autori… Organe de Mașini. Lucrări de laborator. Universitatea Transilvania din Brașov 

 

Lucrarea LD.OM I.03

DESCRIEREA CONSTRUCTIVĂ ȘI FUNCȚIONLĂ A ASAMBLĂRI FILETATE ȘI CU ȘURUBURI DE FIXARE

 

CUPRINS

A.      DESCRIEREA TEMATICII

B.      ASPECTE CONSTRUCTIVE ȘI TEHNOLOGICE

C.      ÎNCĂRCĂRI ȘI MODURI DE TRANSMITERE A FORȚELOR PRIN ASAMBLĂRILE CU ȘURUBURI

D.      STUDII TEORETICO-EXPERIMENTALE PRIVIND ÎNCĂRCAREA ȘI SOLICITAREA ASAMBLĂRILOR CU ȘURUBURI

E.      PROIECTAREA  ASAMBLĂRILOR CU ȘURUBURI, ȚINÂND CONT DE ETAPELE DE FUNCȚIONARE

A.    DESCRIEREA TEMATICII

A.1 Aspecte generale

Asamblările filetate sunt legături demontabile care se pot monta/demonta repetat fără a se distruge elementele componente fiind utilizate frecvent în construcția de mașini; peste 60% din piesele mașinilor (inclusiv, vehiculelor) au la bază filete.

Avantajele asamblărilor cu filete în raport cu alte tipuri de legături similare (îmbinări sudate, prin lipire etc.):

- forțe de strângere (fixare) mari;

- ușor de montat și de demontat cu forțe reduse;

- sigure în exploatare;

- ieftine, deoarece se execută în întreprinderi specializate, în producție de masă;

- sunt interschimbabile, la scară internațională;

- asigură condiția de autofixare, cu precădere, în condiții de încărcare statice.

Dezavantajele asamblărilor cu filete în raport cu alte tipuri de legături similare (îmbinări sudate, lipire etc.):

-   filetul, prin forma sa este un  puternic concentrator de tensiuni;

-   necesită asigurare suplimentară împotriva autodesfacerii, mai ales, în cazul solicitărilor dinamice (vibrații)

A.2 Scopul lucrării

Identificarea tipurilor, caracteristicilor și a modalităților de montaj a asamblărilor cu șuruburi.

Studiul structurilor funcțional-constructive.

Simularea experimentală a funcționării asamblărilor cu șuruburi cu încărcări diverse

B.    ASPECTE CONSTRUCTIVE ȘI TEHNOLOGICE

B.1  Descriere constructivă a filetelor de fixare

Filetul  se prezintă sub forma unor spire (proeminențe) elicoidale dispuse uniform pe o suprafață cilindrică sau conică la exterior sau la interior.

Particularități de generare a filetului (a – parametri de generare a spirei (elicei); – unghiul de înclinare a spirei; c – direcția spirei (spre dreapta, stânga);  d – filet cu două începuturi)

a

                                b

c

                                d

Semnificații notații:  p – pasul filetului;  d1, d2, d – diametrele corespunzătoare cilindrului interior, mediu, respectiv, exterior ; β1, β2, β – unghiurile de înclinare a elicei (spirei) corespunzătoare diametrului interior, mediu, respectiv exterior; unghiul de înclinare a spirei (elicei), β2 = arctg(p/πd2).

 

Parametrii geometrici ai filetelor de fixare   (– filet cilindric; f – filet conic)

e

f

Semnificații notații: d – diametrul exterior (de obicei este diametrul nominal) al filetului șurubului; D – diametrul exterior al filetului piuliței; d2, D2  – diametrul mediu al filetului șurubului, respective, piuliței (la nivelul acestor diametre grosimea golului este egală cu grosimea plinului); d1 – diametrul interior al filetului șurubului; D1 – diametrul interior al filetului piuliței; α – unghiul filetului (α = 60o,  pentru filete metrice; α = 55o,  pentru filete Whitworth); H – înălțimea profilului filetului.

Precizare: filetele conice se utilizează, în special, pentru asamblări care necesită, în plus, și o bună etanșare a mediilor fluide.

 

 Clasificarea filetelor

Criteriul

Tipul

Descriere

Destinația

De fixare

Se utilizează în construcția asamblărilor filetate

De măsurare/reglare

Sunt utilizate în construcția aparatelor de măsură (micrometre)

De mișcare

Se utilizează în construcția cuplelor elicoidale (transmisii șurub-piuliță)

Numărul începuturi

Cu un început

Se utilizează pentru deplasări (curse) mari corespunzătoare unor unghiuri de rotire mici

Cu două sau mai multe începuturi

Sensul de înfășurare al spirei filetului

Spre dreapta

Cele spre dreapta sunt frecvent întâlnite

Spre stânga

De sistemul de măsurare

Metrice

Au dimensiunile în mm și sunt standardizate; unghiul profilului, α = 60o

Whitworth  

Pot avea dimensiunile în țoli și sunt folosite rar; unghiul profilului, α = 55o

Suprafața pe care se genereză filetul

Cilindrice

 Pot fi la exterior sau interior

Conice (exterioare, interioare)

Mărimea pasului filetului

Cu pas mare

Apare pericolul nerespectării condiției de autofrânare

Cu pas normal

 Sunt cele mai des întâlnite

Cu pas fin

Se folosesc pentru filetele de măsurare și de reglare

Forma profilului spirei

Triunghiular cu unghiul, α = 60o

 Asamblări de fixare

Triunghiular cu unghiul, α = 55o

 Asamblări de fixare și de etanșare

Pătrat, α = 0o

Pentru cuple elicoidale cu randament mai mare, dar imprecise

Trapezoidal, α = 30o

Pentru cuple elicoidale cu randament mai redus, dar mai precise

Precizare: filetele cu pofilul pătrat (α = 0o) sau trapezoidal (α = 30o) sunt utilizate pentru construcția cuplelor elicoidale.

 

B.2 Structuri ale asamblărilor cu șuruburi

Asamblările cu șurub sunt legăturile directe demontabile realizate prin contactul direct dintre filetele conjugate, interior (al piuliței sau al piesei cu filet interior) și exterior (al șurubului).

Variante constructive: fig. a –  șurub-piuliță cu joc în găuri de trecere; b – cu  șurub cu joc și gaură filetată înfundată; d – cu prezon și piuliță cu joc și gaură filetată înfundată.

              

                                                      a                                                    b                                               c

B.3 Materiale și tehnologii

Materiale

Oțelurile pentru șuruburi și piulițe de fixare standardizate sunt împărțite în grupe (clase) de caracteristici mecanice, fiecare grupă fiind asociată unor materiale cu caracteristici apropriate.

Simbolurile grupelor de caracteristici mecanice uzuale pentru șuruburi sunt: 3.6, 4.6, 4.8, 5.6, 5.8, 6.8, 8.8, 10.9, 12.9

Semnificații: pentru simbolul x.y: x*100 = Rm - rezistența de rupere (σr) [MPa]; x*y*10 = Rp  - rezistența (limita) la curgere (σc, σ02) [MPa] (ex. pentru simbolul 6.8: σr = 6*100 = 600 MPa, σc = 6*8*10 = 480 MPa).

Simbolurile grupelor de caracteristici mecanice uzuale pentru piulițe  sunt: 4, 5, 6, 8, 10, 12.

Semnificații: pentru simbolul x: x*100 = Rm - rezistența de rupere (σr) [MPa] (ex. Pentru simbolul 8, σr = 8 x 100 = 800 MPa).

Marcarea grupei (clasei) carateristicilor de material (fig. a - pentru șurub, fig. b – pentru piuliță)

          

       a                                                     b  

 Grupele de caracteristici ale materialelor șuruburilor și piulițelor

Simbolul grupei (clasei) de caracteristici mecanice

Limita de curgere,

σc [MPa]

Rezistența la rupere,

σr [MPa]

Oțeluri posibile

Piuliță

Șurub

4

4.6

240

400

Oțeluri cu %C scăzut (ex. S275, E295, 15Cr09, C15 etc.)

4.8

320

5

5.6

300

500

5.8

400

6

6.6

360

600

Oțeluri cu %C mediu (ex. C45, 41Cr4, 42CrMo4 etc.)

6.8

480

6.9

540

8

8.8

640

800

10

10.9

900

1000

Oțeluri cu %C mare, călite (ex. C55, C60, 51CrV4 etc.)

12

12.9

1080

1200

 

14.9

1260

1400

 

Tehnologii de execuție a filetelor

Prelucrarea filetelor prin așchiere manual (fig. c – cu tarodul, pentru filete interioare;  fig. d – cu filiera, pentru filete exterioare)

 

              

                                                         c                                                                         d  

Prelucrare cu tarodul manual: https://www.youtube.com/watch?v=-IWB3GmWSHo

Prelucrare cu tarodul pe strung: https://www.youtube.com/shorts/YfpmQ-36g0k

Prelucrare cu filiera manual: https://www.youtube.com/watch?v=F1L6X4SY3D4&t=55s

Prelucrare cu filiera pe strung: https://www.youtube.com/shorts/W2-mvym1yjU

Prelucrarea filetelor prin  strunjire

-        Filete exterioare:  https://www.youtube.com/shorts/lHQNiIfCxM0, fără degajare (“așa NU”),

                             https://www.youtube.com/watch?v=9IvWuXjCVbg&t=12s, fără degajare (“așa Da”, v. Anexa.ST.05).

-        Filete interiore:  https://www.youtube.com/shorts/gKE1lqE7MJ4; https://www.youtube.com/shorts/VHWWGl7v-Sw.

