE
CONSTRUCTIV-FUNCȚIONALE C.
CARACTERISTICI CONSTRUCTIVE ȘI FUNCȚIONALE D.
DETERMINAREA EXPERIMENTAL A CARACTERISTICILOR
ELASTICE ALE ARCURILOR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. DESCRIEREA TEMATICII |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.1 Aspecte generale |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arcurile sunt elemente de mașini care, datorită formei și proprietăților elastice ale materialelor, înmagazinează lucrul mecanic al forțelor exterioare, la deformare, și îl restituie, total sau parțial, în perioada de revenire la forma inițială |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.2 Obiectivele lucrării |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Identificarea tipurilor, caracteristicilor și a modalităților de montaj arcurilor. Studiul unor structuri funcțional-constructive care conțin arcuri. Determinarea experimental a caracteristicilor elastice a unor arcuri, frecvent întâlnite în practică |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. ASPECTE FUNCȚIONAL-CONSTRUCTIVE |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B1. Funcțiile și domeniile de
utiizare a arcurilor |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Funcțiile și domeniile de
utilizare ale arcurilor
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B2. Caracteristica elastică, rigiditatea și
energia înmagazinată ale arcurilor |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristica
elastică Caracteristica
unui arc este dependența
dintre sarcina care încarcă arcul (forța, F; momentul, M)
și deplasarea rezultată (săgeata liniară, δ; unghiul de
rotire, θ) definită de relația, F = F(δ), respectiv, M =
M(θ)). Tipuri de caracteristici elastice (fig. d - caracteristici ale arcurilor fără frecări interne; fig. e caracteristici ale arcurilor cu frecări interne (histerezis))
d e Semnificații notații: 1
caracteristică liniară, 2 caracteristică neliniară progresivă, 3 caracteristică neliniară regresivă, 4 caracteristică
teoretică, 5 caracterista la încărcare, 6 caracteristica la descărcare; Fn - forța nominală (de lucru), pentru
arcurile cu deplasări liniare (săgeți); Mn Momentul
nominal, pentru arcurile cu deplasări unghiulare (rotiri); δn
săgeata
nominală; θn rotirea nominală; α unghiul . Precizări: - Arcurile metalice monobloc nu au frecări interne se supun legii lui Hooke și ca urmare caracteristica de încărcare coincide practic cu cea de descărcare (fig. d). - Arcurile metalice multiple (lamelare, foi) sau cele din cauciuc au histerezis consecință a frecărilor de alunecare dintre părțile componente sau respectiv a frecărilor interne au caracteristica de descărcare sub cea de încărcare (fig. e). Rigiditatea arcului Rigiditatea unui
arc, definită ca pantă (tg α) a curbei sarcină-deplasare (caracteristica),
se descrie matematic cu relația,
k = În funcție de valorile rigidității (constante sau
variabile) caracteristicile elastice pot fi: -
neliniare
(poz. 2, 3 din fig. d; poz. 5, 6 din fig. e), cu rigiditate
crescătoare progresiv/regresiv (arcuri tari/moi); -
liniare cu
rigiditate constantă (arcuri liniare) (poz. 1 din fig. d) și
relația de mai sus devine, k = Energia înmagazinată Energia internă înmagazinată
este egală cu lucrul mecanic de
deformare (aria de sub caracteristica elastică) care se determină cu relația:
L = În cazul arcurilor
cu frecări interne (de material sau între elementele componente)
care au caracteristica la încărcare deasupra caracteristicii
la revenire (fig. d) și deci rezultă: lucrul
mecanic de deformare, Lî (aria OABE), mai mare decât
lucrul mecanic restituit la destindere, Ld (aria OCE), și
pierderile (acumulările) prin frecare (histerezis), Lf (aria
OABC), care se transformă în căldură. Evaluarea cantitativă a pierderilor prin frecare
se poate face prin randamentul,
η = sau prin coeficientul de amortizare,
η = |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B3. Clasificare și tipuri de arcuri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Clasificarea
arcurilor
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.4 Structuri funcțional-constructive cu arcuri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subansamblele supapelor sistemelor de distribuție (fig. a
subansamblu supapă cu arc
elicoidal cilindric) Scop: mențin
contactele permanente a supapei în zona scaunului (supapa inchisă) și
între tachet și camă (supapa deschisă); pot fi arcuri elicoidale
cilindrice (conice) cu pas constant sau variabil; se pot proiecta și
pentru modificarea frecvențelor proprii ale subsistemului în care sunt
montate. a Semnificații notații: 1 camă, 2 tachet, 3 arc elicoidal de
comprimare, 4 supapă, 5 scaunul supapei. Subansamblele supapelor sistemelor hidraulice sau
pneumatice (fig. b
subansamblu supapă de siguranță cu arc elicoidal cilindric) Scop: asigurarea curgerii fluidului într-un sens
(supape de sens unic), de reglare a
presiunii a presiunii (supape de siguranță, supape de reducție). b Semnificații notații: 1 șurub de reglare, 2 arc elicoidal
cilindric de comprimare, 3 tijă de apăsare, 4 taler cu garnitură de etanșare. Subansamblele de suspensie
ale vehiculelor (fig. c - ansamblu punte directoare auto; fig. d subansamble suspensie auto cu arc elicoidal cilindric; fig. e subansamble suspensie auto cu
arcuri elicoidale (cilindric și parabolic) montate în paralel; fig. f subansamblu arc
bucșă din cauciuc) Scop: asigură elasticitatea (rigiditatea) totală și,
uneori, amortizarea parțială sau totală ale sistemului de suspensie.
