|
Buzdugan I.D., Mogan
Gh.L. Proiectarea roboților ficși. Universitatea Transilvania din Brașov |
|
Anexa.1.1.2 Structura și
funcționarea roboților ficși |
|
Structura
generală a sistemului robot În oricare situație de utilizare a unui robot industrial se impune parcurgerea unui set de traiectorii între punctele de start și țintă din spațiul de operare (fig.1), pentru poziționarea și orientarea controlată a obiectului de manipulat în mediul tehnologic (de operare).
Fig. 1 - Structura sistemului robotului industrial
Fig. 2 - Geometria orientării corpului manipulat Obiectul manipulat poate fi un semifabricat/piesă, care este adus pentru a fi prelucrat/asamblat sau respectiv evacuat după prelucrare, sau o sculă/dispozitiv de lucru sau de inspecție (pistol de vopsire, cap de sudare, dispozitiv de înșurubare, polizor de debavurare, aparat/instrument de măsură etc.). Obiectul manipulat, conform succesiunii tehnologice, se poate găsi în staționare, cu sau fără acțiune tehnologică, sau în mișcare pe traiectorii definite. Pentru descrierea sintetică a poziției și orientării obiectului manipulat cu viteze și accelerații impuse în cadrul mișcării generale, acesta se reduce la un punct caracteristic și o dreaptă caracteristică (fig. 2). De obicei, se adoptă ca dreaptă caracteristică, dacă există, una din axele de simetrie ale obiectului de manipulat și ca punct caracteristic centrul de simetrie (când sunt mai multe axe de simetrie), un punct de pe axa de simetrie (când există o singură axă de simetrie) sau centrul de masă. Traiectoria (fig.1 și 2), ca o secvență distinctă asociată unei faze tehnologice, ținând cont de poziția obstacolelor (elemente ale sistemului perirobot), este locul geometric al pozițiilor succesive ale punctului caracteristic, în mișcare. Orientarea obiectului manipulat în punctele curente ale traiectoriei se descrie de poziția direcției planului tangențial, format de dreapta caracteristică și tangenta la traiectorie, prin unghiul de orientare (operare, de lucru) ε, dintre normala la acest plan (dreapla auxiliară) și direcția efectorului robotului. Planul determinat de dreaptele caracteristică și auxiliară se numește plan caracteristic. Mulțimea punctelor din mediul de operare al unui robot industrial (fig.1) care pot fi atinse de punctele caracteristice ale obiectelor de manipulat, formează spațiul de operare (de lucru). Pe de altă parte, mulțimea punctelor din mediul de operare atinse de punctele extreme ale robotului industrial formează spațiul de manevră. Suprafața de fixare a unui robot industrial este suprafața de legătură a bazei cu fundația, față de care se definește și sistemul de coordonate fix asociat robotului industrial. Structura
funcțională a roboților industriali Roboții
industriali pot fi considerați ca hipersisteme mecatronice complexe (fig.3),
compuse din următoarele părți principale: -
sistemul mecanic,
care realizează mișcarea dorită a obiectului manipulat prin acționare în sau
asupra mediului de operare; -
sistemul de acționare cu
funcția de a pune în mișcare cuplele cinematice ale sistemului mecanic prin
intermediul unor subsisteme de antrenare cu motoare legate la sursa de
energie; -
sistemul senzorial prin
care se culeg informații privind valorile parametrilor interni care descriu
starea sistemului robotului industrial, precum și valorile parametrilor
externi asociați spațiului de operare și/sau sistemului perirobot; -
sistemul de conducere
procesează informațiile primite de la sursa de informație (operatorul uman,
sisteme de conducere similare și superioare) și/sau de la sistemul senzorial.
Fig. 3 - Sistemele unui robot industrial Sistemele mecanice ale
roboților industriali Mișcarea
punctului caracteristic, asociat unui obiect manipulat, pe traiectorie între
două puncte succesive de pe aceasta, se poate descompune în două secvențe: -
poziționarea în
punctul al doilea, fără modificarea orientării; -
orientarea,
care presupune rotirea în jurul punctului caracteristic, considerat fix. Deci, pornind de la
funcția principală de manipulare (poziționare și orientare) a unui obiect
într-un spațiu de operare dat, sistemul mecanic se compune din următoarele
părți principale: mecanismul de poziționare, mecanismul de orientare
dispozitivul de prehensiune (efector) (fig. 4).
