Definire
Produsele de
tip DRA sunt ansamble distincte care se montează pe vehicule auto în vederea legării și tractării remorcilor sau semiremorcilor.
Funcții
Pe lângă funcția
principală de legare și tractare se urmărește și
îndeplinirea următoarelor funcții auxiliare: asigurarea siguranței
în timpul tractării, cuplare ușoară, respectarea prevederilor de
interschimbabilitate cerute de standardele din domeniu; respectarea condițiilor
de protecție a omului și mediului.
Clasele dispozitivelor de
remorcare și componentelor acestora
În cadrul Regulamentul nr. 55 al Comisiei Economice pentru
Europa din cadrul Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) – Dispoziții
uniforme privind omologarea dispozitivelor mecanice de cuplare a
ansamblurilor de vehicule (Anexa.1.1.1.1) se evidențiază
o clasificare a dispozitivelor și componentelor mecanice de cuplare structurată
în 14 clase (A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, S, T, W). În continuare, se prezintă
sintetic această clasificare.
Clasa
|
Denumirea
|
Exemplu
|
Observații
|
A
|
Cârlige (capete) de remorcare sferice cu brațe (Coupling balls and towing brackets)
|
|
Diametrul sferei este 50 mm;
brațele de
remorcare sunt montate pe vehiculul tractor
|
B
|
Cuple de remorcare (Coupling
heads fitted to the drawbar of trailers)
|
|
Sunt montate pe bara de remorcare a remorcilor pentru a
fi conectare la capul de remorcare sferic al vehiculului tractor
|
C
|
Capete de remorcare de tip furcă (Drawbar couplings)
:
|

|
Diametrul bolțului este 50 mm; dispozitivul
poate fi cu închidere automată și/sau cu blocare
|
D
|
Inele
de remorcare de tip ochi (Drawbar
eyes)
|

|
Alezajul ochiului are diametrul de 50 mm; se montează pe bara de
remorcare a remorcii
|
E
|
Bare de remorcare nestandardizate prevăzute cu sisteme
inerțiale
(Non-standard
drawbars comprising overrun devices)
|
-
|
Sunt instalate în partea din față a vehiculului
tractat sau fixate pe șasiul acestuia; sunt concepute pentru a fi
cuplate la vehiculul tractor prin intermediul inelelor de remorcare, al
capetelor de cuplare sau al unor dispozitive de cuplare similare
|
F
|
Grinzi de remorcare nestandardizate
(Non-standard drawbeams)
|

|
Conțin toate componentele plasate între dispozitivele
de cuplare propriu-zise (de ex., cap de cuplare sferic) și structura șasiului
(de ex., traversa spate, lonjeroane sau părți portante ale caroseriei
vehiculului tractor)
|
G
|
Șei de cuplare
(Fifth wheel couplings)
|


|
Sunt dispozitive de cuplare tip placă cu blocare
automată fixate pe vehiculul tractor în vederea conectării cu un fus de
cuplare cu diametrul de 50 mm fixat pe vehiculul tractat
|
H
|
Fus de cuplare
(Fifth wheel
coupling pins)
|
Fusul are diametrul de 50 mm, pentru a se conecta cu șaua
de cuplare a vehiculului tractor
|
J
|
Plăci de montare nestandardizate
(Non-standard mounting
plates)
|
Conțin toate componentele și dispozitivele
necesare fixării șeii de cuplare pe structura (șasiul) vehiculului
tractor; acestea pot asigura deplasarea în plan orizontal, astfel încât să
permită șeii de cuplare să culiseze
|
K
|
Cuplaje cu cârlig standardizate (Standard, hook type couplings)
|

|
Sunt destinate utilizării dispozitivelor cu inele de
remorcare toroidale
|
L
|
Inele de remorcare toroidale standardizate K (Standard toroidal drawbar eyes)
|
Sunt destinate utilizării cu cuplaje cu cârlig
standardizate
|
S
|
Dispozitive și componente care nu sunt conforme cu
niciuna dintre clasele A-L, T sau W (Devices
and components which do not conform to any of the Classes A to L, T or W)
|
-
|
Sunt utilizate pentru transporturi speciale grele sau
sunt dispozitive utilizate numai în anumite țări și respectă
standardele naționale ale acestora
|
T
|
Cuplaje tip bară de remorcare nestandardizate,
neautomate
(Non-standard, non-automatic dedicated drawbar
type couplings)
|
-
|
Sunt utilizate, de obicei, la remorcile transportatoarelor
de autoturisme care nu pot fi decuplate decât cu ajutorul unor unelte
dedicate. Acestea sunt omologate în pereche
|
W
|
Cuplaje diverse nestandardizate, automatizate pentru bare
de remorcare cu cap tip furcă (Non-standard miscellaneous, automatic drawbar
coupling clevis type)
|
-
|
Conțin și conector automat integrat (electric sau
pneumatic) între vehiculul tractor și remorcă
|
Specificități ale dispozitivelor
de remorcare pentru autoturisme și autoutilitare
-
Pentru
autoturisme categoria B (cu masa toată maximă admisă de 3500 kg) remorca sau
semiremorca nu trebuie să aibă mai mult de 750 kg; masa pe care o poate
transporta remorca este de aprox. 600 kg.
- Parametri
caracteristici de performanță ai DRA conform Regulamentul nr. 55 al Comisiei Economice
pentru Europa din cadrul Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) (Anexa.1.1.1.1) sunt: D [kN],
forța orizontală; Dc [kN], forța orizontală pentru
remorcă cu axă centrală; S [kg],
masa (sarcina verticală) aplicată pe cârligul de remorcare; V [kN],
amplitudinea forței verticale aplicată pe cupla de remorcare cu
axă centrală
|