c
d
e
f Semnificații notații: 1 subansamblu de direcție, 2 arc
elicoidal de compresiune integrat în amortizor, 3 articulație sferică,
4 amortizor telescopic, 5 arbore planetar de antrenare a roții, 6
articulație (bucșă) din cauciuc (fig. f), 7 bară stabilizatoare
(antiruliu), 8 bucșă elstică din cauciuc de rezemare; 9 arc
elicoidal cilindric montat în parallel cu telescopul; 10, 11 arcuri
elicoidale cilindric, respective parabolic, montate în paralel; 12 bucșă
din cauciuc de răsucire (https://www.youtube.com/watch?v=FGQYLg9_IZk)
Subansamble de suspensie
ale vehiculelor (fig. g
subansamblu suspensie cu arc în foi eliptic, h subansamblu
suspensie cu arc în foi trapezoidal, i subansamblu suspensie
cu arc în foi parabolic, fig. j
subansamblu suspensie cu arc în foi parabolic și arc în foi
suplimentar, fig. k - subansamblu suspensie cu arcuri din
cauciuc, fig. l subansamblu suspensie cu arcuri în foi și
cu pernă de aer montate în paralel) Scop: asigură elasticitatea (rigiditatea) totală și,
uneori, amortizarea parțială sau totală ale sistemului de suspensie.
g
h i
j k
l Semnificații notații: 1 cadru punte vehicul; 2 arc în foi eliptic;
3 articulație cu bucșă elastică din cauciuc; 4 lonjeron șasiu;
5 bară (cercel) cu articulații (bucși) elastice din caciuc; 6
arc în foi trapezoidal; 7 arc în foi parabolic, 8 arc în foi cu rezemare
mobile (pe role); 9 arc parabolic suplimentar; k arcuri de tip tampon din
cauciuc; 11 arc în foi cu secțiune variabilă și pernă de aer. Precizări: - Deoarece, acumularea/redarea de energie elastică (la deformare) apare numai dacă forța exterioară depășește forțele de frecare dintre foile arcului confortul asigurat este diminuat; dacă forța exterioară este mai mică nu se acumulează energie elastică și forța exterioară este transmisă direct fără amortizare. -
Arcuri cu foi trapezoidale sunt strânse cu o brățară, ca toate
lamelele să participle la preluarea sarcinii, sunt utilizate in principal pe
puntile din spate ale autobasculantelor fiind simplu si ieftin de fabricat si
usor de reparat. -
Arcurile cu foi parabolice laminate asigură o distribuție optimă
a tensiunii de încovoiere formând structuri de egală rezistență; aceste
arcuri sunt cu 20% - 30% mai ușoare si mai subțiri decât cele
trapezoidale, având o durabilitate și o rezistentă mai mare. -
Arcurile în foi suplimentare sunt folosite în cazul autovehiculelor
grele pentru preluarea suprasarcinilor posibile. - Pernele de aer montate, de obicei, pe puntea spate, alături de arcuri cu foi, spre deosebire de arcurile mecanice, pot fi ajustate în mod continuu cu ajutorul aerului comprimat, astfel încât înălțimea vehiculului poate fi adaptată încărcarea punții. Sistemul poate fi controlat de conducătorul auto prin intermediul panoului de comandă din cabina de conducere. Astfel, este posibil ca partea din spate a vehiculului sa fie ridicata în cazurile circulației pe rampe abrupte sau drumuri cu denivelări severe. Subansamblul cuplă de remorcare (fig. m structura
constructivă, n - schema de încărcare, n
detaliu constructiv în zona arcului de pretensionare) Scop: arcul 5, asigură presiunea de apăsare
(pretensionarea) necesară în cupla sferică;
arcul 8 asigură readucerea (menținerea) mânerului în poziția
decuplat. m
n
o Semnificații
notații: 1
mâner de cuplare/decuplare; 2 cârlig de remorcare; 3 corp cuplă de
remorcare; 4 piuliță; 5 arc elicoidal cilindric de pretensionare a
articulației sferice; 6 bridă; 7 articulație cu bolț; 8
arc elicoidal de comprimare de readucere a mânerului 1 în poziția
decuplat; 9 - șurub cu ochi; 10 zăvor de blocare
(autoblocare). Precizare:
Asigurarea presiunii p0 de apăsare necesară din articulația
sferică (din condițiile de eliminare a jocului și de asigurare a
unei uzuri reduse) se face prin strângerea arcului elicoidal de comprimare cu forța Fa
(v. subcap. 8.6, www.rrv.unitbv.ro/DRA).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. CARACTERISTICI CONSTRUCTIVE ȘI FUNCȚIONALE |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C.1 Materiale, caracteristici mecanice și tehnologii |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracterietici
mecanice ale materialelor pentru arcuri Caracteristici
mecanice ale oțelurilor pentru arcuri -
rezistență ridicată la rupere; -
limită ridicată de elasticitate; -
rezistență la oboseală ridicată; -
rezistență la coroziune; -
menținerea proprietăților mecanice la
temperaturi ridicate (când se impune).
