CUPRINS |
TLA-T.1 DEFINIRE
TLA-T.2
STRUCTURI CONSTRUCTIVE
TLA -T.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
TLA -T.4 CLASIFICARE TLA -T.5 MATERIALE ŞI
TEHNOLOGII TLA -T.6 FORME ŞI CAUZE
DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTORE TLA -T.7 PARMETRII
FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI TLA -T.8 MODELE DE CALCUL
TLA-T.8.1
Modele de calcul a transmisiilor prin lanţuri fără roată de
întindere TLA-T.8.1.1 Model de calcul a parametrilor geometrici
TLA-T.8.1.2 Model de calcul cinematic |
TLA-T.1
DEFINIRE
Transmisiile prin lanţuri au rolul de a transmite momentul de torsiune de la un arbore motor la unul sau mai mulţi arbori conduşi, prin intermediul unui subansamblu articulat de tracţiune metalic, numit lanţ, care angrenează cu roţi de lanţ montate pe arbori.
Lanţul
este un subansamblu flexibil (articulat), din materiale
metalice, ce transmite mişcarea de rotaţie şi momentul de torsiune prin formă de la o roată motoare (conducătoare) la
una sau mai multe roţi conduse.
Roata de
lanţ, conducătoare sau condusă, reprezintă elementul metalic dinţat care
transmite sarcina prin formă de la un element de intrare la
lanţ sau, respectiv de la acesta la elementul de ieşire.
TLA-T.2 STRUCTURI CONSTRUCTIVE
|
|
Funcţionare şi
construcţie: Varianta din fig. TLA-T.2.1,a Momentul de torsiune se transmite de la arborele cotit la roata conducătoare 1, prin formă, la lanţul 2 şi la roata condusă 3, montată pe arborele cu came. Întinderea lanţului se realizează prin roata de lanţ 5 apăsată cu forţă constantă printr-un sistem cu arc elicoidal. Diminuarea oscilaţiilor (vibraţiilor) ramurii motoare se face prin intermediul sabotului de ghidare 4.
Varianta din fig. TLA-T.2.1,b Momentul de torsiune se transmite de la arborele
cotit la roata conducătoare 1, prin
formă, la lanţul 2 şi la roţile conduse 3 şi 4. Întinderea lanţului se
realizează prin sabotul 6. Atenuarea oscilaţiilor
(vibraţiilor) ramurii motoare se face prin intermediul sabotului cu
amortizare 5. |
a |
b |
|
Fig.
TLA-T.2.1 Transmisii
prin lanţ pentru mecanismelor de distribuţie ale motoarelor cu ardere
internă: a – cu o roată
condusă; b – cu două
roţi conduse |
TLA-T.3 DOMENII DE UTILIZARE, AVANTJE ŞI
DEZAVANTAJE
Domenii
principale de utilizare: maşini
agricole, tractoare, utilajelor tehnologice, maşinilor transport
(motorete, motociclete biciclete, etc.), motoare cu ardere internă.
Tab.
TLA-T.3.1 Avantajele şi dezavantajele transmisiilor prin lanţuri
Avantaje* |
Dezavantaje* |
- posibilitatea folosirii într-un domeniu larg de distanţe între axele roţilor; -
posibilitatea
transmiterii de momente de torsiune mari -
rapoarte de
transmitere medii constante (inexistenţa alunecărilor relative) -
randamente
ridicate (η = 0,95…0,98) -
încărcări mai reduse ale arborilor -
funcţionare în condiţii condiţii diverse de exploatare
(umiditate, tempearturi ridicate) |
- neuniformitatea mişcării roţii (roţilor) antrenate, din cauza poligonalităţii de înfăşurare a lanţului pe roată, care produce sarcini dinamice suplimentare, vibraţii şi zgomote în funcţionare; - necesitatea sistemelor de întindere pentru asigurarea angrenării lanţului cu roata, reducerea vibraţiilor şi pentru compensarea uzurii din articulaţii; - precizii de execuţie şi montaj mai ridicate precum şi întreţinere mai pretenţioasă decât în cazul transmisiilor prin curele |
* raportate la alte tipuri de transmisii (prin
roţi dinţate, curele etc.) |
TLA-T.4 CLASIFICARE
Tab.