Prelucrarea prin deformare plastică (prin rulare)

https://www.youtube.com/shorts/HEpyuLSuODY    

https://www.youtube.com/watch?v=rwArBBcUNr4 

Precizări:

-        Spre deosebire de cazul prelucrării filetului prin așchiere când fibrajul semifabricatului laminat se intrerupe (fig. e) în cazul prelucrării prin deformare plastică la rece se păstrează continuitatea fibrelor materialului (fig. f) și se obține o rezistență mărită a filetului.

e

f

-        Tehnologiiile de execuție a filetelor se face în funcție de seria de fabricație: în cazul unicatelor și seriilor mici se face prin filetarea cu filiera, pentru șurub, și cu tarodul, pentru piuliță, sau prin strunjire cu cuțitul; în cazul seriilor de fabricație mari (de șuruburi și piulițe) filetarea se face, prin așchiere cu scule speciale (https://www.youtube.com/watch?v=xSg3rnKoBZE) sau prin deformare plastică prin rulare pe mașini automate (https://www.youtube.com/watch?v=ARQ3r9ZdFvE, https://www.youtube.com/shorts/r_1yDa8s2Io).     

B.4 Forme de deteriorare și scoatere din uz a asamblărilor filetate

Încărcări și tensiuni din asamblările filetate șurub-piuliță (fig. a – secțiuni critice ale șuruburilor;  Detaliu A - distribuția sarcinii pe spirele piuliței, Detaliu B - variațiile tensiunilor din tija șurubului)

                                                                                                    a

Semnificații notații:   t1, t2, t3 – tronsoane cilindrice; t4 – tronson filetat în afara piuliței; t5 – tronson filetat în contact cu filetul piuliței; F – forța axială din șurub (după montaj); σ0 – tensiunea normală în secțiunea tijei șurubului cu aria minima (tronsonul t2).

Precizări: 

a.     concentratorul de tensiune indus de filet (zona interioară cu rază redusă) produce valori mult mărite ale tensiunilor axiale, radiale și tangențiale (v. Detaliu B);

b.     sub acțiunea forței F, având în vedere că șurubul are secțiune variabilă (5 tronsoane cu secțiuni de arii diferite), din cauza racordărilor de trecere (concentratorilor de tensiune) apar vârfuri ale tensiunii normale  (de ex. în zona primei spire de contact a șurubului cu piulița apare tensiunea 5σ0 (fig. a);

c.      vârful de tensiune maxim, 5σ0, din zona primei spire a șurubului în contact cu piulița, este determinat de concentratorul de tensiune de la interiorul filetului;

d.     transmiterea forței F prin formă (după direcția normală a contactului) de la spirele filetului șurubului la spirele filetuluiși piuliței se face diferențiat (v, Detaliu A), prima spiră preia maxim (aprox. 34%F) și ultima a 6 - a minim (sub 10%), https://www.youtube.com/watch?v=-gptqNildV4&t=5s; deci, se poate concluziona că numărul necesar de spire al piulițelor, în general, este minim 6.

e.      deoarece, în zona primei spire de contact a șurubului cu piulița forța de încărcare și tensiunea sunt maxime (v. pct. c și d), în această zonă apar ruperi cu frecvența cea mai mare, 65%; în alte zone apar frecvențe de rupere mai reduse (fig. a): 20% în zona de trecere capul șurubului-t1, 15% în zona de trecere t3-t4 (începutul filetului).     

Obs. În fig. b se evidențiază prin intermediul Analizei cu Elemente Finite (FEA) concentratorul de tensiune din zona primei spire în contact cu piulița cu valoarea tensiunii normale mult mărită, σ = 1430,8 MPa.  

b (www …)

Deformarea plastică și rupera tijei șurubului la suprasarcini accidentale (șocuri)

Pentru șuruburi din oțeluri moi (ductile) (fig. c – caracteristica oțelurilor moi;  fig. d – alungirea plastică a tijei șurubului; fig. e – ruperea tijei șurubului)

                                               d

  

c

                                            e

Semnificații notații: σc (Rp0,2) – limita de curgere; σr (Rm) – rezistența la rupere; σp – limita de proporționalitae (elasticitate liniară).

Precizări:

-        La apariția unei suprasarcini (încărcare mai mare decât cea pentru care a fost proiectat), în primă fază, tija filetată în zona primei spire a șurubului în contact cu piulița se alungește plastic, pasul se mărește (fig. d), și apoi se rupe (fig. e, https://www.youtube.com/watch?v=UxVlgn7h6b8).      

-        În practică frecvent apare deformarea plastică a tijei șurubului fără să se rupă; astfel, șurubul este deteriorat nemai fiind posibilă montarea unei piulițe noi.

-        Aceste deteriorări se pot evita prin exploatarea asamblării fără suprasarcini accidentale.                                              

Pentru șuruburi din oțeluri dure (fragile) (fig. f – caracteristica oțelurilor dure;  fig. g – ruperea tijei șurubului)

              

                                      

                     

                                                          f                                                                       g

Semnificații notații: Rp0,2 – limita de curgere, corespunzătoare valorii deformației remanente 0,2; Rm) – rezistența la rupere.

Precizări: 

-        La apariția unei suprasarcini (încărcare mai mare decât cea pentru care a fost proiectat) după o alungire plastică mult redusă  tija șurubului se rupe în zona primei spire a șurubului în contact cu piulița (fig. g).

-        Această deteriorae se poate evita prin exploatarea asamblării fără suprasarcini accidentale.                                              

 

Rupera tijei șurubului la oboseală (fig. h – caracteristica oțelurilor dure;  fig. i – ruperea tijei șurubului) 

     

                                         h                                                                                  i                                         

Semnificații notații: σR – tensiunea limită la oboseală a oțelului;  σr – tensiunea de rupere; N0 – numărul de cicluri de bază

Precizări: 

-        În timpul exploatării după un număr de cicluri de solicitare mare (N>104) în zona concentratorului de tensiune al primei spire a șurubului în contact cu piulița pot apărea fisuri care cu timpul se măresc și în final apare ruperea (aria secțiunii fiind mult redusă).

-        Această deteriorare ca formă principală de cedare se poate evita prin exploatarea asamblării o perioadă de timp mai mică decât cea luată în considerare la proiectare.

                                              

Deteriorarea filetului șurubului și/sau piuliței (fig. j – șurub cu filetul deformat plastic;  fig. k – șurub cu filetul forfecat)

                                      

              

                                                          j                                                                             k

Precizări:

-        Consecință a depășirii rezistenței la strivire a unuia din materialele șurubului sau piuliței, în exploatare, cu încărcări mărite (suprasarcini, șocuri) poate apărea deteriorarea superficială (la suprafață) a filetului (fig. j); astfel, șurubul/piulița sunt scoase din uz.

-        Consecință a depășirii rezistenței la forfecare a unuia din materialele șurubului sau piuliței, în exploatare, cu încărcări mărite (suprasarcini, șocuri) poate apărea ruperea filetului la bază; astfel, șurubul/piulița sunt scoase din uz.

-        În cazul deteriorării spirei prin strivire (deformarea plastică a flancurilor filetului), demontarea/remontarea asamblării este anevoioasă și, uneori, chiar imposibilă.

-        Forfecarea spirelor șurubului/piuliței (fig. k) se produce, cu precădere, în cazul filetelor de dimensiuni mici din oțeluri moi

C.    ÎNCĂRCĂRI ȘI MODURI DE TRANSMITERE A FORȚELOR PRIN ASAMBLĂRILE CU ȘURUBURI 

C.1 Scheme de încărcare și moduri de transmitere a forțelor

C.1.1 Asamblări cu șurubui cu încărcări particulare (cazuri simplificate)

Asamblare cu șurubui încărcată axial centric

Asamblare cu șurubui încărcată axial excentric

Forța din centrul asamblării încărcată axial centric și modul de transmitere a acesteia de la elementul 1 la elementul 2:

FCx = FEx - forță axială, se transmite prin formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă)

Forța și momentul din centrul asamblării încărcată axial excentric și moduri de transmitere a acestora de la elementul 1 la elementul 2:

FCx = FEx - forță axială, se transmite prin prin formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă);

MCz = FEx yE - moment transversal, se transmite prin formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă) 

Asamblare cu șurubui încărcată transversal centric

Asamblare cu șurubui încărcată transversal excentric 

     

Forța din centrul asamblării încărcată transversal centric și modul de transmitere a acesteia de la elementul 1 la elementul 2:

FCy = FEy - forță transversală, se transmite prin frecare;

 

Forța și momentul din centrul asamblării încărcată transversal excentric și moduri de transmitere a acestora de la elementul 1 la elementul 2:

FCy = FEy - forță transversală, se transmite prin frecare;

MCx = FEz yE – moment axial, se transmite prin frecare

C.1.2 Asamblare cu șurubui încărcată complet (caz general)

Semnificații notații:   E – punct de încărcare exterior; C – centrul asamblării; FEx, FEy, FEz – forțele exterioare, după axele X, Y, respectiv, Z; FCx, FCy, FCz – forțele din centrul asamblării; MCx, MCy, MCz – momentele din centrul asamblării; ” - coeficientul de frecare dintre suprafețele în contact.

Forțele și momentele din centrul asamblării și moduri de transmitere prin asamblare de la elementul 1 la elementul 2:

FCx = FEx - forță axială, se transmite prin formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă);

FCy = FEy - forță transversală, se transmite prin frecare;

FCz = FEz - forță transversală, se transmite prin frecare;

MCx = FEy zE + FEz yE – moment axial, se transmite prin frecare;

MCy = FEz xE - moment transversal, se transmite formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă);

MCz = FEx yE - moment transversal, se transmite prin formă (șaibă, piuliță, filet, tijă șurub, cap șurub, șaibă)

C.2 Scheme de încărcare și moduri de transmitere a forțelor prin asamblările cu șuruburi ale DRA

Asamblarea filetată asociată legăturii 1-4

           

 

Semnificații notații: 1 – cârlig de remorcare; 4 – tirant superior; FX, FY, FZ – forțele exterioare de încărcare după axele X, Y, respectiv, Z; Ft  =  – forța transversală din planul XY; Ff – forța de frecare pe suprafața de contact dintre elementele 1-4; ” - coeficientul de frecare pe suprafața de contact 1-4;

Moduri de încărcare și de transmitere a forțelor prin asamblarea filetată de la elementul 1 la elementul 4:

-        forța FZ încarcă asamblarea axial, se transmite prin formă (tijă filetată, filet, piuliță, șaiba plată, elementul 4); 

-        forța Ft (rezultanta forțelor FX, FY) încarcă asamblarea transversal și se transmite prin frecare.

