Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor
de remorcare auto. Universitatea Transilvania
din Brașov |
Ex.6.7 Proiectarea legăturilor 11-12,
11-12 (asamblări cu bolț) |
Date de proiectare Forțele exterioare: FY
= 300 N; FYs = FY/2 = 150 N. Restricții dimensionale: se asamblează țeava pătrată 12,
12 cu latura h12 și
grosimea t12 = 5 mm și țeava pătrată 11 cu dimensiunea h11 =
60 mm și grosimea t11 = 5 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: asigurarea
interschimbabilității dimensionale. Materiale și tratamente termice Bolțul se va
executa din oțel pentru construcții mecanice de ex. E295, E335, E360 (SR EN 10025/2005) sau chiar din oțel de îmbunătățire
C35, C40, C45. Pentru fiecare material se vor identifica: tensiunea
la curgere Dimensionare și verificare Dimensionare Din
relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la strivire a
asamblării țeavă-țeavă, considerând
F = FYs = 150 N, grosimile t7 = 5 mm și t8 = 5 mm; σasț = 60 MPa, σasb = 70 MPa rezultă Se adoptă, din considerente tehnologice, Db
= 8 mm.
Verificare
Pentru verificarea la forfecare, considerând
Db = 8 mm și condiția de
verificare τf ≤ τaf, devine 0,8 ≤ 60
MPa (se verifică).
Forma constructiv-tehnologică
Desen
constructiv-tehnologic - dimensiuni secțiunilor: h11 = 60 mm, t11 = 5, h12 = 50 mm, t12 = 5 mm; L11 = 550 mm, L12 = 345 mm, Db = 8 mm; - numărul de găuri de bolț pentru reglare și, deci, cursa de reglare se va determina la reprezentarea în desenul de ansamblu; -
prelucrări tehnologice: frezare (capetele
barelor) și găurire; - muchiile ascuțite se vor teși 1x45o; -
calitatea (rugozitățile) suprafețelor
prelucrate prin frezare (capetele barelor) și găurire: Ra1 = 12,5 ”m, Ra2 = 6,3 ”m.
Adoptarea dimensiunilor elementelor de
asamblare
-
bolț: d = 8 mm, l = 70 mm;
-
siguranță elastică pentru arbore: d2 = 7 mm, s = 0,9 mm;
- șaibă pentru bolț: d = 8 mm, d1 = 16 mm, h = 2 mm |