TCR-T.4.1 Clasificarea transmisiilor prin lanţuri
Criteriul |
Tipul |
Schema |
Obs. |
Scopul folosirii |
De ridicat |
Fig. TLA-T.4.2,a |
Lanţul este cu zale
sudate; funcţioneză la viteze mici (v < 0,25 m/s); precizii de execuţie şi montaj reduse |
De transportat |
Fig. TLA-T.4.2,b |
Lanţurile (cu eclise,
cu racleţi, cu cârlige etc.) sunt
părţi ale transportoarelor mecanice cu viteze, v < 4 m/s |
|
De transmisie cu raport de
transmitere constant |
Fig. TLA-T.4.2,c |
Transmiterea prin
formă a momentului de torsiune de la roata conducătoare la
lanţ şi de la acesta, de asemenea
prin formă, la roata condusă |
|
De transmisie cu raport de
transmitere variabil |
Fig. TLA-T.4.2,d |
Transmiterea prin
formă sau frecare a momentului de torsiune de la roata conducătoare
la lanţ şi de la acesta, de asemenea prin formă sau frecare, la roata
condusă |
|
Numărul arborilor conduşi |
Cu un arbore condus |
Fig. TLA-T.2.1,a |
|
Cu doi sau mai mulţi arbori
conduşi |
Fig. TLA-T.2.1,b |
||
Tipul sistemului de
întindere a lanţului |
Cu roată |
Fig. TLA-T.2.1,a |
Cu acţionare
mecanică (manuală, cu arc reglabil) sau hidraulică |
Cu sabot |
Fig. TLA-T.2.1,b |
||
Tipul lanţului |
Cu lanţuri cu
bolţuri şi eclise simple sau multiple |
Fig. TLA-T.4.3,a,b |
Lanţuri de transmisie
cu articulaţie bolt-eclisă
interioară; angrenarea
roată lanţ se
face prin alunecare; se folosesc pentru sarcini mici şi viteze reduse (v < 0,3 m/s) |
Cu lanţuri cu
bucşe |
Fig. TLA-T.4.3,c |
Lanţuri cu articulaţie
bolt-bucşă; angrenarea
roată lanţ se
face prin alunecare; viteze mici, (v < 3 m/s) |
|
Cu lanţuri cu role |
Fig. TLA-T.4.3,d |
Angrenarea roată
lanţ se face prin rostogolire |
|
Cu eclise dinţate |
Fig. TLA-T.4.3,e |
Transmiterea momentului
de torsiune se face prin contactul conform dintre eclisă şi flancul roţii |
|
Numărul de rânduri de
zale |
Cu un rând de zale |
|
|
Cu două sau mai multe rânduri
de zale |
|
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
Fig. TLA-T.4.2 Tipuri de transmisii cu lanţuri: a – de ridicat; b – de transport; c – pentru transmiterea a momentului de torsiune cu raport de transmitere constant; d – pentru transmiterea momentului de torsiune prin formă cu raport de transmitere variabil |
|
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
e |
Fig.
TLA-T.4.3 Tipuri şi
structuri de lanţuri (1 – eclisă exterioară, 2- eclisă
interioară, 3- bolţ, 4- bucşă, 5-rolă): a – cu bolţuri (de tip Gall)
şi eclise simple; b– cu
bolţuri (de tip Gall) şi eclise multiple; c– cu bolţuri, eclise şi bucşe; d – cu bolţuri, eclise,
bucşe şi role; e – cu eclise dinţate,
bolţuri |
|
|
|
|
a |
b |
c |
d |
Fig.
TLA-T.4.4
Structuri de transmisii prin lanţuri
cu mai multe rânduri
de zale: |
TLA-T.5 MATERIALE ŞI
TEHNOLOGII
Lanţurile sunt
subansamble cu structură complexă executate în cadrul unor
firme specializate conform unor tehnologii ce implică utilaje dedicate; eclisele se execută din platbandă
laminată la rece din oţeluri carbon de îmbunătăţire nealiate (C 45, C50) sau
aliate (40Cr10, 35CrNi15) îmbunătăţite 270…350 HB ; elementele articulaţiilor
(bolţurile, bucşele şi rolele) se recomandă să se execute din
materiale de cementare (C15, C20, 13CrNi35 etc.), carburate
şi călite la 45…60 HRC.