 

Asamblarea cu șuruburi asociată legăturii 9-10

Semnificații notații: 1 – cârlig de remorcare; 9, 10 – flanșe dreptunghiulare asamblate cu 4 șuruburi; FX, FY, FZ – forțele de încărcare a asamblării;  MX9 – momentul axial în centrul asamblării; MX9, MX9 – momentele transversale în centrul asamblării; ” - coeficientul de frecare pe suprafața de contact 9-10.

Forțele și momentele din centrul asamblării cu șuruburi și moduri de transmitere a acestora de la elementul 9 la elementul 10:

-        forța FX încarcă asamblarea cu șuruburi axial și se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        forța FY încarcă asamblarea  cu șuruburi transversal și se transmite prin frecare; 

-        forța FZ încarcă asamblarea  cu șuruburi transversal și se transmite prin frecare; 

-        momentul axial, MX9 = FY (Lc+Z1), se transmite  prin frecare; 

-        momentul transversal, MY9 = FX (Lc +Z1) + FZ (X1 + h6/2 + a),  se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        momentul transversal, MZ9 = FY (X1 + h6/2 + a), se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub).

 

Asamblarea cu șuruburi asociată legăturii 13-2 (13’-2’)

Semnificații notații: 1 – cârlig de remorcare; 13, 2 – bare (plăci); FXs, FYs, FZs – forțele de încărcare a asamblării din stânga; MY2 – momentul axial în centrul asamblării; MX9, MZ9 – momentele transversale în centrul asamblării; ” - coeficientul de frecare pe suprafața de contact 13-2.

Forțele și momentele din centrul asamblării cu șuruburi și moduri de transmitere a acestora de la elementul 13 la elementul 2:

-        forța FYs = FY/2 încarcă asamblarea cu șuruburi axial și se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        forța FXs = FX/2 încarcă asamblarea  cu șuruburi transversal și se transmite prin frecare; 

-        forța FZs = FZ/2 încarcă asamblarea  cu șuruburi transversal și se transmite prin frecare; 

-        momentul axial, MY2s = FX (Lc +Z1)/2 + FZ (X1 + X2 + X3)/2, se transmite  prin frecare; 

-        momentul transversal, MX2s = FY (Lc+Z1)/2+ FZ Y1/2 se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        momentul transversal, MZ2s = FX Y1/2 + FY (X1 + X+ X3)/2 se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub).

 

Asamblarea cu șuruburi asociată legăturii E (E’)

Semnificații notații: 1 – cârlig de remorcare; 2 – bară (plăcă); FXs, FYs, FZs – forțele de încărcare a asamblării din stânga; MZEs – momentul axial în centrul asamblării; MXEs, MYEs – momentele transversale în centrul asamblării; ” - coeficientul de frecare pe suprafața de contact 2-lonjeron.

Forțele și momentele din centrul asamblării și moduri de transmitere a acestora de la elementul 2 la elementul lonjeron:

-        forța FZs = FZ/2 încarcă asamblarea axial și se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        forța FXs = FX/2 încarcă asamblarea transversal și se transmite prin frecare; 

-        forța FYs = FZ/2 încarcă asamblarea transversal și se transmite prin frecare; 

-        momentul axial, MZEs, se transmite  prin frecare; 

-        momentul transversal, MXEs se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub); 

-        momentul transversal, MYes se transmite prin formă (piuliță, filet, tija șurub, capac șurub)

D.    STUDII TEORETICO-EXPERIMENTALE PRIVIND ÎNCĂRCAREA ȘI SOLICITAREA ASAMBLĂRILOR CU ȘURUBURI

D.1 Asamblări cu șuruburi încărcate AXIAL CENTRIC

Aspecte generale

Asamblări cu șuruburi încărcate axial cu preîncărcare: https://www.youtube.com/watch?v=-gptqNildV4&t=142s;

https://www.youtube.com/watch?v=aD54subok-I&t=28s.

 

Schema constructivă a dispozitivului simulare experimentală (fig. a)

 
a

Semnificații notații:  1 – șurub; 2 –  piuliță, șaibă; 3 – cadru de încărcare cu forța exterioară; 4 – piese strânse; Fe – forța de încărcare (exterioară) a samblării. 

 

Scheme constructiv-funcționale ale procesului  de simulare experimentală a comportării asamblării (fig. b – asamblare inițială (manual); fig. b – Etapa I, montaj (preîncărcare, pretensionare); fig. c – Etapa II, exploatare).

Precizare: Pentru evidențierea cu lizibilitate mărită a comportării asamblării se vor asocia șurubului și pieselor strânse arcuri elicoidale cilindrice cu rigidități mult reduse (rigiditatea arcului asociat șurubului mai mică decât rigiditatea arcului asociat pieselor strânse); astfel, studiul comportării se va face prin intermediul caracteristicilor elastice ale arcurilor asociate (v. graficele din fig.  b,  c, d  asociate schemelor constructiv-funcționale specifice fiecărei etape).

      

                                             b                                                             c                                                        d

Semnificații notații:  ψș – panta caracteristicii șurubului (elementul elastic asociat) (fig. b, partea inferioară stânga), ψp – panta caracteristicii pieselor strânse (arcul asociat; fig. b, partea inferioară dreapta); kș – rigiditatea șurubului (elementul elastic asociat); kp – rigiditatea pieselor strânse (arcul asociat); δș – săgeata șurubului (arcul asociat) în etapa de precomprimare; δp – săgeata pieselor strânse (arcul asociat) în etapa de precomprimare; F0 – forța șurub și respectiv din piesele strânse în faza de pretensionare; Fe – forța exterioară de încărcare a asamblării; Δ – săgeata de deformare (alungire) suplimentară a șurubului, respectiv, de descărcare a pieselor strânse în etapa de exploatare; Fș – forța totală care încarcă șurubul în faza de exploatare; Fp – forța totală care încarcă piesele strânse în faza de exploatare. 

Cazuri funcționale limită, (fig.  e – caracteristica asamblării în cazul limită cu siguranță nulă (incertă), fig. f – caracteristica asamblării în cazul limită cu nesiguranță)

Din caracteristica asamblării (fig. d) se observă că în funcție de valoarea forței de încărcare a asamblării pot fi și următoarele cazuri:

a.     Δ = δp și Fp = 0 (piesele nu mai sunt strânse și jocul dintre ele este nul; v. fig. e);

b.     Δ <  δp și Fp = 0  (piesele nu mai sunt strânse și jocul dintre ele este mai mare decât zero; v. fig. f)  

 

                                                                             e                                                      f                                              

Semnificații notații:  Feș_0 – forța exterioară a asmblării în cazul a. (fig. e); Feș_j – forța exterioară a asmblării în cazul b. (fig. f); Fș_0 – forța din șurub în cazul a. (fig. e), cu strângerea nulă și jocul dintre piese nul;  Fș_j – forța din șurub în cazul b. (fig. f),  strângere nulă și jocul dintre acestea, j > 0.

 

Structura constructivă a dispozitivului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. g – dispozitivul montat inițial (etapa I); fig. h – detaliu cu dispozitivul precomprimat evidențierea măsurării arcului asociat pieselor strânse (etapa II); fig. i – detaliu cu dispozitivul precomprimat evidențierea măsurării arcului asociat șurubului (etapa II).

g

                 

                                                    h                                                                                                     i

Semnificații notații:  1 – șurub; 2 – piuliță, șaibă; 3 – cadru pentru încărcare cu forța exterioară; 4 – piese strânse, 5 – cântar digital pentru înregistrare masă [kg], 5 – cântar digital pentru înregistrare masă, 6 – unitate de încărcare cu șuruburi și piulițe stânga-dreapta; 7 – arc elicoidal cilindric asociat șurubului; 8 – arc elicoidal cilindric asociat pieselor strânse.

Precizare: Pentru simularea experimentală s-a considerat șurubul și piesele strânse cu rigiditățile infinite și evidențierea elasticităților (rigidităților) acestora s-au introdus înseriat două arcuri elicoidale cilindrice.

 

Descrierea etapelor experimentului de simulare a comportării asamblării

Preliminar, se asamblează piesele strânse 4 prin strângere manual a piulițelor 3 până când dispar toate jocurile (fig. b). Arcurile elicoidale cilindrice asociate șurubului și pieselor strânse au caracteristica liniară cu panta ψș, pentru șurub, și ψp, pentru piesele strânse (fig. b). Având în vedere că ψș < ψp (elasticitatea șurubului este mai mare decât cea a pieselor strânse) rezultă, ținând cont că rigiditățile kș = tgψș și kp = tgψp,  kș < kp.

Etapele experimentului

Etapa  I (montaj). Se strânge (preîncarcă, pretensionează) asamblarea prin intermediul piuliței (folosind o cheie fixă) cu forța F0 și ca efect șurubul se alungește cu săgeata δș și piesele strânse se comprimă cu săgeata δp. Astfel, șurubul este întins, respectiv piesele strânse sunt comprimate cu forța, F0 = kș δș = kp δp, conform caracteristicii asamblării din fig. c. Deoarece, rigiditățile arcurilor, kș < kp, săgețile respectă relația, δș > δp.