Caracteristici
mecanice ale materialelor nemetalice (cauciuc, elastomeri) pentru arcuri -
duritate mărită
(vulcanizare cu materiale de adaus); -
capacitate mare
de amortizare (disipare mărită (peste 30%) a energiei de deformare); -
timp de îmbătrânire mărit; -
rezistență
la acțiunea agenților din
mediu (apă, săruri, uleiuri etc.) -
funcționare
silențioasă. Materiale și
fluxuri tehnologice
Tehnologii Tehnologii pentru arcuri elicoidale - înfășurare la rece (https://www.youtube.com/shorts/KdvR68OF-4U, https://www.youtube.com/watch?v=0woHDeBqHJA); -
înfășurare la cald (https://www.youtube.com/shorts/D4kgv1BOn5A); Obs. Pentru
creșterea rezistenței la oboseală a arcurilor din oțel se poate face sablare cu
jet de alice (fontă, oțel) care conduce la ecruisarea stratului superficial;
protecția anticorosivă se poate face prin, brunare, acoperire
galvanică sau vopsire Tehnologii pentru arcuri din cauciuc -
vulcanizare (https://www.youtube.com/shorts/kg4VtP3g9-c) -
injecție (https://www.youtube.com/watch?v=pIyySjwNKZk, https://www.youtube.com/watch?v=CKLPC9nsO4o)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C2
Forme și cauze de deteriorare și/sau scoatere din uz |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruperea spirei la
oboseală (fig. a arc elicoidal de comprimare rupt, din componența unui
subsistem de suspensie, fig. b - spira de cap a unui arc
elicoidal; fig. c arc elicoidal de comprimare rupt; fig. d secțiunea de rupere)
a
b c
d Precizare: S-a observat, în
practică, că cele mai vulnerabile părți ale arcurilor elicoidale ale
suspensiilor auto sunt spirele de cap unde razele de curbură de la interior
au valori reduse (fig. b) și deci, apar tensiuni de torsiune
mărite; în plus, în zonele spirelor de cap (mai ales, cea de rezemare de la
partea inferioară, fig. a)
mediul de exploatare mai agresiv, deteriorează protecția superficială și
conduce la coroziuni rapide care facilitează apariția de fisuri care în
timp se măresc și, în final, în cazul unui șoc puternic, se produce
ruperea (fig. a, c). Pierderea elasticității
și formei (fig. e arc elicoidal
cilindric cu forma deteriorată; fig. f arc elicoidal
în foi deteriorat) După o perioadă de timp de exploatare arcurile din oțel își pot pierde elasticitatea și forma (fig. e, f) și deci, nu mai asigură funcția (de înmagazinare de energie mecanică); această formă de deteriorare, de obicei, este consecință a tratamentului termic necorespunzător și/sau a exploatării necorespunzătoare (de ex. cu suprasarcini).
e f Deteriorarea și cedarea arcurilor din cauciuc Frecvent apare ruperea ca urmare: -
a încărcării cu
suprasarcini; -
a procesului
de îmbătrânire care presupune diminuarea în timp (câțiva ani) a
proprietăților elastice și de rezistență ale cauciucului;
acest proces este accelerat și de factori ai mediului ambiant
(temperaturi ridicate, umiditate, agenți chimici etc.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C3.