Fig. 4 - Structura sistemului mecanic a unui robot fix serie Pentru ghidarea completă a dispozitivului efector cu obiectul manipulat în spațiul de operare tridimensional, fără obstacole, sunt necesare minumum șase grade de libertate (mișcări independente) ale acestuia, dintre care trei sunt de poziționare (generatoare de traiectorie) și celelate trei sunt pentru orientare. Gradul de mobilitate al structurii mecanice a unui robot industrial este dat de numărul coordonatelor independente necesare pentru definirea neechivocă a pozițiilor tuturor elementelor acestuia. Pentru sistemul mecanic corespunzător unui robot industrial serie, standard, în vederea realizării mișcărilor de poziționare și de orientare a mecanismului efector sunt necesare șase grade de mobilitate, dintre care trei sunt asociate lanțului cinematic de poziționare și celelalte trei sunt ale lanțului cinematic de orientare. Roboții industriali construiți pentru operații tehnologice de complexitate redusă, în multe cazuri practice, din considerente de eficiență efectuează mai puține mișcări independente asupra dispozitivului efector și, deci, au mai puține grade de mobilitate. Mecanismele de poziționare cu trei grade de mobilitate, în funcție de tipul coordonatelor care descriu pozițiile și mișcările diverselor elemente ale, frecvent în practică, definesc structurile de bază de roboți: în coordonate carteziene (fig.5,a), cilindrice (fig.5,b), sferice (fig.5,c) sau unghiulare (fig. 5.d).
Fig. 5 - Mecanisme de poziționare de bază în coordonate: a carteziene, b cilindrice, c sferice, a unghiulatre Mecanismul de orientare, care are ca funcție principală deplasarea unghiulară a obiectului manipulat în raport cu punctul caracteristic asociat dispozitivului efector idealizat prin dreapta caracteristică, realizează mișcări simple, prin analogie cu mișcările încheieturii mâinii sau ale unei nave (fig.6), de: pronație-supinație sau ruliu (roll) în jurul axei x, flexie-extensie sau tangaj (pitch) în jurul axei y și aducție-abducție sau girație (yaw) cu axa z. Mecanismele de orientare cu unul, două, sau trei grade de mobilitate au la bază numai cuple cinematice de rotație, de obicei, ortogonale.
Fig. 6 - Parametrii
mecanismelor de orientare Dispozitivul
de prehensiune sau, mai simplu, efectorul (prehensorul) este
partea finală a sistemului mecanic al robotului industrial (fig.7), care
realizează acțiunea directă asupra obiectului sau sculei de manipulat (v. Anexa.3.1.1).
Acesta este atașat mecanismului de orientare și are funcția de prehensiune
(prindere, menținere și eliberare) a obiectului de manipulat (semifabricat,
piesă) sau a dispozitivului tehnologic (cap de sudură, pistol de vopsire,
polizor, instrument de măsurare etc.). În cazul manipulărilor succesive ale
unui obiect sau dispozitiv tehnologic, cu dispozitivul de prehensiune, se
parcurg repetitiv următoarele faze: de centrare (poziționare), de prindere,
de menținere, de depunere și de eliberare.
Fig. 7 Dispozitive de prehensiune: a pentru manipularea unui semifabricat/piesă, b pentru manipularea unui dispozitiv de sudare Acționarea roboților
industriali Mecanismele de ghidare ale roboților industriali, pornind de la
lanțurile cinematice cu un număr de cuple conducătoare egal cu gradul de
mobilitate, sunt antrenate de subsisteme de acționare motoare prin
intermediul unor mecanisme de antrenare (fig.8). Aceste mecanisme, de obicei,
pot fi acționate de motoare electrice, hidraulice sau pneumatice, liniare sau
rotative.
Fig. 8 Subsistemele de antrenare Motoarele electrice pentru acționarea roboților
industriali, de obicei, motoare de curent continuu, sincrone sau pas cu pas,
sunt frecvent întâlnite în practică datorită sursei energetice cu
disponibilitate cvasigenerală și a compatibilității mărite cu sistemul de
comandă și control. Motoarele electrice cu mișcări controlabile, specifice
roboților industriali, sunt caracterizate de factori ai puterii specifice
(putere/greutate) micșorați și, de obicei, impun considerarea unor transmisii
mecanice și mecanisme intermediare (fig.8). Dintre motoarele de curent
continuu, din considerente de randament, gabarit și eficiență economică, în
construcția roboților se utilizează frecvent cele cu magneți permanenți. Motoarele hidraulice se folosesc, de obicei, pentru
acționarea directă a cuplelor roboților industriali datorită următoarelor
avantaje: raport putere/greutate ridicat, posibilități bune de reglare,
structură constructivă simplă, siguranță în funcționare bună, rigiditate mărită
datorită compresibilității reduse a fluidelor și întreținere ușoară. Dar, pe
de altă parte, aceste motoare sunt costisitoare, datorită necesității
unităților de producere a puterii hidraulice (pompe, acumulatoare etc.), a
echipamentelor de comandă complexe (electroventile, servoventile, servosupape
etc.), precum și a sistemelor de etanșare și, în plus, au funcționări
necorespunzătoare la temperaturi scăzute ale mediului, datorită vâscozității
ridicate a fluidului. Motoarele pneumatice se folosesc pentru acționarea
cuplelor conducătoare și/sau a mecanismelor de prehensiune datorită
simplității instalațiilor și valorii mărite a raportului putere/greutate.