Roţile de lanţ, de obicei, sunt structuri metalice care în cazul transmisiilor cu încărcări reduse sunt executate din oţeluri carbon nealiate de îmbunătăţire (C35, C45, C50) sau, la sarcini şi viteze mari, din oţeluri de cementare (C15, C20, 13CrNi35, 15Cr07, 17MoCr10 etc.) care au duritatea după tratamente 48…58 HRC.
TLA-T.6
FORME ŞI CAUZE DE SCOATERE DIN UZ SAU DE COMPORTARE NECORESPUNZĂTOARE
Tab.
TLA-T.6.1 Forme şi cauze de comportare necorespunzătoare
sau de scoatere din uz
Forme |
Consecinţe |
Apariţie |
Cauze |
Manifestare |
Evitare |
Deteriorarea suprafeţelor active ale lanţului şi roţilor |
Comportare
necorespunzătoare (cu neuniformităţi, vibraţii şi
zgomote) |
La toate transmisiile prin lanţuri calculate şi realizate corespunzător |
Uzarea elementelor articulaţiilor (bolţuri,
bucşe sau role) şi/sau suprafeţelor active ale dinţilor roţilor; în condiţii
limită se
poate ajunge la gripare |
Mărirea lungimii
lanţului şi angrenare incorectă a roţii cu lanţul |
Limitarea prin calcul a presiunii din articulaţii
la valori admise de pelicula de lubrifiant; îmbunătăţirea
condiţiilor de ungere |
Ruperea elementelor lanţului sau a dinţilor roţilor; spargerea rolelor |
Scoaterea din uz |
În
dreptul găurilor în cazul lanţurilor puternic solicitate care funcţioneză la viteze mari |
Depăşirea rezistenţei la tracţiune a materialului eclisei,
la forfecare a materialului bolţului; depăşirea
rezistenţei la încovoiere a materialelor bolţului, roţii |
Întreruperea transmiterii
mişcării |
Limitarea prin calcul a tensiunilor de tracţiune, forfecare şi/sau
de încovoiere la valori admisibile; |
TLA-T.7
PARMETRI FUNCŢIONALI ŞI CONSTRUCTIVI
|
|
|
Parametri
geometrici principali ai lanţului: -
pasul, p, - distanţa dintre centrele a două articulaţii
consecutive; -
numărul articulaţiilor, z -
lungimea
lanţului, L = z p; Parametri
geometrici principali ai roţilor de lanţ (fig. TLA-T.7.1): -
pasul pe
coardă, p (este acelaşi
cu pasul lanţului); -
pasul unghiular, α1,2 – este unghiul la centru corespunzător
pasului pe coardă (α1,2 = 2π/z1,2); -
numerele de dinţi ai roţilor
(conducătoare/condusă), z1,2; -
diametrele cercurilor de divizare ale roţilor
(conducătoare/condusă), Dd1,2
– diametrele
cercurilor de dispunere a centrelor articulaţiilor; -
diametrele cercurilor exterioare ale roţilor
(conducătoare/condus, De1,2; -
diametrele cercurilor interioare ale roţilor
(conducătoare/condusă), Di1,2; - lăţimea roţii, b. Parametri
geometrici principali ai transmisiei cu lanţ (fig. TLA-T.7.2: -
distanţa
dintre axe, A - unghiurile de înfăşurare a lanţului pe roţi (conducătoare/condusă), β1,2; -
unghiul
ramurilor curelei, γ. Parametri cinetostatici principali ai transmisiei prin curele
trapezoidale înguste (fig. TLA-T.7.2): -
turaţiile
roţilor (conducătoare/condusă), n1,2 - momentele de torsiune (puterile) la nivelul roţilor (conducătoare/condusă), Mt1,2 (P1,2); -
viteza medie
a lanţului, vm; -
raportul de transmitere,
i = n1/ n2
= Dd2/ Dd1 = z2/z1 |
a |
b |
c |
|
Fig. TLA-T.7.1 Parametri geometrici
ai roţii de lanţ: a –
schema de înfăşurare pe roată; b – vedere frontală; c– secţiune axială |
|||
|
TLA-T.8.1
Modele de calcul a transmisiilor prin lanţuri fără roată de
întindere
TLA-T.8.1.1 Model de calcul a
parametrilor geometrici
Tab.
