Mogan
Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor cilindrice.
Universitatea Transilvania din
Brașov
|
Ex.14.1 Verificarea rulmenților radiali cu bie montați pe arborele de intrare
|
1. SCHEMA
DE ÎNCĂRCARE
|
|
2. DATE DE INTRARE |
Forțele exterioare -
radiale: FrA = 5559,32 N, FrB = 5344,247 N. -
axiale:
Fa1 = ± 2350 N; forța Fa1 în funcție de sensul
de rotație poate avea semnul + (de la stânga la
dreapta) sau (de la dreapta la stânga) și deci, în funcție de acestea, se
impune calculul pentru două cazuri (forța axială încarcă pe rând arborele în ambele sensuri).
Tipul rulmentului și
sarcina (capacitatea) dinamică de bază Rulment radial cu bile (cod 6212) cu
sarcina dinamică de bază C = 52000 N, din catalogul pentru rulmenți. Factorii de influență
pentru calcul Factorul, f0 = 14,3; sarcina statică radială de bază, C0r
= 36000 N; pentru Turația arborelui Rulmenții se rotesc cu turația arborelui de
intrare, n = n1 = 625 rot/min. Durata de funcționare, Durata de funcționare a rulmenților este
egală cu cea impusă RCil, Lh imp
= 8000 ore |
3. SARCINA
DINAMICĂ ECHIVALENTĂ ȘI RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT
|
Pentru rulmentul din
lagărul
sarcina
dinamică echivalentă,
PA = X FrA + Y Fa1 = 0,56 * 5559,32 + 1,58 * 2350 = 6826,22 N.
Pentru rulmentul din
lagărul
sarcina
dinamică echivalentă,
PB = X FrB + Y Fa1 = 0,56 * 5344,247 + 1,58 * 2350 =
6705,78 N.
Deoarece, PA
> PB, rezultă că rulmentul din lagărul
|
4. VERRIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT |
Determinara
durabilității rulmentului cel mai încărcat LA
= Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat LhA = Verificarea rulmentului cel mai încărcat LhA
> Lh imp; 11787,94 >
8000 (se verifică) |