|
autori
Organe de Mașini. Lucrări
de laborator. Universitatea Transilvania
din Brașov |
|
Lucrarea LD.OM II.02 REDUCTOARE DE TURAȚIE |
|
CUPRINS |
|
A. DESCRIEREA TEMATICII B. BAZE TEORETICE C. SCHEME STRUCTURALE ȘI SOLUȚII
CONSTRUCTIVE |
|
A. DESCRIEREA TEMATICII |
|
A.1 Aspecte generale |
|
Antrenarea utilajelor/instalațiilor se realizează în majoritatea cazurilor cu motoare electric care, deseori, nu pot fi cuplate direct la instalația antrenată din următoarele cauze posibile: gabaritul motorului prea mare, nepotrivirea parametrilor de ieșire ai motorului cu parametrii de intrare ai instalației; neadecvarea pozițională a motorului cu instalația antrenată etc. Pentru evitarea acestor neajunsuri se poate introduce între motor și instalația antrenată o transmisie mecanică de tip reductor de turație. De ce de turație ? Deoarece, motoarele electrice cu turații mari au gabarite și greutăți reduse (cele cu turații mici au gabarite și greutăți mărite) și, de obicei, instalațiile antrenate au viteze (turații) de lucru reduse, se preferă reductoare de turație (https://www.youtube.com/watch?v=GjGJAfjZQvg). La adresa, https://rrv.unitbv.ro/RConCil/Anexe/Anexa.1.1.1%20Descrierea%20produselor%20de%20tip%20reductor%20de%20turatie.htm se prezintă o clasificare a reductoarelor de turație
cu roți dințate |
|
A.2 Scopul lucrării |
|
Determinarea caracteristicilor funcționale (geometrice și cinetostatice). Identificarea și studiul construcției și tehnologiei de asamblare. Identificarea elementelor și subansamblelor componente |
|
B. BAZE TEORETICE |
|
B.1 Descriere funcțional-constructivă |
|
Reductoarele de turație cu roți dințate sunt mecanisme
cu roți dințate, care transmit puterea (mișcarea de rotație
și momentul de torsiune) de la un arbore de intrare la unul de ieșire
prin intermediul angrenajelor (cilindrice, conice, melcate). Din punct de vedere constructiv, un reductor de turație se
constitue ca un ansamblu
compus din subansamble
și elemente (piese). Subansamblele sunt structuri
independente, care se evidențiază
ca un grup compact de componente
(piese), compuse, în configurație minimală, din cel puțin două piese sau
din alte subansamble și elemente (piese), în interacțiune
permanentă, asamblate ținându-se cont, cu precădere, de tehnologiile
de montaj, de întreținere
și de exploatare |
|
B.2 Parametri cinetostatici |
|
Transmisii cu reductor de turație
(fig. a schema bloc)
a Semnificații notații: ME - motorul electric; RT - reductor de turație; IA instalația antrenată. Obs. Legarea ME și IA la RT se realizează prin cuplaje mecanice care au rolul de a transmite puterea fără a modifica parametrii acesteia. Parametrii de intrare/ieșire
(fig. b reductor conico-cilindric cu evidențierea
parametrilor de intrare/ieșire)
b Semnificații notații: Pi [kW] - puterea de intrare; Mti [Nmm]
- momentul de torsiune
(cuplul) de intrare; ωi
[rad/s] - viteza unghiulară de
intrare; ni [rot/min] turația
de intrare; dAi
diametrul arborelui de intrare; Pe [kW] - puterea de ieșire; Mte [Nmm]
- momentul de torsiune
(cuplul) de ieșire; ωe [rad/s] - viteza unghiulară de ieșire; ne [rot/min] turația
de ieșire; dAe
diametrul arborelui de ieșire. Relații de calcul -
Vitezele unghiulare Pornind de la cazul general, ω = 2π
υ = 2π în care, ω reprezintă
viteza unghiulară, υ [rot/s] frecvența
de rotație,
n [rot/min] turația, rezultă vitezele unghiulare de intrare și de ieșire în [rad/s], - Raportul de transmitere iR = -
Puterea de ieșire Pe = ηR Pi, unde, ηR reprezintă randamentul reductorului, Pi - puterea de intrare. -
Momentele de torsiune Pornind de la cazul general, Mt = în care,
Mt reprezintă momentul de torsiune în [Nm]; P puterea în [W]; ω viteza unghiulară în [rad/s]; n turația în [rot/min], rezultă momentele de torsiune de intrare și de ieșire în [Nmm], Mti = 106 în care,
puterile de intrare și de ieșire, Pi și Pe, sunt în [kW]. Precizări -
În cazul în care se dau Mti, Mte [Nmm] se determină puterile cu relațiile, Pi = 10-6 -
Reductorul de turație este un mecanism cu roți dințate care servește la micșorarea
turației de intrare