Parametri constructivi, caracteristica elastică, rigiditătea și lucrul
mecanic ale arcurilor (personalizări) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametri constructivi Arcuri elicoidale (fig. a - de întindere; fig. b - de comprimare; fig. c - de răsucire)
a
b c Semnificații notații: d diametrul sârmei (spirei), De
diametrul exterior; Di diametrul interior; Dm
diametrul mediu; t pasul; α unghiul elicei (uzual, α = 6
9o); H0 lungimea arcului liber. Parametri
constructivi: i = Dm/d indicele arcului (i = 4
16; valorile mai mici
se adoptă în cazul tehnologiei de înfășurare la cald); n numărul spirelor active
(care se deformează elastic); nr numărul spirelor de reazem
(nu se deformează), nr ≈ 1,5
2 (fig. d) d Caracteristici elastice ale arcurilor elicoidale cilindrice de
comprimare/întindere (fig. e forme de deformare și caracteristica arcului de comprimare
; fig. f forme de deformare și caracteristica arcului
de întindere)
e f Semnificații notații: d diametrul spirei (sârmei); Dm
diametrul mediu; Di diametrul interior; De
diametrul exterior; t - pasul elicei; α - unghiul elicei (uzual,
α = 6
9o); H0 lungimea arcului în
stare liberă; H0 forța de pretensionare inițială
(numai pentru arcul de întindere); Hc lungimea cârligului;
δ1, H1 săgeata, respectiv lungimea arcului
montat pretensionat cu forța F1; δn, Hn
săgeata, respectiv lungimea arcului la sarcina maximă Fn;
δb, Hb săgeata, respectiv
lungimea arcului la blocare cu sarcina Fb; δlim
săgeata maximă a arcului (corespunzătoare limitei de curgere a materialului,
pentru arcul de tracțiune) la sarcina limită Flim; h cursa
de lucru a arcului. Desen constructiv-tehnologic (fig. g desen de execuție) g Semnificații notații: Ra1,2 calitatea suprafețelor
(rugozitatea) sprafețelor de așezare; Obs. Desenul de execuție conține și caracteristica arcului care trebuie verificată experimental. Rigiditatea arcurilor
elicoidale cilindrice de compresiune/tracțiune Rigiditatea arcului de compresiune/tracțiune, experimental, se poate
determina cu relația,
k = în care, valorile forțelor F1,n
și cursei de lucru h, se determină prin măsurare. Rigiditatea arcului de comprimare/întindere (https://www.youtube.com/watch?v=wFv7mU4ADyA), teoretic, se determină cu relația,
k = în care, d [mm] -diametrul sârmei, Dm [mm] diametrul
mediu, n numărul de spire active; G [MPa] modulul de elasticitate
transversal (G = 8*104 MPa). Obs. Conform relațiilor
de mai sus rigiditatea unui arc de compresiune/tracțiune este constantă
și deci caracteristica elastică este liniară în zona de lucru,
mai puțin în zonele de blocare ((în afara cursei de lucru), fig. d) sau de început/final de deformare (fig. e) unde
comportarea este neliniară. Energia înmagazinată la
încărcare și redată la descărcare Energia mecanică înmagazinată, E, este
egală cu variația lucrului mecanic de încărcare, L, egal cu aria de sub
curba caracteristică a arcului; pentru cazul arcurilor cu caracteristică
liniară, energia mecanică acumulată la deformarea cu săgeata δ sau
lucrul mecanic de încărcare cu forța
F, se determină cu relațiile,
E = L = Caracteristici elastice și rigidități ale arcurilor din
cauciuc (fig. h caracteristica elastică a cauciucului; fig. i caracteristici de
deformare la încărcare ale unui arc de comprimare)
h
i Semnificații notații: σ tensiunea normală, ε deformația, α
unghiul tangentei la curba caracteristică, tg α = Est,
modulul de elasticitate longitudinal (este variabil, materialul nu respectă
legea lui Hooke); oSh (grade Shore) unitate de măsură a durității
cauciucului). Precizări: - Cauciucul nu respectă legea lui Hooke și la încărcare apare o deformație care crește progresiv și apoi la descărcare aceasta descrește regresiv spre zero (fig. h). -
curba de
descărcare este situată sub curba de încărcare, formându-se o buclă
histeresis a cărei suprafață determină lucrul mecanic al
frecărilor interioare; frecările interne se transformă în căldură care se
disipează în mediul adiacent. -
Caracteristicile
elastice ale arcurilor din cauciuc la încărcare/descărcare depind de
duritatea cauciucului (fig. i), de forma și dimensiunile
acestuia (fig. i), Caracteristicile sistemelor de arcuri Arcuri grupate
în serie (fig. j modelul arcurilor înseriate, fig. k arcul echivalent arcurilor înseriate (virtual), fig. l caracteristicile arcurilor 1, 2 înseriate)
j
k l Semnificații notații: F1 forța de încărcare a
arcului 1, F2 forța de încărcare a arcului 2, F forța
de încărcare a arcului echivalent (virtual), δ1 săgeata
arcului 1, δ2 săgeata arcului 2, δs
săgeata arcului echivalent, k1 rigiditatea arcului 1, k2
rigiditatea arcului 2, ks rigiditatea arcului echivalent. Relații de
calcul Ținând cont că, F1 = F2
= F, F1 = k1 δ1, F2 =
k2 δ2 și F = kș δș
rezultă,
δș = δ1 + δ2 → Obs. Din fig. l se
se observă că sistemul de arcuri înseriate
are rigiditatea mai mică decât fiecare din rigiditățile arcurilor
componente (ks < min(k1,
k2)). Arcuri grupate
în paralel (fig. m modelul arcurilor în paralel, fig. n arcul echivalent arcurilor în paralel (virtual), fig. o caracteristicile arcurilor 1, 2 în paralel)
m n
o Semnificații notații: F1 forța de încărcare a
arcului 1, F2 forța de încărcare a arcului 2, F forța
de încărcare a arcului echivalent (virtual), δ1 săgeata
arcului 1, δ2 săgeata arcului 2, δp
săgeata arcului echivalent, k1 rigiditatea arcului 1, k2
rigiditatea arcului 2, kp rigiditatea arcului echivalent. Relații de
calcul Ținând cont că, δp =
δ1 = δ2, F1 = k1 δ1,
F2 = k2 δ2 și F = kp
δp rezultă,
Fp = F1 +
F2 → kp
δp = k1 δ1 + k2 δ2 → kp δp
= k1 δp + k2 δp → kp = k1 + k2. Obs. Din fig. o se
se observă că sistemul de arcuri în paralel
are rigiditatea mai mare decât fiecare din rigiditățile arcurilor
componente (kp > max(k1, k2)) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D.