TLA-T.8.1 Relaţii de calcul ale parametrilor geometrici
şi funcţionali
Relaţii
de calcul a parametrilor geometrici (fig. TLA-T.7.2) |
||
Diametrele de divizare a
roţilor |
|
(TLA-T.8.1.1) |
Unghiul ramurilor
transmisiei |
|
(TLA-T.8.1.2) |
Unghiurile de înfăşurare a lanţului pe roţi |
|
(TLA-T.8.1.3) |
Lungimea lanţului |
|
(TLA-T.8.1.4) |
Considerând cos(γ/2)
|
(TLA-T.8.1.5) |
|
Numărul de zale |
z =
|
(TLA-T.8.1.6) |
Distanţa dintre axe |
|
(TLA-T.8.1.7) |
TLA-T.8.1.2
Model de calcul cinematic
|
|
|
|
||
a |
b |
c |
d |
||
Fig.
TLA-T.8.1 Procesul de angrenare
(înfăşurare) a lanţului pe roată în perioada unui pas
unghiular (φ = 2π/z): a – φ = - π/z ; b – φ |
|||||
|
Ipoteze: -
consecinţă a
faptlului că
lanţul se înfăşoară poligonal angrenarea
dintre dinţii roţii şi zalele lanţului generează o mişcare de
oscilaţie în jurul articulaţiilor proprii; -
viteza
unghiulară de rotaţie a roţii, ω, este constantă; -
mişcarea
centrului articulaţiei pe perioada rotirii roţii cu pasului
unghiular, α = 2π/z, se consideră ca o deplasare după
două direcţii: longitudinală (în
lungul ramurii lanţului) cu viteza, vl,
şi normală pe ramura lanţului cu viteza, vn;
- viteza rezultantă a centrului articulaţiei este egală cu viteza periferică a roţii,
Relaţii de calcul a vitezelor în punctul curent 2 (fig. TLA-T.8.2,b):
|
||||
Fig.
TLA-T.8.2 Variaţia
componentelor vitezei articulaţiei |
|||||
|
Obs. 1. La intrarea în angrenare punctul 1, φ = - π/z, fig. TLA-T.8.1,a) viteza longitudinală,
şi viteza normală,
2. În punctul 3, după parcurgerea unui semipas (φ = 0, fig. TLA-T.8.1,c), viteza longitudinală,
şi viteza normală, vn = 0. 3. În punctul 4, după parcurgerea unui pas (φ = π/z, fig. TLA-T.8.1,d), viteza longitudinală,
şi viteza normală
4. Variaţia vitezei longitudinale (de-a lungul ramurii lanţului), vl, este ciclică (fig. TLA-T.8.2) repetându-se la fiecare secvenţă de rotaţie egală cu pasul unghiular (2π/z) produce acceleraţii şi deceleraţii de-a lungul lanţului şi în consecinţă roata conducătoare va avea o mişcare de rotaţie neuniformă (ω2 ≠ ct.) cu oscilaţii torsionale şi introduce sarcini dinamice periodice de torsiune în transmisie. 3. Variaţia vitezei normale (perpendiculară pe ramura lanţului), vn, se face cu acceleraţii şi deceleraţii şi, deci, cu sarcini dinamice care generează oscilaţii transversale ale ramurii lanţului (fig. TLA-T.8.3); în momentul intrării unei noi zale în contact cu dintele roţii, datorită saltului vitezei vn de la -vn max la vn max apare un şoc. 4. Deoarece
valorile extreme ale vitezelor, vl şi vn,
sunt dependente de viteza periferică (vp
=
ω Dd/2)
şi de semipasul lanţului (π/z1) pentru a se
micşora sarcinile dinamice (torsionale şi
transversale) şi deci a se diminua vibraţiile (zgomotul)
şi, chiar, uzurile se recomandă adoptarea lanţurilor cu paşi cât mai mici
şi limitare a vitezei lanţului (obişnuit, v < 15 m/s; max
30 m/s, pentru lanţurile
de calitate superioară); pentru evitarea apariţiei
oscilaţiilor (vibraţiilor) transversale se adoptă sistem de
întindere a curelei cu roată (fig. TLA-T.2.1,a) şi/sau de ghidare cu sabot (fig.
TLA-T.2.1,b) 5.
