Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Sucap.1.1.1 Descrierea produselor de tip Dispozitiv de Remorcare Auto (DRA)

 

Definire

Produsele de tip DRA sunt ansamble distincte care se montează pe vehicule auto în vederea legării și tractării remorcilor sau semiremorcilor.

 

Funcții

Pe lângă funcția principală de legare și tractare se urmărește și îndeplinirea următoarelor funcții auxiliare:  asigurarea siguranței în timpul tractării, cuplare ușoară, respectarea prevederilor de interschimbabilitate cerute de standardele din domeniu; respectarea condițiilor de protecție a omului și mediului.

 

Clasele dispozitivelor de remorcare și componentelor acestora 

În cadrul  Regulamentul nr. 55 al Comisiei Economice pentru Europa din cadrul Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) – Dispoziții uniforme privind omologarea dispozitivelor mecanice de cuplare a ansamblurilor de vehicule (Anexa.1.1.1.1) se evidențiază o clasificare a dispozitivelor și componentelor mecanice de cuplare structurată în 14 clase (A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, S, T, W). În continuare, se prezintă sintetic această clasificare.

 

Clasa

Denumirea

Exemplu

Observații

A

Cârlige (capete) de remorcare sferice cu brațe (Coupling balls and towing brackets)

   

Diametrul sferei este 50 mm;

brațele  de remorcare sunt montate pe vehiculul tractor

B

Cuple de remorcare  (Coupling heads fitted to the drawbar of trailers)

 

Sunt montate pe bara de remorcare a remorcilor pentru a fi conectare la capul de remorcare sferic al vehiculului tractor

C

Capete de remorcare de tip furcă (Drawbar couplings)

:

Diametrul bolțului este 50 mm; dispozitivul poate fi cu închidere automată și/sau cu blocare

 

D

Inele de remorcare de tip ochi (Drawbar eyes)

 

Alezajul ochiului are diametrul  de 50 mm; se montează pe bara de remorcare a remorcii

E

Bare de remorcare nestandardizate prevăzute cu sisteme inerțiale

(Non-standard drawbars comprising overrun devices)

-

Sunt instalate în partea din față a vehiculului tractat sau fixate pe șasiul acestuia; sunt concepute pentru a fi cuplate la vehiculul tractor prin intermediul inelelor de remorcare, al capetelor de cuplare sau al unor dispozitive de cuplare similare

F

Grinzi de remorcare nestandardizate

(Non-standard drawbeams)

Conțin toate componentele plasate între dispozitivele de cuplare propriu-zise (de ex., cap de cuplare sferic) și structura șasiului (de ex., traversa spate, lonjeroane sau părți portante ale caroseriei vehiculului tractor)

G

Șei de cuplare

(Fifth wheel couplings)

 

Sunt dispozitive de cuplare tip placă cu blocare automată fixate pe vehiculul tractor în vederea conectării cu un fus de cuplare cu diametrul de 50 mm fixat pe vehiculul tractat

H

Fus de cuplare

(Fifth wheel coupling pins)

Fusul are diametrul de 50 mm, pentru a se conecta cu șaua de cuplare a vehiculului tractor

J

Plăci de montare nestandardizate

(Non-standard mounting plates)

Conțin toate componentele și dispozitivele necesare fixării șeii de cuplare pe structura (șasiul) vehiculului tractor; acestea pot asigura deplasarea în plan orizontal, astfel încât să permită șeii de cuplare să culiseze

K

Cuplaje cu cârlig standardizate (Standard, hook type couplings)

 

Sunt destinate utilizării dispozitivelor cu inele de remorcare toroidale

L

Inele de remorcare toroidale standardizate K (Standard toroidal drawbar eyes)

Sunt destinate utilizării cu cuplaje cu cârlig standardizate

S

Dispozitive și componente care nu sunt conforme cu niciuna dintre clasele A-L, T sau W (Devices and components which do not conform to any of the Classes A to L, T or W)

-

Sunt utilizate pentru transporturi speciale grele sau sunt dispozitive utilizate numai în anumite țări și respectă standardele naționale ale acestora

T

Cuplaje tip bară de remorcare nestandardizate, neautomate

(Non-standard, non-automatic dedicated drawbar type couplings)

-

Sunt utilizate, de obicei, la remorcile transportatoarelor de autoturisme care nu pot fi decuplate decât cu ajutorul unor unelte dedicate. Acestea sunt omologate în pereche

W

Cuplaje diverse nestandardizate, automatizate pentru bare de remorcare cu cap tip furcă (Non-standard miscellaneous, automatic drawbar coupling clevis type)

-

Conțin și conector automat integrat (electric sau pneumatic) între vehiculul tractor și remorcă

 

Specificități ale dispozitivelor de remorcare pentru autoturisme și autoutilitare

-        Pentru autoturisme categoria B (cu masa toată maximă admisă de 3500 kg) remorca sau semiremorca nu trebuie să aibă mai mult de 750 kg; masa pe care o poate transporta remorca este de aprox. 600 kg.

-    Parametri caracteristici de performanță ai DRA conform Regulamentul nr. 55 al Comisiei Economice pentru Europa din cadrul Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU)  (Anexa.1.1.1.1) sunt: D  [kN],  forța orizontală;  Dc [kN],  forța orizontală  pentru remorcă cu axă centrală; S [kg],  masa (sarcina verticală) aplicată pe cârligul de remorcare; V  [kN],  amplitudinea forței verticale aplicată pe cupla de remorcare cu axă centrală