DETERMINAREA EXPERIMENTAL A
CARACTERISTICII ELASTICE |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D1.
Determinarea caracteristicii elastice a arcurilor elicoidale cilindrice de
compresiune |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schema constructiv-funcțională
a dispozitivului experimental de
determinare a caracteristicii arcului elicoidal cilindric de compresiune (fig. a schemele
dispozitivului experimental cu arcul liber (partea din stânga) și cu
arcul încărcat (partea din dreapta)) a Semnificații
notații (fig. a, b, c): 1 cadru, 2 coloană, 3 placă de reazem, 4 tijă de
încărcare, 5 cântar digital pentru înregistrare masă [kg], 6 unitate de încărcare cu șuruburi
și piulițe stânga-dreapta; Fe forța de încărcare
exterioară; Fi forța din arc (Fi = Fe);
H0 - lungimea arcului în stare liberă (neîcărcat); Hi -
lungimea arcului încărcat cu forța Fi; δi -
săgeata arcului încărcat cu forța Fi. Structura constructivă a
dispozitivului experimental (fig. b dispozitivul cu arcul montat liber (neîncărcat); fig. c dispozitivul cu arcul încărcat); fig. d detaliu cu
arcul în starea liber cu evidențierea măsurării lungimii inițiale
cu șublerul; fig. e detaliu cu înregistrarea șublerului
b
c
d e
Dimensiunile și
rigiditatea calculată a arcului Parametri principali (fig. f desenul și vederea
arcului)
f Valorile parametrilor principali ai arcului
Obs. Valorile parametrilor geometrici se determină prin măsurare cu șublerul
și rigiditatea prin calcul conform relației din subcap. C3 și
ferestrei de calcul din tabelul de mai sus. Semnificații
notații: d diametrul sârmei, Dm diametrul mediu, H0
lungimea arcului liber (neîncărcat), p pasul, nr numărul
spirelor de reazem, n mumărul de spire active, G = 8*104 MPa modulul de elasticitate transversal, k rigiditatea
arcului. Derularea și
rezultatele experimentului (fig. g schema
măsurătorilor) g Derularea experimentului Etapa I: Calcule
preliminare: -
lungimea arcului blocat (spiră pe spiră), Hb
= (n + nr)d = (12 + 1,5)*1,4 = 18,9 mm; -
cursa
maximă a arcului, hmax = H0 Hb = 65 18,9
= 46,1 mm; -
cursa
de lucru (caracteristică liniară), h = (0.,85
0,95) hmax = 42 mm. Se montează
arcul, dispozitivul de încărcare care asigură contactul permanent în toate
legăturile și în urma pornirii
(apăsarea butonului ON/OFF) pe ecranul unității de înregistrare
apare valoarea 0,00 (fig. b). Etapa II: Se încarcă arcul
cu unitatea de încărcare 6 (fig. b) până arcul ajunge succesiv la lungimile H1,
H2, H3 și, corespunzător fiecărei lungimi, se citește
valorile maselor m1, m2 și respectiv, m3
indicată de unitatea 5 (fig. c); valorile lungimilor H1, H2,
H3 se vor determina prin
măsurare cu șublerul (fig. d, e); pentru măsurarea cu șublerul
(v. https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960) Rezultatele experimentului
Prelucrarea datelor Calculul parametrilor caracteristicii elastice (coordonatele punctelor,
(δi, Fi))
Reprezentarea grafică a rezultatelor (fig. h) Valorile rezultatelor obținute
în urma prelucrării datelor se vor vizualiza grafic folosind mediul Excel (Ghid.Excel.03). h Interpretarea
rezultatelor și concluzii Interpretarea rezultatelor -
Din graficul de mai sus se observă că dreapta
marcată cu puncte (caracteristica elastică liniară) - care
interpolează cele trei puncte obținute prin măsurare - are ecuația F
= 1,1532 δ, din care, ținând cont că F = ke δ,
rezultă, ke = 1,1532 Nmm, rigiditatea obținută experimental. -
În
plus, se observă că punctele obținute prin măsurare sunt cu abateri față
de linia caracteristicii elastice, fapt ce indică existența erorilor
aleatorii la măsurare care se pot diminua prin creșterea numărului
măsurătorilor. Concluzii -
În
tabelul cu valorile parametrilor arcului (v. mai sus) se evidențiază
rigiditatea teoretică (calculată) a arcului, k = 1,27 N/mm; abaterea
rigidității teoretice față de cea obținută experimental se
determină cu relația, Ab
= (k ke)/k *100 [%] =
(1,22-1,153)/1,22 *
100 = 5,47 %. -
Se
observă că valoarea abaterii Ab este cu puțin mai mare decât
abaterea admisibilă Ab_adm = ±5%; această neconcordanță
se poate explica ca având la bază, pe de-o parte, erorile de determinare a
