ETB-T ELEMENTE DE TRIBOLOGIE
CUPRINS |
ETB-T.4.2.1 FUNCŢII ETB-T.4.2.2 CLASIFICARE ETB-T.4.2.3 PROPRIETĂŢILE ŞI TIPURILE ULEIURILOR ETB-T.4.2.3.1 Proprietăţile de curgere ale uleiurilor ETB-T.4.2.3.2 Proprietăți suplimentare ale uleiurilor ETB-T.4.2.3.3 Tipurile uleiurilor pentru autovehicule ETB-T.4.2.4 PROPRIETĂŢILE ŞI TIPURILE UNSORILOR CONSISTENTE ETB-T.4.2.4.1 Proprietăţile principale ale unsorilor consistente ETB-T.4.2.4.2 Tipurile unsorilor consistente ETB-T.4.2.5 UNGEREA CU ALŢI LUBRIFIANŢI ETB-T.4.2.5.1 Particularităţile ungerii cu gaze (aer) ETB-T.4.2.5.2 Particularităţile ungerii cu apă ETB-T.4.2.6 ALEGEREA LUBRIFIANTULUI |
ETB-T.4.2.1 FUNCŢII
Funcţii principale |
Funcţii secundare |
- asigurarea peliculei portante īntre suprafețele īn mișcare relativă capabilă să preia sarcinile exterioare; - reducerea frecării; - diminuarea uzurii; |
- asigurarea răcirii; - protejează īmpotriva coroziunii; - asigură transferul spre exterior a căldurii produse prin frecare; - atenuează şocurile şi vibraţiile |
ETB-T.4.2.2 CLASIFICARE
Starea de agregare |
Tipuri |
Exemple |
Descriere |
Solide |
Mase plastice |
Teflonul, poliacetați |
Independent sau īnglobate īn straturi antifricțiune |
Materiale pulverulente |
Grafit, mică, MoS2, WS2 |
Īnglobate īn paste lubrifiante (īn amestec cu uleiuri sau unsori) sau sub formă de filme uscate (īn amestec cu lianți) |
|
Lichide |
Uleiuri |
Minerale |
Se obțin din petrol prin rafinare. Aditivarea se face pentru īmbunătăţirea capacităților de ungere (reducerea scăderii vāscozității cu creşterea temperaturi), anticoroziune, antioxidare, antiuzare, extremă presiune etc. |
Sintetice |
Sunt produse de sinteză create special pentru anumite cerințe. Performanţele uleiurilor sintetice sunt mai bune īn ceea ce priveşte capacitatea de pompare la temperaturi scăzute, stabilitatea la temperaturi īnalte şi protecţia suprafeţelor. |
||
Neconenționali |
Apa, topituri emulsii, acizi |
Materiale topite: mercur, sodiu, sticlă etc. |
|
Vāsco-plasticce |
Unsori consistente |
|
Cu săpunuri pe bază de Ca, Na, Li, ba, Pb, Al |
Gazoase |
Aer, abur, CO2, He, CO2 |
|
ETB-T.4.2.3 PROPRIETĂŢILE ŞI TIPURILE ULEIURILOR
ETB-T.4.2.3.1 Proprietăţile de curgere ale uleiurilor
Denumire |
Simbol, unitate de măsură |
Descriere |
Vāscozitatea dinamică |
η [N.s/m2]SI sau [Pa.s]SI ;[ P ]CGS (Poisie) sau [cP] CGS; 1P = 1 N.s/cm2; 1cP = 10-3Pa.s (vāscozitatea dinamică a apei la 20oC) |
Īn baza legii lui Newton (fig. ETB-T.2.4.6,b) reprezintă factorul de proporţionalitate īntre tensiunile tangenţiale de forfecare ale straturilor de lubrifiant şi gradientul vitezei pe direcţia normală de curgere; măsură a frecării interne din lubrifiant şi defineşte cantitativ rezistenţa la curgere |
Vāscozitatea cinematică |
υ [m2/s] sau [St] (Stokes); 1St = 1 cm2/s; 1cSt = 10-6 m2/s (vāscozitatea cinematică a apei la 20oC) |
Reprezintă raportul dintre vāscozitatea dinamică și densitatea (η/r) |
Viscozitatea relativă (Engler) |
E [ o ] (grade Engler) |
Raportul dintre timpul de curgere a 200 cm3 ulei şi timpul de curgere a 200 cm3 apă distilată la 20°C, prin orificiul calibrat al vāscozimetrului.
