Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea
reductoarelor cilindrice. Universitatea Transilvania
din Brașov |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ex.3.2.4 Standardizarea distanței dintre
axe și parameri geometrici principali |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alegerea distanței
dintre axe standard Se va adopta distanța dintre axe standard, aw = 180 mm. Restricțiile
impuse în vederea realizării angrenajului cu distanța dintre axe impusă -
0,5mn <
aw a ≤ mn devin: -0,5 . 4 < 180 173,926 ≤ 4,
-2 < 6,74 ≤ 4 (NU se verifică).
Se observă că una din restricții (a doua, marcată cu roșu) nu este îndeplinită și se impune parcurgerea etapei următoare. Modificarea parametrilor angrenajului de
referință (nedeplasat) Modificarea
numerelor de dinți ai roților (z1,2) conform algoritmului: a. Considerând,
z1 = z2
=
se
obțin numerele de dinți teoretice:
b.
Prin
rotunjire la partea întreagă se consideră 4 perechi (z1,
z2) posibile:
c.
Dintre cele 4 posibilități se adoptă
perechea (z1, z2) =
(17, 69) cu a = ar = 178,067 < 180 (angrenaj PLUS, asigură
rezistențe la contact și încovoiere mărite) și abaterea, Ab =
+2,55%.
Determinarea
parametrilor geometrici principali ai angrenajului deplasat
Pentru asigurarea distanței dintre axe impusă (aw = 180 mm) și a unor
rezistențe mărite la contact și la încovoiere, în continuare, se vor considera următoarele valori:
|