Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de
remorcare auto. Universitatea Transilvania
din Brașov |
||||||||||||
Ex.5.3 Proiectarea legăturii 8-9 (îmbinare sudată) |
||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300
N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc = 70 mm; X1 = 80 mm; Z1 = 180 mm și h6 = 60
mm, h8 = 60 mm, a =140 mm; se calculează momentele de încovoiere
în centrul flanșei (îmbinării sudate):
MX9 = FY (Lc+Z1)
= 75000 Nmm, MY9 = FX (Lc
+ Z1) + FZ (X1 +h6/2+a) = 550000 Nmm, MZ9 = FY (X1 +h6/2+a)
= 75000 nmm. Restricții dimensionale: se îmbină prin sudare corp coloană
inferioară 8 cu flanța 9 cu dimensiunile h8
= 60 mm, grosimile t8 = 5 mm, g = 10 mm; Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: materiale sudabile
pentru elementele 6 și 7. Materiale și
tratamente termice La
proiectarea elementelor 8 și 9 s-a adoptat pentru
acestea oțelul sudabil, S235, conform SR EN 10025-2
(STAS 500/2). Carateristici ale
materialului
Dimensionare Din relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii, considerând FXs = FZ = 700 N, FYs = FX = 1500 N, FZs = FY = 300 N ; MXs = MZ9 = 75000 Nmm,MYs = MX9 = 75000 Nmm, MZs = MY9 = 550000 Nmm; h = h8 = 60 mm; σat = 235/(2…3) MPa (78,33...117,5) MPa, se adoptă σat = 100 MPa; τafs= (0,6…0,7)σat = (60...70) MPa, se adoptă, τafs= 60 MPa; rezultă grosimea cordonului
de sudură, anec = 2,01 mm; se adoptă, a = 3 mm.
Forma constructiv-tehnologică
|