Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.14.2 Verificarea rulmenților radial-axiali cu bile sau cu role conice montați pe arborele de intrare

 

1.     SCHEMA DE ÎNCĂRCARE

Schema de încărcare a rulmenților radial-axiali cu bile

 

 

2.     DATE DE INTRARE

Forțele exterioare

-        radiale: FrA = 5559,32 N,  FrB = 5344,247 N; 

-        axiale: Fa1 = ± 2350 N; forța Fa1 în funcție de sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau – (de la dreapta la stânga) și deci, în funcție de acestea, se impune calculul pentru două cazuri (forța axială încarcă pe rând arborele în ambele sensuri).

Tipul rulmentului și sarcina (capacitatea) dinamică de bază

Rulment radial cu bile (cod 7212) cu  sarcina dinamică de bază C = 80000 N, din catalogul pentru rulmenți.

Factorii de influență

e = 1,14;

X = 1, Y = 0,55 pentru  ≤ e;

X = 0,57, Y = 0,95 pentru  > e.

 

Turația arborelui

Rulmenții se rotesc cu turația arborelui de intrare, n = n1 = 625 rot/min.

Durata de funcționare, 

Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RCil, Lh imp  = 8000 ore                  

3.     SARCINA DINAMICĂ ECHIVALENTĂ

Forțele axiale interioare

-        pentru rulmentul lagărului ,  = 0,5  = 0,5  = 5851,92 N;

 

-        pentru rulmentul lagărului ,  = 0,5  = 0,5  = 5625,53 N.

 

Determinarea încărcărilor axiale a rulmenților

Forța axială totală de încărcare a arborelui

Cazul 1: Fat = + Fa1 +   -  = 2350 + 5851,92 - 5625,53 = 2576,39 N.

Cazul 1: Fat = - Fa1 +   -  = - 2350 + 5851,92 - 5625,53 = - 2123,61 N.

Forțele axiale exterioare de încărcare a rulmenților

În funcție de valoarea forței axiale totale Fat sunt posibile 2 situații:

a.     Fat > 0, indică că această forță are același sens cu  și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța, FaB = + Fa1 +  = 2350 + 5851,92 = 8201,92 N; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaA = 0.

b.     Fat < 0, indică că această forță are sens opus cu  și rulmentul din lagărul  este încărcat axial exterior cu forța FaA =  Fa1 +  = 2350 + 5625,53 = 7975,53 N; rulmentul din lagărul  nu este încărcat axial exterior, FaB = 0.

 

Sarcina dinamică echivalentă

Pentru rulmentul din lagărul ,

 =  = 1,43  >  e = 1,14,

 

PA = X FrA +  Y FaA = 0,57 FrA +  0,95 FaA = 0,57*5559,32 + 0,95*7975,53 = 10745,57 N.

 

Pentru rulmentul din lagărul ,

 =  = 1,47  > e = 1,14,

 

PB = X FrB +  Y FaB= 0,57 FrB +  0,95 FaB = 0,57 *5344,247 + 0,95 * 8201,92  = 10838 N.

 

Deoarece, PB > PA, rezultă că rulmentul din lagărul  este cel mai încărcat

4.     VERRIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT 

Determinara durabilității rulmentului cel mai încărcat

LA =    =   =  402,18 milioane de rotații,

 

Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat

LhA =    =    = 10724,8 ore,

 

Verificarea rulmentului cel mai încărcat

 

LhA   > Lh imp; 10724,8 > 8000 (se verifică)