Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||||
Ex.6.6 Proiectarea legăturii 10-11 (îmbinare sudată) |
||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300
N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc
= 70 mm; X1 = 80 mm; Z1 = 180 mm și h6 = 60 mm, a =140 mm, g = 10 mm; se
calculează momentele de încovoiere
în centrul flanșei (îmbinarea sudată): MX10 = FY (Lc+Z1) 75000 Nmm, MY10 = FX (Lc + Z1) + FZ (X1 +h6/2+a+2g) = 564000 Nmm, MZ10
= FY (X1
+h6/2+a+2g) = 81000 nmm. Restricții
dimensionale: se
îmbină prin sudare flanșa 10 cu bara centrală 11 cu dimensiunile Lf
= 120 mm; g =10 mm, h11 = 60 mm, t11 = 5 mm.
Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: materiale
sudabile pentru elementele 10 și 11. Materiale și tratamente termice La
proiectarea elementelor 10 și 11 s-a adoptat oțel sudabil, S235, conform SR
EN 10025-2 (STAS 500/2). Caracteristici ale materialului
Dimensionare Date de calcul -
despre
încărcare: FX =
1500 mm, MY10 = 564000 Nmm; -
despre forme și dimensiuni: cordonul
sudură are forma dreptunghiulară cu dimensiunile Lf = 120 mm
și h11 = 60 mm; -
despre materiale:
σ02 = 235 MPa tensiunea limită de curgere; c = 2
3
- coieficientul de siguranță; σat = σ02/c = (80
118) tensiunea admisibilă la
tracțiune; τafs = 0,65 σat = 70 MPa - tensiunea admisibilă la forfecare a sudurii. Dimensionare Din relația de dimensionare
obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii, considerând FX = 1500 N, MY10 = 564000
Nmm, h11 = 60 mm, τafs = 70 MPa, și
rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 0,83 mm; se adoptă, a = 3 mm.
Forma constructiv-tehnologică
|