autori
Organe de Mașini. Lucrări de
laborator. Universitatea Transilvania din
Brașov |
Lucrarea LD.OM II.02 REDUCTOARE DE TURAȚIE |
CUPRINS |
A. DESCRIEREA TEMATICII B. BAZE TEORETICE C. SCHEME STRUCTURALE ȘI SOLUȚII
CONSTRUCTIVE |
A. DESCRIEREA TEMATICII |
A.1 Aspecte generale |
Antrenarea utilajelor/instalațiilor se realizează în majoritatea cazurilor cu motoare electric care, deseori, nu pot fi cuplate direct la instalația antrenată din următoarele cauze posibile: gabaritul motorului prea mare, nepotrivirea parametrilor de ieșire ai motorului cu parametrii de intrare ai instalației; neadecvarea pozițională a motorului cu instalația antrenată etc. Pentru evitarea acestor neajunsuri se poate introduce între motor și instalația antrenată o transmisie mecanică de tip reductor de turație. De ce de turație ? Deoarece, motoarele electrice cu turații mari au gabarite și greutăți reduse (cele cu turații mici au gabarite și greutăți mărite) și, de obicei, instalațiile antrenate au viteze (turații) de lucru reduse, se preferă reductoare de turație (https://www.youtube.com/watch?v=GjGJAfjZQvg). La adresa, se prezintă o clasificare a reductoarelor de turație cu roți dințate |
A.2 Scopul lucrării |
Determinarea caracteristicilor funcționale (geometrice și cinetostatice). Identificarea și studiul construcției și tehnologiei de asamblare. Identificarea elementelor și subansamblelor componente |
B. BAZE TEORETICE |
B.1 Descriere funcțional-constructivă |
Reductoarele de turație cu roți dințate sunt mecanisme
cu roți dințate, care transmit puterea (mișcarea de rotație
și momentul de torsiune) de la un arbore de intrare la unul de ieșire
prin intermediul angrenajelor (cilindrice, conice, melcate). Din punct de vedere
constructiv, un reductor de turație se constitue ca un ansamblu compus
din subansamble și elemente (piese). Subansamblele sunt structuri independente,
care se evidențiază ca un grup compact de componente (piese), compuse, în
configurație minimală, din cel puțin două piese sau din alte subansamble și
elemente (piese), în interacțiune permanentă, asamblate ținându-se cont, cu
precădere, de tehnologiile de montaj, de întreținere și de exploatare |
B.2 Parametri cinetostatici |
Transmisii cu reductor de turație
(fig. a schema bloc) a Semnificații notații: ME - motorul electric; RT - reductor de turație; IA instalația antrenată. Obs. Legarea ME și IA la RT se realizează prin cuplaje mecanice care au rolul de a transmite puterea fără a modifica parametrii acesteia. Parametrii de intrare/ieșire
(fig. b reductor conico-cilindric cu evidențierea
parametrilor de intrare/ieșire) b Semnificații notații: Pi [kW] - puterea de intrare; Mti [Nmm] - momentul de torsiune (cuplul) de intrare; ωi
[rad/s] - viteza unghiulară
de intrare; ni [rot/min] turația de
intrare; dAi
diametrul arborelui de intrare; Pe [kW] - puterea de ieșire; Mte [Nmm] - momentul de torsiune (cuplul) de ieșire; ωe [rad/s] - viteza unghiulară
de ieșire; ne [rot/min] turația de
ieșire; dAe
diametrul arborelui de ieșire. Relații de calcul -
Vitezele unghiulare Pornind de la cazul general, ω = 2π
υ = 2π în care, ω reprezintă viteza unghiulară,
υ [rot/s] frecvența de rotație, n [rot/min] turația, rezultă
vitezele unghiulare de intrare și de ieșire în [rad/s], ωi = π - Raportul de transmitere iR = -
Puterea de ieșire Pe = ηR Pi, unde, ηR reprezintă
randamentul reductorului, Pi - puterea de intrare. -
Momentele de torsiune Pornind de la cazul general, Mt = în care, Mt
reprezintă momentul de
torsiune în [Nm]; P puterea
în [W]; ω viteza unghiulară în [rad/s]; n turația în [rot/min],
rezultă momentele de torsiune de intrare și de ieșire în [Nmm], Mti = 106 în care,
puterile de intrare și de ieșire, Pi și Pe, sunt în [kW]. Precizări -
În cazul în care se dau Mti, Mte [Nmm] se determină puterile cu relațiile,
Pi = 10-6 -
Reductorul de turație este un mecanism cu roți dințate
care servește la micșorarea turației de intrare de iR
ori și implicit la mărirea corespunzătoare (de iRηR ori) a momentului de torsiune de
