Mogan Gh.L. Buzdugan I.D.
Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov |
||||||||||||
Ex.3.5 Proiectarea legăturii 4-5 (îmbinare sudată) |
||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX
= 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N acționează la distanțele Lc = 70 mm, h4 = 15 mm; X1 = 80 mm; se calculează momentele în centrul profilului pătrat
(îmbinarea sudată): MX5 = FY (Lc + h4) = 25500 Nmm, MY5 = FX (Lc + h4) + FZ X1 = 183500 Nmm, MZ5 = FY X1= 24000 Nmm.
Restricții dimensionale: se îmbină prin sudare tirantul 4 cu
lățimea b4 = 60 mm și grosimea h4 = 15 mm cu țeava pătrată 5 cu latura h5 = 50 mm și grosimea t5
= 5 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții
constructive: materiale sudabile
pentru elementele 4 și 5. Materiale și tratamente termice La
proiectarea elementelor 4 și 5 s-a adoptat pentru acestea oțelul sudabil,
S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2). Carateristici
ale materialului
Dimensionare Din
relația de dimensionare obținută din condiția de rezistența la forfecare a sudurii,
considerând FXs = 1500 N, FYs = 300 N, FZs = 700 N, MXs =
MX5 = 25500 Nmm, MYs= MY5 = 183500 Nmm, MZs = MZ5 = 24000 Nmm; h = h5 = 50 mm; σat = 235/(2…3) MPa (78,33...117,5) MPa, se adoptă σat = 100 MPa; τafs = (0,6
0,7)σat = (60...70) MPa, se adoptă, τafs = 60 MPa; rezultă grosimea cordonului de sudură, anec = 1,45 mm; se adoptă, a = 3 mm.
Forma constructiv-tehnologică
|