Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.4.4 Proiectarea legăturii 6-7 (îmbinare sudată)

 

Date de proiectare

Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc = 70 mm; X1 = 80 mm; X2 = 220 mm; Z1 = 180 mm și h6 = 60 mm; se calculează momentele în centrul profilului pătrat:

MX7 = FY (Lc+Z1) = 75000 Nmm ,

MY7 = FX(Lc+Z1) + FZ(X1+h6/2) = 302000 Nmm,

MZ7 = FY (X1+h6/2) = 33000 Nmm.

Restricții dimensionale: se  îmbină prin sudare corp coloană superioară, 6, cu tirantul inferior, 7, cu dimensiunile

h6 = 60 mm, h7 = 50 mm și grosimile t6 = 5 mm , t7 = 5 mm.

Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30…40) oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată.

Restricții constructive: materiale sudabile pentru elementele 6 și 7.

 

Materiale și caracteristici

La proiectarea elementelor 6 și 7 s-a adoptat pentru acestea oțelul sudabil, S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2).

Carateristici ale materialului

Materialul

Tratamentul termic

Duritatea [HB]

Tensiunea limită  de curgere

Rezistența la rupere

S235

-

-

s02 = 235 MPa

sr = 360 MPa

 

Dimensionare

Din relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii, considerând FXs = 700 N, FYs = 1500 N, FZs = 300 N, MXs = 33000 Nmm, MYs = 75000 Nmm, MZs = 302000 Nmm; h = h7 = 50 mm; σat  = 235/(2…3) MPa (78,33...117,5) MPa, se adoptă σat  = 100 MPa; τafs= (0,6…0,7)σat  = (60...70) MPa, se adoptă, τafs= 60 MPa; rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 1,7 mm; se adoptă,  a = 3 mm. 

 

Forma constructiv-tehnologică

Desen constructiv-tehnologic

  

 

Adoptarea dimensiunilor și a parametrilor constructiv-tehnologici:

 

-        grosimea cordonului de sudură, a = 3 mm;

-        sudura se va realiza după contur închis (conform simbolizării);

-      după sudare se va aplica subansamblului obținut tratamentul termic de recoacere de detensionare