Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||
Ex.7.2 Proiectarea legăturilor 12-13, 12-13 (îmbinări sudate) |
||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc = 70 mm, X1 = 80 mm, X2 = 220 mm, X2 = 150 mm Y1 = 550 mm; Z1 = 180 mm; se calculează forțele și momentele în centrul îmbinării sudate 12-13: FXs = FXd = FX/2 = 750 N, FYs =
FYd = FY/2 = 150 N, FZs = FZd = FZ/2 =350 N; MX13 = FY (Lc+Z1)/2 = 37500 Nmm, MY13 = FX (Lc +Z1)/2 + FZ (X1 + X2)/2 = 292500 Nmm, MZ13 = FX Y1/2 + FY
(X1 + X2)/2 = 457500 Nmm. Restricții dimensionale: se îmbină prin sudare țeava 12
cu tirantul 13 cu dimensiunile h12 = 50 mm, t12 = 5 mm
și g13 = 15 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: materiale
sudabile. Materiale și tratamente termice La
proiectarea elementelor 12 (12) și 13 (12) s-a adoptat pentru acestea oțelul sudabil, S235,
conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Caracteristici
ale materialului
Dimensionare Din
relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii,
considerând FX = 750 N, FY = 350 N, FZ = 150 N, MX =
MX13 = 37500 Nmm, MY = MZ13 = 457500 Nmm, MZ = MY13 = 292500 Nmm; h = h12 = 50 mm; σat = 235/(2
3) = (78,33
117,5) MPa, se adoptă , σat = 100 MPa; τafs= (0,6…0,7)σat = (60...70) MPa, se adoptă τafs = 60 MPa; rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 3,45 mm; se
adoptă, a = 4 mm.
Forma constructiv-tehnologică Desen constructiv-tehnologic -
grosimea cordonului de
sudură, a = 4 mm; -
sudura
se va realiza după contur închis (conform simbolizării); -
după
sudare se va aplica subansamblului obținut tratamentul termic de
recoacere de detensionare |