| 
   Buzdugan I.D.,
  Mogan Gh.L. Proiectarea roboților ficși. Universitatea Transilvania din Brașov   | 
 
| 
   Subcap.T.3.3 Verificări
  ale cuplei elicoidale și elementelor acesteia  | 
 
| 
   Forme și cauze ale
  scoaterii din uz a cuplelor elicoidale  Scoaterea
  din uz a cuplelor elicoidale, precum și criteriile siguranței în exploatare
  sunt, legate, cu precădere, de căile de rulare și corpurile de rostogolire,
  manifestându-se în diverse forme.  Oboseala
  straturilor superficiale ale căilor de rulare și corpurilor de
  rostogolire (pitting-ul) este cauza principală a scoaterii din uz a cuplelor
  ce funcționează la turații mai mari de 1 rot/min, unse abundent și bine
  etanșate. În aceste situații în punctele de contact unde tensiunile sunt
  variabile și suficient de mari, după un număr mărit de cicluri de solicitare,
  apar microfisuri de oboseală care se măresc progresiv (concomitent cu
  desprinderi de particule de material, datorită presiunilor hidrostatice din
  lubrifiant) și iau forma unor ciupituri. Acestea apar, la început, pe căile
  de rulare ale elementului rotitor și pe corpurile de rostogolire și odată cu
  creșterea numărului de contacte, se măresc și conduc la funcționarea cu erori
  cinematice mărite și nesilențioasă. Evitarea acestei deteriorări, și deci
  realizarea siguranței în funcționare, implică calculul de durabilitate al
  cuplei elicoidale ținând cont de capacitatea dinamică de încărcare.  Uzarea
  prin gripare apare în cazul cuplelor elicoidale rapide,
  puternic încărcate, unse insuficient, acestea fiind condiții de apariție a
  unor microsuduri locale în punctele de contact.  Uzarea
  abrazivă apare accidental, datorită existenței în zonele
  de rulare a unor impurități solide ca urmare a neeficacității sistemelor de
  etanșare și de ungere.  Deformarea
  remanentă a căilor de rulare apare la cuplele elicoidale
  puternic încărcate aflate în repaus sau funcționează la turații mai mici de 1
  rot/min și sunt unse insuficient. Cauza amprentelor care apar pe calea de
  rulare sau pe suprafețele corpurilor de rostogolire o constitue depășirea
  locală a limitei de curgere a materialului, datorită existenței unor presiuni
  de contact mari. Evitarea acestei deteriorări se face prin limitarea
  încărcării cuplei la valorile capacității statice de încărcare capabile.  Distrugerea cuplei prin ruperea
  elementelor componente este cea mai periculoasă în cea ce privește
  cunsecințele posibile. Există posibilitatea ruperii nervurilor căilor de
  rulare practicate pe șurub, respectiv pe piuliță și a pieselor de oprire și
  recirculare. Cauzele principale care conduc la aceste situații sunt legate de
  apariția frecării de alunecare, apariția de jocuri și neomogenitățile din
  material. Elemente de calcul a subansamblului cuplei
  elicoidale cu rostogolire  Pentru
  calcule de verificare a cuplelor elicoidale utilizabile în componența
  mecanismelor șurub-piuliță se fac următoarele ipoteze simplificatoare:  - sarcina exterioară se consideră ca fiind aplicată axial; - se neglijează abaterile de execuție și jocurile; - corpurile de rostogolire sunt dispuse și încărcate uniform; - tensiunile nu depășesc limita de proporționalitate. Calculul la durabilitate pentru cuplele
  elicoidale.  Dependența
  dintre sarcina exterioară de încărcare și frecvența de aplicare a acesteia,
  cuantificată prin turația elementului rotitor, este o lege exponențială, care
  exprimă matematic - pentru cupla elicoidală  curba de oboseală. În cazul
  cuplelor elicoidale cu rostogolire, această dependență are aceași formă cu
  cea stabilită în cazul rulmenților, 
 cu L durabilitatea exprimată în milioane de
  rotații ale șurubului sau piuliței, C - capacitatea dinamică, indicată de
  firma producătoare, și Q - forța axială care solicită cupla. Sarcina
  exterioară Q ce solicită axial cupla, de obicei este variabilă în timp, în
  funcție de ciclurile de funcționare. Numărul de ore de
  funcționare a cuplei elicoidale, ce depinde de durabilitatea L și de turația
  elementului rotitor n, se calculează cu relația, 
 și se impune să fie mai mic decât numărul de ore
  impus de aplicația concretă, care pentru sistemele mecatronice poate fi
  15.000 ore.  Calculul de verificare al tijei șurubului În tija șurubului, sub acțiunea forței axiale Q și a momentului de torsiune Mt (fig. 1), solicitată la tracțiune și torsiune, apar tensiuni care, conform teoriei tensiunilor tangențiale maxime, se pot echivala cu relația, 
 în care d0
  este diametrul interior al căii (căilor, pentru șuruburi cu mai multe
  începuturi) de rulare a șurubului. Valoarea momentului de torsiune se
  determină cu relația, 
 în care ηd este randamentul de
  catalog și p - pasul căilor de rulare. 
 Fig.
  9 Solicitările șurubului cuplei elicoidale cu rostogolire Relația de verificare presupune, σe ≤  σat, unde, σat = σc/c
  reprezintă tensiunea admisibilă la tracțiune/compresiune  cu σc tensiunea de curgerea
  a materialului și c = 1,5...2 coeficientul de siguranță. Calculul la deformații termice Deformațiile
  termice, cu precădere ale șurubului, conduc la alterarea preciziei de
  poziționare. Valorile deplasărilor termice se pot calcula cu relația,    
 în care: α
  reprezintă factorul dilatației termice (12.10-6 oC-1,
  pentru oțel), L  lungimea șurubului, ΔT  creșterea de temperatură
  peste temperatura mediului ambiant (de lucru). În medie un șurub din oțel se
  alungește cu aprox. 12μm/m la o creștere a temperaturii cu 1oC    |