Aceste motoare nu sunt preferate pentru sarcini ridicate, din considerente de
securitate, consecință a folosirii fluidului motor la presiuni ridicate și a
necesității unor dispozitive de frânare care să asigure oprirea cuplelor
cinematice conducătoare în poziții relativ bine determinate. Sisteme senzoriale ale
roboților industriali Senzorii unui robot industrial pot avea următoarele funcții: măsurarea
parametrilor robot pentru controlul în buclă închisă, detectarea și evitarea
coliziunilor, detectarea și evitarea situațiilor neprevăzute, găsirea
pozițiilor obiectelor în spațiul de lucru, corectarea eroroilor induse de
modelele robotului, monitorizarea interacțiunilor cu mediul robot,
inspectarea procesului în care este implicat. De fapt, sistemul senzorial
este compus din subansamble speciale numite traductori (fig. 9) și
echipamente specifice de prelucrare semnale și interfațare care realizează
măsurarea (evaluarea) unor parametri intrinseci ai robotului, legați de
deplasarea pe traiectorie, prin senzori interni (de poziție, viteză,
accelerație și/sau forță etc.), pe de-o parte, și a unor parametri legați de
starea și poziția obiectelor din spațiul de operare prin senzori externi
(tactili, de proximitate, vizuali etc.), pe de altă parte. De obicei,
traductorul transformă informația primară sub forma unui semnal - de tip
mecanic, termic sau chimic - ce caracterizează mediul investigat, într-un
semnal electric analogic sau numeric.
Fig. 9 Schema
bloc a sistemului senzorial Sisteme de conducere ale
roboților industriali Schema
din fig. 10 stă la baza conducerii în buclă inchisă a unui robot
industrial la care corectrea pozițiilor punctelor caracteristice pentru
urmărirea traiectoriei impuse se face având la bază abaterea obținută prin
compararea parametrilor impuși (vectori de stare teoretici) cu cei
determinați prin sistemul senzorial (vectori de stare măsurați). În cazul în
care senzorii pentru determinarea pozițiilor și mișcărilor cuplelor lipsește,
deplasarea punctului caracteristic se face fără corecții, astfel fiind
realizată conducerea în buclă deschisă. Această situație se întâmplă
când precizia solicitată în funcționare este redusă sau atunci când motoarele
de acționare permit rotirea cu acuratețe la semnale de comandă riguros
definite și generate (motoare pas cu pas).
Fig. 10 Schema
sistemului de conducere în buclă închisă Conducerea unui robot
industrial, în cazul general, implică următoarele cerințe: -
generarea traiectoriilor pentru realizarea unei
mișcări impuse; - comanda și controlul în buclă închisă (cu feedback); -
conducerea în contact direct cu obstacole în
spațiul de lucru. Un robot industrial, indiferent de destinație, trebuie să execute
mișcări determinate prin deplasarea condiționată de timp a efectorului pe
curbe definite (traiectorii) în spațiul de operare. Pentru aceasta este
necesar ca în fiecare punct al traiectoriilor să se cunoască pozițiile,
vitezele și accelerațiile mișcării. Parcurgerea traiectoriilor necesare pentru realizarea funcției
principale a unui robot industrial implică determinarea preliminară a
coordonatelor robot de poziție, viteză și accelerație, pentru fiecare cuplă
conducătoare a mecanismului de ghidare. Această operație se realizează,
pornind de la parametrii de poziție și de mișcare (viteză și accelerație)
asociați punctelor caracteristice, prin analiza cinematică inversă.
Traiectoriile pe care se deplasează efectorul, în funcție de procesul
tehnologic, pot fi cu toate punctele impuse sau numai cu anumite puncte țintă
impuse. În primul caz, de conducere pe traiectorie continuă, mișcările
simultane corespunzătoare coordonatelor robot au forme și corelări bine
determinate, spre deosebire de cazul al doilea în care formele pot fi
oarecare, traiectoria obținută nefiind impusă (conducere punct cu punct). În
afară de trecerea prin toate punctele traiectoriilor sau prin punctele țintă
de pe acestea, conducerea unui robot industrial trebuie să asigure și o
mișcare lină, fără frânări și accelerări bruște. Deplasarea în aceste
condiții se asigură dacă pentru coordonatele generalizate se aleg variații în
timp (legi de mișcare) cu funcții de conducere "netede" cu cel
puțin prima derivată continuă. Atingerea punctelor traiectoriilor sau țintă
respectând funcțiile de conducere se realizează prin compararea continuă,
prin intermediul sistemului de conducere, a valorilor instantanee ale acestor funcții la momente de timp ti
impuse, cu valorile coordonatelor impuse punctelor respective. În plus, în
cazul conducerii cu luarea în considerare a contactelor (coliziunilor) cu
obstacole din spațiul de lucru, sistemul de conducere implică și luarea în
considerare a informațiilor de la senzorii externi. ... |