rigidității teoretice (mai ales, cele legate de valoarea exactă a
numărului de spire active) și, pe de altă parte, erorile aleatorii de
măsurare în cadrul experimentului. Deci, pentru diminuarea abaterii
rezultatelor se impune reverificarea metodologiei de calcul a rigidității
teoretice (k) și/sau reluarea experimentului, considerând mai multe
măsurători, urmat de o nouă prelucrare a datelor |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D2.
Determinarea caracteristicii elastice a arcurilor elicoidale conice de
comprimare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schema constructiv-funcțională
a dispozitivului experimental de
determinare a caracteristicii arcului elicoidal conic de comprimare (fig. a schemele
dispozitivului experimental cu arcul liber (partea din stânga) și cu arcul
încărcat (partea din dreapta)) a Semnificații
notații (fig. a, b, c): 1 cadru, 2 coloană, 3 placă de reazem, 4 tijă de
încărcare, 5 cântar digital de înregistrare masă [kg], 6 unitate de încărcare cu șuruburi și piulițe
stânga-dreapta; Fe forța de încărcare exterioară; Fi
forța din arc (Fi = Fe); H0 -
lungimea arcului în stare liberă (neîncărcat); Hi - lungimea
arcului încărcat cu forța Fi; δi - săgeata
arcului încărcat cu forța Fi. Structura constructivă a dispozitivului experimental (fig. b dispozitivul
cu arcul montat liber (neîncărcat); fig. c dispozitivul
cu arcul încărcat); fig. d detaliu cu
arcul în starea liber; fig. e
detaliu cu arcul încărcat (deformat
într-o poziție intermediară)
b
c
d
e Dimensiunile arcului (fig. f desenul și
vedere a arcului) f Valorile parametrilor principali ai arcului
Semnificații
notații: d diametrul sârmei, Dm diametrul mediu, H0
lungimea arcului liber (neîncărcat), p pasul, nr numărul
spirelor de reazem, n mumărul de spire active). Obs. Valorile parametrilor geometrici se
determină prin măsurare cu șublerul, (v. https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960). Derularea și
rezultatele experimentului (fig. g schema
măsurătorilor) g Derularea experimentului Etapa I: Calcule
preliminare: -
lungimea arcului blocat (spiră pe spiră), Hb
≤ n.d = 10*1,4 = 14 mm; se adoptă Hb = 13 mm. -
cursa
de lucru (caracteristică neliniară), h = H0 Hb = 65
13 = 52 mm; -
se
adoptă, i = 10 măsurători. Se montează
arcul, dispozitivul de încărcare care asigură contactul permanent în toate
legăturile și în urma pornirii
(apăsarea butonului ON/OFF) pe ecranul unității de înregistrare
masă apare valoarea 0,00 (fig. b). Etapa II: Se încarcă arcul
cu unitatea de încărcare 6 (fig. b) până arcul ajunge la lungimile H1,
H2
H10 și corespunzător fiecărei lungimi se citește
valorile maselor m1, m2
și, respectiv, m10 indicate
de unitatea 5 (fig. c); valorile lungimilor H1, H2
H10 se vor determina prin măsurare cu șublerul (v. https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960). Rezultatele experimentului
Prelucrarea datelor Calculul parametrilor caracteristicii elastice (coordonatele puctelor,
(δi, Fi))
Reprezentarea grafică a rezultatelor (fig. h) Valorile rezultatelor obținute
în urma prelucrării datelor se vor vizualiza grafic folosind mediul Excel (Ghid.Excel.03). h Interpretarea
rezultatelor și concluzii Interpretarea rezultatelor -
Din graficul de mai sus se observă că linia curbă marcată
cu puncte (caracteristica elastică este neliniară) - care interpolează
cele 10 puncte obținute prin măsurare - are valori diferite ale pantei
tangentei în diverse puncte (rigiditatea este variabilă crescărtor); -
În
plus, se observă că punctele obținute prin măsurare sunt cu abateri față
de linia caracteristicii elastice, fapt ce indică existența erorilor
aleatorii la măsurare care se pot diminua prin creșterea numărului
măsurătorilor. Concluzii -
În
literatura de specialitate sunt diverse modele analitice de calcul a
punctelor caracteristicii elastice dar deoarece acestea sunt cu abateri
mărite, recomand determinarea acestora cu AEF (Analiza cu Elemente Finite) cu
softuri performante. -
Pentru diminuarea abaterilor rezultatelor
se recomandă reluarea experimentului, considerând mai multe măsurători, urmat
de o nouă prelucrare statistică a datelor |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D3.
