Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.5.3 Proiectarea legăturii 8-9 (îmbinare sudată)

 

Date de proiectare

Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N  acționează la distanțele Lc = 70 mm; X1 = 80 mm; Z1 = 180 mm și h6 = 60 mm, h8 = 60 mm, a =140 mm; se calculează momentele de încovoiere în centrul flanșei (îmbinării sudate):

MX9 = FY (Lc+Z1) = 75000 Nmm,

MY9 = FX (Lc + Z1) + FZ (X1 +h6/2+a) = 550000 Nmm,

MZ9 = FY (X1 +h6/2+a) = 75000 nmm.

Restricții dimensionale: se  îmbină prin sudare corp coloană inferioară 8 cu flanța 9 cu dimensiunile h8 = 60 mm, grosimile t8 = 5 mm, g = 10 mm;

Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30…40) oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată.

Restricții constructive: materiale sudabile pentru elementele 6 și 7.

 

Materiale și tratamente termice

La proiectarea elementelor 8 și 9 s-a adoptat pentru acestea oțelul sudabil, S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2).

Carateristici ale materialului

Materialul

Tratamentul termic

Duritatea [HB]

Tensiunea limită  de curgere

Rezistența la rupere

S235

-

-

s02 = 235 MPa

sr = 360 MPa

 

Dimensionare

Din relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii, considerând FXs = FZ = 700 N, FYs = FX = 1500 N, FZs = FY = 300 N ; MXs = MZ9 = 75000 Nmm,MYs = MX9 = 75000 Nmm, MZs = MY9 =  550000 Nmm; h = h8 = 60 mm; σat  = 235/(2…3) MPa (78,33...117,5) MPa, se adoptă σat  = 100 MPa; τafs= (0,6…0,7)σat  = (60...70) MPa, se adoptă, τafs= 60 MPa; rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 2,01 mm; se adoptă,  a = 3 mm.

 

  

Forma constructiv-tehnologică

Desen constructiv-tehnologic

 

Adoptarea dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici:

 

-        grosimea cordonului de sudură, a = 3 mm;

-        sudura se va realiza după contur închis (conform simbolizării);

-  după sudare se va aplica subansamblului obținut tratamentul termic de recoacere de detensionare