|
Densitaea |
r [kg/m3]SI sau [kg/cm3]CGS |
r = (700...1200) kg/m3 |
Căldura specifică |
C [J/kg K]SI |
c 1670 J/kg K |
Conductivitatea termică |
λ [W/mK]SI |
λ 0,14 W/mK |
Obs. 1. Viscozitatea caracterizează frecarea internă a lubrifiantului şi defineşte cantitativ rezistenţa la curgere; determină mărimea coeficientului de frecare şi, implicit, pierderile de putere, precum şi viteza de curgere a acestuia printre suprafeţele metalice. 2. Viscozitatea uleiurilor scade cu creşterea temperaturii (dacă temperatura creşte de la 20oC la 70oC viscozitatea scade de aprox. 50 ori); scăderea/creşterea excesivă a viscozităţii uleiului duce la scăderea calităţii sale de ungere. Variaţia viscozităţii uleiurilor cu temperatura se cuantifică, prin indicele de viscozitate (40...200) care exprimă comportarea lubrifiantului cu temperatura comparativ cu două uleiuri etalon, unul cu indicele 0 (variaţie foarte puternică cu temperatura) şi altul cu indice 100 (variaţie medie cu temperatura); cu cāt indicele de vāscozitate al unui ulei este mai mare cu atāt se comportă mai bine la temperaturi ridicate fără să-i scadă prea mult vāscozitatea şi la temperaturi scăzute fără ca aceasta să crească prea mult. |
ETB-T.4.2.3.2 Proprietăți suplimentare ale uleiurilor
Proprietatea |
Descriere |
Onctuozitatea (capacitatea de ungere) |
Proprietatea de aderenţă a lubrifiantului la suprafeţele solide; se evaluează prin determinarea presiunii care conduce la īntreruperea peliculei de lubrifiant sau prin determinarea capacității antifricțiune, măsurānd coeficientul de frecare |
Punctul de inflamabilitate |
Temperatura la care un lubrifiant se aprinde de la sine īn apropierea unei flăcări deschise (pentru uleiuri minerale, 150... 2100C). |
Punctul de ardere |
Temperatura la care uleiul īncălzit īn vase deschise, odată aprins arde complet. Este cu 20-30 oC mai mare decāt punctul de inflamabilitate (2100C) |
Punct de solidificare (congelare) |
Temperatura la care uleiul sub propria lui greutate nu mai curge; este important pentru maşini frigorifice, mijloace de transport la temperaturi reduse |
Emulsionabilitatea |
Proprietatea lubrifiantului de a se amesteca cu apa și de a nu se separa de aceasta; important pentru turbine cu abur |
Conţinutul īn acizi |
Mai mic decāt 0,7 pentru a nu coroda chimic piesele pe care le ung. |
Conţinutul īn apă |
Mai mic decāt 0,5, apa micșorează absorbţia, respectiv aderenţa uleiului și favorizează coroziunea. |
Spumarea |
Proprietatea uleiului de a forma și menține spuma la suprafață consecință a conținutului de aer sau gaze din masa uleiului; spumarea constituie cauza unor defecțiuni ce pot apărea īn transmisii |
ETB-T.4.2.3.3 Tipurile uleiurilor pentru autovehicule
Uleiuri minerale |
|
|
|
Pentru motoare |
M xx, (SAE xx)
|
Ulei monograd; xx = 20,30,40 gradul vāscozității (timpul de curgere printr-un orificiu dat) după normele americane SAE (Society of Automotive Engineers, īnființată īn 1911); cu cāt gradul este mai mare cu atāt uleiul este mai vīscos |
|
M yy W - xx (SAE yy W-xx) |
Ulei multigrad; yy = 0,5,10,15,20,25 gradul vāscozității la temperaturi scăzute pe timp de iarnă (uleiuri aditivate); xx = 20,30,40 gradul vāscozității după normele americane SAE; ex. M20 W-40 este ulei multigrad aditivat care iarna are factorul vāscozității 20 echivalent cu un ulei cu factorul 40 pe timpul verii; cu cāt primul număr (yy) este mai mic, uleiul se comportă mai bine la temperaturi scăzute fără să-i crească foarte mult vāscozitatea şi cu cāt al doilea număr (xx) este mai mare, uleiul este mai bun la temperaturi ridicate fără să-i scadă foarte mult viscozitatea |
||
Pentru transmisiile autovehiculelor |
T xx |
Uleiuri neaditivate xx = indicele de vāscozitate; ex. T140; |
|
T xx EP y |
Uleiuri aditivate cu aditivi de extremă presiune (EP); xx indicele de vāscozitate; y gradul de aditivare |
||
Uleiuri speciale (uleiuri pentru transmisii automate, | |||
Pentru transmisii industriale |
TIN xx EP |
Uleiuri aditivate cu aditivi de extremă presiune (EP); xx vāscozitatea cinematică īn cSt la 50 oC; TIN 125 EP, TIN 42 EP, TIN 130 EP |
|
[www.uleiauto.ro] Tipurile aditivilor (bisulfură
de molibden, azotură de bor etc.): antifricțiune; antiuzură pentru īnaltă presiune; anti-congelanti (coboară punctul de congelare); |
|||
Specificaţii suplimentare, American Petroleum Institute (API): categorii Service (SA...SM), pentru motoare pe benzină; categorii Comercial (CD, CH, CG, CH), pentru motoare Diesel; |
|||
SA - pentru motoare foarte vechi, fara
cerinte de performantă SB - pentru motoare foarte vechi; folosita numai
atunci cānd este ceruta īn mod special de fabricant. |
CA - CC - pentru motoare
diesel pānă īn 1965. |
||
Specificaţii suplimentare, Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA): |
|||
A1 - Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la
forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil. |
|||
ETB-T.4.2.4 PROPRIETĂŢILE ŞI TIPURILE UNSORILOR CONSISTENTE
Unsorile consistente sunt amestecuri ale uleiurilor minerale cu săpunuri metalice de Na, Ca, Al, Ba, Li, Pb. Īn timpul funcționării mașinilor, datorită īncălzirilor rezultate prin frecare, īși pierd din consistență și sunt antrenate īntre suprafețe și asigură lubrifierea.
