| 
   Buzdugan I.D.,
  Mogan Gh.L. Proiectarea roboților. Universitatea Transilvania din Brașov  | 
 
| 
   Anexa.T.5.1 Aspecte generale despre servomotoarele electrice de antrenare  | 
 
| 
   Locul și
  rolul servomotoarelor de acționare  În fig. 1 se prezintă schema bloc a unui sistem de antrenare a unei cuple cinematice. Motorul antrenează cupla cinematică prin intermediul unei transmisii mecanice, care are rolul de a adapta componentele puterii mecanice (viteza și sarcina) de la ieșirea din acesta qm, Qm (ωm, Mm sau vm, Fm), la cele ale subansamblului antrenat - de exemplu, cupla și brațul unui robot cu parametri qi, Qi (ωi, Mi sau vi, Fi) și, respectiv, qe, Qe (ωe, Me sau ve, Fe). Pe de altă parte, motorul este cuplat la un bloc de comandă, care asigură reglarea vitezei și/sau sarcinii, precum și a unor funcții de protecție. Motorul împreună cu blocul de comandă asociat formează subsistemul de acționare, care are ca parametri de intrare energia de acționare și comenzile de deplasare și ca parametri de ieșire mișcarea și forța motoare impuse. Subsistemul de acționare împreună cu transmisia mecanică formează subsistemul de antrenare. 
 Fi g. 1 Schema bloc a subsistemului mecatronic de antrenare a unei cuple motoare În general, parametri principali ai unui subsistem de antrenare al unei cuple cinematice a unui robot industrial sunt: -       
  viteza nominală și domeniul de variație a acesteia;
   -       
  momentul de torsiune
  nominal și caracteristica
  de antrenare (dependența momentului nominal de viteză); -       
  variația vitezei și sarcinii de antrenare cu timpul; -       
  momentul rezistent la
  pornire;  -       
  durata ciclurilor
  de funcționare și frecvența demarajelor;  -       
  durata maximă admisibilă a perioadelor de demarare și de frânare;  -       
  masa și momentele
  de inerție; - precizia de poziționare; - factorii legați de mediul de funcționare: temperatură, umiditate , vibrații etc.; - caracteristicile sursei energetice; - carcteristicile comenzilor. În general, proiectarea unui subsistem de antrenare a unei cuple cinematice presupune parcurgerea următoarelor etape: -       
   identificarea
  caracteristicilor subansamblului
  antrenat;  -       
  alegerea sursei energetice și a motorului;  -       
  determinarea puterii și vitezei nominale
  a motorului;  -       
  adoptarea tipului transmisiei mecanice și sinteza acesteia.
   Mișcarea obiectului de manipulat în spațiul de lucru al unui robot industrial rezultă ca o combinație de mișcări ale unor cuple cinematice, fiecare fiind antrenată de un subsistem de antrenare, cu schema bloc din fig. 1. De obicei, cuplele cinematice efectuează mișcări cu amplitudinile vitezei și accelerației cunoscute în timp (fig. 2), în vederea deplasării punctului caracteristic pe traiectorie. Principalele probleme care se pun în acest caz pentru antrenarea unei cuple sunt: -       
  determinarea legii de mișcare;  -       
  determinarea raportului
  de transmitere;  - alegerea motorului de acționare. 
 Fig. 2 Legi de mișcare cu accelerație constantă Durata unei mișcări, în principal, depinde de accelerație - dependentă la rândul ei de masele și momentele de inerție ale elementelor mobile - și de distanța parcursă. Deci, din aceste considerente, comenzile roboților ar trebui să fie modificabile (adaptabile), deoarece traiectoria realizată cu obiectul de manipulat este diferită de la un ciclu de lucru la altul, inerțiile reduse la arborele motor fiind dependente de pozițiile succesisve ale brațelor robotului. Astfel, pentru urmărirea rapidă și precisă a legii teoretice de mișcare cu parametri specificați, sunt necesare sisteme de comandă autoadaptive, care să ajusteaze în timp real parametri de comandă prin bucle de reacție. Comenzile în poziție, frecvent întâlnite în practică, implică următoarele tipuri de legi de mișcare: -       
  cu accelerații constante,
  în cazul mișcărilor lente, deoarece supraîncărcările dinamice nu
  sunt semnificative;  -       
  cu accelerații liniare,
  pentru diminuarea amplitudinilor mișcărilor vibratorii care stau la originea impreciziilor de poziționare și a suprasarcinilor dinamice periculoase;  -       
  cu accelerații neliniare
  polinomiale, cicloidale sau trigonometrice, pentru viteze mărite de poziționare. În cazul în care distanța de parcurs este impusă (cunoscută), se pot întâlni două tipuri de probleme: -       
   determinarea
  duratei de mișcare cunoscând caracteristicile de acționare;  - determinarea parametrilor de acționare (accelerație și viteză) necesari pentru efectuarea mișcării în intervale de timp date. Caracterstici mecanice de tip sarcină-viteză Sarcina rezistentă (forță sau moment) din subsistemul antrenat, necesar a fi învinsă de subsistemul de antrenare, este variabilă cu viteza prin dependențe de forma Fr = Fr(vr), pentru cazul subsistemului cu mișcare de translație, sau Mr = Mr(ωr), când mișcarea acestuia este de rotație, numite caracteristici mecanice de tip forță-viteză liniară sau, respectiv moment-viteză unghiulară. Uneori, pornid de la aceste caracteristici, descrierea comportării subsistemului antrenat se poate face și prin dependența putere-viteză Pr(vr) = vr Fr(vr) sau respectiv Pr(ωr) = ωr Mr(ωr). Funcțiile asociate diverselor caracteristici sarcină-viteză și putere-viteză, posibil a fi întâlnite în practică sau a fi considerate pentru calcul, sunt prezentate în tabelul 1. În fig. 2,a și b se prezintă aluri ale graficelor asociate caracteristicilor sarcină-viteză și, respectiv, putere-viteză din tab. 2, numărul asociat acestora fiind în corespondență cu numărul curent din tabel. Valorile constantelor a f associate funcțiilor caracteristice se determiă în funcție de tipul, structura și dimensiunile subsistemului antrenat. 
 Fig. 2 Caracteristicile mecanice de tip sarcină-viteză și putere-viteză Tab. 1 
  |