Determinarea caracteristicii elastice a arcurilor elicoidale cilindrice de
întindere |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schema funcțională a
dispozitivului experimental de
determinare a caracteristicii arcului elicoidal cilindric de întindere (fig. a schemele
dispozitivului cu arcul liber (partea din stânga) și cu arcul încărcat
(partea din dreapta) a Semnificații
notații (fig. a, b, c): 1 cadru, 2
tijă, 3 cârlig de încărcare, 4 cântar digital de înregistrare masă [kg], 5 unitate de încărcare cu șuruburi
și piulițe stânga-dreapta; Fe forța de încărcare
exterioară; Fi forța din arc (Fi = Fe);
H0 - lungimea arcului în stare liberă (neîncărcat); Hi
- lungimea arcului încărcat cu forța Fi; δi -
săgeata arcului încărcat cu forța Fi. Structura constructivă a dispozitivului experimental (fig. b dispozitivul cu arcul montat liber (neîncărcat); fig. c dispozitivul cu arcul încărcat; fig. d detaliu cu
arcul în starea liber; fig. e detaliu cu
arcul în starea încărcat și cu evidențierea măsurării lungimii inițiale
cu șublerul)
b
c
d e
Dimensiuni și
rigiditatea calculată a arcului Parametri principali (fig. f desenul și vederea arcului)
f Valorile parametrilor principali ai arcului
Obs. Valorile parametrilor geometrici se determină prin măsurare cu șublerul
(v. https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960) și rigiditatea prin calcul conform relației
din subcap. C3 și ferestrei de calcul din tabelul de mai sus. Semnificații
notații: d diametrul sârmei, Dm diametrul mediu, H0
lungimea arcului liber (neîncărcat), n mumărul de spire active, k
rigiditatea arcului. Derularea și
rezultatele experimentului (fig. g schema
măsurătorilor) g Derularea experimentului Etapa I: Calcule preliminare:
-
lungimea arcului încărcat, H = 93 mm; -
cursa
arcului, h = H - H0 = 93 53 = 40 mm. Se montează
arcul, dispozitivul de încărcare care asigură contactul permanent în toate
legăturile și în urma pornirii
(apăsarea butonului ON/OFF) pe ecranul unității de înregistrare
apare valoarea 0,00 (fig. b). Etapa II: Se încarcă arcul
cu unitatea de încărcare 6 (fig. b) până arcul ajunge la lungimile H1,
H2, H3, H4 și corespunzător fiecărei
lungimi se citește valorile maselor m1, m2, m3
și respectiv, m4 indicate de unitatea 5 (fig. c); valorile lungimilor H1, H2, H3, H4
se vor determina prin măsurare cu șublerul (v. https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960). Rezultatele experimentului
Prelucrarea datelor Calculul parametrilor caracteristicii elastice (coordonatele puctelor,
(δi, Fi))
Reprezentarea grafică a rezultatelor (fig. h) Valorile rezultatelor obținute
în urma prelucrării datelor se vor vizualiza grafic folosind mediul Excel (Ghid.Excel.03). h Interpretarea
rezultatelor și concluzii Interpretarea rezultatelor -
Din graficul de mai sus se observă că dreapta
marcată cu puncte (caracteristica elastică este liniară) - care interpolează
cele trei puncte obținute prin măsurare - are ecuația F = 3,9469
δ, din care, ținând cont că F = ke δ, rezultă, ke
= 3,9469 Nmm, rigiditatea obținută experimental. -
În
plus, se observă că punctele obținute prin măsurare sunt cu abateri față
de linia caracteristicii elastice, fapt ce indică existența erorilor
aleatorii de măsurare care se pot diminua prin creșterea numărului
măsurătorilor. Concluzii -
În
tabelul cu valorile parametrilor arcului (v. mai sus) se evidențiază rigiditatea
teoretică (calculată) a arcului, k = 4,025 N/mm; abaterea rigidității
teoretice față de cea obținută experimental se determină cu
relația, Ab
= (k ke)/k *100 [%] = (3,9469 - 4,025)/ 3,9469 *
100 = 1,98 %. -
Se
observă că valoarea abaterii Ab este mai mai mică decât abaterea
admisibilă Ab_adm = ±5% și, deci se consideră experimentul fiind corespunzător (verifică
modelul teoretic) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D4.