Etapa  II (exploatare).  În urma aplicării forței exterioare Fe șurubul se alungește suplimentar cu săgeata Δ și respectiv piesele strânse se destind, de asemenea, cu săgeata Δ (v. caracteristica asamblării, fig. d).  Astfel, tija șurubului este încărcată de forța Fș și piesele strânse rămân comprimate de forța Fp.

 

Dimensiunile și rigiditățile arcurilor  (fig. j – vederi ale arcurilor asociate șurubului  (stânga) și pieselor strânse (dreapta);   fig. k –  desenul arcului elicoidal cilindric și caracteristica asociată)

                                      

                                                                                  j                                                               k   

Semnificații notații:  d - diametrul sârmei, Dm – diametrul mediu, p – pasul; F1, F2 – forțele de încărcare a arcurilor în cadrul dispozitivului experimental; δ1, δ2 – săgețile măsuarte;  kș – rigiditatea arcului asociat șurublui;  kș – rigiditatea arcului asociat pieselor strânse.

Determinarea experimentală a rigidităților arcurilor

Folosind dispozitivul experimental din lucrarea de laborator,  LD.OM I.02, s-au înregistrat următoarele valori:

-        F1 = 44,2 N, F2 = 104,48 N corespunzătoare săgeților  h = 6 mm, pentru  arcul asociat șurubului;

-        F1 = 61,31 N, F2 = 139,8 N corespunzătoare săgeților  h = 4,3 mm, pentru  arcul asociat pieselor strânse.

Valorile parametrilor principali și ai rigidităților arcurilor

Arcul

d [mm]

Dm [mm]

n

(numărul de spire)

k = (F2 -  F1)/h [N/mm]

Asociat șurubului

1,6

11

5

kș  = 10

Asociat pieselor strânse

2

13,5

5,5

kp  = 18,2

Obs. kp > kș (similar ca în practică șurubul are elesticitate mai mare (rigiditate mai mică) decât piesele strânse).

 

Derularea,  rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Derularea experimentului  

Se montează preliminar dispozitivul experimental (fig. g) și se măsoară cu șublerul lungimile arcurilor în stare liberă H, H0p (fig. h, i).

Etapa I (montaj):

Se pretensionează asamblarea prin acționarea piulițelor cu cheia fixă și se măsoară cu șublerul lungimile arcurilor asociate pieselor strânse, HpII, și șurubului, HșII.

Etapa  II (exploatare):

a.     Se încarcă asamblarea prin acționarea unității de încărcare (poz. 6 din fig. h) și se citește valoarea forței Fe indicată de unitatea de măsurare (poz. 5 din fig. g); se măsoară lungimile arcurilor după încărcare, HșIII și HpIII  (se va urmări ca HpIII < H0p).   

b.     Se continuă încărcarea până când arcul asociat pieselor strânse se descarcă total (HpIII = H0p) și se măsoară cu șublerul lungimea arcului asociat șurubului, Hș_j.

Rezultate și prelucrarea datelor experimentului

Etapa I (montaj)

Etapa

HșII

[mm]

HpII

[mm]

δș = H - HșII

[mm]

δp = H0p - HpII

[mm]

F0 = kș δș

[N]

F0 = kp δp

[N]

II

21,9

27,9

12,1

6,6

121

120,12

H = 34 mm; H0p = 34,5 mm – lungimile arcurilor nedeformate (măsurate în Etapa I);  kș  = 10 N/mm;  kp  = 18,2 N/mm

Etapa  II (exploatare) cu neseparare a pieselor strânse

Etapa

HșIII

[mm]

HpIII

[mm]

mi

[kg]

Δ = HșII - HșIII

[mm]

Δ  = HpIII - HpII

[mm]

Fe = mi g

[N]

Fș = kșș+Δ)

[N]

Fp = kșp--Δ)

[N]

III,a

16,7

32,8

5,1

5,2

5,1

50

171

26,4

g = 9,81 m2/s – accelerația gravitațională

Etapa  II (exploatare)  cu separare la limită a  pieselor strânse

Etapa

HșIII,b

[mm]

HpIII,b =  H

[mm]

mi

[kg]

Δ,b = HșII - HșIII,b

[mm]

Δ,b = HpIII,b - HpII

[mm]

Fe = mi g

[N]

Fș_lim = kșș+Δ)

[N]

Fp_lim = kșp--Δ)

[N]

III,b

13,8

34,7

5,1

7,3

6,8

50

194

0

g = 9,81 m2/s – accelerația gravitațională

Punctele caracteristicii asamblării

Punctul

Expresii

Valori

δ

F

δ [mm]

F [N]

O

0

0

0

0

A

δș

F0

12,1

120,56

B

δș

Fș

17,2

171

C

δș

Fp

17,2

26,4

D

δș+ δp

Fș_lim

18,7

194

E

δș+ δp

Fp_lim

18,7

0

Reprezentare caracteristica asamblării (fig. l – caracteristicile asamblării obținute experimental)

 

l

Obs. În fig. l se prezintă suprapus caracteristica asamblării cu neseparare a pieselor strânse (forța de apăsare a pieselor strânse, segmentul BC) - asamblarea este corespunzătoare - peste caracteristica asamblării cu separare la limită a pieselor strânse (forța de apăsare a pieselor strânse, segmentul BE) - asamblarea este necorespunzătoare la limită.

 

Studiu de caz  (fig. m – schema asamblării cu evidențierea dimensiunilor principale)

Să se verifice asamblarea cu șurub încărcată axial centric (fig. m) cunoscând: d = 8 mm (șurub M8), l = 25 mm și Fe = 4500 N.

Schema asamblării

m

Semnificații notații:  d – diametrul tijei șurubului, Di – diametrul găurii de trecere, Di – diametrul tronsonului virtual comprimat asociat pieselor strânse, l – grosimea totală a pieselor strânse

Materiale

Materialul șurubului: oțel, gr. 6.8, σc = 480 MPa, σr = 600 MPa, E = 2,1 105 MPa (modulul de elasticitate longitudinal).

Materiale piese strânse: oțeluri moi.

Rigiditățiile șurubului, pieselor strânse și asamblării  (fig. n – asamblarea cu șurub cu evidențierea tronsoanelor active ale șurubului și pieselor strânse)

   

n

Rigiditatea șurubului,

kș =   =   =    =  422230 N/mm.

 

Rigiditatea pieselor strânse, considerând Di = 9 mm și De ≈1,2S ≈ 1,2 *13 ≈ 15,6 mm, (S = 13 mm – deschiderea cheii de strângere), 

kp =   =  =   = 1071144,8 N/mm.

 

Rigiditatea asamblării,

χ =   =   = 0,283.

 

Caracteristica asamblării  (fig. o – caracteristica asamblării)

 

o

Semnificații notații:  F0 – forța de preîncărcare (pretensionare) a asamblării la montaj;  Fș – forța maximă de încărcare a șurubului (la exploatare);  F – forța exterioară de încărcare a asamblării (la exploatare); Fpr – forța remanaentă de încărcare pieselor strânse (la exploatare);  δpr – săgeata remanaentă de deformare elastică a pieselor strânse (la exploatare).

Determinarea forței de preîncărcare  la montaj

Din condiția de menținere a contactelor (etanșării) permanent în exploatare,

Fpr > 0, considerând, Fpr = βs F0 cu βs = 0,1…015, și ținând cont că forța de pretensionare remanentă,

 

Fpr = F0 – (1- χ) F,

 

rezultă forța de preîncărcare (pretensionare) la montaj,

F0 = =  = 3585 N.

 

Determinarea forței de încărcare maximă a șurubului,

Forța din șurub în etapa de exploatare,

 

Fș = F0 + χ F =  3585 + 0,283*4500 = 4858,5 N.

 

Verificarea șurubului la tracțiune (în exploatare),

Relațiile de verificare:

σt ≤  σat;    < ;    <  ;   140 < 240 MPa (se verifică).

 

Verificarea șurubului la solicitări compuse (la montaj),

Momentul de înșurubare

Considerând: diametrul mediu, d2 = 7,188 mm; pasul, p = 1,25 mm; unghiul profilului filetului, α = 60o; coeficientul de frecare din filet, ” = 0,2 se determină momentul de înșurubare,

Mî = F0  tg(arctg + arctg) = 3736,52 Nmm. (Calc.3.3.4) .

 

Relațiile de verificare:

 

σe ≤  σat   ≤    (Calc.3.3.6); 190,8 ≤ 240 MPa (se verifică).

 

Obs. Tensiunea echivalentă (tracțiune+torsiune) din tija șurubului care apare la montaj,  σe = 190,8 MPa  este mai mare decât tensiunea de tracțiune care apare în exploatare,  σt = 140 MPa.    

D2. Asamblări cu șuruburi încărcate AXIAL EXCENTRIC 

Schema dispozitivului experimental (fig. a)

 

a

Semnificații notații:  1, 2 – șuruburi identice, 3 – piuliță, 4 – piese strânse, Fe – forța de încărcare (exterioară) a samblării; a, b  - distanțele de poziționare a șuruburilor față de forța de încărcare.

 

Scheme constructiv-funcționale ale procesului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. b – Etapa I, montaj (preîncărcare); fig. c – Etapa II, exploatare cu încărcare exterioară).

                                                         b                                                                         c  

Semnificații notații:  L1, L2 – distanțele dintre axele șuruburilor și marginea piesei strânse; kș – rigiditatea arcului elicoidal asociat șurubului; θ – unghiul de rotire a piesei încărcată cu forța exterioară; δș1 – săgeata șurubului 1;  δș2 – săgeata șurubului 2;  Fș1 – forța din șurubul 1;  Fș2 – forța din șurubul 2; Fe – forța exterioară de încărcare a asamblării (la exploatare).   

 

Structura constructivă a dispozitivului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. d – dispozitivul montat prelminar; fig. e –  dispozitivul montat cu preîncărcare (etapa I); fig. g dispozitivul încărcat cu forța exterioară Fe (etapa II); fig. f –– detaliu cu evidențierea măsurării cu șublerul a lungimii arcului 2 (etapa II).