de iR ori și implicit la mărirea corespunzătoare (de iRηR ori) a momentului de torsiune de intrare. - Având în vedere că reductorul de turație (RT) este un subsistem independent între motorul electric (ME) și instalația antrenată (IA) la intrarea în RT momentul de torsiune (Mti) și viteza unghiulară (ωi) au același sens (puterea de antrenare este motoare, fig. b), a la ieșire momentul de torsiune (Mte) și viteza unghiulară (ωe) au sensuri opuse (puterea la nivelul IA este rezistentă, fig. b). - Consecință a faptului că Mte = iRηRMti, considerând că materialele arborilor de intrare și de ieșire au cvasiaceleași rezistențe la torsiune, diametrul arborelui de ieșire, dAe, este mai mare decât cel al arborelui de intrare, dAi (fig. b). |
|
C. SCHEME STRUCTURALE ȘI SOLUȚII CONSTRUCTIVE |
|
C.1 Reductoare de turație cilindrice |
|
Reductor de turație
cilindric cu o treaptă Schema structurală
a Semnificații notații: I angrenaj
cilindric, 1II pinion cilindric, 2II roată
cilindrică, A1 arbore
de intrare, A2 arbore
de ieșire, Soluții constructive
Secțiunea principală Subansamblul arbore de intrare Subansamblul arbore de ieșire
Subansamble
capace de intrare și de ieșire
Reductor de turație cilindric cu două trepte Schema structurală
Semnificații notații: I, II angrenaje cilindrice, 1I
pinion conic, 2I roată cilindrică, 1II pinion cilindric, 2II roată
cilindrică, A1 arbore
de intrare, A2 arbore
intermediar, A3
arbore de ieșire, Soluții constructive Secțiunea principală
(https://www.youtube.com/watch?v=jkQOBspfEyo; https://www.youtube.com/watch?v=b66_rPsUD1w) Reductor de turație cilindric cu două trepte coaxial Schema structurală
Semnificații notații: I, II angrenaje cilindrice, 1I
pinion conic, 2I roată cilindrică, 1II pinion cilindric, 2II roată
cilindrică, A1 arbore
de intrare, A2 arbore
intermediar, A3
arbore de ieșire, Obs. Axa aborelui de intrare
(A1) este identică
cu axa arborelui de ieșire (A3). Soluție constructivă Secțiunea principală
|
|
C2. Reductoare de turație
conico-cilindrice |
|
Schema structurală
Semnificații notații: I angrenaj conic ortogonal; II angrenaj cilindric, 1I
pinion conic, 2I roată conică, 1II pinion cilindric,
2II roată cilindrică,
A1 arbore de intrare,
A2 arbore intermediar,
A3 arbore de ieșire,
Soluții constructive Angrenajele reductorului
conico-cilindric
Angrenajul conic al reductorului
conico-cilindric I angrenaj conic ortogonal cu dantură curbă compus din: 1I
pinion conic corp comun
cu arborele de intrare, 2I
roată conică.
Angrenajul cilindric al
reductorului conico-cilindric II angrenaj cilindric
cu dantură înclinată compus din: 1II
pinion cilindric corp comun cu arborele intermediar, 2II roată
cilindrică.
Arborele de intrare, al reductorului conico-cilindric
Arborele intermediar, al reductorului
conico-cilindric
Arborele de ieșire, al reductorului conico-cilindric
Subansamblul arbore de intrare
Semnificații notații:
Subansamblul arbore intermediar
Semnificații notații: Subansamblul arbore de ieșire
Semnificații notații: Ansamblu parțial al reductorului de turație
conico-cilindric
Subansamble capace de intrare
(stânga) și de ieșire (dreapta)
Ansamblu
reductor de turație conico-cilindric
orizontal
(HH)
Ansamblu reductor de turație conico-cilindric orizontal-vertical (HV)
Ansamblu reductor de turație conico-cilindric orizontal-vertical (VH)
Ansamblu reductor de turație conico-cilindric
vertical-vertical (VV)
Elemente componente Dopul de golire permite golirea uleiului din caracsa inferioară (se asamblează cu filet și se utilizează garnitură plată de etanșare din Cu sau Al).
Știfturile cilindrice (2 bucăți) asigură menținerea aceleiași poziții relative dintre carcasele inferioară și superioară la prelucrarea alezajelor rulmenților și la montările repetate.
Vizorul transparent permite urmărirea la montaj și în exploatare a nivelului uleiului.
Inelul de ridicare permite transportul reductorului la montaj, la instalare și pentru reparații.
|
|
C2. Reductoare de turație
melcate |
|
Schema structurală
Semnificații notații: I angrenaj
melcat cilindric, 1I
melc, 2I roată melcată, A1
arbore de intrare corp comun cu melcul, A2
arbore de ieșire, Soluții constructive Ansamblu
reductor melcat
Angrenaj melcat
(https://www.youtube.com/watch?v=S3XAemCeZr0;
https://www.youtube.com/watch?v=EQ7U3ADSEY8)
|