Viteza medie a lanţului, în ipoteza deplasării uniforme a perimetrului
poligonului de divizare, se determină cu relaţia în care, p [mm] este pasul, ω2/n1 - viteza unghiulară/turaţia [rad/s / rot/min] roţii 1 şi z – numărul de dinţi ai roţii 1; Dd [mm] - diametrul de divizare al roţii |
||||
TLA-T.8.1.3 Model de calcul cinetostatic
|
|
Ipoteze: -
se neglijează
efectele dinamice generate de poligonalitate (fig. TLA-T.8.1), -
se
neglijează frecările Relaţii de calcul Forţa totală maximă din ramura motoare (activă) F1, din condiţia de echilibru a roţii conducătoare,
este F1
=
F2
+ Fu,
unde
Forţa de întindere din ramura pasivă,
unde Fq este forţa de întindere datorită greutăţii proprii a zalelor ramurii pasive a lanţului şi, Fc datorită forţelor centrifugale ale porţiunilor de lanţ înfăşurate pe roţi. Forţa de întindere datorită greutăţii proprii a zalelor ramurii pasive în poziţie orizontală,
unde, q reprezintă greutatea unităţii de lungime a lanţului şiA – distanţa dintre axe. Forţa de întindere datorită forţelor centrifugale![]()
unde vm este viteza medie a lanţului (TLA-T.8.1.9), p - pasul
lanţului şi m =
p q/g, masa unei zale (g - acceleraţia gravitaţională) |
a |
b |
|
Fig.
TLA-T.8.1 Forţele din
transmisiile prin lanţ: a –
schema generală; a – detaliu
pentru forţa centrifugă |
||
Obs. Forţa care încarcă arborii
transmisiei prin lanţ Fa = kg Fu
unde kg = 1,05 pentru
transmisii orizontale, kg
= 1,2 pentru transmisii
cu axele în plan vertical şi valori intermediare
pentru alte înclinări ale liniei centrelor. |
TLA-T.8.1.4 Model de calcul de
rezistenţă
Fig.
TLA-T.8.1 Schema de calcul de
rezistenţă |
Ipoteze: -
în cazul
execuţiei şi montajului conform documentaţiei tehnice se
consideră că principala cauză a ieşirii din
funcţionare este uzarea articulaţiilor lanţului (conduce la
mărirea lungimii lanţului şi la funcţionare
necorespunzătoare) - condiţia de rezistenţă la uzare se exprimă prin condiţia de rezistenţă la strivire (neexpulzare) a peliculei de lubrifiant dintre bolţ şi bucşă sau dintre bucşă şi rolă. - forţa totală din ramura activă este preluată de primul dinte; se neglijează sarcinile dinamice. Calcul la strivire:
Presiunea medie în zona contactului
bolţ-bucşă (fig. TLA-T.8.1),
Tensiunea de strivire în zona bolţ-eclisă exterioară (fig. TLA-T.8.1),
Calculul la forfecare a bolţului,
Calculul la tracţiune a eclisei interioare în zona bucşei
Semnificaţiile parametrilor din relaţiile (TLA-T.8.1.13...15): F = F1, forţa totală din ramura activă, db – diametrul bolţului a – lungimea bucşei, t – grosimea eclisei; Dz – diametrul eclisei interioare în zona de fixare pe bucşă; dr – diametrul exterior al bucşei (interior al rolei); pa – presiunea admisibilă la strivire a lubrifiantului (10...15 MPa) stabilită experimental pentru condiţii medii de exploatare (se alege în funcţie de pas şi turaţia roţii mici); σas = min (σasb, σase) cu σasb, tensiunea admisibilă la strivire a materialului bolţului şi σase, tensiunea admisibilă la strivire a materialului eclisei; τaf – tensiunea admisibilă la forfecare a materialului bolţului; σat – tensiunea admisibilă la tracţiune a materialului eclisei; ke – factorul de exploatare care are ca scop adaptarea datelor transmisiei de calculat la datele transmisiei de referinţă pentru care s-au făcut determinări experimentale pentru presiunea admisibilă. |
Obs. Factorul de exploatere se
recomandă de firmele producătoare de lanţuri ca un produs, ke = kd
ka ki
kr kf,
ale cărui componente sunt dependente de natura sarcinii
transmise (constată sau cu şocuri), distanţa dintre axe,
înclinarea liniei centrelor, sistemul de reglare a roţii (prin
deplasarea unei roţi, rolă de apăsare); sistemul de ungere
(picurare, baie de ulei etc.), şi respectiv duratei de funcţionatre (numărul schimburilor de lucru). |