         

                                                    d                                                                                                   e

   

                                                  f                                                                                               g

 Semnificații notații:  1, 2 – șuruburi; 3 – piuliță, șaibă;  4 – piese strânse, 5 – cântar digital pentru înregistrare masă [kg], 5 – cântar digital pentru înregistrare masă [kg], 6 – unitate de încărcare cu șuruburi și piulițe stânga-dreapta;

Precizare: Pentru simularea experimentală s-au considerat piesele strânse cu rigiditățile infinite și pentru evidențierea elasticităților (rigidităților) șuruburilor s-au introdus două arcuri elicoidale cilindrice.   

 

Descrierea etapelor experimentului de simulare a comportării asamblării

Etapa  I (montaj). Se asamblează piesele 4 prin strângerea cu cheia a piulițelor 3 până când dispar toate jocurile (fig. b, d) și lungimile celor două arcuri sunt egale (se vor măsura cu șublerul).

Etapa  II (exploatare). În urma aplicării forței exterioare Fe șurubul 2 se alungește mai mult decât șurubul 1 (fig. e). Pentru determinarea forțelor din șuruburi se vor măsura cu șublerul lungimile arcurilor deformate (fig. g).

 

Dimensiunile și rigiditatea arcului  (fig. h – vedere a arcului asociat șurubului;   fig. i – desenul arcului elicoidal cilindric și caracteristica asociată)

                                      

                                                                        h                                                               i   

Semnificații notații: d - diametrul sârmei, Dm – diametrul mediu, p – pasul; F1, F2 – forțele de încărcare a arcurilor în cadrul dispozitivului experimental; δ1, δ2 – săgețile măsuarte; kș – rigiditatea arcului asociat șuruburilor.

Determinarea experimentală a rigidităților arcurilor

Folosind dispozitivul experimental din lucrarea de laborator, LD.OM I.02, s-au înregistrat următoarele valori: F1 = 44,2 N, F2 = 104,48 N corespunzătoare cursei,  h = 6 mm, pentru  arcul asociat șurubului.

Valorile parametrilor principali și ai rigidităților arcurilor

d

[mm]

Dm

[mm]

n

(numărul de spire)

k = (F2 -  F1)/h  

[N/mm]

1,4

11

5

kș  = 10

 

Derularea,  rezultate și prelucrarea datelor experimentului

Derularea experimentului

Inițial, se montează manual dispozitivul și se măsoară lungimile arcurilor în stare, Hș0 = Hp0.

Etapa I:

Se pretensionează (preîncarcă) șuruburile prin acționarea piulițelor cu cheia fixă și se măsoară cu șublerul lungimile arcurilor, Hș1 = Hș2 (fig. f)

Etapa II: Se încarcă asamblarea prin acționarea unității de încărcare (poz. 6 din fig. d) până apare o fantă cu grosime variabilă (fig. e), se citește valoarea masei Fe indicată de cântarul digital (poz. 5 din fig.  d) și se măsoară lungimile arcurilor după încărcare, Hș1 și  Hș2.

Rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Etapa

Nr. măsurătorii, i

Hș1

[mm]

Hș2

[mm]

mi

[kg]

δș1i = H - Hș1

[mm]

δș2 = H – Hș2

[mm]

Fe = mi g

[N]

Fș1i = kș δș1i

[N]

Fș2i = kș δș2i

[N]

I

1

27,5

27,5

-

8,5

8,5

-

85

85

II

2

27,2

26,2

8,3

8,8

9,8

81,4

88

98

Hș0 = 36 mm – lungimea arcului liber (verificate în Etapa I); g = 9,81 m2/s – accelerația gravitațională

Din acest tabel se pot determina valorile forțelor din arcurile asociate șuruburilor,

Fș1 = Fș12 - Fș11 = 92 – 85 = 3 N.

Fș2 = Fș22 - Fș21 = 127 – 85 = 13 N.

 

Aspecte teoretice 

Modelul teoretic de încărcare și de transmitere a forței și momentului prin asamblarea cu șurub (fig. j)

 

j

Semnificații notații:  Mt, – moment transversal; Fș – forțele din șuruburi consecință a încărcării exterioare cu forța axială centrică  (transmisă prin formă); Fș1, Fș2 – forțele din șuruburi consecință a încărcării exterioare cu momentul transversal centric (transmis prin formă).

Valori parametrii geometrici: a = 40 mm, b = 20 mm, L1 = 20 mm, L2 = 80 mm.

Relații de calcul

Forțele din șuruburi generate de forța axială,

Fș =  =  = 40,7 N.

 

Forțele din șuruburi generate de momentul transversal,

Fș1 = Mt  = Fe    = 81,4   = 2,4 N.

Fș2 = Mt   = Fe    = 81,4   = 9,6 N.

 

Obs.  Din aceste relații rezultă: Fș2/Fș1 = L2/L1 = 4.

D3. Asamblări cu șuruburi încărcate TRANSVERSAL CENTRIC

Schema dispozitivului experimental (fig. a)

a

Semnificații notații:  1 – șurub, 2 – piuliță, 3 – șaibă, 4 – piese strânse, Fe – forța de încărcare exterioară (de exploatare) a samblării; ” - coeficientul de frecare dintre piesele strânse 4.

 

Scheme constructiv-funcționale ale procesului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. b – montaj preliminar; fig. b – etapa I, montaj (preîncărcare); fig. c – etapa II, exploatare.

                                                                                         c                                                d

Semnificații notații:  kș – rigiditatea arcului asociat șurubului; δș – săgeata arcului la pretensionare; Fș =  kș δș  – forța care încarcă șurubul;  ” - coeficientul de frecare dintre piesele strânse 4; Fe – forța exterioară de încărcare (exploatare) a asamblării (se transmite prin frecare, Fe >  ”Fș);

Descrierea etapelor experimentului de simulare a comportării asamblării

Preliminar, se asamblează piesele strânse 4 prin strângerea manual a piuliței 2 până când dispar toate jocurile.

Etapa  I (montaj). Se strânge (pretensionează) asamblarea prin intermediul piuliței 2 (folosind o cheie fixă) cu forța Fș și ca efect arcul se comprimă cu săgeata δș. Astfel, șurubul este întins și pesele sunt comprimate cu forța, Fș = kș. δș.

Etapa  II (exploatare). În urma aplicării forței exterioare Fe crescător se evidențiază în momentul apariției deplasării relative între piesele strânse 4, valoarea, Fe > ” Fș.

Experimentul se va repeta pentru două cazuri ale pieselor strânse:

-        cazul A: pesele strânse oțel-oțel- aluminiu;

-        cazul B: pesele strânse oțel-oțel-oțel.

 

Structura constructivă a dispozitivului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. e – dispozitivul montat preliminar; fig. f – detaliu cu dispozitivul precomprimat evidențierea măsurării lungimii arcului (Etapa I, cazul A); fig. g – detaliu cu dispozitivul montat inițial cu evidențierea măsurării lungimii arcului (Etapa I, cazul B); fig. h – dispozitivul încărcat cu forța exterioară Fe cu evidențierea alunecării relative a pieselor (Etapa II, cazul B).

      

                                                 e                                                                                        f

    

g                                                                                        h

Semnificații notații:  1 – șurub, 2 – piuliță, 3 – șaibă, 4 – piese strânse, 5 – cântar digital, 6 – unitate de încărcare cu șurub-piuliță stânga-dreapta.

 

Dimensiunile și parametrii arcului  (fig. i – desenul arcului; fig. j – vedere a arcului)

                

                                                                           i                                                               j

Valorile parametrilor principali ai arcului

d [mm]

Dm [mm]

H0 [mm]

p [mm]

n

k [N/mm]

4

14

25

7

3,5

266,56

Semnificații notații:  d - diametrul sârmei, Dm – diametrul mediu, p – pasul, H0 – lungimea arcului liber; n – numărul de spire; k – rigiditatea arcului (determinată experimental, conform lucrării de laborator LD.OM I.02).  

 

Derularea,  rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Derularea experimentului

Preliminar, se montează manual dispozitivul (fig. e) și se măsoară lungimea arcului în stare liberă, H;

Etapa  I (montaj). Se pretensionează asamblarea prin acționarea piuliței cu cheia fixă și se măsoară lungimile arcului Hș.

Etapa  II (exploatare). Se încarcă asamblarea prin acționarea unității de încărcare (poz. 6 din fig. e) pănă când apare mișcare relativă între piesele asamblate și se citește valoarea forței Fe indicată de cântarul digital (poz. 5 din fig. e).

Obs.  Se    se observă că în perioada mișcării relative deși se continuă încărcarea forța (masa) măsurată este constantă.

Rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Cazul

Nr. măsurătorii, i

Hș

[mm]

mi

[kg]

δși = H - Hș

[mm]

Fei = mi g

[N]

Fși = kș δși

[N]

A

1

12,5

9,55

3,5

93,69

932,92

B

2

21,5

15,5

3,5

152,1

932,92

H = 36 mm – lungimea arcului liber (verificate în Etapa I); g = 9,81 m2/s – accelerația gravitațională

Determinarea coeficientului de frecare din asamblare

Din relația,

Fe = ” Fș,

rezultă coeficientul de frecare al asamblării,

” =  ,

 

care are valorile:  A = 93,69/932,92 = 0,1, pentru cazul A;  A = 152/932,92 = 0,16, pentru cazul B.

Reprezentare caracteristica asamblării (fig. k – caracteristica asamblării obținută experimental)

Punctele caracteristicii asamblării

Cazul

Valori

Fe [N]

Fș [N]

A

93,69

932,92

B

152,1

932,2

 

k

Obs. Având în vedere relația, Fș =  Fe liniile caracteristicilor au unghiul de înclinare (panta): αA = arctg  = arctg  = 84,3o; αB = arctg  = arctg  = 86,4o.

