Mogan Gh.L. Buzdugan I.D. Proiectarea dispozitivelor de remorcare auto. Universitatea Transilvania din Brașov

 

Ex.3.2 Proiectarea  elementului 4 (tirant superior)

 

Date de proiectare

Forțele exterioare: FX = 1500 N, FY  = 300 N, FZ  = 700 N acționează la distanța Lc = 70 mm;  se calculează momentele în centrul găurii de trecere:

MX4 = FY Lc = 21000 Nmm,

MY4 = FX Lc = 105000 Nmm.  

Restricții dimensionale: X1  = 80 mm.

Restricții de funcționare: temperatura, T = (-30…40) oC; mediu de lucru exterior cu umezeală avansată.

Restricții constructive: material sudabil.

 

Materialul și tratamentul termic

Deoarece tirantul  este o piesă care se va suda se adoptă, oțel S235, conform SR EN 10025-2 (STAS 500/2).

Caracteristici ale materialului

Materialul

Tratamentul termic

Duritatea [HB]

Tensiunea limită  de curgere

Rezistența la rupere

S235

-

-

s02 = 235 MPa

sr = 400 MPa

 

Dimensionare

Din condiția de rezistență la încovoiere a barei asociată, considerând FZ = 700 N, MY4 = 105000 Nmm, X1 = 80 mm, σ = (1,05…1,1)σ02/c  =  (82,25…129,2) MPa (se adoptă σ = 110 MPa), k = 4,  rezultă grosimea hnec =  13 mm; lățimea, bnec = 52 mm; se adoptă semifabricat de tip platbandă (oțel lat) cu dimensiunile standard,  b4 = 60 mm și h4 = 15 mm.

 

Forma constructiv-tehnologică

Desen constructiv-tehnologic

 

Recomandări pentru adoptarea dimensiunilor și a parametrilor tehnologici

-    dimensiuni: b4 = 60 mm, h4 = 15 mm, R = 30 mm, L4 = 110 mm; diametrul găurii, D1, se va determina la proiectarea legăturii 1-4;

-      se adoptă pentru muchiile ascuțite teșituri de protecție, 0,5x45o;

-    prelucrarea presupune: frezarea porțiunilor de cap și găurirea; celelalte suprafețe rămân neprelucrate conform simbolului atașat;

-   calitatea (rugozitățile) suprafețelor prelucrate, Ra1 = 12,5 ”m, Ra2 = 6,3 ”m