Mogan Gh.L., Butilă E.V., Buzdugan I.D. Proiectarea reductoarelor cilindrice. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.14.1 Verificarea rulmenților radiali cu bie montați pe arborele de intrare

 

1.     SCHEMA DE ÎNCĂRCARE

 

 

2.     DATE DE INTRARE

Forțele exterioare

-        radiale: FrA = 5559,32 N,  FrB = 5344,247 N.  

-        axiale: Fa1 = ± 2350 N; forța Fa1 în funcție de sensul de rotație poate avea semnul + (de la stânga la dreapta) sau – (de la dreapta la stânga) și deci, în funcție de acestea, se impune calculul pentru două cazuri (forța axială încarcă pe rând arborele în ambele sensuri).

Tipul rulmentului și sarcina (capacitatea) dinamică de bază

Rulment radial cu bile (cod 6212) cu  sarcina dinamică de bază C = 52000 N, din catalogul pentru rulmenți.

Factorii de influență pentru calcul

Factorul, f0 = 14,3; sarcina statică radială de bază, C0r = 36000 N; pentru   =  = 0,93 și joc radial normal (CN) rezultă factorii de influență: e = 0,28, X = 0,56, Y = 1,58.

Turația arborelui

Rulmenții se rotesc cu turația arborelui de intrare, n = n1 = 625 rot/min.

Durata de funcționare, 

Durata de funcționare a rulmenților este egală cu cea impusă RCil, Lh imp  = 8000 ore                  

3.     SARCINA DINAMICĂ ECHIVALENTĂ ȘI RULMENTUL CEL MAI ÎNCĂRCAT 

Pentru rulmentul din lagărul

 =  = 0,423  >  e = 0,28 ,

 

sarcina dinamică echivalentă,

 

PA = X FrA +  Y Fa1 = 0,56 * 5559,32 +  1,58 * 2350 = 6826,22 N.

 

Pentru rulmentul din lagărul

 =  = 0,44  >  e = 0,28 ,

 

sarcina dinamică echivalentă,

 

PB = X FrB +  Y Fa1 = 0,56 * 5344,247 +  1,58 * 2350 = 6705,78 N.

 

Deoarece, PA > PB, rezultă că rulmentul din lagărul  este cel mai încărcat

4.     VERRIFICAREA RULMENTULUI CEL MAI ÎNCĂRCAT 

Determinara durabilității rulmentului cel mai încărcat

LA =    =   =  442,05 milioane de rotații.

 

Determinara duratei de funcționare a rulmentului cel mai încărcat

LhA =    =    = 11787,94 ore.

 

Verificarea rulmentului cel mai încărcat

 

LhA   > Lh imp; 11787,94 > 8000 (se verifică)