 

Precizări:

-        în cazul asamblărilor cu șuruburi încărcate transversal (transmiterea forței exterioare prin frecare), având în vedere că forța de preîncărcare la montaj, Fș  =  Fe/” și, de obicei, ” = 0,1…0,3, aceasta are valori mult mărite, Fș = (3,33…10)Fe, fapt ce implică dimensiuni mari ale șurubului;

-        în timpul exploatării asamblărilor filetate încărcate transversal nu sunt permise deplasări relative între piesele asamblate și deci se menține jocul din asamblare (fig. l); dacă din cauza unei suprasarcini (forță de exploatare mai mari decât cea considerată la proiectare) apare mișcare relativă între piese, se obțin contacte directe între tija șurubului și piesele asamblate (fig. m) și asamblarea devine necorespunzătoare (de evitat în practică).

 

                                                                    l                                                                      m

D4. Asamblări cu șuruburi încărcate TRANSVERSAL EXCENTRIC

Schema dispozitivului experimental (fig. a)

a

Semnificații notații:  1 – șurub, 2 – piuliță, 3 – șaibă, 4 – piese strânse, Fe – forța de încărcare exterioară (exploatare) a samblării.

 

Scheme constructiv-funcționale ale procesului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. b – montaj preliminar; fig. b – etapa I, montaj (preîncărcare); fig. c – etapa II, exploatare).

                                                                                                            c                                                d

Semnificații notații:  kș – rigiditatea arcului; δș – săgeata arcului la pretensionare; Fș – forța care încarcă șurubul în faza de montaj; Fe – forța exterioară de încărcare (exploatare) a asamblării; ” - coeficientul de frecare din asamblare.

 

Descrierea etapelor experimentului de simulare experimentală a comportării asamblării

Preliminar, se asamblează piesele strânse 4 prin strângerea manual a piuliței 2 până când dispar toate jocurile.

Etapa  I (montaj). Se strânge asamblarea prin intermediul piuliței 2 (folosind o cheie fixă) cu forța Fș și ca efect arcul elicoidal cilindric se comprimă cu săgeata δș. Astfel, șurubul este întins și piesele sunt comprimate cu forța, Fș = kș. δș.

Etapa  II (exploatare).  În urma aplicării forței exterioare Fe crescător se evidențiază în momentul apariției deplasării relative între piesele strânse 4, valoarea, Fe > ” Fș.

 

Structura constructivă a dispozitivului experimental de simulare a comportării asamblării (fig. e – dispozitivul montat preliminar; fig. f – detaliu cu asamblarea preîncărcată la distanța R3 (Etapa I); fig. g – detaliu cu asamblarea preîncărcată la distanța R2 (Etapa I); fig. h – dispozitivul încărcat cu forța exterioară Fe cu evidențierea alunecării relative a pieselor asamblării de la distanța R2 (Etapa II).

    

                                                           e                                                                                f

        

g                                                                                        h

Semnificații notații:  1 – șurub, 2 – piuliță, 3 – șaibă, 4 – piese strânse, 5 – unitate de înregistrare masă [kg], 6 – unitate de încărcare cu piuliță stânga-dreapta, 7 – articulație; L = 150 mm – brațul forței de încărcare exterioară;  L1 = 40 mm, L1 = 80 mm, L1 = 120 mm – distanțele de poziționare  a asamblării față de articulție.

 

Dimensiunile și parametrii arcului  (fig. i – desenul arcului; fig. j – vedere a arcului)

                

                                                                           i                                                               j

Valorile parametrilor principali ai arcului

d [mm]

Dm [mm]

H0 [mm]

p [mm]

n

k [N/mm]

4

14

25

7

3,5

266,56

Semnificații notații:  d - diametrul sârmei, Dm – diametrul mediu, p – pasul, H0 – lungimea arcului liber; n – numărul de spire; k – rigiditatea arcului (determinată experimental, conform lucrării de laborator LD.OM I.02).  

 

Derularea,  rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Derularea experimentului

Preliminar, se montează manual dispozitivul (fig. e) și se măsoară lungimile arcurilor în stare liberă, H.

Etapa  I (montaj).  Se preîncarcă asamblarea prin acționarea piuliței cu cheia fixă și se măsoară lungimile arcului Hș.

Etapa  II (exploatare). Se încarcă asamblarea prin acționarea unității de încărcare (poz. 6 din fig. e) pănă când apare mișcare relativă între piesele asamblate și se citește valoarea forței Fe indicată de cântarul digital (poz. 5 din fig. e).

Obs.  Se    se observă că în perioada mișcării relative deși se continuă încărcarea forța (masa) măsurată este constantă.

Rezultatele și prelucrarea datelor experimentului

Poziția asamblării

Nr. măsurătorii, i

Hș

[mm]

mi

[kg]

δși = H0 - Hș

[mm]

Fei = mi g

[N]

Fși = kș δși

[N]

R1

1

20,5

7,50

3

73,6

799,7

R2

2

20,5

11,05

3

108,4

799,7

R3

3

20,5

18,70

3

183,5

799,7

H0 = 24,5 mm – lungimea arcului liber (verificate în Etapa I); g = 9,81 m2/s – accelerația gravitațională

 

Concluzie: Forțele transversale transmise prin frecare de asamblarea cu șurub,  montat la distanțele R1,  R2 și R3 sunt:  Fe1 = 73,6 N,  Fe2 = 108,4 N și, respectiv,  Fe3 = 183,5 N; deci, asamblările cu șurub montate la distanțe mai mari transmit forțe mai mari.

 

Aspecte teoretice și practice

Schemele de încărcare (fig. k) și de transmitere a forței și momentului prin asamblarea cu șurub (fig. l)

 

k

l

Semnificații notații:  Fe – forța exterioară de exploatare; Ma – moment axial; Fș_F – forța din șurub necesară pentru transmiterea prin frecare a forței de exploatare;  Fș_M – forța din șurub necesară pentru transmiterea prin frecare a momentului de expolatare Ma.

Relații de calcul

Forța necesară din șurub pentru transmiterea prin frecare a forței de exploatare din condiția Fe < ”Fș_F  rezultă,

Fș_F =  .

 

Pentru transmiterea prin frecare a momentului axial Meste necesar să fie îndeplinită condiția, Fe_M < ”Fș_M  în care, Fș_M  reprezintă forța din șurub generată la montaj; Fe_M = Ma/Ri - forța transversală preluată de asamblare consecință a acțiunii momentului Ma = Fe R. Deci, din aceste relații se obține, forța din șurub necesară la montaj,

Fș_M =   .

 

Obs. Forța totală din șurub pentru transmiterea prin frecare a forței  Fe și a momentului axial  Ma, Fș =  Fș_F +  Fș_M.  

Precizări:

-        încărcarea transversală cu forță centrică (fig. m) implică repartizarea de forțe transversale egale pe fiecare șurub;

-        încărcarea transversală cu moment axial (fig. n) presupune repartizarea de forțe transversale pe șuruburi, perpendiculare pe direcțiile radiale și proporționale cu razele de dispunere a acestora (forțe transversale mai mari pentru șuruburile cele mai îndepărtate și mai mici pentru cele mai apropiate).

-        încărcarea transversală excentrică (fig. o) presupune repartizarea de forțe transversale egale pe fiecare șurub și de forțe transversale pe șuruburi, perpendiculare pe direcțiile radiale și proporționale cu razele (forțe transversale mai mari pentru șuruburile cele mai îndepărtate și mai mici pentru cele mai apropiate); forța transversală totală corespunzătoare fiecărui șurub presupune însumarea vectorială (după regula paralelogramului) a forțelor transversale asociate forței transversale și momentului axial de încărcare exterioară.

Obs. Pentru transmiterea prin frecare eficient a momentelor axiale se impune poziționarea șuruburilor la distanțe mai mari de centrul asamblării. 

                                  m                                                        n                                                                  o

E. PROIECTAREA  ASAMBLĂRILOR CU ȘURUBURI, ȚINÂND CONT DE ETAPELE DE FUNCȚIONARE A ACESTORA

D.1 Proiectarea  asamblărilor cu șuruburi,  ținând cont de etapa de exploatare

Scheme de încărcare (fig. a – asamblare cu șurub încărcată axial; fig. b – asamblare cu șurub încărcată transversal; fig. c – asamblare cu șurub încărcată combinat (axial  și transversal); fig. d – caracteristica asamblării cu șurub încărcată axial (fig. a);  fig. d – caracteristica asamblării cu șurub încărcată transversal (fig. b);   fig. e – caracteristica asamblării cu șurub încărcată combinat (fig. c))

    

                                a                                                                b                                                                        c

                                     d                                                         e                                                                  f

Semnificații notații:  Fea – forța axială exterioară de exploatare; Fet – forța transversală exterioară de exploatare; F0_a – forța de preîncărcare ( montaj) din șurub necesară pentru transmiterea prin formă a forței de exploatare Fea;  F0_t – forța de  preîncărcare (montaj) din șurub necesară pentru transmiterea prin frecare a forței de exploatare Fet; F0 = F0_a + F0_t – forța de preîncărcare (montaj) totală din șurub necesară pentru asamblarea cu șurub încărcată combinat (axial și transversal); Fș_a = F0_a + χFea – forța totală din șurub la exploatarea asamblărilor încărcate axial centric; Fș = F0_a + F0_t + χFea – forța totală din șurub la exploatarea asamblării încărcată combinate (axial și trasversal); Fpr = F0 – (1- χ)Fea - forța remanentă de comprimare a pieselor strânse după încărcarea cu forța Fea;  χ = kș/(kș + kp) – factorul rigidității asamblării cu kș – rigiditatea șurubului,  kp – rigiditatea pieselor strânse;  α = arctg(1/”) – panta caracteristicii asamblărilor încărcată transversal, ” - coeficientul de frecare dintre materialele pieselor strânse; Flim_p – forța maximă admisă pentru evitarea deformării plastice a tiei șurubului.     

