Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Braşov

 

Ex.5.6  Verificarea legăturii 7-8 (asamblare cu bolț) cu MDESIGN

 

1.     DATE DE  INTRARE ȘI REZULTATE

Date de intrare

Date despre geometrie

Date despre încărcare

Date despre materialul bolțului

Date despre materialul furcii

Date despre materialul tirantului

Rezultate

Date despre rezistențe și tensiuni (presiuni) admisibile

Semnificații

-        Material Data: Rm – rezistența la rupere a materialului (Ultimate Strength) pentru bolt (for Crossbolt)/pentru furcă (for Fork)/pentru tirant (for Pole), Re – rezistența la curgere pentru materialul tirantului (for Pole).

-        Allowable Loadings (tensiuni (presiuni) admisibile): σbzultensiunea admisibilă la încovoiere (Allowable Bending Stress), τvorthtensiunea admisibilă la forfecare (Allowable Shear Stress), pzulpresiunea admisibilă de suprafață (Allowable Surface Pressure) pentru bolt (for Crossbolt)/pentru furcă (for Fork)/pentru tirant (for Pole).

Date despre tensiuni efective

Semnificații

-        Building Case (Cazul constructiv)

Cazul constructiv 1:  Bolț – Furcă = ajustaj cu joc

                                  Bolț – Tirnat = ajustaj cu joc

Cazul constructiv 2:  Bolț – Furcă = ajustaj presat

                                  Bolț – Tirnat = ajustaj cu joc

Cazul constructiv 3:  Bolț – Furcă = ajustaj cu joc

                                  Bolț – Tirnat = ajustaj presat

-        Mb -  Momentul de încovoiere (Bending Moment),  σbvorthtensiunea de încovoiere efectivă  (Existing Bending stress), τvorthtensiunea de forfecare efectivă (Existing Shear Stress), psvorthpresiunea medie pe suprafața de contact a bolțului cu tirantul (Mean Surf. Pressure (Pole)),    pvorthpresiunea medie pe suprafața de contact a bolțului cu furca (Mean Surf. Pressure (Fork)).

Date despre coeficienții de siguranță efectivi

Semnificații

-        Safeties (Coeficienți de siguranță),   Building Case (Cazul constructiv), vezi mai sus.

-        Sb – coeficientul de siguranță  pentru încovoiere (For Bending), St – coeficientul de siguranță  pentru forfecare (For Shearing),  Sps – coeficientul de siguranță  pentru strivire a tirantului (For Surface Pressure (Pole)),  Spg – coeficientul de siguranță  pentru strivire a furcii (For Surface Pressure (fork)).

Date generale despre tensiunile din corpul tirantului

Semnificații

σwtensiunea normală maximă din tirant în zona bolțului (Max. Normal Stress), σwzultensiunea normală admisibilă a materialului tirantului (Allowable Normal)

2.     VERIFICARĂRI

Asamblarea cu bolț a țevilor 5 și 6 se încadrează în Cazul constructiv 1

Cazul constructiv 1:  Bolț – Furcă = ajustaj cu joc

                                  Bolț – Tirnat = ajustaj cu joc

Verificarea rezistenței bolțului la încovoiere

σbvorh ≤ σbzul; 53,48 < 147 MPa (se verifică).

sau

Sb ≥ Sadm; 2,75 > 2 (se verifică).

Verificarea rezistenței bolțului la forfecare

τvorh ≤ τbzul; 17,83 < 98 (se verifică).

sau

St ≥ Sadm; 5,5  > 2 (se verifică).

Verificarea rezistenței la strivire în contactul bolț-tirant

psvorh ≤ pzul; 21 < 126 (se verifică).

sau

Sps ≥ Sadm; 6  >  2 (se verifică).

Verificarea contactului bolț-furcă

psvorh ≤ pzul; 21 < 126 (se verifică).

sau

Spg ≥ Sadm; 6  > 2 (se verifică).

Obs. Sadm reprerzintă coeficientul de siguranță admisibil (s-a adoptat, Sadm = 2). 

Verificarea corpului tirantului

σw ≤ σwzul  26,04 < 117,5 (se verifică)