Buzdugan I.D., Mogan Gh.L. Proiectarea roboților ficși. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Subcap.T.3.3 Verificări ale cuplei elicoidale și elementelor acesteia

 

 

Forme și cauze ale scoaterii din uz a cuplelor elicoidale

Scoaterea din uz a cuplelor elicoidale, precum și criteriile siguranței în exploatare sunt, legate, cu precădere, de căile de rulare și corpurile de rostogolire, manifestându-se în diverse forme.

Oboseala straturilor superficiale ale căilor de rulare și corpurilor de rostogolire (pitting-ul) este cauza principală a scoaterii din uz a cuplelor ce funcționează la turații mai mari de 1 rot/min, unse abundent și bine etanșate. În aceste situații în punctele de contact unde tensiunile sunt variabile și suficient de mari, după un număr mărit de cicluri de solicitare, apar microfisuri de oboseală care se măresc progresiv (concomitent cu desprinderi de particule de material, datorită presiunilor hidrostatice din lubrifiant) și iau forma unor ciupituri. Acestea apar, la început, pe căile de rulare ale elementului rotitor și pe corpurile de rostogolire și odată cu creșterea numărului de contacte, se măresc și conduc la funcționarea cu erori cinematice mărite și nesilențioasă. Evitarea acestei deteriorări, și deci realizarea siguranței în funcționare, implică calculul de durabilitate al cuplei elicoidale ținând cont de capacitatea dinamică de încărcare.

Uzarea prin gripare apare în cazul cuplelor elicoidale rapide, puternic încărcate, unse insuficient, acestea fiind condiții de apariție a unor microsuduri locale în punctele de contact.

Uzarea abrazivă apare accidental, datorită existenței în zonele de rulare a unor impurități solide ca urmare a neeficacității sistemelor de etanșare și de ungere.

Deformarea remanentă a căilor de rulare apare la cuplele elicoidale puternic încărcate aflate în repaus sau funcționează la turații mai mici de 1 rot/min și sunt unse insuficient. Cauza amprentelor care apar pe calea de rulare sau pe suprafețele corpurilor de rostogolire o constitue depășirea locală a limitei de curgere a materialului, datorită existenței unor presiuni de contact mari. Evitarea acestei deteriorări se face prin limitarea încărcării cuplei la valorile capacității statice de încărcare capabile.

Distrugerea cuplei prin ruperea elementelor componente este cea mai periculoasă în cea ce privește cunsecințele posibile. Există posibilitatea ruperii nervurilor căilor de rulare practicate pe șurub, respectiv pe piuliță și a pieselor de oprire și recirculare. Cauzele principale care conduc la aceste situații sunt legate de apariția frecării de alunecare, apariția de jocuri și neomogenitățile din material.

 

Elemente de calcul a subansamblului cuplei elicoidale cu rostogolire

Pentru calcule de verificare a cuplelor elicoidale utilizabile în componența mecanismelor șurub-piuliță se fac următoarele ipoteze simplificatoare:

-        sarcina exterioară se consideră ca fiind aplicată axial;

-        se neglijează abaterile de execuție și jocurile;

-        corpurile de rostogolire sunt dispuse și încărcate uniform;

-        tensiunile nu depășesc limita de proporționalitate.

 

Calculul la durabilitate pentru cuplele elicoidale.

Dependența dintre sarcina exterioară de încărcare și frecvența de aplicare a acesteia, cuantificată prin turația elementului rotitor, este o lege exponențială, care exprimă matematic - pentru cupla elicoidal㠖 curba de oboseală. În cazul cuplelor elicoidale cu rostogolire, această dependență are aceași formă cu cea stabilită în cazul rulmenților,

 

 

cu L durabilitatea exprimată în milioane de rotații ale șurubului sau piuliței, C - capacitatea dinamică, indicată de firma producătoare, și Q - forța axială care solicită cupla. Sarcina exterioară Q ce solicită axial cupla, de obicei este variabilă în timp, în funcție de ciclurile de funcționare.

 

Numărul de ore de funcționare a cuplei elicoidale, ce depinde de durabilitatea L și de turația elementului rotitor n, se calculează cu relația,

 

 

și se impune să fie mai mic decât numărul de ore impus de aplicația concretă, care pentru sistemele mecatronice poate fi 15.000 ore.

 

Calculul de verificare al tijei șurubului

În tija șurubului, sub acțiunea forței axiale Q și a momentului de torsiune Mt (fig. 1), solicitată la tracțiune și torsiune, apar tensiuni care, conform teoriei tensiunilor tangențiale maxime, se pot echivala cu relația,

 

,

 

în care d0 este diametrul interior al căii (căilor, pentru șuruburi cu mai multe începuturi) de rulare a șurubului. Valoarea momentului de torsiune se determină cu relația,

 

în care ηd este randamentul de catalog și p - pasul căilor de rulare.

 

 

Fig. 9 Solicitările șurubului cuplei elicoidale cu rostogolire

 

Relația de verificare presupune,

σe  σat,

unde, σat = σc/c reprezintă tensiunea admisibilă la tracțiune/compresiune  cu σc tensiunea de curgerea a materialului și c = 1,5...2 coeficientul de siguranță.

 

Calculul la deformații termice

Deformațiile termice, cu precădere ale șurubului, conduc la alterarea preciziei de poziționare. Valorile deplasărilor termice se pot calcula cu relația,

 

,

 

în care: α reprezintă factorul dilatației termice (12.10-6 oC-1, pentru oțel), L – lungimea șurubului, ΔT – creșterea de temperatură peste temperatura mediului ambiant (de lucru). În medie un șurub din oțel se alungește cu aprox. 12μm/m la o creștere a temperaturii cu 1oC