 

Cazuri practice de asamblări cu șuruburi și particularități de calcul

a.     Asamblări cu șuruburi încărcate axial centric pentru menținerea etanșeității (fig. g -subansamblu capac recipient sub presiune)

                                                                                                   g

Semnificații notații:  1 – recipient sub presiune; 2 – prezon; 3 – garnitură de etanșare; 4 – capac; 5 – șaibă Grower.

Obs. Pentru asigurarea etanșeității în zona capacului recipientului sub presiune se impune menținerea comprimată a garniturii de etanșare 3 și în etapa de exploatare (p > 0) a asamblării cu șuruburi.

Algoritm general de proiectare

Date cunoscute: Fe_a = Fe/z – forța de exploatare a unui șurub (z – numărul de șuruburi); grupa materialului șurubului (de ex. 8.8,  cu σc = 640 MPa și  σr = 800 MPa);  cp = σca  – coeficientul de siguranță pentru evitarea deformării (curgerii) plastice a tijei șurubului (se poate adopta,  cp = 1,35…1,45;  fs = Fpr/Fea – factorul de neseparare (menținerea contactelor directe) a pieselor (se poate adopta,  fs = 0,1…0,2; 

Determinarea forțelor de încărcare a șurubului (fig. d):

-        Forța remanentă de comprimare a pieselor strânse  pentru evitarea separării acestora, după încărcarea cu forța Fea,

Fpr > 0; se poate adopta, Fpr =  csFea cu cs =  fs = 0,1…0,2.

-        Forța din șurub la exploatare,

Fș_a = Fea + Fpr, Fș_a = (1 +  fs) Fea; se poate adopta, Fș_a = (1,1…1,2)Fea;

-        Forța de preîncărcare (pretensionare) la montaj, din relația,  Fș_a =  F0_a +  χ Fea, rezultă, F0_a =  Fș_a -  χ Fea = 1 +  fs) Fea - χ Fea;  F0_a = (1 +  fs - χ) Fea.

Valoarea factorului rigidității asamblării,  χ = kș/(kș + kp),  în această etapă necunoscând dimensiunile șurubului se adoptă considerând, kp = (2…5) kp,  χ = 0,16…0,33,  (uzual, pentru asamblările fără garnitură de etanșare, se poate adopta, χ = 0,2; pentru asamblările cu garnitură de etanșare (de obicei, cu elasticitate mărită) se adoptă valori reduse, de la începutul intervalului).

Predimensionare din condiția de rezistență la tracțiune a tijei șurubului (prezonului) în etapa de exploatare,  

 ≤ σa,

 

unde,  σa = σa/c.

Din această relație se determină diametrul interior necesar al filetului șurubului, .  

Alegerea dimensiunilor filetului standard,

Din Anexa.ST.01 se adoptă un filet metric cu d1.

Obs. Pentru filete de fixare se adoptă filet cu pas normal.

Verificare a șurubului din condiția de rezistență la montaj  (v. subcap. D2). 

b.     Asamblări cu șuruburi încărcate transversal excentric (fig. h – structura asamblării cu șuruburi a cârligului de remorcare;  fig. i – schema încărcărilor)

  h

Semnificații notații:  1 – cârlig de remorcare; 2 – șurub; 3  – braț stânga; 4 - braț dreapta; 5 - șaibă plată; 6 - șaibă Grower; 7 – piuliță.

  

i

Semnificații notații:  a, b – cotele centrului asamblării, C;  L - distanța axelor șuruburilor față de centrul asamblării; FX,  FZ  -  forțele de exploatare exterioare; Ft_X  = FX; Ft_Z  = FZ – forțele transversale de exploatare din centrul asamblării; Ma_Y = aFX + bFZ – momentul axial după axa Y; - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_X,   - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Z,   - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a momentului axial  Ma_Y; - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_X,   - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Z,   - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin frecare a momentului axial  Ma_Y.

Obs. Forța FY nu se transmite prin asamblarea cu șuruburi ci prin formă la cele două brațe (stânga, dreapta).

Algoritm general de proiectare

Date cunoscute: forțele FX,  FZ; cotele a, b, L; z = 2 – numărul de șuruburi;  grupa materialului șurubului (de ex. 8.8,  cu σc = 640 MPa și  σr = 800 MPa);  cp = σca  – coeficientul de siguranță pentru evitarea deformării (curgerii) plastice a tijei șurubului (se poate adopta, cp = 1,35…1,45.

Determinarea forțelor de încărcare a șuruburilor (fig. i):

-        Forțele din șuruburi asociate sarcinilor din centrul asamblării

Sarcina din centrul asamblării

Modul de transmitere a sarcinii prin asamblarea cu șuruburi

Relații de calcul a forțelor din șuruburi

Ft_X  = FX

Frecare

 =

 

 =

 

Ft_Z  = FZ

Frecare

 =

 

 =

 

Ma_Y = aFX + bFZ

Frecare

 =  

 

  =  

 

Semnificații notații: ” - coeficientul de frecare dintre suprafețele de contact ale cârligului și brațele (stânga, dreapta); i = 2 – numărul suprafețelor de frecare

Forța de preîncărcare la montaj (fig. e),

F0_t = max (+ ++ +).

 

Predimensionare din condiția de rezistență la tracțiune a tijei șurubului (prezonului) în etapa de exploatare,  

 ≤ σa,

 

unde,  = ca F0_t, σa = σa/cp; ca = 1,1…1,2 - factor de siguranță la alunecare relativă a pieselor asamblate.

Din această relație se determină diametrul interior necesar al filetului șurubului, .  

Alegerea dimensiunilor filetului standard,

Din Anexa.ST.01 se adoptă un filet metric cu d1.

Obs. Pentru filete de fixare se adoptă filet cu pas normal.

Verificare a șurubului din condiția de rezistență la montaj  (v. subcap. D2).   

c.      Asamblări cu șuruburi încărcate combinat (axial și transversal)  (fig. j -subansamblu cârlig de remorcare cu talpă;  fig. k – schema încărcărilor)

j

k

Semnificații notații:  a, b – cotele centrului asamblării, C; l, L, L1, L2 – distanțe axelor șuruburilor față marginile suportului de rezemare; FX, FY, FZ  -  forțele de exploatare exterioare; Ft_X  = FX,  Ft_Z  = FZ, Ft_Y  = FY – forțele transversale de exploatare din centrul asamblării; Ma_X = aFY – momentul axial după axa X; Mt_Y = aFX + bFZ; - momentul transversal după axa Y; Mt_Z = bFY - momentul transversal după axa Z;  - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Y;  - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Z,   - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a momentului axial  Ma_X; - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin formă a forței axiale Fa_X; - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin formă a momentului transversal Mt_Y; - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin formă a momentului transversal Mt_Z; - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Y;  - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin frecare a forței transversale Ft_Z,   - forța din șurubul 1 pentru transmiterea prin frecare a momentului axial  Ma_X; - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin formă a forței axiale Fa_X; - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin formă a momentului transversal Mt_Y; - forța din șurubul 2 pentru transmiterea prin formă a momentului transversal Mt_Z.

Algoritm general de proiectare

Date cunoscute: forțele FX, FY, FZ; cotele a, b, L, l, L1, L2 ; z = 2 – numărul de șuruburi;  grupa materialului șurubului (de ex. 8.8,  cu σc = 640 MPa și  σr = 800 MPa);  cp = σca  – coeficientul de siguranță pentru evitarea deformării (curgerii) plastice a tijei șurubului (se poate adopta, cp = 1,35…1,45; fs = Fpr/Fea – factorul de neseparare (menținerea contactelor directe) a pieselor (se poate adopta,  fs = 0,1…0,2).

Determinarea forțelor de încărcare a șuruburilor (fig. e):

-        Forțele din șuruburi asociate sarcinilor din centrul asamblării:

Sarcina din centrul asamblării

Modul de transmitere a  sarcinilor prin asamblarea cu șuruburi

Relații de calcul a forțelor din șuruburi

Ft_Y  = FY

Frecare

 =

 

 =

 

Ft_Z  = FZ

Frecare

 =

 

 =

 

Ma_X = aFY

Frecare

 =  

 

  =  

 

Fa_X  = FX

Formă

 =

 

 =

 

Mt_Y = aFX + bFZ

Formă

 =  

 

 =  

 

Mt_Z = bFY

Formă

 =   

 

 =  

 

Semnificații notații: ” - coeficientul de frecare dintre suprafața de contact a tălpii cârligului și suportul acesteia; i = 1 – numărul suprafețelor de frecare.

-        Forța exterioară de încărcare maximă corespunzătoare sarcinilor care se transmit prin formă,

Fea = max(+ + , + + ).

 

-        Forța de preîncărcare (pretensionare) la montaj corespunzătoare sarcinilor care se transmit prin frecare (fig. f),

F0_t = max (+ +, + +).

 

-        Forța remanentă de comprimare a pieselor strânse  pentru evitarea separării acestora, după încărcarea cu forța Fea,

 

Fpr > 0; se poate adopta, Fpr =  csFea cu cs =  fs = 0,1…0,2.

 

-        Forța din șurub la exploatare,

 

Fș = Fea + Fpr + F0_t, Fș = (1 +  fs)Fea + F0_t; se poate adopta, Fș = (1,1…1,2)Fea+ F0_t.

 

-        Forța de preîncărcare (pretensionare) la montaj,

 

F0 = F0_a + F0_t; F0 = (1 +  fs - χ) Fea + F0_t.

 

Valoarea factorului rigidității asamblării,  χ = kș/(kș + kp),  în această etapă necunoscând dimensiunile șurubului se adoptă considerând, kp = (2…5) kp,  χ = 0,16…0,33,  (uzual, pentru asamblările fără garnitură de etanșare, se poate adopta, χ = 0,2).