Determinarea caracteristicii elastice a arcurilor din cauciuc comprimate |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schema constructiv-funcțională
a dispozitivului experimental de
determinare a caracteristicii arcului din cauciuc comprimat (fig. a schemele
dispozitivului experimental cu arcul liber (partea din stânga) și cu
arcul încărcat (partea din dreapta)) a Semnificații
notații (fig. a, b, c): 1 cadru, 2 coloană, 3 placă de reazem, 4
tijă de încărcare, 5 cântar digital de înregistrare masă [kg], 6 unitate de încărcare cu șuruburi
și piulițe stânga-dreapta; Fe forța de încărcare
exterioară; Fi forța din arc (Fi = Fe);
H0 - lungimea arcului în stare liberă (neîncărcat); Hi
- lungimea arcului încărcat cu forța Fi; δi -
săgeata arcului încărcat cu forța Fi. Structura constructivă a
dispozitivului experimental (fig. b dispozitivul cu arcul montat liber (neîncărcat); fig. c dispozitivul cu
arcul încărcat); fig. e detaliu cu arcul încărcat (deformat într-o poziție
intermediară) cu evidențierea înregistrării șublerului)
b
c
d
Dimensiunile arcului (fig. f desen și
vedere a arcului) f Valorile parametrilor principali ai arcului
Semnificații
notații: D diametrul interior, De_min diametrul exterior minim,
De_max diametrul exterior maxim, H0 lungimea
arcului liber (neîncărcat). Obs. Valorile parametrilor geometrici se determină prin măsurare cu șublerul,
https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960). Derularea și
rezultatele experimentului Derularea experimentului Se montează
arcul, dispozitivul de încărcare care asigură contactul permanent în toate
legăturile și în urma pornirii
(apăsarea butonului ON/OFF) pe ecranul unității de înregistrare
masă apare valoarea 0,00 (fig. b). Etapa I (încărcare/revenire): Se încarcă arcul
cu unitatea de încărcare 6 (fig. b) până ce acesta ajunge la lungimile H1,
H2, H3, H4 și corespunzător fiecărei
lungimi se citește valoare indicată de unitatea 5 (fig. c) masele m1, m2,
m3, respectiv, m4; valorile lungimilor Hi se
vor determina prin măsurare cu șublerul (https://www.youtube.com/watch?v=eawNHOJp960). La atingerea
cursei (încărcării) maxime se va menține forța o perioadă de aprox.
(10
20) s pentru echilibrarea mecanică (revenire) a structurii interne și
se observă o scădere a forței (masei) de încărcare a arcului. Etapa II (descărcare): Se descarcă arcul acționând în sens
opus unitatea de încărcare (fig. b) până ce acesta ajunge la lungimile H6, H7, H8,
H9 și corespunzător fiecărei lungimi se citește valoare
indicată de unitatea 5 (fig. c)
masele m6, m7, m8, respectiv, m9;
valorile lungimilor H6, H7, H8, H9 se
vor determina prin măsurare cu șublerul. Rezultatele experimentului
Prelucrarea datelor Calculul parametrilor caracteristicii elastice (coordonatele puctelor,
(δi, Fi))
Reprezentarea grafică a rezultatelor (fig. g) Valorile rezultatelor obținute
în urma prelucrării datelor se vor vizualiza grafic folosind mediul Excel (Ghid.Excel.03).
g Interpretarea
rezultatelor și concluzii Interpretarea rezultatelor -
Din graficul de mai sus se observă că linia curbă
marcată cu puncte albastre (caracteristica elastică teoretică) care
este o medie a caracteristicii elastice
de încărcare (de deasupra) și caracteristicii
elastice de descărcare (de desubt). -
În
plus, se observă că punctele obținute prin măsurare sunt cu abateri față
de liniile caracteristicilor elastice (de încărcare și descărcare), fapt
ce indică existența erorilor aleatorii la măsurare care se pot
diminua diminua prin creșterea numărului măsurătorilor. -
Din
graficul de mai sus se observă fenomenul de histerezis (acumulare de
energie) determinat de lucrul mecanic al forțelor de frecare interne
(aria dintre liniile curbe de încărcare și de descărcare) care se
transformă în căldură. Concluzii -
În
literatura de specialitate sunt diverse modele clasice de calcul a punctelor
caracteristicii elastice dar, deoarece acestea sunt cu abateri mărite,
recomand determinarea acestora cu AEF (Analiza cu Elemente Finite) cu softuri
performante. -
Pentru diminuarea abaterilor rezultatelor
se recomandă reluarea experimentului considerând mai multe puncte de măsurare
și repetarea măsurătorilor urmate de o nouă prelucrarea statistică a
datelor |