Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ghid.3.2.5 Modelarea și verificarea angrenajului cilindric deplasat (cu distanța dintre axe impusă)

 

Scheme angrenaje și parametri principali

Angrenaje deplasate posibile

ZERO deplasat                      MINUS deplasat                           PLUS deplasat

Parametri geometrici principali ai angrenajului deplasat

Semnificații notații

C - polul angrenării; T1T2 - segmentul teoretic de angrenare; AB - segmentul real de angrenare; db1,2 - diametrele cercurilor de bază; d1,2 - diametrele cercurilor de divizare; dw1,2 - diametrele cercurilor de rostogolire (sunt tangente în polul angrenării); α - unghiul presiune frontal; αw - unghiul real de angrenare; a - distanța dintre axe de referință (a = (d1 + d2)/2); aw - distanța (reală) dintre axe (aw = (dw1 + dw2)/2; aw= a cosα/cosαw)

Generare și verificare model în CATIA

Descărcare, salvare și deschidere aplicație

CATPart.3.3.3.2.1 ź  ¿ ź :

[se va alege cu ¿ folderele căii];  [se introduce denumirea aplicației, CATPart.3.3.3.2.1-Modelul angrenajului cilindric cu danturi deplasate];  [apare automat ] ¿ ź [se deschide aplicația].

Setare opțiuni de parametrizare și vizualizare

¿ ź  ¿    ź:

¿ (se extinde arborele) ź

¿   ź :

¿ (): ¿  (se activează), ¿  (se activează),                   

¿ (se activează), ¿ (se activează), ¿ (se activează),                                                                ¿ (se activează)  ź

¿: (): ¿ (se dezactivează) ź

¿  ź :

¿ (se caută în bara de butoane) ¿  (): ¿ ź ¿ (apare în listă, ) ź ¿ ź ¿ (apare în listă ) ź

¿  ź ¿   ź ¿ ź : ¿, ¿  ź

¿.

Personalizare date de intrare

Simbol teoretic

Semnificația

αn

Unghiul de presiune (angrenare) normal [o]

Coeficientul înălțimii capului dintelui

Coeficientul jocului la piciorul dintelui

Coeficientul razei de racordare

z1

Numărul de dinți ai pinionului (modificat)

z2

Numărul de dinți ai roții (modificat)

mn

Modulul normal  [mm]

β

Unghiul de înclinare a danturii [o]

aw

Distanța dintre axe reală  [mm]

xn1

Coeficientul deplasării de profil a danturii pinionului (calculat)

g

Grosimea coroanei [mm]

Obs. Valorile parametrilor αn = 20o, = 1, =0,25 și =0,375 corespund cremalierei de referință standard.

 

Verificarea modelului

Simbol teoretic

Semnificația

Verificare

u

Raportul de angrenare

u = urec2

m

Modulul frontal [mm]

m > mn

a

Distanța dintre axe de referință [mm]

 

α

Unghiul de presiune frontal [o]

α < αw, angr. PLUS

α > αw, angr. MINUS

αw

Unghiul de angrenare frontal [o]

aw

Distanța dintre axe reală [mm] (verificare)

a < aw, angr. PLUS

a > aw, angr. MINUS

xns

Suma coeficeienților depasărilor

xns > 0, angr. PLUS

xns < 0, angr. MINUS

xn2

Coeficientul deplasării roții

rd1

Raza cercului de divizare al pinionului  [mm]

rw1,2 > rd1,2, angr. PLUS

rw1,2 < rd1,2, angr. MINUS

rd1+ rd2  = a

rw1+ rw2 =  aw

rd2

Raza cercului de divizare al roții  [mm]

rw1

Raza cercului de rostogolire al pinionului  [mm]

rw2

Raza cercului de rostogolire al roții  [mm]

rf1

Raza cercului de picior al pinionului  [mm]

rf1 < rw1

rf2

Raza cercului de picior al roții  [mm]

rf2 < rw2

ra1

Raza cercului de divizare al pinionului  [mm]

ra1 > rw1

ra2

Raza cercului de divizare al roții  [mm]

ra2 > rw2

Obs.  În cazul în care α = αw, a = aw, xns = 0, rw1,2 = rd1,2, angrenajul este ndeplasat sau zero deplasat

Modelul CATIA

  

Verificarea ascuțirii dinților roților

 

s1,2 > (0, 3…0,45)mn/2  (Calc.0).

 

Obs. În cazul în care nu se verifică această inegalitate se va modifca (micșora) coeficientul deplasării de profil, se va regenera modelul și se va va reverifica ascuțirea dinților.

 

Modele necorespunzătoare (de evitat)

                      

                                            a                                      b                                 c                                             d        

a - interferența profilelor într-o zonă de racordare; b - interferența profilelor în ambele zone de racordare; c - dintele roții prea îngroșat; d - dintele roții prea îngroșat, ascuțirea caplui dintelui și interferența profilelor

 

Obs. Pentru evitarea modelelor necorespunzătoare se va modifica, pentru un factor al sumei coeficeienților deplasărilor dat, repartizarea coeficienților deplasărilor sau chiar, se va recalcula factorul sumei coeficeienților deplasărilor