Predimensionare din condiția de rezistență la tracțiune a tijei șurubului (prezonului) în etapa de exploatare,  

 ≤ σa,

 

unde, σa = σa/cp.

Din această relație se determină diametrul interior necesar al filetului șurubului, .  

Alegerea dimensiunilor filetului standard,

Din Anexa.ST.01 se adoptă un filet metric cu d1.

Obs. Pentru filete de fixare se adoptă filet cu pas normal.

Verificare șurubului din condiția de rezistență la montaj (v. subcap. D2).   

D2. Proiectarea  asamblărilor cu șuruburi,  ținând cont de etapa de montaj 

Schema de încărcare a asamblării cu șurub la montaj (fig. l )

 

 

  

l

Semnificații notații:  Fc – forța de acțiune la cheie;  L – lungimea brațului cheii fixe; Mc – momentul la cheie; Mî(d) – momentul de frecare din filet la înșurubare/deșurubare; Mp – momentul de frecare de pivotare pe suprafața de așezare a piuliței; d0 – diametrul găurii de trecere; S – deschiderea cheii fixe; d2 – diametrul mediu al filetului.

 

Obs. Repartizarea lucrului macanic de strângere cu cheia

Lucrul mecanic la cheie (motor) al momentului,

Mc

Lucrul mecanic rezistent (de frecare) al momentului, Mî(d)

Lucrul mecanic  rezistent (de frecare) al momentului, 

Mp

Energia de deformare elastică generată de forța,

F0

100%

40%

50%

10%

 

Obs. Numai 10% din lucrul mecanic de strângere cu cheia este util pentru generarea forței de strângere. (https://www.youtube.com/watch?v=0Sr-djaXFL8;  https://www.youtube.com/watch?v=OvSFTiMlCPo) 

 

Verificarea la solicitări compuse a tijei șurubului (tracțiune și torsiune) (fig. m - schema eforturilor din tija șurubului)

m

Semnificații notații:  F0 – forța de preîncărcare (pretensionare) la montaj; Mî – momentul de înșurubare (frecare din filet); d1 – diametrul interior al filetului șurubului.

Precizări:

-        În tija șurubului (inclusiv zona cu filet), în timpul asamblării (montajului), apar eforturi axiale (N) și de torsiune (Mt).

-        Având în vedere că în zona primei spire a șurubului în contact cu piulița eforturile sunt maxime și că în această zonă există un puternic concentrator de tensiune, secțiunea critică este circulară cu diametrul d1 (diametrul interior al filetului).

-        Momentul de înșurubare (frecare din filet) se determină cu relația,

Mî = F0   (tg(φ’2), în care d2 reprezintă diametrul mediu,  φ’ = arctg(”/cos(α/2) - unghiul de frecare redus (α = 60o, unghiul filetului pentru filete metrice;  ” = 0,15…0,3 coeficientul de frecare oțel-oțel);  β2 = p/(πd2) – unghiul mediu de înclinare a elicei filetului (p – pasul filetului).

Relația de verificare la solicitări compuse conform teoriei de rezistență a 3 – a (a tensiunilor tangențiale maxime),

 

 , 

în care, σt reprezintă tensiunea de tracțiune, τt - tensiunea de torsiune,   σat =  σc/cp – tensiunea admisibilă la tracțiune ( σc – limita de curgere plastică a materialului (pentru unele oțeluri poate fi notată cu σ02),  cp – coeficientul de siguranță pentru evitarea deformării plastice).

Obs. În cazul neverificării acestei relații se poate adopta un șurub cu dimensiuni mai mari și/sau se ung zonele cu frecare (astfel se va micșora coeficinții de frecare și se va reverifica).   

 

Modele de calcul a momentului la cheie

Relație de calcul cu model teoretic care ia în considerare distribuția variabilă a presiunii pe suprafața de așezare a piuliței,

.     

Relație de calcul cu model teoretic care ia în considerare distribuția constantă a presiunii pe suprafața de așezare a piuliței,

.

Ținând cont de particularitățile geometrice ale filetelor metrice, frecvent pentru proiectare, cele două relații se sintetizează sub forma,

Mc = KFd.

unde,   F0 reprezintă forța de preîncărcare la montaj; d – diametrul nominal al filetului (de ex. pentru M10, d = 10 mm);  K  - factorul  asamblării (piuliței) care poate avea valori: 0,15…0,18, pentru cazul cu ungere a filetului și suprafeței de așezare a piuliței; 0,18…0,25, pentru filetele protejate (brunate, zincate etc.) și neunse; 0,25…0,3 pentru filetele neprotejate și neunse. 

Obs.  Asigurarea forței de pretensionare prin intermediul momentului la cheie este o metodă simplă, dar cu precizie redusă; alte metode se pot urmări la adresa, https://www.youtube.com/watch?v=XLzTB4KLCxU&t=486s.

F.     Aspecte constructive privind elementele asamblărilor cu șuruburi

Soluții constructive de uniformizare a repartizării forței exterioare pe spirele în contact (fig. a – piuliță elastică comprimată;  fig. b  – piuliță elastică întinsă)

  

a                                                         b

 

Precizare: în cazul variantelor constructive de elasticizare a corpului piuliței pentru uniformizarea repartizării forței exterioare pe spirele în contact se obțin încărcări ale primei spire de până la 20% spre deosebire de cazul repartizării pentru piulița rigidă unde valoarea încărcării primei spire este (30…40)%.

 

Soluții constructive de  micșorare rigidității șuruburilor asamblărilor încărcate axial (preîncărcate)  (fig. c – caracteristica și variația pulsatorie a  forței de exploatare exterioară;  fig. d  – caracteristicile asamblării în cele două variante: șurub cu rigiditate mărită și șurub cu rigiditate redusă)

                                                          c                                                                           d     

Precizare: În cazul asamblărilor solicitate axial preîncărcate (pretensionate), utilizarea de șuruburi cu elasticitate mărită conduce la micșorarea forței suplimentare,  Fsl  (inclusiv amplitudinii acesteia) și a forței totale Fș  care încarcă șurubul comparativ cu utilizarea unor șuruburi cu secțiune constantă încărcate de aceeași forță exterioară F și cu același mod de variație (pulsator).

G.   Asigurarea  asamblărilor filetate împotriva autodesfacerii

Aspecte generale

Scop: evitarea autodesfacerii asamblărilor filetate care deși îndeplinește condiția de autofixare se pot desface din cauza acțiunilor sarcinilor variabile și cu șocvibrațiilor și diferențelor de temperatură care au ca efect reducerea frecării din asamblare.

Principiile care stau la baza soluțiilor constructive de asigurare a asamblărilor filetate sunt:

- mărirea forțelor de frecare dintre elementele asamblării;

- împiedicarea rotirii relative a piuliței față de șurub prin intermediul unor elemente suplimentare;

- deformarea plastică locală a materialului șurubului și/sau piuliței sau aplicarea de adaos de material (de obicei, puncte de sudură)

 

Soluții constructive de asigurare împotriva autodesfacerii prin mărirea forțelor de frecare (fig. a – cu contrapiuliță; fig.  b – cu piuliță elastică masivă;  fig. c – cu contrapiuliță elastică lamelară;  fig.  – cu inserții din materiale plastice;  fig. e  – cu piuliță elastică din tablă;  fig. f  – cu piuliță secționată;  fig.  – cu șaibă elastică Grower;  fig.  – cu șaibă elastică  conică și cu dinți exteriori ;  fig.  i  –    cu șaibă  plană dințată la interior)

                 

                                                  a                                                               b                                                         c

                                         

d                                                               e                                                         f

 

                      

g                                                                h                                                     i

Precizări:

-        fig. a  - prin strângerea contrapiuliței se crează presiuni suplimentare între spirele piuliței și șurubului care se mențin și în cazul anulării forței exterioare de exploatare;

-        fig. b  - contrapiulița  elastică asigură după strângere cu cheia datorită diferenței de pas a porțiunii exterioare o încărcare cu o forță axială  locală care generează o forța de frecare suplimentară celei generată de încărcarea exterioară;

-        fig. c  - prin strângerea cu cheia partea superioară filetată se deformează în raport cu partea inferioară și se produce o forță elastică axială care solicită local șurubul și generează o forță de frecare  independentă de încărcarea exterioară;

-        fig. d  - piulița sau șurubul conțin inserții, de obicei din plastic, care ca urmare a deformării plastice la strângere asigură forțe de frecare mărite;

-        fig. e -  piulița din tablă, folosită cu precădere la asamblarea elementelor caroseriilor autovehiculelor, are doi dinți ce îndeplinesc rolul de filet și la strângere se comprimă și apasă pe filetul șurubului generând frecări care se opun dezasamblării.

-        fig. f  - prin strângerea șurubului tangențial se generează în filetul piuliței secționată radial forțe de apăsare și deci forțe de frecare mărite;

-        fig. g   - ca urmare a strângerii asamblării, șaiba elastică generează forțe axiale suplimentare care induc forțe de frecare și în plus, la unele variante de șaibe Grower capetele ascuțite ale șaibelor  contribuie la împiedicarea rotirii piuliței și prin deformarea plastică locală a suprafețelor cu care vin în contact;

-        fig. h - datorită elasticității corpului șaibei se generează forțe axiale ce induc forțe de frecare suplimentare și în plus  dinții fontali contribuie la împiedicarea rotirii piuliței prin deformarea plastică locală a suprafețelor cu care vin în contact;

-        fig. h - muchiile dinților șaibei contribuie la împiedicarea rotirii piuliței și prin deformarea locală a suprafețelor cu care vin în contact (https://www.youtube.com/watch?v=p44lFxdAj2U; https://www.youtube.com/watch?v=IKwWu2w1gGk)