intrare. - Având în vedere că reductorul de turație (RT) este un subsistem independent între motorul electric (ME) și instalația antrenată (IA) la intrarea în RT momentul de torsiune (Mti) și viteza unghiulară (ωi) au același sens (puterea de antrenare este motoare, fig. b), a la ieșire momentul de torsiune (Mte) și viteza unghiulară (ωe) au sensuri opuse (puterea la nivelul IA este rezistentă, fig. b). - Consecință a faptului că Mte = iRηRMti, considerând că materialele arborilor de intrare și de ieșire au cvasiaceleași rezistențe la torsiune, diametrul arborelui de ieșire, dAe, este mai mare decât cel al arborelui de intrare, dAi (fig. b). |
C. SCHEME STRUCTURALE ȘI SOLUȚII CONSTRUCTIVE |
C.1 Reductoare de turație cilindrice |
Reductor
de turație cilindric cu o treaptă Schema
structurală a Semnificații notații: I angrenaj cilindric, 1II
pinion cilindric, 2II roată cilindrică, A1
arbore de intrare, A2 arbore de ieșire, Soluții
constructive Secțiunea principală Subansamblul
arbore de intrare Subansamblul
arbore de ieșire Subansamble capace de intrare și de ieșire
Reductor de turație cilindric cu două trepte Schema
structurală Semnificații notații: I, II angrenaje cilindrice, 1I
pinion conic, 2I roată cilindrică, 1II
pinion cilindric, 2II roată cilindrică, A1
arbore de intrare, A2 arbore intermediar, A3
arbore de ieșire, Soluții
constructive Secțiunea principală (https://www.youtube.com/watch?v=jkQOBspfEyo;
https://www.youtube.com/watch?v=b66_rPsUD1w) Reductor de turație cilindric cu două trepte coaxial Schema
structurală Semnificații notații: I, II angrenaje cilindrice, 1I
pinion conic, 2I roată cilindrică, 1II
pinion cilindric, 2II roată cilindrică, A1
arbore de intrare, A2 arbore intermediar, A3
arbore de ieșire, Obs. Axa
aborelui de intrare (A1) este identică cu axa arborelui
de ieșire (A3). Soluție
constructivă Secțiunea principală |
C2.
Reductoare de turație
conico-cilindrice |
Schema structurală Semnificații notații: I angrenaj
conic ortogonal; II angrenaj cilindric, 1I pinion
conic, 2I roată conică, 1II pinion
cilindric, 2II roată cilindrică, A1
arbore de intrare, A2 arbore intermediar, A3
arbore de ieșire, Soluții
constructive Angrenajele
reductorului conico-cilindric
Angrenajul
conic al reductorului conico-cilindric
I angrenaj conic
ortogonal cu dantură curbă compus din: 1I pinion
conic corp comun cu arborele de intrare, 2I roată
conică. Angrenajul
cilindric al reductorului conico-cilindric
II
angrenaj cilindric cu dantură înclinată compus din: 1II pinion
cilindric corp comun cu arborele intermediar, 2II roată
cilindrică. Arborele de intrare, al
reductorului conico-cilindric Arborele intermediar, al
reductorului conico-cilindric Arborele de ieșire, al
reductorului conico-cilindric Subansamblul arbore de
intrare
Semnificații notații: Subansamblul arbore intermediar
Semnificații notații: Subansamblul arbore de ieșire Semnificații notații: Ansamblu parțial al
reductorului de turație conico-cilindric Subansamble
capace de intrare (stânga) și de ieșire (dreapta)
Ansamblu reductor de turație
conico-cilindric orizontal (HH) Ansamblu reductor de turație conico-cilindric
orizontal-vertical (HV) Ansamblu reductor de turație
conico-cilindric orizontal-vertical (VH) Ansamblu reductor de turație
conico-cilindric vertical-vertical (VV) Elemente componente Dopul de golire permite golirea uleiului din caracsa inferioară (se asamblează cu filet și se utilizează garnitură plată de etanșare din Cu sau Al). Știfturile cilindrice (2 bucăți) asigură menținerea aceleiași poziții relative dintre carcasele inferioară și superioară la prelucrarea alezajelor rulmenților și la montările repetate. Vizorul transparent permite urmărirea la montaj și în exploatare a nivelului uleiului. Inelul de ridicare permite transportul reductorului la montaj, la instalare și pentru reparații.
|
C2.
Reductoare de turație
melcate |
Schema structurală Semnificații notații: I angrenaj melcat
cilindric, 1I melc, 2I roată
melcată, A1 arbore de intrare corp comun cu
melcul, A2 arbore de ieșire, Soluții constructive Ansamblu
reductor melcat Angrenaj melcat
(https://www.youtube.com/watch?v=S3XAemCeZr0;
https://www.youtube.com/watch?v=EQ7U3ADSEY8)
|