Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor
de remorcare auto. Universitatea Transilvania
din Brașov |
||||||||||||
Ex.3.2 Proiectarea elementului 4
(tirant superior)
|
||||||||||||
Date de proiectare Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY = 300 N, FZ = 700 N acționează la distanța Lc = 70 mm;
se calculează momentele în
centrul găurii de trecere: MX4 = FY Lc = 21000 Nmm, MY4 = FX Lc = 105000 Nmm. Restricții dimensionale: X1
= 80 mm. Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30
40) oC;
mediu de lucru exterior cu umezeală avansată. Restricții constructive: material sudabil. Materialul și tratamentul termic
Deoarece
tirantul este o piesă care se va suda se adoptă, oțel S235, conform SR
EN 10025-2 (STAS 500/2). Caracteristici ale
materialului
Dimensionare Din condiția de rezistență la
încovoiere a barei asociată, considerând FZ = 700 N, MY4 = 105000 Nmm, X1 = 80 mm, σaî = (1,05
1,1)σ02/c = (82,25
129,2) MPa (se adoptă σaî = 110 MPa), k = 4, rezultă grosimea hnec = 13 mm; lățimea, bnec
= 52 mm; se adoptă semifabricat de tip
platbandă (oțel lat) cu dimensiunile standard, b4 = 60 mm și h4 = 15 mm. Forma constructiv-tehnologică
|