ETB-T.4.2.4.1 Proprietăţile principale ale unsorilor consistente
Denumire |
Descriere |
Punctul de picurare |
Temperatura la care unsoarea īncepe să curgă sub propria ei greutate |
Temperatura de topire |
Nu trebuie să fie prea ridicată, pentru a se asigura lubrifierea prin īncălzire, dar nici prea joasă, pentru ca unsoarea să nu se topească de la sine la creșterea temperaturii mediului ambiant. |
Consistenţa |
Indică starea de penetrabilitate a unsorii de către un con metalic cu geometrie etalon |
ETB-T.4.2.4.2 Tipurile unsorilor consistente
Unsori |
Exemple |
Descriere |
De uz general |
U 75 Ca 2 |
U unsoare de uz general 75 oC punctul de picurare, săpunul utilizat este Calciu (Ca), consistenţa unsorii are gradul 2 |
Pentru rulmenţi |
RUL 100 Ca 3, RUL 145 Na 3 |
Unsori cu punctul de picurare 100, respectiv 145, cu săpun de Calciu (Ca) sau Natriu (Na) şi gradul de consistenţă 3 |
Multifuncţionale |
UM 160 Li-Ca-Pb 1, UM 170 Li-Ca-Pb 2 |
Unsori cu punctul de picurare 160, respectiv 170, cu săpun de Litiu (L), Calciu (Ca) și Plumb (Pb) şi gradul de consistenţă 1 respectiv 2 |
ETB-T.4.2.5 UNGEREA CU ALŢI LUBRIFIANŢI
ETB-T.4.2.5.1 Particularităţile ungerii cu gaze (aer)
- la viteze foarte mari se reduce frecarea semnificativ, vāscozitatea acestora fiind de 100 ... 1000 de ori mai mică decāt a lichidelor;
- amortizare deoarece acestea sunt compresibile, spre deosebire de lichide, care sunt practic incompresibile;
- frecările reduse conduc şi la scăderea nivelului termic, lagărele lubrifiate cu gaze putānd lucra la turaţii de pānă la 600000 rot/min, īn cazul frezelor dentare şi a aparaturii de precizie;
- vāscozitatea scăzută conduce la o capacitate portantă redusă, mai ales īn cazul lagărelor gazodinamice;
- stabile fizico-chimic īn medii diverse, lubrificaţia cu gaze putānd fi folosită īn tehnica nucleară, construcţii aerospaţiale şi īn alte domenii;
- lubrifierea cu gaze (frecvent, aer) se poate face gazodinamic sau gazostatic prin sisteme de alimentare şi etanşare specifice.
ETB-T.4.2.5.2 Particularităţile ungerii cu apă
Ungerea cu apă se foloseşte īn cazul unor pompe care funcţionează īn mediu umed sau sunt imersate īn apă şi folosirea lubrifianţilor convenţionali (uleiuri, unsori consistente) este dificilă şi uneori imposibilă.
ETB-T.4.2.6 ALEGEREA LUBRIFIANTULUI
Recomandări:
- se urmărește, cu precădere, asigurarea condițiilor de vāscozitate, stabilitate īn timp și protecția contra coroziunii;
- vāscozitatea uleiului trebuie aleasă īn funcţie de tipul şi gradul de uzură al cuplei și de temperatura mediului ambiant;
- utilizarea uleiurilor multigard și sintetice face posibilă folosirea aceluiași tip de ulei, indiferent de anotimp;
- viteza periferică din cupla cinematică: viteze mici unsori consistente, viteze mari uleiuri.