Mogan
Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto.
Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||||
Ex.4.4 Proiectarea legăturii 6-7 (îmbinare sudată) |
||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc = 70 mm; X1 = 80 mm; X2 = 220 mm; Z1 = 180 mm și h6 = 60 mm; se
calculează momentele în centrul
profilului pătrat: MX7 = FY (Lc+Z1) = 75000 Nmm , MY7
= FX(Lc+Z1)
+ FZ(X1+h6/2) = 302000 Nmm, MZ7 = FY (X1+h6/2) = 33000 Nmm. Restricții dimensionale: se îmbină prin sudare corp coloană
superioară, 6, cu tirantul inferior, 7, cu dimensiunile h6
= 60 mm, h7 = 50 mm și
grosimile t6 = 5 mm
, t7 = 5 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții constructive: materiale sudabile pentru elementele 6
și 7. Materiale și caracteristici La
proiectarea elementelor 6 și 7 s-a adoptat pentru acestea oțelul sudabil,
S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Carateristici
ale materialului
Dimensionare Din
relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii,
considerând FXs = 700 N, FYs = 1500 N, FZs = 300 N, MXs = 33000 Nmm, MYs = 75000 Nmm, MZs = 302000 Nmm; h = h7 = 50 mm; σat = 235/(2…3) MPa (78,33...117,5) MPa, se adoptă σat = 100 MPa; τafs= (0,6…0,7)σat = (60...70) MPa, se adoptă, τafs= 60 MPa; rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 1,7 mm; se
adoptă, a = 3 mm.
Forma constructiv-tehnologică
|